32 tummare med 1440p och 144hz! (samlingstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Hur tycker du att den verkar? Är väldigt sugen tycker den verkar bra i recensionerna.... Tycker dock fortfarande att den är alldeles för dyr.

Verkar vara en bra skärm och jag vill ha den
... men jo, för dyr och sällsynt i Sverige än så länge...
Jag vill se den hos fler återförsäljare som man känner igen, och för en prislapp under 9000 gärna.

Nästan så man blir sugen på att chansa på den där Acern på Inet istället, men gissar LG:n har en snäppet bättre panel.
(alla paneler hittills med den där välvda panelen verkar haft lite problem med inversion mm, och LG:n verkar lite snabbare i responstiden)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Verkar vara en bra skärm och jag vill ha den
... men jo, för dyr och sällsynt i Sverige än så länge...
Jag vill se den hos fler återförsäljare som man känner igen, och för en prislapp under 9000 gärna.

Nästan så man blir sugen på att chansa på den där Acern på Inet istället, men gissar LG:n har en snäppet bättre panel.
(alla paneler hittills med den där välvda panelen verkar haft lite problem med inversion mm, och LG:n verkar lite snabbare i responstiden)

Mmm verkligen synd att den hamnat i skymundan. Jag mejlade Inet innan idag och tjatade lite på dom att ta in den

Ja under 9000 så hade det varit mer OK...

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Ja under 9000 så hade det varit mer OK...

Och under 8000 så vore den ännu mer ok
(då skulle jag definitivt slå till, om det inte plötsligt dyker upp någon annan monsterskärm som lockar mer...)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

(då skulle jag definitivt slå till, om det inte plötsligt dyker upp någon annan monsterskärm som lockar mer...)

Fick svar av Inet, skriver när/om jag får mer info:

Hej!

Har kontaktat våra inköpare för att dubbelkolla ifall det är något som vi kan ta in i vårat sortiment. Återkommer till dig när jag har fått mer information av dem.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Christian Söderlund
Kundservice

Visa signatur

Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Skrivet av milky81:

Fick svar av Inet, skriver när/om jag får mer info:

Hej!

Har kontaktat våra inköpare för att dubbelkolla ifall det är något som vi kan ta in i vårat sortiment. Återkommer till dig när jag har fått mer information av dem.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Christian Söderlund
Kundservice

Fick nu svar, tyvärr inget positivt:

Hej igen,

Fick precis svar av våra inköpare och tyvärr är det inget som vi kan ta in i dagsläge.

Ha en fortsatt trevlig dag! J

Pontus Andersson
Kundservice

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Fick nu svar, tyvärr inget positivt

Damn
... då vet vi åtminstone!
Hmm...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Suck..

Gick in på Amazon och kände, nä nu beställer jag en LG.. orkar inte vänta längre.

Sen slutade summan på över 11k för frakt osv.. tappade lusten helt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Skrivet av Growth:

Suck..

Gick in på Amazon och kände, nä nu beställer jag en LG.. orkar inte vänta längre.

Sen slutade summan på över 11k för frakt osv.. tappade lusten helt igen.

Nu har de faktiskt börjat priskriga lite butikerna... Den har gått ner till 9 499 kr

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4661223

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Nu har de faktiskt börjat priskriga lite butikerna... Den har gått ner till 9 499 kr

Alltid nått! ... men den var under 9k i början, så man kan ju hoppas den åtminstone faller ner dit igen.

Sen skulle man ju vilja att fler butiker tar in den. Kvalitetskontroll på skärmar verkar alltid vara "sådär"...
Så det vore rätt skönt att kunna gå och returnera i en (serviceinriktad) butik på plats om man har något problem med den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade själv varit intresserad av 32 tummare, dock inte VA (vill ha korrekt bild för t.ex redigering av foto). sen helst platt skärm.

Verkar dock inte intressant att göra IPS i den storleken.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Verkar dock inte intressant att göra IPS i den storleken.

Möjligen dessa:
Asus VA32AQ
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3960011

ViewSonic VX3211-2K-mhd
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4394625

Acer EB321HQU (widp)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4019866

Med reservationer för fel på prisjakt förstås...
(dock ingen som klarar mer än 75hz)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Möjligen dessa:
Asus VA32AQ
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3960011

ViewSonic VX3211-2K-mhd
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4394625

Acer EB321HQU (widp)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4019866

Med reservationer för fel på prisjakt förstås...
(dock ingen som klarar mer än 75hz)

Det är det som är lite synd (att dom inte går högre än 60/75Hz). Sen har vi det problmet med clouding och blödningar, lite av IPS teknikens nackdelar (dock är e-ips lite bättre på hantera detta jämfört med vanlig ips, dock tillverkas inte dessa längre).

kan ju vara det som spökar också, att i större format märks dessa nackdelar mer och det inte satsas så mycket på stora paneler (sen kanske AU Optronics som verkar ha gjort flesta ips 144 inte satsat på större), kan ju hoppas fler än AU Optronics börjar med ips 144Hz.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Ett litet sidospår, men kan vara värt att nämna att AOC Agon AG322QCX kommer gå på rea för 4590kr från och med midnatt i elgigantens gamingrea:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...
(priset gäller sen över helgen)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Alltid nått! ... men den var under 9k i början, så man kan ju hoppas den åtminstone faller ner dit igen.

