Riksdagen föreslår utredning av privatkopieringsersättningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Då borde du varit tydligare och skrivit ”var <1%” och inte ”är <1%”.
Vart har du föresten den siffran ifrån? Har du gjort en egen undersökning?

Inte jättesvårt att förstå vad jag menade. Men oavsett om du använder "var" eller "är" så står jag kvar vid samma ståndpunkt att 9% inte speglar verkligheten.

Men eftersom du läser så ordagrant så borde "Känns ändå otroligt" tyda på att det jag skrev är subjektivt. Uppenbarligen också något som delas av andra på forumet. Givetvis kommer jag inte presentera en egen undersökning med den kommentaren.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De procenten gällde inte privatkopiering vilket som, då du inte kan privatkopiera DVD, Blu-ray eller Ultra HD Blu-ray-filmer eftersom de enligt respektive standard ska köra kopieringsskydd. Går du runt kopieringsskydden har du en olovlig kopia. Sen räknade säkert de som svarade in sina nedladdade piratkopior till den kategorin/svaret. Privatkopiering är när du med hjälp av lagen gör intrång i upphovsmannens ensamrätt enligt paragraferna om exemplarframställning för privat bruk. Det är inte att du flyttar runt dina inköpta musik-filer från iTunes eller liknande mellan dina egna enheter där de redan räknat in sådant i avtalen och redan tillåter detta.

Precis, så att 9% faktiskt privatkopierar sina filmer till datorn luktar unket.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Nja, det är säkert hyfsat underbyggt statistiskt. DVD säljer fortfarande bra liksom, och eftersom det är just folk som köper fysiska medier som ev svarar ja på frågan så är det naturligtvis en stor del som gör det. Det är ju inte samma sak som att alla som ser film (legalt eller ej via tank eller ström tex) gör detsamma, eftersom de inte räknas i frågan ändå. Men visst, några kan ju missuppfattat och räknats in, men likaså jämnar sannolikt motsatsen ut det hela.

Skämtar du? Tror du att 9% av de tillfrågade verkligen privatkopierar köpta filmer in till sin dator?

Senast jag hörde någon privatkopiera någonting över huvud taget var nog 15 år sedan när folk flyttade låtar från CD till mp3-spelare.

Privatkopiering är väldigt specifikt. Det gäller inte piratkopiering och det gäller inte att kopiera sina privata semesterfilmer till datorn (vilket är inte så ovanligt).

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Äntligen. Inte en dag för sent. Det är ju inte 2010 längre, utan så gott som alla strömmar ju via spotify och dyligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Är det någon som känner någon som fått ersättning från Copyswede?

Jag tror det fördelas indirekt via organisationer som ex STIM och inte direkt till enskilda individer. I STIMs fall fördelas detta utifrån nyckel som mer eller mindre fördelas utifrån popularitet.

https://www.copyswede.se/om-copyswede/distribution-av-ersattn...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Grattis. Du fick dina tummar för rätt åsikt, men du har fel för det.

Självfallet får man spela in material man lyssnar på. Det är ju just därför snarare än av DRM-skäl rippningen går den vägen för många Spotify-inspelare.

Så du menar att "rippning" från Spotify är privatkopiering, och EULA man godkänner när man skaffat Spotify är bullshit, och att privatkopieringsavgiften är ämnad att bland annat täcka rippningar från Spotify?

Jag har läst lagtexten, och jag ser ingen rimlighet i att kunna tolka det så, om man inte typ käkat svamp och vill krama alla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Citat:

Vanligast var privatkopiering av film till datorer, som utgjorde 9 procent av de svarande.

Låter väldigt konstigt. Många tar väl ibland en skärmdump av en internetsida? Då privatkopierar man texten och bilderna som finns på internetsidan. Sådan privatkopiering måste väl rimligtvis vara mycket vanligare än privatkopiering av filmer?

