Mobila betalningar - varför?

Permalänk
Medlem

Min betalningsprioritet går så här.

1. Samsung Pay
2. Kort
3. Swish
4. Övriga onlinelösningar. (SEQR mm.)
5. Faktura
6. Kontanter. Vilket jag aldrig har på mig utan måste då ta ut till det tillfället.

Jag har ett skal på min mobil där jag har bankkort och körkort. Sen jag skaffade detta har jag inte använt plånbok. Vilket var ca 3-4 år sedan. Önskar verkligen att jag aldrig behöver börja med plånbok igen.

Är 32 år gammal om den informationen är intressant.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

För att du har inte ditt bankkort påklistrat på din bankdosa samt din svarta bok med alla lösenord i

Alla koddosor behöver inte bankkortet. Sen har ju många bankid på kort i plånboken som också kan användas för att länsa ditt bankkonto om de har koden. Allt detta går att komma över lika enkelt som att komma över din telefon och säkerhetskod för mobilt bankid. Vet du att du förlorat något av detta så spärrar du ju grejerna omgående.

Permalänk
Medlem

@Lehto: Finns betalkort där du kan handla för upp till 350 kr utan kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Hoppas jag inte, för jag vill inte betala dyrt mobilt bredband på min mobil..räcker med att jag tankar den med 50:- i månaden.

Nu har du fått sagt att du inte har internet i din mobil, vi är alla väldigt imponerade av din bakåtsträvan. Men diskussionen borde väl röra majoriteten som då självklart har internetåtkomst i mobilen.

Skrivet av Mr_Lazy:

För att du har inte ditt bankkort påklistrat på din bankdosa samt din svarta bok med alla lösenord i

Mobilen är ju krypterad, låst med fingeravtryck och försedd med remote wipe. Visst kan någon råna dig och hota dig att låsa upp den, men det är ju knappast något problem att hota någon och få bankomatkoder osv heller.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

Det borde lagstiftas om att handlare (och banker!) skall ta emot kontanter. Såg någon artikel där en nisse från Izettle tyckte att det var fel väg att gå... undrar varför?

Det är helt ok med olika betalningsalternativ och att man vill använda mobiler/kort eller vad som helst men kontanter är verkligen grunden i samhällets betalsystem och det borde inte vara valfritt för banker och annat löst folk att välja bort.

Men vi har ju för vana att slicka i oss vad för idiotier som helst så kontanternas dagar lär vara räknade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Alla koddosor behöver inte bankkortet. Sen har ju många bankid på kort i plånboken som också kan användas för att länsa ditt bankkonto om de har koden. Allt detta går att komma över lika enkelt som att komma över din telefon och säkerhetskod för mobilt bankid. Vet du att du förlorat något av detta så spärrar du ju grejerna omgående.

Skrivet av Hulle:

Nu har du fått sagt att du inte har internet i din mobil, vi är alla väldigt imponerade av din bakåtsträvan. Men diskussionen borde väl röra majoriteten som då självklart har internetåtkomst i mobilen.

Mobilen är ju krypterad, låst med fingeravtryck och försedd med remote wipe. Visst kan någon råna dig och hota dig att låsa upp den, men det är ju knappast något problem att hota någon och få bankomatkoder osv heller.

/hulle.

Fast det är fortfarande inte det som är poängen. Oavsett vad det handlar om så är det en balans mellan säkerhet och lättillgänglighet. Kontentan är fortfarande lägga inte alla ägg i samma korg oavsett om det gäller betalningar, investeringar osv

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Nu har du fått sagt att du inte har internet i din mobil, vi är alla väldigt imponerade av din bakåtsträvan. Men diskussionen borde väl röra majoriteten som då självklart har internetåtkomst i mobilen.

/hulle.

Extrakostnader man kan leva utan. Vad kostar 1GB internet till mobilen? 99-199:-? Sen får man ju hoppas på att inte många använder deras nät då det kan ta evighet att få upp en sida om många använder typ 3G-nätet eller 4G..Speciellt hos Telias leverantörer. Bor man uppe i norr är det väl bara Telia som gäller?

