Samsung kommer inte sälja Odyssey VR i EU

Permalänk
Medlem

Samsung kommer inte sälja Odyssey VR i EU

Samsung kommer tydligen bara sälja det i USA. Väldigt tråkigt, då det var det klart bästa Microsoft MR-setet hårdvarumässigt.

https://www.theverge.com/2017/10/18/16495490/samsung-odyssey-...

Permalänk
Medlem

Elektronikjättarna börja känna av att VR inte har den marknad dom hoppades på.
Lite tråkigt iofs.
Fick dom ner priserna till <1000:- för ett bra och trådlöst set så fanns det ju en chans att marknaden öppnades upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Samsung kommer tydligen bara sälja det i USA. Väldigt tråkigt, då det var det klart bästa Microsoft MR-setet hårdvarumässigt.

https://www.theverge.com/2017/10/18/16495490/samsung-odyssey-...

Att den inte skulle komma vid lanseringsdatumet har vi ju vetat men kan ju naturligtvis lanseras senare nästa år.

Det här selektiva regions release skitet verkar ju bli vanligare och vanligare, Google är väl värsta exemplet som knappt släpper något alls i Sverige längre.

Skrivet av Svensktiger:

Elektronikjättarna börja känna av att VR inte har den marknad dom hoppades på.
Lite tråkigt iofs.
Fick dom ner priserna till <1000:- för ett bra och trådlöst set så fanns det ju en chans att marknaden öppnades upp.

Isåfall skulle de inte har satsat alls om de trodde det. Däremot är ju frågan om det verkligen är PC VR med sladd som kommer gälla eller mobilt/standalone för de flesta.

John Carmack (Oculus) tror ju stenhårt på mobilt och fristående headsets som framtiden.

Permalänk

@Buio:
Det känns inte så lönsamt att inte släppa allt överallt.
Jag hittade en Sida som skickar till Sverige men vet inte om jag orkar vänta på att de enbart säjer att det inte skickas hit. så jävla synd då det var det utan tvekan bästa ar headsetet!
hörlurar mer pixlar och OLED!

Permalänk
Medlem

@crackerhead: vilken sida var det?
Samsung och Microsoft Store har satt ner priset till 299usd på nya Odyssey+ och jag försöker lösa något betalningssätt som inte fastnar i deras geo-filter "us-only" bullcrap.
Hade tänkt få det vidareskeppat genom myus.com

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av crackerhead:

@Buio:
Det känns inte så lönsamt att inte släppa allt överallt.
Jag hittade en Sida som skickar till Sverige men vet inte om jag orkar vänta på att de enbart säjer att det inte skickas hit. så jävla synd då det var det utan tvekan bästa ar headsetet!
hörlurar mer pixlar och OLED!

När man pratar lönsamhet brukar man prata om ROI=return of investment. Om vi tar google pixel som exempel. Så för att de ska kunna lanseras i Sverige skulle man behöva bygga ut fabriker, skapa distrubitionskedja till Sverige mm. Och då är det inte alls säkert att det skulle bli mer lönsamt även om man skulle få in mer pengar i absoluta kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lap87:

@crackerhead: vilken sida var det?
Samsung och Microsoft Store har satt ner priset till 299usd på nya Odyssey+ och jag försöker lösa något betalningssätt som inte fastnar i deras geo-filter "us-only" bullcrap.
Hade tänkt få det vidareskeppat genom myus.com

Jag köpte mitt via big apple buddy. Sjukt snabb frakt, typ 2 dygn eller något. Nu är den så billig att det är helt otroligt, idag iaf.

https://shop.bigapplebuddy.com/product/Miscellaneous/253/Sams...