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Så du menar att "rippning" från Spotify är privatkopiering, och EULA man godkänner när man skaffat Spotify är bullshit, och att privatkopieringsavgiften är ämnad att bland annat täcka rippningar från Spotify?

Jag har läst lagtexten, och jag ser ingen rimlighet i att kunna tolka det så, om man inte typ käkat svamp och vill krama alla.

Jag tror att du missuppfattar. Enligt upphovsrättslagen:

Citat:

2 § Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som föreskrivs i det följande, uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik.

Framställning av exemplar innefattar varje direkt eller indirekt samt tillfällig eller permanent framställning av exemplar av verket, oavsett i vilken form eller med vilken metod den sker och oavsett om den sker helt eller delvis.

[sedan innehåller 2 § även en del om spridning som inte är relevant här]

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Första stycket ger inte rätt att

1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående

1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.

Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359).

52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359).

Enligt 2 § får man inte framställa exemplar av verk utan upphovsmannens tillstånd. Enligt 52 d § får man inte ta bort DRM-skyddet. Om man både framställer ett exemplar och tar bort DRM-skyddet, bryter man alltså mot två lagparagrafer (2 § och 52 d §).

Enligt 12 § (privatkopiering), har man rätt att framställa exemplar för privat bruk (så kallad privatkopiering). Sista stycket i paragrafen ("Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §.") innebär att det inte räknas som privatkopiering om man piratkopierar något. Eftersom det finns ett explicit undantag för förbudet mot exemplarframställning, bryter man alltså inte mot 2 §. Det verkar dock inte finnas något explicit undantag för förbudet att ta bort DRM-skyddet, så jag antar att man fortfarande bryter mot 52 d §.

Om man bryter mot upphovsättslagen, måste man betala "skälig ersättning" till upphovsmannen. Jag tar för givet att det är skäligt att betala mer om man bryter mot två paragrafer (2 § och 52 d §) än om man bara bryter mot en paragraf (52 d §).

Står det i avtalet med Spotify att man förbinder sig att inte privatkopiera, är det eventuellt även ett kontraktbrott. Det räknas dock fortfarande som privatkopiering. Bryter du mot upphovsrättslagen, är det upphovsmannen som stämmer dig och upphovsmannen som du betalar skadestånd till. Bryter du mot avtalet med Spotify, är det Spotify som stämmer dig och Spotify som du betalar skadestånd till. Du riskerar alltså två separata stämningar, en från Spotify och en från upphovsmannen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Låter väldigt konstigt. Många tar väl ibland en skärmdump av en internetsida? Då privatkopierar man texten och bilderna som finns på internetsidan. Sådan privatkopiering måste väl rimligtvis vara mycket vanligare än privatkopiering av filmer?

Detta skulle möjligen falla inom citaträtten, generellt får man bara kopiera litterära verk i begränsad omfattning vilket medges under paragrafen för exemplarframställning för privat bruk, men ersätts inte. Privatkopiering är ett intrång i upphovsmannens ensamrätt som är tillåtet enligt URL och ersätts via den så kallade privatkopieringsersättningen, privatkopieringsersättningen betalas ut för exempelvis musik-CD, radio/radio-program, TV-sändningar, ljudböcker på CD och liknande oskyddade format som antas spelas av. Du får inte kopiera en hel bok, eller ett helt nummer av en tidskrift, ens för eget bruk som du får när det gäller en ljud-CD. Enligt citaträtten kan du dock få dela med dig delar av en artikel i skrift. När folk delar tidningsartiklar på Facebook (vanligt då webbsidan har betalvägg om det ens publiceras där) begår de däremot upphovsrättsintrång då de inte köpt någon licens för att återge artikeln.