Visa, Mastercard duger perfekt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nu har du fått sagt att du inte har internet i din mobil, vi är alla väldigt imponerade av din bakåtsträvan. Men diskussionen borde väl röra majoriteten som då självklart har internetåtkomst i mobilen.

Min lokala ICA-butik har fritt wifi, det har många andra butiker också. På Halebop kan du dessutom köpa t.ex. 0,5 GB/mån data i tolv månader för 479 kr eller 0,5-15 GB data som är giltig i 183 dagar. Att data skulle vara dyrt är en felaktig uppfattning många verkar ha. Jag föredrar en fast kostnad för samtal/sms/mms och får samtidigt mer data än jag behöver, men det är inga problem att använda en rörlig prisplan om man så vill och när man behöver data så är det ju bara att tanka på det separat. Om man begränsar mobildata till betaltjänster så kostar det inte många ören alls, 0,5 GB/mån är överdrivet mycket om du bara ska använda det till bankid och mobila betalningar. Du bör klara dig på data för under 10 kr/mån där.

Skrivet av Hulle:

Mobilen är ju krypterad, låst med fingeravtryck och försedd med remote wipe. Visst kan någon råna dig och hota dig att låsa upp den, men det är ju knappast något problem att hota någon och få bankomatkoder osv heller.

/hulle.

Du behöver inte ens biometri som kan vara enklare att "tvinga" sig till. Ditt mobila bankid är hur som helst skyddat med biometri eller lösenkod, och det räcker ju att du återkallar bankid:t hos banken för att det ska bli värdelöst så att de kommer in i telefonen i sig ska inte ha någon större betydelse, om de inte kommer in i mobilen och bankid:t på samma gång då. Sen finns det säkert de som har bankid på kort och lösenordet för dito i plånboken och då räcker det med att vara ficktjuv för att komma över uppgifterna så att de kan tömma dina konton, dessutom skulle inte banken i det fallet ersätta dig. Dessutom om en tjuv kommer över exempelvis ditt Nordea-bankkort och kod så kan de stoppa in det i sin egna kortläsare och länsa ditt bankkonto.

Det gäller alltid att vara uppmärksam oavsett lösning. Ser som sagt inte varför telefonen skulle vara värre än ett bankkort eller en personlig koddosa, eller bankid på kort som sagt. Hade i så fall varit om mobilen gick att fjärrstyra och de lyckats komma över koden till bankid:t eller om du går på en avancerad spoofing-attack, men det är väl mer troligt att enheten du stoppar bankkortet eller bankid på kort-kortet i är kompromissad. Mobilt bankid ska inte gå att klona åtminstone, och får ju fortlöpande uppdateringar. Sårbarheter i EMV går inte att bygga bort i efterhand, och magnetremsorna fungerar i regel fortfarande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videopac:

Det borde lagstiftas om att handlare (och banker!) skall ta emot kontanter.

Varför? Det skulle bara gynna företag som hämtar och hanterar kontanter (d.v.s. värdetransporter), t.ex. Loomis och Nokas, och de försäkringsbolag som de anlitar. Jag tycker inte att vi ska lagstifta om att hålla en utdöende bransch och företag under armarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Extrakostnader man kan leva utan. Vad kostar 1GB internet till mobilen? 99-199:-? Sen får man ju hoppas på att inte många använder deras nät då det kan ta evighet att få upp en sida om många använder typ 3G-nätet eller 4G..Speciellt hos Telias leverantörer. Bor man uppe i norr är det väl bara Telia som gäller?

Visa, Mastercard duger perfekt.

Jag betalar 99 kr/mån för fria samtal/sms och 4 GB data (som sparas och läggs på hög om man inte använder den) hos Hallon. Det är lätt att hitta 49/kr i 6 mån för det abonnemanget och nya kunder dessutom.