Sen skulle man ju vilja att fler butiker tar in den. Kvalitetskontroll på skärmar verkar alltid vara "sådär"...
Så det vore rätt skönt att kunna gå och returnera i en (serviceinriktad) butik på plats om man har något problem med den.

Ja det kan jag hålla med om. Den där butiken Liontech som har lägst pris känns inget vidare bra när man kollar betygen på Prisjakt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ett litet sidospår, men kan vara värt att nämna att AOC Agon AG322QCX kommer gå på rea för 4590kr från och med midnatt i elgigantens gamingrea:

Jag har funderat ett tag på att uppgradera skärm. Sitter just nu dock med Nvidia 1060, lite osäker på om det är värt (dels för att jag inte riktigt litar på att det orkar dra 144hz i 1440p i särskilt många spel, och dels om man borde sikta på en g-sync skärm istället).

4500:- känns dock som ett väldigt bra pris för 144hz och 1440p, även om det saknar gsync, tycker jag. Då återstår bara hur kvalitén på skärmen är, hur känner du som gjort lite research? Är det bra "bang for the buck"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Skrivet av Foffi:

Jag har funderat ett tag på att uppgradera skärm. Sitter just nu dock med Nvidia 1060, lite osäker på om det är värt (dels för att jag inte riktigt litar på att det orkar dra 144hz i 1440p i särskilt många spel, och dels om man borde sikta på en g-sync skärm istället).

4500:- känns dock som ett väldigt bra pris för 144hz och 1440p, även om det saknar gsync, tycker jag. Då återstår bara hur kvalitén på skärmen är, hur känner du som gjort lite research? Är det bra "bang for the buck"?

Den verkar som en skärm i min prisklass för tillfället. Min vanliga skärm har sakta börjat ge med sig(startar om sig ett par gånger innan den blivit varm nog för att sen funka utan problem efter någon minut. Men känns som den håller på att köra sitt sista nu.). Hade gärna velat ha någon i 10kkr klassen, men har annat att prioritera(tvärr ).

Får fundera till ikväll eller imorgon på om jag kanske slänger iväg en beställning på denna.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Helhetsintrycket verkar rätt hyfsat av vad jag läst! (även om jag inte riktigt litar på AOC)
Stadigt bygge tex.

Se Swecrecension här:
https://www.sweclockers.com/testpilot/24222-testpilot-aoc-ago...
och kolla länkarna bland annat i min första post i tråden. Lim's cave har även vettig recension på denna och Samsungen så du kan jämföra lite.
Se här:

AOC:
https://www.limscave.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=106

Samsung:
https://www.limscave.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=100

LG:
https://www.limscave.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=254

Överlag känns den ändå hyfsat prisvärd för de pengarna! Men den är synd att den inte har Gsync förstås

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppas jag inte går för långt ifrån OT med detta här. Men en annan jag precis såg på komplett verkar vara ungefär lika? Men så stor pris-skillnad.. Är det för det är olika tillverkare på panelen och 144hzvs75hz? Har iof inte kollat på fler recensioner än den första från sweclock testpilot. Verkar inte finnas några direkt jämförelser när jag enkelt söker. Kanske bara för trött idag.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Helhetsintrycket verkar rätt hyfsat av vad jag läst! (även om jag inte riktigt litar på AOC)
Stadigt bygge tex.

Se Swecrecension här:
https://www.sweclockers.com/testpilot/24222-testpilot-aoc-ago...
och kolla länkarna bland annat i min första post i tråden. Lim's cave har även vettig recension på denna och Samsungen så du kan jämföra lite.
Se här:

AOC:

https://www.limscave.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=106
Samsung:
https://www.limscave.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=100

LG:
https://www.limscave.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=254

Överlag känns den ändå hyfsat prisvärd för de pengarna! Men den är synd att den inte har Gsync förstås

Har själv petat på en 31 tums ACO och den foten/fästet var inget vidare (foten är för visso stabil), men sitter rätt ostabilt fastsatt i skärmen. Vet inte hur det är med andra skärmar i samma storlek?

Men skärmen i sig själv är rätt bra faktiskt, känns inte som budgetskärm (förutom foten). Frågan är om resten av ACO skärmarna har vesa stöd?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Är det för det är olika tillverkare på panelen och 144hzvs75hz?