Du kan fortfarande inte privatkopiera kommersiella filmer på VHS, DVD, HD-DVD, Blu-ray och Ultra HD Blu-ray eftersom de alla använder kopieringsskydd som du inte får gå runt för att göra kopior. Undersökningen borde inte haft sådana frågor, men detta diskuterades flitigt när undersökningen kom ut, ingen idé att göra en stor grej av det nästan 2 år senare. Vad folk gör olovligen har inget att göra med Copyswede, Copyswede betalar inte ut en krona i ersättning för att folk rippar DVDs och Blu-rays, eller några andra vanliga videoformat. För att du skriver ut en artikel på Sweclockers och ger till grannen betalar de inte heller ut någon ersättning för, det är faktiskt något Sweclockers måste vara okej med för att det ska vara tillåtet också. Privatkopiering täcker alltså i praktiken bara in musik i vissa kanaler och de som producerar och medverkar i radio och TV-program, och att det ges ut eller sänds utan kopieringsskydd då det finns ett förbud mot att kringgå skydden. En film som exempelvis enbart finns på Netflix och Blu-ray kommer aldrig få någon ersättning för att folk kopierar filmen. Det kommer inte heller en låt som aldrig spelas i radio, men har miljoner spelningar på Spotify. Datorprogram och databaser är helt undantagna från privatkopiering. Kopieringsskydd där får man dessutom gå runt, då man alltid får göra en säkerhetskopia av ett datorprogram och förbudet mot kringgående gäller alltså inte datorprogram. På en e-bok är det lite redundant då du förmodligen varken får gå runt kopieringsskyddet (DRM är vanligt) eller kopiera boken. Verktygen för det senare gällande böcker blir alltså lite av "homebrew"-projekt av mer eller mindre anonyma utvecklare och funktionen bakas inte in i programpaket eller läsplattor.

Permalänk
Medlem

som vanligt i dessa trådar så irriterar jag mig på att det verkar som om det är omöjligt för en del att särskilja på Privat och Pirat kopiering...

fast å andra sidan så är läsförståelse förmågan generellt sett låg...

Permalänk
Medlem

Inte en dag försent

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Detta skulle möjligen falla inom citaträtten, generellt får man bara kopiera litterära verk i begränsad omfattning vilket medges under paragrafen för exemplarframställning för privat bruk, men ersätts inte. Privatkopiering är ett intrång i upphovsmannens ensamrätt som är tillåtet enligt URL och ersätts via den så kallade privatkopieringsersättningen, privatkopieringsersättningen betalas ut för exempelvis musik-CD, radio/radio-program, TV-sändningar, ljudböcker på CD och liknande oskyddade format som antas spelas av. Du får inte kopiera en hel bok, eller ett helt nummer av en tidskrift, ens för eget bruk som du får när det gäller en ljud-CD. Enligt citaträtten kan du dock få dela med dig delar av en artikel i skrift. När folk delar tidningsartiklar på Facebook (vanligt då webbsidan har betalvägg om det ens publiceras där) begår de däremot upphovsrättsintrång då de inte köpt någon licens för att återge artikeln.

Du kan fortfarande inte privatkopiera kommersiella filmer på VHS, DVD, HD-DVD, Blu-ray och Ultra HD Blu-ray eftersom de alla använder kopieringsskydd som du inte får gå runt för att göra kopior. Undersökningen borde inte haft sådana frågor, men detta diskuterades flitigt när undersökningen kom ut, ingen idé att göra en stor grej av det nästan 2 år senare. Vad folk gör olovligen har inget att göra med Copyswede, Copyswede betalar inte ut en krona i ersättning för att folk rippar DVDs och Blu-rays, eller några andra vanliga videoformat. För att du skriver ut en artikel på Sweclockers och ger till grannen betalar de inte heller ut någon ersättning för, det är faktiskt något Sweclockers måste vara okej med för att det ska vara tillåtet också. Privatkopiering täcker alltså i praktiken bara in musik i vissa kanaler och de som producerar och medverkar i radio och TV-program, och att det ges ut eller sänds utan kopieringsskydd då det finns ett förbud mot att kringgå skydden. En film som exempelvis enbart finns på Netflix och Blu-ray kommer aldrig få någon ersättning för att folk kopierar filmen. Det kommer inte heller en låt som aldrig spelas i radio, men har miljoner spelningar på Spotify. Datorprogram och databaser är helt undantagna från privatkopiering. Kopieringsskydd där får man dessutom gå runt, då man alltid får göra en säkerhetskopia av ett datorprogram och förbudet mot kringgående gäller alltså inte datorprogram. På en e-bok är det lite redundant då du förmodligen varken får gå runt kopieringsskyddet (DRM är vanligt) eller kopiera boken. Verktygen för det senare gällande böcker blir alltså lite av "homebrew"-projekt av mer eller mindre anonyma utvecklare och funktionen bakas inte in i programpaket eller läsplattor.