Absolut, bor man längst upp i norra Sverige kanske man måste köra på Telia som är lite dyrare.

Oavsett så är det orimligt att begränsa utvecklingen av smidigare betalsystem för att några fåtal inte vill ha internet i mobilen. Snart kommer någon och klagar på att man inte kan betala räkningar via vedspisen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Här i Australien är alla betalterminaler aktiverade för kontaktlösa betalningar - men det beror förmodligen mer på att kontaktlösa betalkort används av i princip alla. Jag känner mig dock extremt ensam om att faktiskt betala med mobilen. På vissa ställen har jag fått reaktionen: "oj, vad futuristiskt" från kassören. Jag går utan att ens tänka på det ut med endast mobilen utan att oroa mig. Har på sex månader inte stött på ett enda ställe som jag inte kunnat betala med mobilen på (med undantag för ställen som endast tar kontanter på marknader - men även där tar många kontaktlösa betalningar).

Jag tror med andra ord att det blir ett gångbart alternativ i Sverige när kontaktlösa betalkort blir vanligare (och bankerna faktiskt erbjuder tjänsterna såklart).

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Jag betalar 99 kr/mån för fria samtal/sms och 4 GB data (som sparas och läggs på hög om man inte använder den) hos Hallon. Det är lätt att hitta 49/kr i 6 mån för det abonnemanget och nya kunder dessutom.

Absolut, bor man längst upp i norra Sverige kanske man måste köra på Telia som är lite dyrare.

Oavsett så är det orimligt att begränsa utvecklingen av smidigare betalsystem för att några fåtal inte vill ha internet i mobilen. Snart kommer någon och klagar på att man inte kan betala räkningar via vedspisen.

/hulle.

Jo, dock är inte Visakort eller Mastercard så föråldrat, det är ett sätt som fungerar så varför göra det mer komplicerat än vad det måste vara?

Begränsa och begränsa.. jag följer trenderna om jag inte har ett annat val, som nu när man inte kan använda kontanter längre, och nu ska de smått avveckla betalningskorten för att ersätta med en klumpig +5" enhet som man måste vara vaksam över batteriet eller hoppas på att mjukvaran inte krånglar, samtidigt man får hoppas på att mottagarens server inte krånglar etc etc..sen kommer man säkerligen att få betala en avgift på diverse företags betalsätt också..

Med kortet är det väl endast diverse bank som ska hålla igång mottagarservern, mindre mellanhand mindre krångel.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Varför? Det skulle bara gynna företag som hämtar och hanterar kontanter (d.v.s. värdetransporter), t.ex. Loomis och Nokas, och de försäkringsbolag som de anlitar. Jag tycker inte att vi ska lagstifta om att hålla en utdöende bransch och företag under armarna.

Det är inte fråga om att hålla någon bransch eller företag under armarna utan att bibehålla ett utmärkt betalningsmedel som fungerar både utan mobil eller kort. Och dessutom även om strömmen skulle gå eller datorsystem slås ut av EMP eller liknande.

Jag tycker inte att särintressen skall bestämma över sveriges betalningsmedel/valuta. Riksbanken borde ställa krav på bankverksamheten exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Extrakostnader man kan leva utan. Vad kostar 1GB internet till mobilen? 99-199:-? Sen får man ju hoppas på att inte många använder deras nät då det kan ta evighet att få upp en sida om många använder typ 3G-nätet eller 4G..Speciellt hos Telias leverantörer. Bor man uppe i norr är det väl bara Telia som gäller?

Visa, Mastercard duger perfekt.

59 kr och du har 183 dagar på dig att använda upp det. Det på Halebop som körs på Telias nät, när det gäller detta prisexemplet. I många fall kan du ju köra över wifi också. Du kanske klarar dig på 0,5 GB per halvår alltså. Dra ner på saldot du tankar för samtal/sms med 6,5 - 10 kr/mån och du betalar samma pris som förut. Förmodligen överbetalar du för en pott/ett saldo som går ut efter 30 dagar som du inte använder upp nu, så det är inte en prisfråga.