Nog väldigt mycket 144hz vs 75hz som gör skillnaden. Blir alltid dyrare när frekvensen går upp!

(jag har en gammal tråd om Benq 3200 som även snackar en hel del om andra 32 tums skärmar på max 75hz förresten, se här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1298606-benq-bl3200pt-... )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, Acer Z321QU har nu varit på rea för 7500 ett tag på inet, och jag kunde inte hålla mig längre, så beställde en!
Det verkar ju inte som LG:n är på gång till bättre pris från vettig leverantör, och den här är enda alternativet med gsync som jag vet om...
Finns ju typ inga recensioner på Acern, så får se hur den är i praktiken!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, Acer Z321QU har nu varit på rea för 7500 ett tag på inet, och jag kunde inte hålla mig längre, så beställde en!
Det verkar ju inte som LG:n är på gång till bättre pris från vettig leverantör, och den här är enda alternativet med gsync som jag vet om...
Finns ju typ inga recensioner på Acern, så får se hur den är i praktiken!

Efter att vi pratade i lite i min tråd om skärmråd så slog jag till och köpte en.
Är helt klart nöjd med skärmen. Den är inte för stor, var rädd för att det skulle vara så. Nu är jag glad att jag inte gick på 27".

Jag var även rädd att mitt gtx 1080 skulle vara för klent och jag skulle få för låg fps när jag gick över till 1440p men det går riktigt bra. Droppar nästan aldrig under 100fps i Bf1 på Ultra. ligger nästan alltid över 140fps i Overwatch på epic. Testade med att köra 1440p med dsr innan jag köpte kärmen och fick då lägre fps än nu så är positivt överraskad

Inga döda pixlar, ingen som helst bleed eller glow. Färgerna är ett stort steg upp från min gamla tn panel, visste knappt att svart kunde vara så här "svart"

Det enda jag sett är att på högra sidan är det en liten svag missfärgning, lite gulaktigt område stort som en mandarin. Syns knappt alls och bara svagt svagt vid helvit bakgrund. Får se hur mycket jag stör mig på det. Man ser det inte om man inte letar noga. Men störande att man vet att det finns där. Ska köra nån vecka med skärmen så får jag se om man kan släppa det. Men kanske är dumt att ge sig in i panellotteriet och byta ut den när allt annat ser så bra ut.

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av loka04:

Efter att vi pratade i lite i min tråd om skärmråd så slog jag till och köpte en.
Är helt klart nöjd med skärmen. Den är inte för stor, var rädd för att det skulle vara så. Nu är jag glad att jag inte gick på 27".

Jag var även rädd att mitt gtx 1080 skulle vara för klent och jag skulle få för låg fps när jag gick över till 1440p men det går riktigt bra. Droppar nästan aldrig under 100fps i Bf1 på Ultra. ligger nästan alltid över 140fps i Overwatch på epic. Testade med att köra 1440p med dsr innan jag köpte kärmen och fick då lägre fps än nu så är positivt överraskad

Inga döda pixlar, ingen som helst bleed eller glow. Färgerna är ett stort steg upp från min gamla tn panel, visste knappt att svart kunde vara så här "svart"

Det enda jag sett är att på högra sidan är det en liten svag missfärgning, lite gulaktigt område stort som en mandarin. Syns knappt alls och bara svagt svagt vid helvit bakgrund. Får se hur mycket jag stör mig på det. Man ser det inte om man inte letar noga. Men störande att man vet att det finns där. Ska köra nån vecka med skärmen så får jag se om man kan släppa det. Men kanske är dumt att ge sig in i panellotteriet och byta ut den när allt annat ser så bra ut.

VA har bättre svärta än både TN och IPS

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av loka04:

Det enda jag sett är att på högra sidan är det en liten svag missfärgning, lite gulaktigt område stort som en mandarin.

Tackar för varningen, ska hålla ett öga efter liknande!
Har du kollat efter om skärmen blir mörkare utåt sidorna förresten?
Se den här tråden för exempel:

Känns som risken att du åker på något annat strul om du byter panel är relativt stor, men det beror ju på hur mycket missfärgningen stör...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tackar för varningen, ska hålla ett öga efter liknande!
Har du kollat efter om skärmen blir mörkare utåt sidorna förresten?
Se den här tråden för exempel:

Känns som risken att du åker på något annat strul om du byter panel är relativt stor, men det beror ju på hur mycket missfärgningen stör...

Den är nog lite mörkare utåt kanterna men inte alls i närheten av den skärmen som postades bilder på i tråden.

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av loka04:

Den är nog lite mörkare utåt kanterna men inte alls i närheten av den skärmen som postades bilder på i tråden.