Sen, finns det väl även undantag i lagen? Jag har läst att det är tillåtet att gå runt DRM om uppspelningsenheten inte har stöd t.ex (när det gäller musik i alla fall).

Sen har ju även MS själva byggt in i windows, så man kringgår DRM på just musik (därför all musik går att lägga in på datorn utan problem). MS vågade inte göra samma sak på film eller ville inte.

Sen gäller inte privatkopieringen mest på svensk musik (utländska får ju ingen ersättning)? Sen tar ju denna artikel upp just film och går ju bara toka som det är ok att kopiera även det (men troligen bara det svenska materialet egentligen).

Oavsett så länge man inte lägger ut det genom torrent, lär filmbolagen ha svårt att ens veta om att deras filmer läggs in på en HDD.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Jag tror att du missuppfattar. Enligt upphovsrättslagen:Enligt 2 § får man inte framställa exemplar av verk utan upphovsmannens tillstånd. Enligt 52 d § får man inte ta bort DRM-skyddet. Om man både framställer ett exemplar och tar bort DRM-skyddet, bryter man alltså mot två lagparagrafer (2 § och 52 d §).

Enligt 12 § (privatkopiering), har man rätt att framställa exemplar för privat bruk (så kallad privatkopiering). Sista stycket i paragrafen ("Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §.") innebär att det inte räknas som privatkopiering om man piratkopierar något. Eftersom det finns ett explicit undantag för förbudet mot exemplarframställning, bryter man alltså inte mot 2 §. Det verkar dock inte finnas något explicit undantag för förbudet att ta bort DRM-skyddet, så jag antar att man fortfarande bryter mot 52 d §.

Om man bryter mot upphovsättslagen, måste man betala "skälig ersättning" till upphovsmannen. Jag tar för givet att det är skäligt att betala mer om man bryter mot två paragrafer (2 § och 52 d §) än om man bara bryter mot en paragraf (52 d §).

Står det i avtalet med Spotify att man förbinder sig att inte privatkopiera, är det eventuellt även ett kontraktbrott. Det räknas dock fortfarande som privatkopiering. Bryter du mot upphovsrättslagen, är det upphovsmannen som stämmer dig och upphovsmannen som du betalar skadestånd till. Bryter du mot avtalet med Spotify, är det Spotify som stämmer dig och Spotify som du betalar skadestånd till. Du riskerar alltså två separata stämningar, en från Spotify och en från upphovsmannen.

Jag har läst igenom igen och inser att vad som är ett "offentliggjort" verk kan ha en bredare betydelse än jag trodde.

Men knäckrågan blir ändå om folk faktiskt gör det? Att "rippa" från Spotify är inte svårt. Men varför skulle man göra det? Vad vinner man på det?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Fast privatkopieringsavgiften har inget att göra med att politiker vill roffa åt sig pengar. Det handlar om
att underhållningsbranschen vill roffa åt sig pengar.