Det är Visa eller Mastercard du använder i exempelvis Apple Pay och Samsung Pay för övrigt. Swish går förbi korten däremot, typ Ica Handla-appen använder väl saldot på ICA-kortet. SEQR/Glase använder väl faktura eller autogiro, eller att du fyller på ditt konto i förväg. Andra lösningar är väl inte så intressant för Sveriges del, men det finns andra som samarbetar med Visa/Mastercard eller där du bara lägger in ditt kort och betalningarna dras från det då. Framtiden är flera kort (fysiska och virtuella) kopplade till samma konto/tjänst, tappar du bort mobilen spärrar du korten som ligger där, tappar du bort kortet så spärrar du kortet. Är inte mycket mer än så.

Telia delar basstationer med Tele2 när det gäller 3G, men har egna 2G och 4G-nät. Bör inte vara några problem att använda betalapparna på något av näten, det är inte hemsidor på flera MiB det handlar om. Betalterminalerna går ofta över GSM (och på senare tid 3G) i vilket fall som helst. Finns alltså ingen poäng att göra där, fungerar inte mobilnätet kommer du inte kunna betala med kort hos många handlare/restauranger i vilket fall som helst. Finns självklart butiker som kör allt trådat, men det är också ställen som i högre grad erbjuder wifi till kunderna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

59 kr och du har 183 dagar på dig att använda upp det. Det på Halebop som körs på Telias nät, när det gäller detta prisexemplet. I många fall kan du ju köra över wifi också. Du kanske klarar dig på 0,5 GB per halvår alltså. Dra ner på saldot du tankar för samtal/sms med 6,5 - 10 kr/mån och du betalar samma pris som förut. Förmodligen överbetalar du för en pott/ett saldo som går ut efter 30 dagar som du inte använder upp nu, så det är inte en prisfråga.

Det är Visa eller Mastercard du använder i exempelvis Apple Pay och Samsung Pay för övrigt. Swish går förbi korten däremot, typ Ica Handla-appen använder väl saldot på ICA-kortet. SEQR/Glase använder väl faktura eller autogiro, eller att du fyller på ditt konto i förväg. Andra lösningar är väl inte så intressant för Sveriges del, men det finns andra som samarbetar med Visa/Mastercard eller där du bara lägger in ditt kort och betalningarna dras från det då. Framtiden är flera kort (fysiska och virtuella) kopplade till samma konto/tjänst, tappar du bort mobilen spärrar du korten som ligger där, tappar du bort kortet så spärrar du kortet. Är inte mycket mer än så.

Telia delar basstationer med Tele2 när det gäller 3G, men har egna 2G och 4G-nät. Bör inte vara några problem att använda betalapparna på något av näten, det är inte hemsidor på flera MiB det handlar om. Betalterminalerna går ofta över GSM (och på senare tid 3G) i vilket fall som helst. Finns alltså ingen poäng att göra där, fungerar inte mobilnätet kommer du inte kunna betala med kort hos många handlare/restauranger i vilket fall som helst. Finns självklart butiker som kör allt trådat, men det är också ställen som i högre grad erbjuder wifi till kunderna.

Länka de där 59:-, för jag kan inte hitta det. Billigaste med internet via Halebop kostar väl 99:-?

Fast jag håller mig till betalkort, jag är inte helt sålt på de där med att betala med mobilen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@El1min4tor: Har du fått nytt bankkort senaste 1-2 åren så är de kontaktlösa från alla banker numera. Betalar kontaktlöst på pizzerian, det är standard i alla terminaler numera, det är mest om de har gamla terminaler eller inte aktiverat funktionen det inte finns. För svarta pengar på loppisarna finns Swish om de som säljer inte skaffat iZettle och tar kort med deras kortläsare, iZettles läsare för straxt under 500 kr stödjer kontaktlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Länka de där 59:-, för jag kan inte hitta det. Billigaste med internet via Halebop kostar väl 99:-?