Permalänk
Medlem

Hej alla
Såg att "https://shop.bigapplebuddy.com/product/Miscellaneous/253/Sams..." var slut... Finns det något annat bra ställe, eller något företag som redan importerat till europa... Hade varit en kul julklapp till pappa själv ;I)
Nu letar man ju efter nya Samsung Odyssey+...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRose:

Hej alla
Såg att "https://shop.bigapplebuddy.com/product/Miscellaneous/253/Sams..." var slut... Finns det något annat bra ställe, eller något företag som redan importerat till europa... Hade varit en kul julklapp till pappa själv ;I)
Nu letar man ju efter nya Samsung Odyssey+...

https://shop.bigapplebuddy.com/product/Miscellaneous/217/Sams...

Inte black friday pris direkt men den är riktigt nice.

Permalänk

Förstår inte varför Samsung väljer att inte sälja i Europa?

Finns ju uppenbarligen en hel del intresserade och potentiella kunder här. Tycker personligen att det verkar helt hål i huvudet!

Permalänk
Skrivet av cracko:

Jag köpte mitt via big apple buddy. Sjukt snabb frakt, typ 2 dygn eller något. Nu är den så billig att det är helt otroligt, idag iaf.

https://shop.bigapplebuddy.com/product/Miscellaneous/253/Sams...

Hur mycket kostade headsetet när du köpte och hur mycket fick du betala i tullavgifter osv utöver priset som anges på webbsidan? Sen tillkommer ju 25% moms också utgår jag ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Hur mycket kostade headsetet när du köpte och hur mycket fick du betala i tullavgifter osv utöver priset som anges på webbsidan? Sen tillkommer ju 25% moms också utgår jag ifrån?

Hittade inte betalningen för moms, men det var moms 25% + nån hundring i hanteringsavgift från fedex. Beställde torsdag kväll och fick det måndag, rätt snabbt. Text är mycket skarpare än i vive/oculus, annars är det rätt lik FOV etc.

Permalänk
Skrivet av cracko:

https://i.imgur.com/DZwf0ic.png

Hittade inte betalningen för moms, men det var moms 25% + nån hundring i hanteringsavgift från fedex. Beställde torsdag kväll och fick det måndag, rätt snabbt. Text är mycket skarpare än i vive/oculus, annars är det rätt lik FOV etc.

Ok, men ingen tull/importavgift alltså? Det var ju positivt iaf!

Härligt att höra också hur text är mycket skarpare än i Rift och Vive. Gissar att du då jämför med Vive och inte Vive Pro?

Var det Odyssey eller Odyssey Plus du köpte? Har hört att Plus inte är lika skarp som sin föregångare men istället slipper man SDE vilket ju låter väldigt nice iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Ok, men ingen tull/importavgift alltså? Det var ju positivt iaf!

Härligt att höra också hur text är mycket skarpare än i Rift och Vive. Gissar att du då jämför med Vive och inte Vive Pro?

Var det Odyssey eller Odyssey Plus du köpte? Har hört att Plus inte är lika skarp som sin föregångare men istället slipper man SDE vilket ju låter väldigt nice iofs.

Tror inte det ska vara tull på elektronik, moms blir ju typ 1000 ändå så inte jättebilligt.

Har vanliga Odyssey, ingen sde som stör, min upplevelse är att det är stoor skillnad mot vive som jag hade innan. Skarpare och som sagt ffa text som är fullt läsbar istället för grynig/grumlig om du provat gamla vive.

Blueprints på väggen i the lab har liten text som med vive inte gick att avgöra om det verkligen ens var text eller grumliga streck. Med Odyssey kan man läsa den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ok, låter ju riktigt bra!

Inte omöjligt att jag slår till på ett. Speciellt när alternativet (Vive Pro) är så sjukt dyrt!

Permalänk

Sprang på en tråd nånstans och Samsung Odyssey+ sälj av eglobalcentral i EU. Det verkar tom som de har gratis frakt till bl a Sverige men jag kanske misstolkar något där.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Skrivet av Mr*Gibson:

Sprang på en tråd nånstans och Samsung Odyssey+ sälj av eglobalcentral i EU. Det verkar tom som de har gratis frakt till bl a Sverige men jag kanske misstolkar något där.

Schysst tips och ser ju ut som en bra deal.