Skrivet av Söderbäck:

Nu har du nog missförstått något här
Copyswede är en privat organisation som styrs av och ägs av privata aktörer. De plockar in pengar på uppdrag av sina privata ägare och delar ut pengarna de samlar in till sina privata ägare.
Det är alltså inte skattepengar det här. Copyswede är inte statligt. Politiker har inget inflytande över Coyswedes business.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är fullt medveten om vad Copyswede är och vad de gör. Premissen för artikeln är dock att ersättningssystemet "bör ses över" vilket implicit betyder "göras om". Innan ni rättar andra och utgår från att de inte vet något kanske ni skall läsa den skrivelse som Näringsutskottet gör där de explicit skriver "Ett enigt utskott anser därför att det nuvarande ersättningssystemet för privatkopiering behöver ersättas och att regeringen bör tillsätta en utredning, där möjligheten att införa ett system där staten har ansvaret ska övervägas [mina fetningar]".

Det jag skriver har alltså ej med okunskap gällande hur ersättningssystemet är utformat idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Tyvärr tror jag många missförstått frågan och blandat ihop PRIVATkopiering med PIRATkopiering, och bara svarat "ja" because reasons.

Den som uppfann ordet privatkopiering, gjorde den väldigt lik ordet piratkopiering, bara för att jävlas och för att folk ska blanda upp dom, så att copyswede ska kunna tjäna mer pengar.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sen, finns det väl även undantag i lagen? Jag har läst att det är tillåtet att gå runt DRM om uppspelningsenheten inte har stöd t.ex (när det gäller musik i alla fall).

Sen har ju även MS själva byggt in i windows, så man kringgår DRM på just musik (därför all musik går att lägga in på datorn utan problem). MS vågade inte göra samma sak på film eller ville inte.

Sen gäller inte privatkopieringen mest på svensk musik (utländska får ju ingen ersättning)? Sen tar ju denna artikel upp just film och går ju bara toka som det är ok att kopiera även det (men troligen bara det svenska materialet egentligen).

Oavsett så länge man inte lägger ut det genom torrent, lär filmbolagen ha svårt att ens veta om att deras filmer läggs in på en HDD.

Vet inte vad du talar om där, Windows kringgår inte DRM och t.ex. Sonys rootkits drogs tillbaka från marknaden då de inte uppfyller kraven för att få kallas CDs. Ljud-CD kan inte ha kopieringsskydd och samtidigt följa specifikationen, de system som prövades fungerade inte med legitima CD-spelare i många fall och på datorn finns det självklart ingen skyldighet att installera rootkits via autorun. Dessa försök sågs aldrig som effektiva kopieringsskydd. Sonys skivor med malware kunde du byta ut till CDs för sådär 12-13 år sedan. Självklart var Microsoft tvungen att täppa till säkerhetshålen som användes.

Undantag finns inte riktigt, de som är handikappade ska gå till rätten och be om en DRM-fri kopia. Se mer det lagen pratar om som din legitima DVD-spelare, den går runt skydden för att du ska se på grejerna och inte för att du ska kopiera dem. Något liknande Macrovision har du däremot inte på ljud, men det finns det tekniska anledningar till.

Det är bara upphovsmannen som kan lämna in stämning/åtalsansökan mot dig gällande upphovsrättsintrång, det är givetvis omöjligt för det du olovligen rippar för eget bruk. Verktygen får dock fortfarande inte säljas i länder som följer de internationella konventionerna om upphovsrätt, vilket är varför de jagas från land till land och utvecklas anonymt och inte kommer inbyggt i dina prylar och program.

Privatkopieringsersättningen går till utlandet med. Film kan du bara privatkopiera när du spelar in oskyddade källor som en TV-sändning – det är inte vad de svarat på i undersökningen. Vad som är tillåtet har inte Klas Elm från Elektronikbranschen pratat om.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du kan fortfarande inte privatkopiera kommersiella filmer på VHS, DVD, HD-DVD, Blu-ray och Ultra HD Blu-ray eftersom de alla använder kopieringsskydd som du inte får gå runt för att göra kopior.

