Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd

Få hjälp med dubbla hyror?

Hejsan, jag har bestämt att jag måste flytta pga alldeles för stökigt område.

Problemet är att jag är ''förtidspensionerad'' Jag vet, ordet finns inte längre men jag kan inte komma på det rätta ordet för det.

ialf har jag en extremt begränsad ekonomi och kronofogden gör utmätningar 4ggr per år på mig.

Nu till min fråga, kan jag få hjälp med att betala den där 'förhyran' man ska betala när man flyttar in till en ny lägenhet, samtidigt som jag ska betala hyra för den gamle lägenheten jag bodde i.

Jag ska ha samma värd, dvs ABK.

Kanske är lättast att ringa Försäkringskassan och fråga? Men jag är tyvärr för otålig och är extremt dålig på att prata för att få fram det jag
vill ha sagt.

Hoppas ni förstår mitt flum.

Tack!

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Bostadsbidrag? Går det inte att få det?

Permalänk
Avstängd

Bostadsbidrag får jag, men får man hjälp med dubbla bostadsbidrag om man flyttar?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Du bör väl kunna få ena hyran på avbetalning och skriva över det på den andra hyran i och med att det är samma hyresvärd, på så vis kan du få förhöjt bostadsbidrag.

Permalänk
Inaktiv

Hyresvärdar vid flytt till annan av deras bostäder kan ibland vara schyssta, så höra med dem är första steget.

Socialbidrag:
Om du skulle få ett jobb på en annan ort så kanske.
Om du har småbarn och bor alldeles för trångt så kanske.
Om du blir misshandlad av din partner så kanske.
Skyddat identitet, så kanske (jag är dålig insatt i detta)

Nå de var de sakerna som jag kan komma på, resten är det ett nej på med en gång.
Att man bara vill flytta är inget som ger en bidrag för de kostnader som uppstår.

*edit*
Inte ens flyttbidraget man får vid nytt jobb är kvar längre:
https://moveria.se/tips-om-flytt/flyttbidrag-upphor/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Du bör väl kunna få ena hyran på avbetalning och skriva över det på den andra hyran i och med att det är samma hyresvärd, på så vis kan du få förhöjt bostadsbidrag.

Går det även om man har förstör sitt kreditliv genom att ha prickar och kronofogden?

Visst, jag har dock aldrig uteblivit en hyra, dessa betalas in direkt som de ska tack och lov.

För seriöst, området jag bor i nu är katastrofalt och till sommaren när alla är lediga kommer det bli kaos.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Hejsan, jag har bestämt att jag måste flytta pga alldeles för stökigt område.

Problemet är att jag är ''förtidspensionerad'' Jag vet, ordet finns inte längre men jag kan inte komma på det rätta ordet för det.

ialf har jag en extremt begränsad ekonomi och kronofogden gör utmätningar 4ggr per år på mig.

Nu till min fråga, kan jag få hjälp med att betala den där 'förhyran' man ska betala när man flyttar in till en ny lägenhet, samtidigt som jag ska betala hyra för den gamle lägenheten jag bodde i.

Jag ska ha samma värd, dvs ABK.

Kanske är lättast att ringa Försäkringskassan och fråga? Men jag är tyvärr för otålig och är extremt dålig på att prata för att få fram det jag
vill ha sagt.

Hoppas ni förstår mitt flum.

Tack!

Antar att du menar deposition när du talar om "förhyra". Om det är samma hyresvärd så bör det knappast vara några problem, du lär ju då ha en deposition liggande på den lägenhet du redan har, borde gå att bara flytta över den till den nya lägenheten. Skulle föreslå att du pratar med din hyresvärd först.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Antar att du menar deposition när du talar om "förhyra". Om det är samma hyresvärd så bör det knappast vara några problem, du lär ju då ha en deposition liggande på den lägenhet du redan har, borde gå att bara flytta över den till den nya lägenheten. Skulle föreslå att du pratar med din hyresvärd först.

Exakt så jag trodde det skulle vara, typ allt kommer att fortsätta som vanligt fast med en annan summa på den nya hyran.

Har läst att man ska betala en månad i förväg på den nya bostaden samtidigt som man ska betala klart den sista månaden för den gamlte lägenheten man hade, så det blir ju en saftig summa.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Kan du inte stå ut en månad då?
Anmärkningar och skulder regleras ju nån gång så det är bara att hålla ut

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Hejsan, jag har bestämt att jag måste flytta pga alldeles för stökigt område.