Fast jag håller mig till betalkort, jag är inte helt sålt på de där med att betala med mobilen.

Nej, du kan tanka "surf" separat. https://www.halebop.se/extrasurf

Sedan kan du ringa för 2 kr/samtal och skicka SMS för 0,5 kr per SMS om du tankar på "Halebop Go" och där kan du välja att tanka på mellan 1-999 kr, saldot räcker sedan tills det är förbrukat, surfen måste du däremot använda inom 183 dagar.

Om du har betalkortet på EMV-kort eller i mobilen spelar som sagt ingen roll, du har samma sårbarhet om alla internetanslutningar går ner om de kör terminaler som måste prata med banken/växeln (eller har ett kort som bara fungerar "online") och det är fortfarande ett betalkort om du lägger in det på telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Har alltid plånboken i min jackficka. Problemet är att Göteborgsvädret kan kräva rotation mellan 3-4 jackor (den senaste veckan har jag använt vinterjacka, regnjacka och sommarjacka, om jag cyklar blir det sportjackan) och då hänger inte alltid plånboken med. Innan jag körde med Samsung pay fick jag ofta åka hem tomhänt när jag tänkt handla, men nu behöver jag inte ens tänka på var plånboken är. Samsung Pay fungerar i alla affärer jag kan få för mig att handla i, så det är inga problem med det. Bara att ge sig ut vetandes att så länge jag har mobilen med mig kan jag handla.

Dessutom är det ofta kampanjer, som att få gratis trisslotter/biobiljetter osv. bara för att använda mobilen för betalning. En av huvudanledningarna till att jag börjat med mobilbetlaningar ordentligt.

Har funderat på att testa Samsung Pay många gånger men aldrig kommit till skott. Fungerar det verkligen? Man ska alltså bara hålla mobilen nära betaldosan? Sätts NFC på automatiskt?

Önskar att man även kunde ha medlemskort som tex ICA bonuskort osv i Samsung Pay för att tex kunna plocka ut en självskanner. Och kan man slutligen också ha körkortet där behövs inte plånboken alls.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nej, du kan tanka "surf" separat. https://www.halebop.se/extrasurf

Sedan kan du ringa för 2 kr/samtal och skicka SMS för 0,5 kr per SMS om du tankar på "Halebop Go" och där kan du välja att tanka på mellan 1-999 kr, saldot räcker sedan tills det är förbrukat, surfen måste du däremot använda inom 183 dagar.

Om du har betalkortet på EMV-kort eller i mobilen spelar som sagt ingen roll, du har samma sårbarhet om alla internetanslutningar går ner om de kör terminaler som måste prata med banken/växeln (eller har ett kort som bara fungerar "online") och det är fortfarande ett betalkort om du lägger in det på telefon.

Där ser man! Då är det lite mer acceptabelt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Allt det här borde helt tas bort, vi borde alla ha kontanter och också få lönen i kontanter. Jag vill alltid handla kontant. Bor idag i Danmark och här används kontanter fortfarande flitigt, det finns till och med många mindre butiker som inte alls tar kort men då brukar det finnas MobilePay.

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Medlem
Skrivet av samiranta:

Allt det här borde helt tas bort, vi borde alla ha kontanter och också få lönen i kontanter. Jag vill alltid handla kontant. Bor idag i Danmark och här används kontanter fortfarande flitigt, det finns till och med många mindre butiker som inte alls tar kort men då brukar det finnas MobilePay.

Jag har aldrig förstått den ståndpunkten. Kan du inte berätta varför du endast vill hantera kontanter?

Det är sååå många nackdelar med kontanthantering i samhället och den enda "fördelen" jag kan se är att det är svårare att spåra transaktioner. Något som jag personligen ser som en nackdel, men jag vet att det finns ett fåtal som inte vill att deras transaktioner ska gå att spara.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Jag har aldrig förstått den ståndpunkten. Kan du inte berätta varför du endast vill hantera kontanter?