Tackar, låter lovande!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det är kanske läge att rapportera hur det gick?
Korta svaret är väl att jag lär behålla den! Den är inte perfekt men det mesta funkar helt ok, och den är stor och trevlig...

Eller, omformulerat med köprådshatten på:
För den som vill ha rappast möjliga gamingpanel över allt annat, så ska man nog inte välja den här skärmen...
Och för den som jobbar professionellt med bildbehandling eller liknande är det inte heller rätt skärm.
Men för den som vill ha en kurvad stor behaglig allroundpanel, med hög uppdateringsfrekvens och gsync och som klarar lite av allt, och som är medveten om VA-teknikens begränsningar, bör helt klart ha med den på sin lista!

Här kommer mer detaljer:
Själva bygget är relativt stadigt och robust, tex känns foten helt OK och skärmen är inte vinglig för mig.
Resten av panelen osv är väl lite plastig och knakig när man pillar med kontrollerna osv, men för det syfte den ska användas till så känns det helt OK.
Undre kanten på skärmen (inkl bezel osv) är ca 7.5 cm ovanför skrivbordet, vilket är aaaningens högre än vad jag skulle vilja, men det är acceptabelt.

Jag har inte sett några döda pixlar
Bakgrundsbelysningen är inte precis perfekt, men duger! Den är möjligen lite skuggig runt bottenkanten, och det finns några lite mörkare "fläckar" mot undre hörnen till... Och kör man vitt över hela panelen så verkar den tona lite mot rosa på vänster sida och kanske lite mer mot turkos på höger. (eller så är det mina ögon som ballar ur efter för mycket stirrande )
Banding verkar inte vara ett problem! Färger har dessutom vettigt med "stuns" och fabrikskalibreringen är inget som sticker ut på något irriterande vis. (jag har dock inte någon möjlighet till någon kalibrering eller nått sånt)
Text är kanske en gnutta suddigare än jag trodde, men kan inte sätta fingret på det... Har lekt lite med cleartype också och känner mig nog tillfreds ändå.
Jag är van vid IPS men VA-betraktningsvinklarna stör mig faktiskt mindre än jag trodde! Visst, kontrasten blöder ut åt sidorna, men stör inte vid normalt bruk för mig.

Det som nog ändå är "sämst" är nog dock tyvärr rörelsehanteringen. Mörka grejer sotar igen som väntat för en VA-panel, och det stör tyvärr aningens mer än jag trodde det skulle göra!
Jag spelar tex mycket Binding of Isaac som är låst till 60hz, och det ser faktiskt sämre ut än min nästan 10 år gamla IPS. Spelet har ganska mycket svarta konturer runt objekt, vilket ger ganska mycket mörkt suddigt blurr, och mot vissa bruna och röda bakgrunder så blir det även lite brunröda artefakter.
Kör man upp overdrive till "extreme" så minskar mörka eftersläpet, men då får man andra färgade artefakter istället som jag tror stör mer.

Men hela grejen att gå från 60hz till 144 hz är dock riktigt trevligt annars!
Redan skrivbordet har ett babylent flyt (jag har inte provat OC:a panelen till 165 - jag tror inte det finns någon direkt vinst med det iallafall)

Jag har inte spelat så mycket än, men rappheten och mjukheten med 144hz och gsync är riktigt trevligt överlag! Det känns tajt helt enkelt, även om det går att forcera fram skuggblurr fortfarande.
Gsync är generellt riktigt nice, men relativt många spel för mig verkar ändå tappa frames ganska ofta, så att man inte riktigt får den där konsekvent babymjuka känslan. Jag får kanske prova offra lite detaljnivåer... (spelar med ett GTX1080)
Det finns fortfarande skugg-artefakter i mörka partier, men det stör generellt mindre än i tex Isaac, och själva det gsyncade grundflytet är riktigt nice!
Det skulle vara jäkligt intressant att jämföra med LG:n, men det lär aldrig bli av

Överlag trivs jag dock, med den stora ytan och den mjuka följsamma frameraten som största vinsterna. Kontrasten är även på en ny nivå, även om det kanske inte gör riktigt så stor skillnad som jag trodde. (jag kör dock i ett ganska väl upplyst rum)

Visa signatur

Permalänk

Vinnaren : )

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4280936 Bra val frånsett responstiden på 14 ms.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grafikante:

Vinnaren : )

Nä, inte i en tråd som handlar om 32tums skärmar som är 1440p @ 144hz
(no offence!)

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Köpte min AOC för 4700:- förra året då Komplett hade rea på den. Alltid kört IPS innan och G-sync men har inga problem alls med denna och men nvidia fast sync märker jag ingen skillnad med min g-sync skärm så denna blev min main skärm istället. Sitter rakt framför och har inte problem alls med bild mm.