Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowjah:

Men åker man inte på avgiften om varan skickas från ett av deras lager i UK? UK har väl lämnat EU?

Skickades från m.sweclockers.com

Läste nu att utträdet visst inte kommer verkställas förrän Mars 2019 så då är det ju lugnt i vilket fall som helst.

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowjah:

Storbritannien är väl inte med i EU längre, de gick väl ur? Brexit?

Milde tid... Nej, inte än. De jobbar på det. Den 29'de mars nästa år förväntas allt vara klart, men jag tvivlar på att det blir några större förändringar.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Hur räknar postnord och vad ingår egentligen i avgiften?
Beställde en poster från Ukraina (samma som inet visade upp för några veckor sedan). Totalkostnad med frakt $35. Den ska komma från Kiev så det bör rimligen inte vara några problem med EU-direktivet om Krim i det här fallet. Det är ju annars en helt annan härva.

Fick idag ett SMS om att jag skulle betala lite över 500 kronor för detta, utöver det jag redan betalt. Det låter i min värld orimligt högt även för moms och tulldeklaration. Jag kan inte hitta någon specifikation för avgifterna någonstans.

Även när jag räknar på de högsta möjliga kostnaderna stämmer det inte, känns som att jag missat något:
Produkt + frakt = 285 kronor
20 % tullavgift = 57 kronor
Produkt + frakt + tullavgift = 342 kronor
25% moms på 342 kronor= 85,5 kronor
Postnords avgift på 75 kronor

Det här borde ju då landa på 57 + 85,5 + 75 = 217 kronor. Istället får jag tydligen betala mer än det dubbla, vad beror detta på? Har inga problem med det utan är mest intresserad av hur det kommer sig och vilka avgifter som ingår. Antingen så har jag missat något eller så har något blivit galet på vägen.

Snart två månader sedan jag betalade och fick paketet, två månader utan något annat svar än "man måste betala moms när man importerar varor till Sverige" och ett "det tar lite längre tid än vanligt" trots två meddelanden och ett mail till Postnords kundtjänst. Telefonkontakt kan man glömma, har suttit i telefonkö i över en timme vid ett par tillfällen (senast idag) och då gått från "plats 60" till "plats 48" eller "plats 74" till "plats 52". Den tiden har jag inte att lägga på en sådan liten summa. Om jag trodde att det skulle hjälpa så hade jag gått ned till det lokala postkontoret som ligger bara ett par minuter bort.

Nästa anhalt blir nog kontakt med tullverket även om jag inte tror att de kan ge mig något annat svar än "nej, det är fel, du ska inte betala så mycket. Kontakta Postnord".

Permalänk
Skrivet av MH25:

Nästa anhalt blir nog kontakt med tullverket även om jag inte tror att de kan ge mig något annat svar än "nej, det är fel, du ska inte betala så mycket. Kontakta Postnord".

Tullverket säger att du måste uppge tull-id för att få tillbaka några pengar, men Postnord lämnar inte ut tull-id, åtminstone inte om du inte lyckas få tag på kundtjänst. Om Postnord vägrar lämna ut tull-id, kan du ju testa att begära "chargeback" på mellanskillnaden mellan det som debiterats och det som ska debiteras genom din bank eftersom du enligt avtalet med Postnord ska kunna överklaga till Tullverket. Då låter det ju som att Postnord inte följer avtalet om man gör det omöjligt för dig att få ut tull-id som du ju behöver för att kunna göra en sådan överklagan. Har du betalat med kort istället för swish, är det nog kört.

Sedan tycker jag att man ska fakturera timersättning för tiden man suttit i Postnords telefonkö. Det är inte okej att göra sig otillgänglig på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Har du betalat med kort istället för swish, är det nog kört.