Det där låter fel. Privatkopieringsundantaget säger att du inte kan åka fast för otillåten exemplarframställning om du privatkopierar. Ser inte hur du skulle kunna åka fast för otillåten exemplarframställning om du privatkopierar en film med kopieringsskydd.

Privatkopieringsundantaget säger inte att du går fri från andra brott och överträdelser. Du kan alltså fortfarande åka dit för att ta bort kopieringsskyddet eller för att du stulit hårddisken istället för att betala för den.

Skrivet av Technoid:

som vanligt i dessa trådar så irriterar jag mig på att det verkar som om det är omöjligt för en del att särskilja på Privat och Pirat kopiering...

fast å andra sidan så är läsförståelse förmågan generellt sett låg...

Det skulle vara intressant att få veta hur många av dem som svarat på undersökningen som faktiskt vet vad som menas med privatkopiering. Många har säkert missuppfattat det och i så fall är resultatet av undersökningen värdelöst. Man ser hela tiden att folk skriver om "piratkopieringsersättning" på nätet, men någon sådan ersättning finns inte. Istället är tanken att upphovsmannen ska stämma den som håller på med piratkopiering.

Skrivet av Broken-arrow:

Sen gäller inte privatkopieringen mest på svensk musik (utländska får ju ingen ersättning)?

Tanken är att Copyswede ska föra statstik på vad som privatkopieras. Man skriver alltså ner hur många som privatkopierat Sven Ingvars-låtar, amerikansk hårdrock och nordkoreanska propagandasånger och sedan fördelas pengarna till upphovsrättsinnehavarna i proportion till hur pass mycket verken privatkopierats.

Skrivet av Ozzed:

Jag har läst igenom igen och inser att vad som är ett "offentliggjort" verk kan ha en bredare betydelse än jag trodde.

Ett verk är alltså "offentliggjort" om allmänheten har haft möjlighet att ta del av det. En låt är t.ex. offentliggjord om en musiker med upphovsmannens tillåtelse ställt sig i en park och spelat låten eller om den spelats i radio eller finns på Spotify eller om den getts ut på en CD. Det är i princip bara i en situation en låt inte skulle räknas som "offentliggjord" om allmänheten har tillgång till den: om skurkar brutit sig in hos upphovsmannen och stulit en inspelning eller notblad och börjat sprida dessa vind för våg. I andra situationer är låten offentliggjord (alternativt okänd för allmänheten).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FredrikMH:

Känns ändå otroligt att 9% privatkopierar filmer till datorer. Känns som de missuppfattat frågan redan då och att det faktiska antalet är <1%.

Det handlar nog om att man rippar för att slippa hålla på med skivor. Hur det skadar inkomsten för "skaparna" är det ingen som vet men säger du emot är du förmodligen en terrorist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Det skulle vara intressant att få veta hur många av dem som svarat på undersökningen som faktiskt vet vad som menas med privatkopiering. Många har säkert missuppfattat det och i så fall är resultatet av undersökningen värdelöst. Man ser hela tiden att folk skriver om "piratkopieringsersättning" på nätet, men någon sådan ersättning finns inte. Istället är tanken att upphovsmannen ska stämma den som håller på med piratkopiering.Tanken är att Copyswede ska föra statstik på vad som privatkopieras. Man skriver alltså ner hur många som privatkopierat Sven Ingvars-låtar, amerikansk hårdrock och nordkoreanska propagandasånger och sedan fördelas pengarna till upphovsrättsinnehavarna i proportion till hur pass mycket verken privatkopierats.

Undersökningen som man hänvisar till finns att läsa här:

http://gigabyteskatten.se/privatkopieringen-har-i-stort-sett-...

Den har nu ett par år på nacken så siffrorna lär vara ännu lägre nu. Värt att tänka på att är att frågan gäller vad man gjort den senaste månaden vilket gör att det åtminstone lär vara några som har privatkopierad musik på sin telefon men inte lyssnat på den under den senaste tiden. Samtidigt så är det säkert en del som svarar jakande som inkluderar piratkopierade källor.