Det är sååå många nackdelar med kontanthantering i samhället och den enda "fördelen" jag kan se är att det är svårare att spåra transaktioner. Något som jag personligen ser som en nackdel, men jag vet att det finns ett fåtal som inte vill att deras transaktioner ska gå att spara.

/hulle.

Jag är bara väldigt mycket för att stat och banker inte ska ha någon som helst insyn i människors liv. Jag är för total frihet.
Det allra skönaste tycker jag skulle vara att aldrig behöva ha kontakt med myndigheter och banker men jag förstår givetvis att så kommer samhället aldrig att se ut.

Jag ser självklart inte bara nackdelar med teknologi, jag tycket te.x att spela spel är sjukt roligt, att läsa forum och att kunna hitta information om det mesta online är också roligt och intressant. Men jag tycker absolut inte att människor ska vara en del av informationsflödet.

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Där ser man! Då är det lite mer acceptabelt.

Använder du telefonen extremt lite, alltså ringer 10 samtal i månaden, skickar 10 SMS i månaden och enbart använder mobildata till betalningar/bankid så bör du kunna komma undan så billigt som 31,5 kr/mån.

Skrivet av samiranta:

Allt det här borde helt tas bort, vi borde alla ha kontanter och också få lönen i kontanter. Jag vill alltid handla kontant. Bor idag i Danmark och här används kontanter fortfarande flitigt, det finns till och med många mindre butiker som inte alls tar kort men då brukar det finnas MobilePay.

I Sverige kostar kontanthantering – alltså att lösa in pengarna kostar ganska mycket – och bankboxarna blir färre, dyrt med bolag som kommer och hämtar pengarna. Så det lönar sig oftast att kunderna betalar med kort här. Även privatpersoner kan skaffa kortläsare. Mobilbetalningar som Swish kostar ofta mer i avgift (för företag) än att köra kortterminal med vettigt inlösenavtal. De som inte kör kort (terminalerna fungerar även med Apple Pay och Samsung Pay) skjuter sig själv i foten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag har aldrig förstått den ståndpunkten. Kan du inte berätta varför du endast vill hantera kontanter?

Det är sååå många nackdelar med kontanthantering i samhället och den enda "fördelen" jag kan se är att det är svårare att spåra transaktioner. Något som jag personligen ser som en nackdel, men jag vet att det finns ett fåtal som inte vill att deras transaktioner ska gå att spara.

/hulle.

Är man orolig för detta är det bara att köpa ett förbetalt betalkort (förbetalda mastercard finns att få tag på lite var stans), men handlar det inte om någon form av förföljelsemani så måste det röra sig om en moralisk fråga att man är emot att de spårar köpbeteende, och då måste man ju smått sjukligt se till att inte använda samma kort för mer än ett köp per butik/kedja. Kriminella behöver inte kontanter heller, de klarar sig gott med målvakter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videopac:

Det är inte fråga om att hålla någon bransch eller företag under armarna utan att bibehålla ett utmärkt betalningsmedel som fungerar både utan mobil eller kort.

Kort är ett utmärkt betalmedel som funkar även när jag inte har kontanter i plånboken! Ska vi lagstifta om att alla butiker ska ta emot kort och mobilbetalningar också när vi ändå håller på?

Skrivet av videopac:

Och dessutom även om strömmen skulle gå eller datorsystem slås ut av EMP eller liknande.

OK, det kan vara viktigt att ha någon typ av backup som fungerar även om strömmen går eller datorsystem slås ut.