Har man betalat med kreditkort, och inte med innestående tillgodohavande, täcks man av kreditorns olika garantier med, så det borde gå att kräva hem mellanskillnaden där med. Men jag tror att det blir svårt att kräva delar av beloppet, hela summan, allt eller inget, liksom.
Om inget annat torde det göra att PostNord kontaktar en.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Har man betalat med kreditkort, och inte med innestående tillgodohavande, täcks man av kreditorns olika garantier med, så det borde gå att kräva hem mellanskillnaden där med. Men jag tror att det blir svårt att kräva delar av beloppet, hela summan, allt eller inget, liksom.
Om inget annat torde det göra att PostNord kontaktar en.

Om Postnord inte följer avtalet, ska man kunna få tillbaka pengar genom banken. I avtalet med Postnord, står det att importdeklarationen ska baseras på CN22-blanketten, och har Postnord uppenbarligen skivit in helt andra belopp än de som anges på CN22-blanketten, har Postnord inte följt avtalet, så det bör gå igenom om Postnord insistera på att vägra att lämna ut tull-id. Man kan ju inte ens veta om Postnord lämnat in någon importdeklaration utan att ha tillgång till tull-id och har Postnord inte deklarerat försändelsen, är man skyldig att själv göra det. Om resultatet av att begära "chargeback" blir att Postnord lämnar ut tull-id, löser det sig dock på det viset istället.

Permalänk
Medlem

Om Postnord inte följer avtalet, ska man kunna få tillbaka pengar genom banken.

Jag har aldrig haft någon tur med att via banken föra tillbaka pengar. Det blir ett civilrättsligt mål om avtalsbrott, och sedan få den andra parten betala tillbaka. Men kreditkortsfirmorna har sina egna regler där de tar smällen, och sen tar upp det med mottagaren av pengarna. Om de inte betalar tillbaka dem till kreditkortsfirman, så har de sina heltidsanställda advokater till att ta tag i saken, så maktförhållandet är... jämnare, än när det är du mot PostNord, eller du mot din bank...

**OT bort//Mod**

OT borttaget //Mod
Visa signatur

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Du kan reklamera vanliga kortköp (betalkort) också. Dock enklare i fall som att beställda varor inte kommer eller liknande än andra dispyter. Du kommer inte lämna in stämningsansökan mot PostNord för ett par hundra kronor då avgiften till Tingsrätten är högre än så, så kan du få ytterligare skydd genom att köra det på kreditkortet är det en god idé, men det är inte säkert att ditt kortföretag ser det som något felaktigt hur som helst eller att du får något extra skydd utöver det du har på ditt betalkort.

Permalänk
Inaktiv

** (Slutet på) tråden grov-rensad från Off-topic.
Trådens ämne är Postnords avgifter på paket från Kina. Inte "brexit", inte Syrien //Mod **

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag läst hela tråden då det var ofantligt med sidor. Men om man har betalat "pakethanteringavgift" på 75kr sen kommer paketet aldrig fram så bör man väl iaf få tillbaka pengarna för hanteringen? Hittar inget i deras avtal med tullverket om att dem slipper betala tillbaka pengarna.

Någon som har koll?

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk

Nån som har erfarenhet av att handla från gearbest?
De skickar packet med tx. belgiumregistered. kommer då PN få sin avgift också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ehandlare:

Nån som har erfarenhet av att handla från gearbest?
De skickar packet med tx. belgiumregistered. kommer då PN få sin avgift också?

Varifrån de skickar är det som har betydelse, inte med vem.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

kina förstås. tänkte kanske paketet registrerad i belgien då momsen betalas där. det är väll dyrare med Belgium Registered Post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ehandlare:

kina förstås. tänkte kanske paketet registrerad i belgien då momsen betalas där. det är väll dyrare med Belgium Registered Post.

Non-sequitur, du får nog tänka lite mer på vad du skriver.

Att skicka registered/rek är bland det billigaste du kan göra om du vill ha ett spårbart brev och det skickas säkert från Kina. Belgiska posten fuskar inte och märker om breven, för att det ska hända måste de levereras till en mellanhand i Belgien. Spårbart är det säkert bara fram till gränsen dessutom.