Angående fördelning av intäkterna så utgår man tydligen från hur pass populär musik är och hur mycket den säljs/spelas. Inte helt orimligt antagande att mer populär musik privatkopieras oftare än mindre populär sådan. Det lär vara smått omöjligt att mäta hur ofta saker faktiskt privatkopieras

Edit: Lite intressant att se att ca 10% av de svarande hävdar att de tittat på film/serie direkt från skiva i sin dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Det där låter fel. Privatkopieringsundantaget säger att du inte kan åka fast för otillåten exemplarframställning om du privatkopierar. Ser inte hur du skulle kunna åka fast för otillåten exemplarframställning om du privatkopierar en film med kopieringsskydd.

Privatkopieringsundantaget säger inte att du går fri från andra brott och överträdelser. Du kan alltså fortfarande åka dit för att ta bort kopieringsskyddet eller för att du stulit hårddisken istället för att betala för den.

Fast det är inte så lagstiftarna menat, läs förarbetena. En olovlig kopia är olovlig och det är inget mer med den saken. Det är inte exemplarframställning för privat bruk om du går runt kopieringsskydden eftersom det är just det förbudet mot kringgående ska skydda emot alltså all form av exemplarframställning. Det är just olovlig exemplarframställning du begår när du rippar film.

När det gäller medlen Copyswede betalar ut själv så går de väl efter en årlig Sifoundersökning och topplistor. Musik fördelar de inte själva däremot. Stim och Sami får in rapporter från radiokanaler, Spotify, TV-kanaler, DVD-utgivning osv på vad som används och spelas, så det som är populärt är det som får ersättning.

Klas Elm gjorde ingen vetenskaplig undersökning, även frågorna om de svarande privatkopierar musik blir fel. Flyttar du dina iTunes-köp till telefonen är det inte privatkopiering då det är något som redan är tillåtet enligt avtalen exempelvis, och Apple uppmanar dig dessutom att ta säkerhetskopior på allt innehåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Känns ändå otroligt att 9% privatkopierar filmer till datorer. Känns som de missuppfattat frågan redan då och att det faktiska antalet är <1%.

Nu har du allt läst fel.

"... antalet som privatkopierar i Sverige väldigt få. Vanligast var privatkopiering av film till datorer, som utgjorde 9 procent av de svarande."

Alltså, utav de som svarade ja till att de privatkopierade så var det 9% som gjorde privatkopiering av film till datorer. Inte 9% av befolkningen.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Nu har du allt läst fel.

"... antalet som privatkopierar i Sverige väldigt få. Vanligast var privatkopiering av film till datorer, som utgjorde 9 procent av de svarande."

Alltså, utav de som svarade ja till att de privatkopierade så var det 9% som gjorde privatkopiering av film till datorer. Inte 9% av befolkningen.

Nja, 9 % av de som svarade på undersökningen. Frågan är dock fel, du kan inte privatkopiera kopieringsskyddade filmer som DVD och Blu-ray. Enda sättet du kan privatkopiera film och serier i praktiken är genom att spela in TV, och det gör inte 9 % av de som svarade kan vi nog anta, i.a.f. inte på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nja, 9 % av de som svarade på undersökningen. Frågan är dock fel, du kan inte privatkopiera kopieringsskyddade filmer som DVD och Blu-ray. Enda sättet du kan privatkopiera film och serier i praktiken är genom att spela in TV, och det gör inte 9 % av de som svarade kan vi nog anta, i.a.f. inte på PC.

Du vet väl om att det går att kringgå kopieringsskyddet relativt enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Du vet väl om att det går att kringgå kopieringsskyddet relativt enkelt?

Har du läst tråden? Du vet väl att det inte är privatkopiering om du bryter mot förbudet att kringgå skydden, det är då en olovlig exemplarframställning du gör.