Slutade för min del med att jag beställde från US via Amazon. Gick totalt på 5.900:- inkl rubb och stubb vilket jag ändå känner mig nöjd med.

Speciellt med tanke på att jag tidigare lekte med tanken på att punga ut 15.000:- för ett Vive Pro där jag hade fått dras inte bara med det sjuka priset utan även externa tracking-enheter som ska göras plats för och placeras ut och utöver det även SDE som jag slipper i mitt Samsung O+.

Eller åtminstone inget jag tänker på till skillnad från mitt Rift jag körde med tidigare där jag led en hel del över SDE. Även färger, ljus och skärpa är bra mycket bättre nu!

Så...sammanfattningsvis extremt nöjd med mitt köp

Permalänk

@WebMaximus: 5.900:- var ju inte alls illa om det nu inkluderar moms och tull. Jag antar att du inte fått grejjerna än, men ska bli intressant att höra vad du tycker om O+. Det har ju fått en del kritik för att passformen är nära katastrofal för vissa och att anti-SDE-filtret gör allt mycket muddigare.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Skrivet av Mr*Gibson:

@WebMaximus: 5.900:- var ju inte alls illa om det nu inkluderar moms och tull. Jag antar att du inte fått grejjerna än, men ska bli intressant att höra vad du tycker om O+. Det har ju fått en del kritik för att passformen är nära katastrofal för vissa och att anti-SDE-filtret gör allt mycket muddigare.

Jodå, fått grejerna redan och som sagt - extremt nöjd! Läs de sista två meningarna i mitt förra inlägg en gång till

När det gäller passform vet jag inte om det beror på att mitt huvud är ovanligt Samsung Odyssey Plus-vänligt eller om det kanske handlar om att jag är mindre kräsen än andra. Tror även det kan bero på hur man använder sitt headset. Jag kommer primärt ha det för att sitta still framför datorn för att flyga i X-Plane eller kika mig runt lite stillsamt i Google Earth VR. Kan tänka mig att det kan vara annorlunda för de som springer runt med sina headset och jagar monster och annat.

När det gäller SDE-filtret läste även jag en del om hur föregångaren var skarpare än Plus-modellen jag nu köpte. Eftersom jag aldrig provat föregångaren kan jag inte jämföra. Däremot kan jag jämföra med mitt Rift och där är mitt nya headset som jag skrev ovan bra mycket bättre i alla avseenden inkl skärpa.

När jag sitter i en 737-cockpit i X-Plane (Zibo mod) kan jag utan problem läsa allting på overhead panel etc. Ifall jag dessutom lutar mig lite närmare det jag kollar på är skärpan otroligt bra...näst intill fotorealistisk! Så länge du ser till att ha hittat din "sweet spot" vilket jag märkt är viktigt och kan förändra hur bra skärpan är en hel del. För att hitta den är det bara prova justera headsetet lite upp/ner...åtminstone i mitt fall.

Tror det jag gillar mest jämfört med mitt Rift är hur allting känns mycket mer ljust och verklighetstroget på något sätt. Tror det kommer sig av en kombination av avsaknad av SDE samt att det är mycket bättre både ljus och färger.

För någon som vill prova på riktigt bra VR och utan att gynna ett företag som tycker deras produkt är värd 15.000:- kan jag inte annat än rekommendera Samsung Odyssey Plus!! Var själv lite tveksam att köpa en sak i den här prisklassen utan att först ha möjlighet att testa men valde att chansa och väldigt glad att det slutade med en sån lyckad chansning!

Permalänk

@WebMaximus: OK, fint att du är nöjd Har själv ett Rift och övervägde tidigare att ev köpa O+, men jag känner inte att det är någon idé just nu. Sitter bara på ett 1070 Ti och behöver i så fall skaffa fetare GPU om det ska vara aktuellt.
Kör själv mest Elite Dangerous.