Permalänk
Skrivet av Pontus94:

Nu har inte jag läst hela tråden då det var ofantligt med sidor. Men om man har betalat "pakethanteringavgift" på 75kr sen kommer paketet aldrig fram så bör man väl iaf få tillbaka pengarna för hanteringen? Hittar inget i deras avtal med tullverket om att dem slipper betala tillbaka pengarna.

Någon som har koll?

Om du köper något av ett företag inom EU, kan inte företaget reservera sig mot Postverkets slarv utan måste skicka en ny vara om den första försvinner. Om du beställer från ett företag utanför EU, kan dock andra regler gälla. Om ni sedan avtalat att du ska stå för förtullning, är det inte säkert att du kan få butiken att stå för extrakostnaderna om försändelsen försvinner under transporten och du på grund av detta tvingas betala för förtullning två gånger om.

Tullverket betalar vad jag vet inte tillbaka något med mindre än att du kan visa att försändelsen skickats ut ur landet igen. Om Postverket slarvat bort försändelsen, är försändelsen förmodligen kvar i landet och om inte annat kan du åtminstone inte bevisa att den lämnat landet.

Avtalet du har med Postverket är bara att Postverket ska förtulla varan. Du har inget avtal med Postverket om att transportera varan (utan det är det avsändaren som har). Sålunda tänker jag mig att Postverket endast blir återbetalningsskyldigt till dig om Postverket inte förtullar varan eller om Postverket skriver av CN22-blanketten fel, men att du inte kan få någon ersättning från Postverket om något går fel under transporten. I vissa fall kanske Postverket blir återbetalningsskyldigt för något till avsändandarlandets postverk eller till avsändaren, men det berör i så fall inte dig utan är en ensak mellan Postverket och den som får ersättning av Postverket.

Skrivet av Petterk:

Olika speditörer är olika slarviga med att ta ut avgifterna, så det har förstås betydelse vem det skickas med.

Permalänk
Medlem

Olika speditörer är olika slarviga med att ta ut avgifterna, så det har förstås betydelse vem det skickas med.

Bpost lämnar nog över till Post Danmark/PostNord, så Bpost Registered med CN22 betyder att du får avgift. Bpost har anläggningar i fastlandskina och Hongkong.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Bpost lämnar nog över till Post Danmark/PostNord, så Bpost Registered med CN22 betyder att du får avgift. Bpost har anläggningar i fastlandskina och Hongkong.

Hur skiljer Postnord på Bpost-försändelser från Belgien och Bpost-försändelser från Fastlandskina? Det är tillåtet att klistra på CN22-försändelser även om man skickar något inom EU. Fram till för kanske ett decennium sedan klistrade Amazon alltid på CN22-etiketter på försändelser som skickades från andra EU-länder till Sverige.

Permalänk
Medlem

Hur skiljer Postnord på Bpost-försändelser från Belgien och Bpost-försändelser från Fastlandskina? Det är tillåtet att klistra på CN22-försändelser även om man skickar något inom EU. Fram till för kanske ett decennium sedan klistrade Amazon alltid på CN22-etiketter på försändelser som skickades från andra EU-länder till Sverige.

Står ju Kina som avsändarland, PostNord kan skanna streckkoden och se vart det skickades ifrån också så de behöver ju inte ens läsa utan bör kunna låta maskinerna sortera. Enklare "problem" finns knappast för PostNord. Varför är detta en diskussion?

Permalänk
Medlem

Precis som jag misstänkte finns det inget Tullverket kan göra med bara ett tull-id då de buntar ihop flera försändelser under ett och samma. Kontaktade PostNord för att få tull-id för en omprövning, tog nästan tre veckor att få svar, skickade in uppgifterna som Tullverket efterfrågade på sin hemsida, och får då som svar att jag måste be PostNord om "varupostnummer" och sen återkomma...

Så nu är det väl bara att vänta tre veckor till för att få svar igen. Lagom irriterande att de inte skriver direkt på hemsidan att detta behövs.

Ska ni göra omprövning och kontaktar PostNord för tull-id, se till att be om varupostnummer direkt.