Problemet är att jag är ''förtidspensionerad'' Jag vet, ordet finns inte längre men jag kan inte komma på det rätta ordet för det.

ialf har jag en extremt begränsad ekonomi och kronofogden gör utmätningar 4ggr per år på mig.

Nu till min fråga, kan jag få hjälp med att betala den där 'förhyran' man ska betala när man flyttar in till en ny lägenhet, samtidigt som jag ska betala hyra för den gamle lägenheten jag bodde i.

Jag ska ha samma värd, dvs ABK.

Kanske är lättast att ringa Försäkringskassan och fråga? Men jag är tyvärr för otålig och är extremt dålig på att prata för att få fram det jag
vill ha sagt.

Hoppas ni förstår mitt flum.

Tack!

Sjukersättning är det ordet du letade efter, alltså inte sjukpensionerad utan sjukersatt.... (Får man fråga för vad?)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Kan du inte stå ut en månad då?
Anmärkningar och skulder regleras ju nån gång så det är bara att hålla ut

Jo, jag får ju stå ut tills nästa sommar som värst.. helst hade jag velat flytta redan till hösten, men det är svårt att hitta bra ABK-lägenheter som är lediga eller inte paxade.

Skrivet av sharadkingboy:

Sjukersättning är det ordet du letade efter, alltså inte sjukpensionerad utan sjukersatt.... (Får man fråga för vad?)

Tack! Lång historia, föredrar att inte säga varför då det skulle väcka en diskussion som tar bort trådens grundfråga. Men tack för din nyfikenhet på mig

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Men i slutändan tror jag att hyresvärden kan släppa din deposition om du lämnar in nycklarna så du liksom inte har tillgång till den gamla lägenheten - sedan sätter hyresvärden depositionen i den nya lägenheten och du har "bara" dubbel hyra att betala.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Men i slutändan tror jag att hyresvärden kan släppa din deposition om du lämnar in nycklarna så du liksom inte har tillgång till den gamla lägenheten - sedan sätter hyresvärden depositionen i den nya lägenheten och du har "bara" dubbel hyra att betala.

Exakt så jag tror det kommer att bli, men jag har inte en chans att betala dubbla hyror sen flytthjälp då jag inte har körkort eller bil, eller vänner, familj som kan hjälpa mig.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Kan du inte stå ut en månad då?
Anmärkningar och skulder regleras ju nån gång så det är bara att hålla ut

Det kommer att ta evighet innan mina skulder regleras, kronofogden tar min skatteåterbäring som betalning varje år (Med all rätt) men det är bara typ ~1% av skulderna jag har, dvs jag betalar av på räntan.. så jag kommer nog dö av ålderdom innan min skuld är redo att regleras.

Sen inom kort ska jag skuldsaneras och hoppas på att bli godkänd för detta.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Hyra betalas normalt i förskott. Den vanligaste anledningen till dubbla hyror är att man har uppsägningstid kvar på den gamla lägenheten när man tillträder den nya. Har man en uppsägningstid på tre månader behöver man alltså säga upp sin gamla lägenhet tre månader innan man flyttar ut ur den och in i den nya. Detta är ofta svårt att planera så det inte överlappar och man får betala dubbla hyror för en viss tidsperiod.

Om ovan nämnda stämmer in på ditt fall kan ett tips vara att prata med hyresvärden om de har en hyresgäst klar för din gamla lägenhet, och se om den nya hyresgästen kanske vill flytta in redan när du flyttar ut, vilket skulle göra att du slipper betala hyra för båda lägenheterna samtidigt.

En annan möjlighet är om hyresvärden tillåter att den extra hyran omvandlas till en skuld som du avbetalar med en mindre summa varje månad under en längre tidsperiod.

Om det handlar om en deposition där du betalar in en summa (utöver hyran för den första månaden) i förskott för att hyresvärden inte kan lita på din betalningsförmåga, så finns något som kallas hyresgaranti. Det innebär att soc garanterar att hyran kommer betalas av dem om du kommer på obestånd (men du får i så fall en skuld till soc). Detta kan hjälpa personer med betalningsanmärkningar att få hyreskontrakt, och eliminerar behovet av deposition.