Edit: Kanske ska klargöra att jag ganska nyligen köpte mig rift och E:D blir en helt ny upplevelse i VR. Tyvärr har E:D blivit lite av pest eller kolera nu eftersom det är fantastiskt snyggt på skärm men "tråkigt" och i VR blir den en helt ny dimension men grafiken är ju jämförelsevis kass. Iaf med mitt 1070 Ti då jag inte kan fläska på ordentligt. SDE är ju ganska påtaglig.
Så jag hoppas på att grafikkorten ska sjunka lite i pris (inte särskilt troligt...) då köpa ett 2080 Ti.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Skrivet av Mr*Gibson:

@WebMaximus: OK, fint att du är nöjd Har själv ett Rift och övervägde tidigare att ev köpa O+, men jag känner inte att det är någon idé just nu. Sitter bara på ett 1070 Ti och behöver i så fall skaffa fetare GPU om det ska vara aktuellt.
Kör själv mest Elite Dangerous.

Edit: Kanske ska klargöra att jag ganska nyligen köpte mig rift och E:D blir en helt ny upplevelse i VR. Tyvärr har E:D blivit lite av pest eller kolera nu eftersom det är fantastiskt snyggt på skärm men "tråkigt" och i VR blir den en helt ny dimension men grafiken är ju jämförelsevis kass. Iaf med mitt 1070 Ti då jag inte kan fläska på ordentligt. SDE är ju ganska påtaglig.
Så jag hoppas på att grafikkorten ska sjunka lite i pris (inte särskilt troligt...) då köpa ett 2080 Ti.

Är långt ifrån något expert men tror ändå du skulle kunna få helt OK prestanda även med ett 1070 Ti. Har själv ett 1080 Ti och även om det är snabbare är det ju inte ett 2080 Ti...

Fast vad du säger är ju tyvärr det största problemet för VR för stunden. Problemet som jag förstår det iaf är ju inte att fixa VR-headset med hög upplösning, FOV osv utan att vi i dagsläget inte har tillräckligt kraftfull hårdvara för att driva såna headset.

Får väl se vad framtiden för VR bjuder på. Hur som helst är det en väldigt häftig grej och tills vidare får vi väl leva med kompromissen att kunna få den fantastiska inlevelse som VR ger men med lite sämre kvalitet än vad vi är vana med på våra vanliga 2D-skärmar.

Permalänk

Prestandan är OK om jag kör med lägre inställningar. Men om jag vill fläska på med lite extra SS och ögongodis räcker ju tyvärr inte mitt 1070 Ti till att hålla 90 FPS.

Så troligtvis lär jag uppgradera min GPU inom en ganska snar framtid.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr*Gibson:

Prestandan är OK om jag kör med lägre inställningar. Men om jag vill fläska på med lite extra SS och ögongodis räcker ju tyvärr inte mitt 1070 Ti till att hålla 90 FPS.

Så troligtvis lär jag uppgradera min GPU inom en ganska snar framtid.

Gör det. Just ED är ju ett av de spel som verkligen mår bra av den högre upplösningen. Tyckte ED var hemskt i vanliga vive med all grumlig text i cockpit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

För någon som vill prova på riktigt bra VR och utan att gynna ett företag som tycker deras produkt är värd 15.000:- kan jag inte annat än rekommendera Samsung Odyssey Plus!! Var själv lite tveksam att köpa en sak i den här prisklassen utan att först ha möjlighet att testa men valde att chansa och väldigt glad att det slutade med en sån lyckad chansning!

Kul att du gillade den och att den levde upp till min hype. På papperet ser ju inte upplösningen så jättemycket större ut men visst är det klart ökad skärpa och läsbarhet av tex instrument i en cockpit.

Permalänk
Skrivet av cracko:

Kul att du gillade den och att den levde upp till min hype. På papperet ser ju inte upplösningen så jättemycket större ut men visst är det klart ökad skärpa och läsbarhet av tex instrument i en cockpit.

Skärpan är klart bättre än det Rift jag körde med tidigare men den största förbättringen tycker jag är att allting är mer ljust och med mycket bättre färger. I mitt gamla Rift kändes alla färger väldigt urtvättade.