Permalänk
Skrivet av Pyoko:

Precis som jag misstänkte finns det inget Tullverket kan göra med bara ett tull-id då de buntar ihop flera försändelser under ett och samma. Kontaktade PostNord för att få tull-id för en omprövning, tog nästan tre veckor att få svar, skickade in uppgifterna som Tullverket efterfrågade på sin hemsida, och får då som svar att jag måste be PostNord om "varupostnummer" och sen återkomma...

Försök kräva ersättning av Postnord för att de inte skickar ut uppgifterna automatiskt och för att de inte talar om att de behövs för att överklaga. Så som det ser ut på Postnords hemsida låter det ju som att det bara är att överklaga direkt efter att man fått försändelsen.

Skrivet av Pyoko:

Så nu är det väl bara att vänta tre veckor till för att få svar igen. Lagom irriterande att de inte skriver direkt på hemsidan att detta behövs.

Eftersom Tullverket inte talar om att uppgiften behövs, tycker man att de själva borde få leta rätt på den om de behöver den, alternativt att du kan fakturera en administrationsavgift av Tullverket för det extra besvär de orsakar genom att inte tala om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Står ju Kina som avsändarland, PostNord kan skanna streckkoden och se vart det skickades ifrån också så de behöver ju inte ens läsa utan bör kunna låta maskinerna sortera. Enklare "problem" finns knappast för PostNord. Varför är detta en diskussion?

Är det inte då man brukar få en sån där snitsig gul lapp på paketen också?

https://thomas.vanhoutte.be/miniblog/explained-yellow-sticker...

Permalänk
Medlem

Försök kräva ersättning av Postnord för att de inte skickar ut uppgifterna automatiskt och för att de inte talar om att de behövs för att överklaga. Så som det ser ut på Postnords hemsida låter det ju som att det bara är att överklaga direkt efter att man fått försändelsen.Eftersom Tullverket inte talar om att uppgiften behövs, tycker man att de själva borde få leta rätt på den om de behöver den, alternativt att du kan fakturera en administrationsavgift av Tullverket för det extra besvär de orsakar genom att inte tala om detta.

Fast nu är nog Tullverket löjliga, varuposter beskriver vilket "tilläggsblad" det handlar om, på samma "blad" skrivs också kolli och varubeskrivning, och eftersom de enligt avtalet ska göra deklarationen i mottagarens namn ska det också framgå där utöver att mottagare ändå ska framgå. Kan förstå att de inte vill leta när de får göra allt manuellt för privatpersonerna, men ska PostNord skicka in flera brev/paket på samma tullid så får de väl klaga på PostNord i första hand.

Nu kan ju dock inte PostNord följa avtalet, de måste deklarera i sitt egna namn för att lämna in flera personers varor i samma tulldeklaration. De agerar indirekt ombud när avtalet/tjänstevillkoret säger att de ska agera direkt ombud. Vem som är mottagare framgår dock fortfarande, men jag kan förstå att de inte vill titta igenom alla "blad". När de deklarerar i eget namn kan man också tycka att det borde vara speditören som ändrar tulldeklarationen eftersom det är de som bör få tillbaka pengarna, visst det är dina pengar så det spelar förvisso ingen roll att det går ett varv genom Tullverket. Gör enligt tjänstevillkoret och de har ingen anledning att inkludera flera paket i samma tulldeklaration, och om de fått in flera paket till samma person samma dag som de deklarerat tillsammans se då till att skicka med varuposterna när folk begär ut detaljer om tulldeklarationen för omprövning.

Permalänk
Skrivet av Pyoko:

Ska ni göra omprövning och kontaktar PostNord för tull-id, se till att be om varupostnummer direkt.

Om jag har förstått vad ett varupostnummer är, bör det vara så att du kan ha flera varupostnummer per försändelse. Om du beställer en bok och en sladd som skickas i samma försändelse, bör det bli två tilläggsblad (ett för boken och ett för sladden) och därmed två varupostnummer. Se därför till att få samtliga varupostnummer (ska vara samma som antalet varukoder).