Det viktigaste är att du i god tid pratar med din hyresvärd för att komma fram till en lösning.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Har du frågat kommunen -socialtjänsten och även om det möjligen finns nån stiftelse ? Det kan även finnas nått socialt kooperativ/organisation som kan hjälpa till med finansiering eller mer handfast flytthjälp, jag hade pratat med kommunen, kyrkorna och lokala hjälporganisationer som ger socialt stöd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeCe:

Hyra betalas normalt i förskott. Den vanligaste anledningen till dubbla hyror är att man har uppsägningstid kvar på den gamla lägenheten när man tillträder den nya. Har man en uppsägningstid på tre månader behöver man alltså säga upp sin gamla lägenhet tre månader innan man flyttar ut ur den och in i den nya. Detta är ofta svårt att planera så det inte överlappar och man får betala dubbla hyror för en viss tidsperiod.

Om ovan nämnda stämmer in på ditt fall kan ett tips vara att prata med hyresvärden om de har en hyresgäst klar för din gamla lägenhet, och se om den nya hyresgästen kanske vill flytta in redan när du flyttar ut, vilket skulle göra att du slipper betala hyra för båda lägenheterna samtidigt.

En annan möjlighet är om hyresvärden tillåter att den extra hyran omvandlas till en skuld som du avbetalar med en mindre summa varje månad under en längre tidsperiod.

Om det handlar om en deposition där du betalar in en summa (utöver hyran för den första månaden) i förskott för att hyresvärden inte kan lita på din betalningsförmåga, så finns något som kallas hyresgaranti. Det innebär att soc garanterar att hyran kommer betalas av dem om du kommer på obestånd (men du får i så fall en skuld till soc). Detta kan hjälpa personer med betalningsanmärkningar att få hyreskontrakt, och eliminerar behovet av deposition.

Det viktigaste är att du i god tid pratar med din hyresvärd för att komma fram till en lösning.

Det är nog bäst att ringa värden eller cykla ner till deras kontor och kanske prata om detta med de, det kanske känns mer seriöst då? För det verkar finnas en del alternativ. Exakt, det med överlappningarna med hyrorna i flytten är ju mardrömsscenario för mig om jag inte kan få ekonomiskt stöd.

Skrivet av mrqaffe:

Har du frågat kommunen -socialtjänsten och även om det möjligen finns nån stiftelse ? Det kan även finnas nått socialt kooperativ/organisation som kan hjälpa till med finansiering eller mer handfast flytthjälp, jag hade pratat med kommunen, kyrkorna och lokala hjälporganisationer som ger socialt stöd.

Jag fick hjälp via kommunen innan jag blev inskriven till Försäkringskassan, jag vet inte om man kan vända sig till kommunen igen då de verkade bli glada när de lämnade över mig till Försäkringskassan, men det är helt klart värt att ringa socialen igen och be om hjälp och se vad de säger.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VadSaDu:

Det är nog bäst att ringa värden eller cykla ner till deras kontor och kanske prata om detta med de, det kanske känns mer seriöst då? För det verkar finnas en del alternativ. Exakt, det med överlappningarna med hyrorna i flytten är ju mardrömsscenario för mig om jag inte kan få ekonomiskt stöd.

Jag fick hjälp via kommunen innan jag blev inskriven till Försäkringskassan, jag vet inte om man kan vända sig till kommunen igen då de verkade bli glada när de lämnade över mig till Försäkringskassan, men det är helt klart värt att ringa socialen igen och be om hjälp och se vad de säger.

Kontakta även de på kommunen som hanterar stiftelser och ev sociala stödorganisationer för det är sällan socialen som gör det..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Kontakta även de på kommunen som hanterar stiftelser och ev sociala stödorganisationer för det är sällan socialen som gör det..

Jo exakt, man får ringa runt och höra vilka stödorganisationer som vill hjälpa en via socialen, och sedan kontakta socialen att säga att en stödorganisation vill hjälpa mig och höra om socialen vill acceptera detta.

Måste man ha allvarligare orsaker att flytta eller räcker det att jag säger som det är? Att jag kan inte få någon lugn och ro, samt att jag känner mig rejält osäker här.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt att höra TS, ingen ska behöva känna så där man bor IMO.

Permalänk
Avstängd

Jag återkommer om hur detta slutar, hoppas på att få hjälp.. men jag tror det kommer att skita sig. Men man får hålla tummarna. Tack för svaren sålänge!

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Är det samma hyresvärd så låter det helt orimligt med att du ska betala dubbla hyror då det handlar om byte av bostad.