Att kunna ta betalt beror dock på så mycket mer än att du kan lämna över en bunt pengar mot en vara. Det handlar också om att du ska kunna skriva ett kvitto och föra in pengarna i ett kassaregister. För detta går det att fixa backup-metoder. Men det går också att fixa backup-metoder när det handlar om kortbetalningar. Något som fortfarande existerar men är ovanligt är vad som på engelska heter en "credit card imprinter" (vet inte vad det heter på svenska). Det går ut på att man med hjälp av karbonpapper för över ett avtryck av framsidan av ditt kreditkort (det är därför det är i relief!), där man får ut två kvitton som man ska skriva på. Man kan inte kolla om det finns täckning på banken då, dock. Men för att detta ska funka måste det finnas beredskap. Är det relevant att kräva av alla typer av verksamheter att de ska ha den här typen av beredskap? Din lokala Ica, ja, förmodligen, men frisersalongen över gatan då?

Sedan får man också tänka på att det är sannolikt att många kontantfria verksamheter självmant väljer att undantagsmässigt ta emot kontanter om kortsystemen är nere en längre tid. Alternativet är ju att inte kunna bedriva en verksamhet alls. Det är ju en fråga om självbevarelse.

Frågan är dock vad det är man vill uppnå med den här typen av beredskap. I grund och botten handlar det om att se till att folk får sina livsviktiga behov i form av mat, vatten, energi och medicin uppfyllda. Detta löses bäst genom att varje person har en egen reserv av dessa förnödenheter hemma (vilket också är vad MSB rekommenderar). Vid en katastrof vill du inte behöva springa ner till ICA för att du inte har något att äta hemma...

Till sist får du tänka på att varorna dyker inte upp i butikerna spontant, utan butiken måste betala för varorna. Vilket då också sker elektroniskt. Inga betalningar betyder tomma hyllor i butiken i förlängningen. Min poäng är att att lagstifta om att handlare ska ta emot kontanter löser inte problemet du vill lösa.

Skrivet av videopac:

Jag tycker inte att särintressen skall bestämma över sveriges betalningsmedel/valuta. Riksbanken borde ställa krav på bankverksamheten exempelvis.

Det låter bra. Konkretisera gärna! Som sagt, jag tycker att det är bra med olika alternativ.

Permalänk
Medlem

Ser det som ett komplement, finns fall när en Apple Watch med pay skulle va smutt!

Permalänk
Medlem

@pv2b: Nya kortterminaler går alltid att få fram, även mobila kassaregister. Är det så att alla banker ligger nere spelar det inte så stor roll, då kan ingen ta ut kontanter ändå. Sen kommer din ICA-butik förmodligen inte kunna driva kyl och frysar på reservkraft, så även om de fixar kassa, terminal och anslutning så lär du få nöja dig med torrvaror och konserver om de håller öppet vid t.ex. ett längre strömavbrott. Sen är det ju inte så att någon verksamhet behöver förbereda sig för zombieapokalypsen, kommunikationer kommer alltid upp igen, elnät går att reparera o.s.v. och skulle det vara så att det inte går att göra på längre tid i ditt område så får man evakuera sig till annan plats. Dessutom finns en väldigt liten del av våra betalningsmedel i kontanter. Det är flera hundra år sedan man skickade runt på kontanter mellan banker exempelvis. Att trycka nya pengar och börja med bankkontor under fotogenlampor som gör allt för hand är inte direkt lösningen på något eventuellt problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseTM:

Jag tycker att det kan vara bra de få gånger jag har gått till affären och glömt min plånbok att använda seqr, av någon anledning glömmer jag plånboken oftare än mobilen.

Du kanske har fått "strålningshjärna" som en kollega så fint kallade det.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Det borde lagstiftas om att handlare (och banker!) skall ta emot kontanter.

Låt mig gissa. Du vill även att 33.6kbps modem ska vara standard, Aqua Vera herrparfym är den enda parfymen. Och dom gamla hederliga bussarna i kombination med bank och värdetransportrån ska vara standard?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit enklare att ha en databas med alla personers fingeravtryck/iris/dna och sedan bara använda den när man ska betala/signa eller liknande? Det absolut enklaste (för användaren) men en mardröm ur privacy och säkerhetssynpunkt såklart.