Skrivet av Petterk:

Nu kan ju dock inte PostNord följa avtalet, de måste deklarera i sitt egna namn för att lämna in flera personers varor i samma tulldeklaration. De agerar indirekt ombud när avtalet/tjänstevillkoret säger att de ska agera direkt ombud.

Måste inte samtliga försändelser ha samma exportör (d.v.s. avsändare) för att flera försändelser ska kunna buntas ihop i samma tull-id? Är det avtalsbrott, är det kanske lättare att få ersättning av Postnord. Jag skulle ju kunna hävda att p.g.a. avtalsbrottet fick jag betala 73 öre för mycket i moms p.g.a. att avtalsbrottet gör att öresavrundningen påverkas.

Antag att Postnord lämnar in en deklaration med följande varor på samma tull-id:

• Pelles bok (500 kr) + porto (100 kr) d.v.s. totalt värde 600 kr och 6% moms, men Postnord slår felaktigt in det som 500 kr och 25% moms.

• Stinas tröja (200 kr) + porto (100 kr) d.v.s. totalt värde 300 kr och 25% moms, slås in korrekt av Postnord.

• Kalles elektronikpryl (500 kr) + porto (150 kr) d.v.s. totalt värde 650 kr och 25% moms, slås in korrekt av Postnord.

Postnord har alltså slagit in att värdet på tull-id:t är (500 + 300 + 650) kr = 1450 kr. Eftersom det är under 1500 kr, blir det bara moms, men ingen tull. Pelle föredrar att betala 6% av 600 kr istället för 25% av 500 kr, så han överklagar och får därmed tull-id:ts totalvärde ändrat till 1550 kr. Nu blev det plötsligt över 1500 kr på detta tull-id, så blir det då tull på tröjan och elektronikprylen, eller räcker det om det är under 1500 kr/mottagare? Om det blir tull, vem betalar i så fall för den plötsligt uppkomna tullen?

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: En avsändare per tilläggsblad.

Permalänk
Medlem

Om det blir tull, vem betalar i så fall för den plötsligt uppkomna tullen?

Deklarerar PostNord i sitt egna namn så blir det de som blir skyldiga. Det måste rimligen räknas per paket/försändelse däremot, så tror inte de bryr sig om totala värdet.

Permalänk
Medlem

Men ja, en varupost kan vara samma som kolli eller bara en del av kolli:t. Kollit och underlägg för vad paketet/brevet innehöll bör alltså räcka för att ändra tulldeklarationen. Hade de gjort en deklaration i mottagarens namn hade inte Tullverket behövt fråga efter mer detaljer än tullid och underlag, då kommer de ju ha deklarationen och vilka uppgifter som ska ändras framför sig.

Blanketten "Ansökan om återbetalning/eftergift" behöver inga uppgifter om varuposter, du/Tullverket anger helt enkelt vad det gäller (med tullid som referens) och antal varor. Vilka varor det gäller är ju samma sak som varupostnr. Det är väl PostNord som komplicerat det hela som sagt. Låter som man behöver kräva ut hela tilläggsbladet (ett tilläggsblad kan innehålla fler än en varupost) från PostNord åtminstone.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Blanketten "Ansökan om återbetalning/eftergift" behöver inga uppgifter om varuposter, du/Tullverket anger helt enkelt vad det gäller (med tullid som referens) och antal varor. Vilka varor det gäller är ju samma sak som varupostnr.

Är det alltså denna blankett man ska använda? Så man fyller i tull-id, kryssar i ruta 117, lägger till ett papper (bilaga 1) där man skriver vad felet är och skickar med kvitto från butiken (bilaga 2) och skyller på Postnord om det inte är tillräckligt detaljerat?

Skrivet av Petterk:

Låter som man behöver kräva ut hela tilläggsbladet (ett tilläggsblad kan innehålla fler än en varupost) från PostNord åtminstone.

Är du säker? Att döma av filmen på Tullverkets hemsida (spola fram till 133 sekunder in i filmen), låter det som att det är ett tilläggsblad per varupost.