Känns som någon försöker göra en fuling. Prata med hyresgästföreningen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Kyrkan möjligen.

Tyvärr lär inte socialtjänsten kunna hjälpa då du själv valt att flytta, hade de begärt att du flyttar eller att du hade blivit tvingad att flytta av omständigheter utanför din kontroll hade det varit en annan historia. Även om de hade hjälpt så skulle de troligen inte hjälpa med hela beloppet då de går utifrån riksnormen.

Självklart kan någon med anmärkningar få lån, lån i den storleksklassen kan du ta utan kreditupplysning eller hos någon som accepterar anmärkningar och gör upplysning, men det är ju ingen bra idé. Du får ockerränta eller nära ockerränta.

Skuld till hyresvärden ska du nog undvika om du kan, blir nog enklare att byta lägenhet i framtiden då. Försäkringskassan kan ju dock inte ge mer än sjukersättning och bostadstillägg. Gäller alltså att vända sig till andra. Kontakta din lokala församling är nog mitt tips som sagt. En del församlingar kan ge tillfällig ekonomisk hjälp. Stiftelser har sina egna villkor, och det är nog nästan omöjligt att hitta någon som hjälper personer i din situation. Någon i din församling kanske kan hjälpa dig att flytta för övrigt, i det läget skadar det inte att be folk du inte känner om hjälp. Om du inte redan sagt upp lägenheten och skrivit på för ny får du nog avvakta med att flytta.

Tillägg inte bidrag
Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Är det samma hyresvärd så låter det helt orimligt med att du ska betala dubbla hyror då det handlar om byte av bostad.

Känns som någon försöker göra en fuling. Prata med hyresgästföreningen.

Han får säga upp bostaden med tre månaders uppsägningstid (om han bott hos dem i mindre än tio år) och den nya lägenheten får han väl inte välja när han får tillträde till utan får ta det han kan få. Gör han inte direktbyte blir alltså detta situationen. Hyresgästföreningen är garanterat medvetna om det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Problemet är att jag är ''förtidspensionerad'' Jag vet, ordet finns inte längre men jag kan inte komma på det rätta ordet för det.

Sjukpensionär.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Du bör väl kunna få ena hyran på avbetalning och skriva över det på den andra hyran i och med att det är samma hyresvärd, på så vis kan du få förhöjt bostadsbidrag.

Du kan bara få bostadstillägg för lägenheten/bostaden du bor i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Sjukpensionär.

Sjukersättning kallas det, "finns inga" förtids- eller sjukpensionärer längre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag är insatt i hur kronofogden gör med sjukpensionärer odyl, men för de som arbetar och har inkomst som de gör utmätningar på göra väl utmätning på beloppet efter att boendekostnader och liknande dragits av (tror jag). Det kan alltså vara en idé att kolla även med fogden om det är så att utmätningen blir mindre om du har en temporärt högre boendekostnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Han får säga upp bostaden med tre månaders uppsägningstid (om han bott hos dem i mindre än tio år) och den nya lägenheten får han väl inte välja när han får tillträde till utan får ta det han kan få. Gör han inte direktbyte blir alltså detta situationen. Hyresgästföreningen är garanterat medvetna om det.

Men det handlar om ett byte av lägenhet med samma fastighetsägare och inget annat. Därav så borde det inte bli dubbla hyror. Han ska inte nyttja 2 lägenheter samtidigt under en tid.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Men det handlar om ett byte av lägenhet med samma fastighetsägare och inget annat. Därav så borde det inte bli dubbla hyror. Han ska inte nyttja 2 lägenheter samtidigt under en tid.

Klart det blir en överlappande hyrestid då han ansöker om en ny lägenhet med ett fast tillträdesdatum, samt har tre månaders uppsägningstid på den gamla lägenheten. Det är inte direktbyte det handlar om, då måste han ju hitta någon som vill flytta in i hans gamla lägenhet och har en lägenhet att byta som TS vill flytta in i. Det är hyfsat normalt att man ändå kan förhandla om uppsägningstiden vid byte, men det är inget som medges i ABKs policy. Undantaget du kan få vid bostadsbyte är bara om du varit hyresgäst hos ABK i tio, tjugo eller trettio år, då kan du få 2 månaders, 1 månad eller ingen uppsägningstid. Sen kan man ju alltid höra av sig vilket som och fråga om de inte kan göra ett undantag, men det är inte att räkna med att de kan.