Vad använder ni eran surfplatta till?

Permalänk
Medlem

Vad använder ni eran surfplatta till?

Som rubriken lyder. Ni som äger en surfplatta, vad använder ni den huvudsakligen till?

Har länge varit sugen på en platta och nu har det blivit dags för mig att införskaffa mig en Samsung Galaxy Tab S3 genom förmånserbjudande på jobbet och vill ha lite tips på användningsområden

Permalänk
Medlem

Skaffa teknik för att fylla ett behov. Skaffa inte teknik för att skapa ett behov

Men för att vara lite mer tillmötestgående...

Surfa, titta på film från NAS.

Det är väl allt...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Skaffa teknik för att fylla ett behov. Skaffa inte teknik för att skapa ett behov

Absolut, jag har tänkt mig att använda den för lite slösurf i soffan, streama musik till mina bluetooth högtalare i hemmet Kollar mycket recept på telefonen också. Tänker att det kan vara bekvämare med lite större yta att kika på! Sedan även Netflix etc. i sovrummet

Permalänk
Medlem

Jag köpte min iPad för att ta anteckningar under mina högskolestudier (Notability, fungerar bra) och för att visa noter/ackordsskisser på när jag musicerar. Den används även, till viss del, som "resespelare", de få gånger jag inte orkar ta med mig laptopen när jag ska resa någonstans.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Inte ett skit..😁
Tack för påminnelsen får se till att den kommer till nytta. Tänker montera den på väggen för en typ av kontroll för hemmet, netflix mm.. till tv.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Typ samma saker som jag använder min iphone. Sociala medier, youtube, messenger, surf med swec osv... Men när det ändå är gött med lite större skärm, främst vid surf och youtube är det nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bloons Tower Defense 5 och netflix.

Permalänk
Medlem

YouTube och Baldur's gate

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Inte ett skit..😁
Tack för påminnelsen får se till att den kommer till nytta. Tänker montera den på väggen för en typ av kontroll för hemmet, netflix mm.. till tv.

Ja men det är lite det jag är inne på också. Lite smarta grejer i hemmet och nöjen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Framförallt redigering av fotografier med Lightroom + Affinity när jag reser. Hemma används den mest till Youtube på kvällen efter jag lagt mig. I de perioder jag lirar Hearthstone så används den även till det i soffan medans man slötittar på något.

Permalänk
Medlem

Har en win10 kinaplatta jag använder som resedator numera, i stort sett aldrig hemma.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Iptv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Surfande, youtube och Netflix:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Shubban:

Som rubriken lyder. Ni som äger en surfplatta, vad använder ni den huvudsakligen till?

Har länge varit sugen på en platta och nu har det blivit dags för mig att införskaffa mig en Samsung Galaxy Tab S3 genom förmånserbjudande på jobbet och vill ha lite tips på användningsområden

När du ändå är uppe i den prisklassen kan det vara mer värt att skippa Galaxy Tab och gå för en iPad Pro istället. 120 Hz ger otroligt mjukt flyt och du slipper PenTile, som jag skäligen antar att Tab S3 har och som inte är roligt vid den (påstådda) pixeldensiteten. Lägg därtill att A10X är mycket snabbare än Snapdragon 820. Sedan finns det givetvis nackdelar också, främst i form av artificiella begränsningar i iOS.

Jag använder min till att surfa (skriver exempelvis detta på den), läsa, kolla på Twitch och YouTube, spela Wordfeud samt anteckna/skriva/rita (med Apple Pencil). Har inte ens med mig pappersblock längre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ingenting, ligger i en låda och skräpar.

Permalänk
Avstängd

Skärbräda.

Permalänk
Medlem

För min phantom 4 och spel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Proffsmoddare

Inte ett skit.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Har den i sängen och surfar på eller läser böcker från Storytell. Tycker att en surfplatta ger bättre grepp än en mobil.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Har en Tab S3 som jag använder till allt, flera timmar om dagen. Surf, ärenden, Youtube (även om jag oftast väljer att casta nåt till TVn). Jag har använt surfplattor i flera år men det är först med Tab S3 som allting flyter på bra även på dåligt optimerade och svårrenderade websajter, väldigt skönt.

Dock är iPad Pro ännu bättre för pengarna om man tar hoppet till fruktsidan.

Permalänk
Medlem

Titta på film i sängen

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk

Använder min surfplatta till surf och någon gång ibland lite TV tittande. Nu sitter jag på jobbet men hade jag varit hemma hade chansen varit stor att detta inlägg kom från min platta.

Har en gammal Toshiba som kom med W8, sedan i förrgår kör jag version 1803 av W10. Otroligt nöjd med att jag valde Windows i plattan, hade det varit en Android hade den antagligen legat i elektronikåtervinningen idag och en ny iPad hade jag inte fått för dryga tusenlappen som denna kostade då, för flera år sedan.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Har flyttat i princip allt mitt datoranvändande till ipaden, förutom spel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

* Anteckningar på föreläsningar
* Netflix/Youtube
* DAW-kontroll för Presonus Studio One
* Inspelningsenhet för portabla studion.

Permalänk
Medlem

Jag använder inte min surfplatta till någoting då jag inte har någon. Har likt dig länge varit sugen på att skaffa en, men kommer alltid fram till att jag nog ändå inte skulle använt den till mycket.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shubban:

Som rubriken lyder. Ni som äger en surfplatta, vad använder ni den huvudsakligen till?

Sitter idag med två olika plattor, dels en Samsung Galaxy Tab S 8.4 (AMOLED <3 ), dels en Galaxy Note Pro 12.2. Tiotumsformatet har jag alltid haft en smula svårt med, för stort för att hålla i en hand och för litet för att ge en riktigt bra upplevelse av film, serier etc.

Den lilla plattan används mest för slösurf i tv-soffan, kolla upp saker i manualer etc. Den stora läser jag pdf- och andra dokument på, ser film och läser serietidningar. Helt enkelt olika former av mediakonsumtion. Att försöka skapa något på en platta känns ganska värdelöst, oavsett om den är gjord av Apple eller någon av alla tillverkare som kör med Android.

Men det är ganska meningslöst för oss att försöka tips om användningsområden eftersom det primärt handlar om vad du vill göra.

Däremot kan jag säga att jag absolut inte skulle vilja leva utan någon av plattorna, de fyller bägge två på ett väldigt tydligt sätt sina olika syften och används många timmar i veckan. En mobiltelefon - oavsett hur stor den nu må vara - är inget substitut. Som exempel kan nämnas att min stora surfplatta har en skärm fem gången så stor som min Galaxy S7 Edge, gissa vad som är enklast att läsa ett pdf-dokument på...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dammsamlare

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shubban:

Som rubriken lyder. Ni som äger en surfplatta, vad använder ni den huvudsakligen till?

Har länge varit sugen på en platta och nu har det blivit dags för mig att införskaffa mig en Samsung Galaxy Tab S3 genom förmånserbjudande på jobbet och vill ha lite tips på användningsområden

Absolut ingenting, har en gammal Surface Pro 2 som surplatta (Tegelsten...)
Samlar damm i någon byrålåda xD