Permalänk
Medlem

Är det alltså denna blankett man ska använda? Så man fyller i tull-id, kryssar i ruta 117, lägger till ett papper (bilaga 1) där man skriver vad felet är och skickar med kvitto från butiken (bilaga 2) och skyller på Postnord om det inte är tillräckligt detaljerat?Är du säker? Att döma av filmen på Tullverkets hemsida (spola fram till 133 sekunder in i filmen), låter det som att det är ett tilläggsblad per varupost.

Ta och titta på tilläggsbladet så ser du att det är tre rutor/poster för varuposter, och själva enhetsbladet som räcker om det är en vara har bara en ruta för en varupost. Den elektroniska varianten bör ha samma upplägg, och då ska alltså mottagaren stå, och avsändaren ska stå, är varje varupost olika paket du mottagit från samma avsändare samma dag ska det stå tre kolli om du fått tre brev med enbart en vara vardera, på ett blad. Låter alltså enklast för Tullverket att kolla per mottagare istället för att slå upp per varupost, men det går säkert fint att göra på båda sätten. Är väl stor risk att PostNord skickar in allt på samma tulldeklaration någon eller några gånger om dagen hur som helst.

Lämnar du själv in ett enhetsdokument och ett tilläggsblad ser jag inte varför du inte skulle kunna deklarera fyra olika paket med en vara vardera på två blad/sidor/blanketter. Varje försändelse kan såklart kosta 1500 kr, varje varupost har sitt egna fält för statistiskt värde och egna fält för att beräkna avgifter.

Permalänk
Medlem

Är det alltså denna blankett man ska använda? Så man fyller i tull-id, kryssar i ruta 117, lägger till ett papper (bilaga 1) där man skriver vad felet är och skickar med kvitto från butiken (bilaga 2) och skyller på Postnord om det inte är tillräckligt detaljerat?

Det är den blanketten Tullverket fyller i åt dig när du kontakter dem i princip, som privatperson då. Företag förväntas fylla i den (eller den elektroniska varianten) själv.

Kolli, bild på CN22 och kvitto från säljaren/bankutdrag hade garanterat räckt om de hade lämnat in deklarationen i ditt namn. Samt kanske vad du vill ändra då. Utöver tullid som referens då.

Permalänk
Medlem

Försök kräva ersättning av Postnord för att de inte skickar ut uppgifterna automatiskt och för att de inte talar om att de behövs för att överklaga. Så som det ser ut på Postnords hemsida låter det ju som att det bara är att överklaga direkt efter att man fått försändelsen.Eftersom Tullverket inte talar om att uppgiften behövs, tycker man att de själva borde få leta rätt på den om de behöver den, alternativt att du kan fakturera en administrationsavgift av Tullverket för det extra besvär de orsakar genom att inte tala om detta.

Jag tyckte också det, men de säger bara att informationen de behöver som står på hemsidan bara är för att bedöma vad det är för typ av ärende för att veta hur de ska gå vidare. Med andra ord försöker de bara dryga sig och vara så ospecifika som möjligt då Tullverkets instruktioner är helt värdelösa när det gäller PostNord. Det finns ingen situation där de kan göra något utan varupostnummer, och likväl finns det ingen som helst poäng att följa instruktionerna och skicka in tull-id, bankkonto och kontoutdrag innan man har varupostnummer då man bara måste skicka in allting igen sen.

PostNords hemsida är ju inte till någon som helst hjälp heller. Hela förfarandet att få tillbaka pengarna för en person som inte är insatt är alltså följande:

-PostNord har tagit för mycket betalt
-Gå till PostNord som säger gå till Tullverket
-Gå till Tullverket som säger gå till PostNord
-Gå till PostNord och fråga efter tull-id
-Skicka in tull-id tillsammans med annan information till Tullverket
-Få svar från Tullverket som säger gå till PostNord igen för att få varupostnummer
-Skicka in all information till Tullverket igen på en blankett
-Få pengarna tillbaka???