För att kommersiella VHS, DVD, HD-DVD, Blu-ray, och Ultra HD Blu-ray-filmer alltid har (det är del av standarden för alla format efter VHS) kopieringsskydd så betalar inte heller Copyswede ut någon ersättning för att du olovligen rippar dessa format. Enda gången en film får ersättning är om den sänds på TV då det antas att någon spelar in filmen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu har du nog missförstått något här
Copyswede är en privat organisation som styrs av och ägs av privata aktörer. De plockar in pengar på uppdrag av sina privata ägare och delar ut pengarna de samlar in till sina privata ägare.
Det är alltså inte skattepengar det här. Copyswede är inte statligt. Politiker har inget inflytande över Coyswedes business.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går ut ersättningar till de som inte är delägare också. CS ger direkt till personer som varit med i TV-program eller liknande. Resten går via andra organisationer som i sin tur skickar pengarna vidare till olika kreatörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det går ut ersättningar till de som inte är delägare också. CS ger direkt till personer som varit med i TV-program eller liknande. Resten går via andra organisationer som i sin tur skickar pengarna vidare till olika kreatörer.

Har för mig att det är vidaresändningsavgifterna som skickas direkt till de som deltagit/skapat tv-program, antagligen då man har påtagliga siffror på vad som sänts och då vet exakt vem som ska få vad. Privatkopieringsersättningen är av förklarliga skäl mer luddig och fördelas då mellan medlemsorganisationerna för fördelning och utbetalning till enskilda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Nu har du allt läst fel.

"... antalet som privatkopierar i Sverige väldigt få. Vanligast var privatkopiering av film till datorer, som utgjorde 9 procent av de svarande."

Alltså, utav de som svarade ja till att de privatkopierade så var det 9% som gjorde privatkopiering av film till datorer. Inte 9% av befolkningen.

Nej har inte läst fel.

Precis som @Petterk skriver så var det 9% av alla som svarade som privatkopierade film till datorn. Inte bara de som svarade "ja".

Givetvis representerar inte resultatet vad hela befolkningen gör. Det gör inte heller en valdeltagandet i riksdagsvalet där "bara" 85,8 deltog senast. Men det är framtaget för att visa hur läget ser ut och frågar man tillräckligt många kan man få en ganska bra bild med en viss felmarginal.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Äntligen. Inte en dag för sent. Det är ju inte 2010 längre, utan så gott som alla strömmar ju via spotify och dyligt.

2010? Det är inte 1990 längre när folk satt och spelade in TV program på VHS kassetter.

Denna lag var utdaterad redan 2000.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

De var på tiden. Asså hela copy swede har ju varit ett skämt. Trodde först de hade med piratkopering att göra och då var jag fine med det... Men så är ju inte fallet.

Permalänk
Medlem

"Riksdagens näringsutskott menar att privatkopieringsavgiften bör ses över. Detta då den spelat ut sin roll i och med introduktionen av strömningstjänster...

...De rekommenderar därför att regeringen ska tillsätta en utredning och överväga ett nytt system, där staten har ansvaret istället för Copyswede."

Det är tämligen enkelt att förutspå vad som kommer att hända framöver.

1. Riksdagen kommer att besluta om en lag som säger att alla hushåll och företag som har en streaming-mottagare ska betala en så kallad streamingavgift. Syftet med avgiften är att kompensera upphovsrättshavare för illegal streaming av deras film och musik.

2. Staten bildar Internettjänst, ett statligt ägt bolag vars uppgift är att administrera detta och se till att avgifterna betalas in. I samarbete med bland annat Patent- och registreringsverket sprids propaganda för att varna om de allvarliga konsekvenserna av illegal streaming. Exempel på detta: https://player.vimeo.com/video/260903529

3. Efter 30 år, när streaming inte längre är relevant för majoriteten av befolkningen eftersom nya tekniker tagit över, beslutar riksdagen att lägga ned Internettjänst och passar då också på att ersätta avgiften med en specialdestinerad skatt på skattesedeln.