Permalänk

Iphone vs. Android kriget

Hej på er.

Detta krig som pågått ex antal går är inget nytt, men har inte riktigt tänkt varför förutom att folk reppar det dem har.

Har själv bara ägt en Iphone tidigare, en vanlig 4a, den var okej tyckte jag men alltid tyckt mina Galaxy's har varit bättre.

Tänkte kolla med er, framförallt ni som använt Iphone en längre tid, varför tycker ni att Iphone är bättre än t.ex Samsung? Eller vilken android lur som helst egentligen.

Jag kan känna att bägge har sina fördelar, får hela tiden höra att android har sämst kamera och iphone är det enda som gäller, i alla fall att gå efter memes haha.

Min Galaxy S7 har börjat bli trött och ska snart köpa ny, står lite mellan S9 och Iphone X, gjorde inte tråden för att få rekommendationer här men uppskattar ändå tips.

Tack på förhand och diskutera gärna här.

Mvh Drake.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

@drakelito: Har haft Iphone sen 3gs men den jag har nu (7+) blir nog min sista, vill ha tillbaka hörlursuttaget o inte behöva köpa en satans adapter för typ 100kr varje gång jag glömmer min hemma.
Sen inte för att tala om priset xD sjuka summor för en Iphone idag asså men nog fan åker plånkan upp så fort Apple släpper en ny

Sen är jag sjukt trött på dessa satans buggar som IOS har när nya versioner kommer, under 6 månader kunde jag inte titta på Youtube efter jag laddade ner IOS 11 då telefonfan låste sig TOTALT när det var just Youtube, fick vänta 1 minut för att en kunna låsa telefonen då.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Jag väljer att använda iPhone eftersom det är relativt förutsägbart hur länge mobilen kommer att vara användbar. Jag vägrar använda en pryl som slutar få säkerhetspatchar. När jag köper en iPhone så kommer jag få uppdateringar i minst fyra år.
Jag väljer helt enkelt tryggt och skittråkigt.

Permalänk
Inaktiv

Min åsikt. Det finns väldigt förenklat två typer av användare: De som gillar iOS och de som hatar. Vi som hatar iOS kör det som idag är det bästa alternativet, inte för att vi älskar Android utan för att det är vårt enda val.

Listan på vad jag ogillar med iOS är hur lång som helst, som att Apple vill att man ska göra allt på deras sätt och låser in så man ej kan konfigurera, programmera sina egna appar enkelt och sprida till polare utan blanda in någon extern part. -Men hallå, det gjorde jag för 15 år sedan på min Sony Eriksson telefon. Jag vill min nya telefon ska vara bättre för oss tekniker än en som snart närmar sig 20år.

Förutom det en inlåst standard som används av ett företag eller ett mer öppet som används av flera.

Hårdvarumässigt gör Apple bra telefoner, lite dyra, men ändå bra. Det ryktas att de kommer göra billigare modeller. Inom Android är det likadant att de dyra ej är prisvärdiga.

Det jag tycker är konstigt att enligt flera källor är iPhoneX världens mest sålda telefon och jag undrar vad folk gör med sina telefoner eftersom de behöver ha en för 10 000kr?
https://www.svd.se/apples-iphone-x-blev-varldens-mest-salda
Alltså jag förstår varför vissa och t.o.m många köper en iPhoneX, men en 10 000kr telefon är världens mest sålda, är världens folk så otroligt rika?

Permalänk
Medlem

Jag ville verkligen gilla android, men det föll på att tillverkarna är helt värdelösa på att uppdatera mjukvaran och ”jo, men lägg in rom XYZ” alltid hade diverse buggar.

Jag använda apple-prylar då med, men nu är jag så inköpt i ekosystemet att det ska till något extraordinärt för att få mig att byta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Röstade android, men vill tillägga att jag saknar min Nokia 640 med Windows Phone 10 på.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det jag tycker är konstigt att enligt flera källor är iPhoneX världens mest sålda telefon och jag undrar vad folk gör med sina telefoner eftersom de behöver ha en för 10 000kr?
https://www.svd.se/apples-iphone-x-blev-varldens-mest-salda
Alltså jag förstår varför vissa och t.o.m många köper en iPhoneX, men en 10 000kr telefon är världens mest sålda, är världens folk så otroligt rika?

Nej, det finns så jäkla många olika androids att de helt enkelt inte får samma genomslag.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Nej, det finns så jäkla många olika androids att de helt enkelt inte får samma genomslag.

Du har helt rätt, även om jag då hade förväntat mig Iphone 8 eller något.
Som sagt jag har inga problem att förstå att folk som har gott om pengar köper dyra saker, men när det handlar om väldigt många som gör det så blir jag fundersam.

Jag ska själv snart köpa en ny telefon som ska ha dubbla simkort och jag ska styra en massa datorer från denna, samt ha trådbunden ethernet kommunikation från mobilen med en drös olika hårdvaror och servrar. D.v.s. en värsting telefon som klarar det 99% behöver och jag räknar med ett pris för mobilen på runt 5000kr.

Permalänk
Skrivet av Paddglutt:

@drakelito: Har haft Iphone sen 3gs men den jag har nu (7+) blir nog min sista, vill ha tillbaka hörlursuttaget o inte behöva köpa en satans adapter för typ 100kr varje gång jag glömmer min hemma.
Sen inte för att tala om priset xD sjuka summor för en Iphone idag asså men nog fan åker plånkan upp så fort Apple släpper en ny

Sen är jag sjukt trött på dessa satans buggar som IOS har när nya versioner kommer, under 6 månader kunde jag inte titta på Youtube efter jag laddade ner IOS 11 då telefonfan låste sig TOTALT när det var just Youtube, fick vänta 1 minut för att en kunna låsa telefonen då.

Håller med dig om priserna, men priserna på Android lurar är inte så värst mycket bättre heller i och för sig, kolla t.ex S9+, den är inte billig om du ska ha 256gb versionen, visst, inte som Iphone X men ändå dyr.

Skrivet av anon228747:

Jag väljer att använda iPhone eftersom det är relativt förutsägbart hur länge mobilen kommer att vara användbar. Jag vägrar använda en pryl som slutar få säkerhetspatchar. När jag köper en iPhone så kommer jag få uppdateringar i minst fyra år.
Jag väljer helt enkelt tryggt och skittråkigt.

Det känns ju ändå ganska resonabelt, helst vill man ju ha en mobil ett längre tag och inte byta ut bara för det kommer nytt.

Skrivet av anon159643:

Min åsikt. Det finns väldigt förenklat två typer av användare: De som gillar iOS och de som hatar. Vi som hatar iOS kör det som idag är det bästa alternativet, inte för att vi älskar Android utan för att det är vårt enda val.

Listan på vad jag ogillar med iOS är hur lång som helst, som att Apple vill att man ska göra allt på deras sätt och låser in så man ej kan konfigurera, programmera sina egna appar enkelt och sprida till polare utan blanda in någon extern part. -Men hallå, det gjorde jag för 15 år sedan på min Sony Eriksson telefon. Jag vill min nya telefon ska vara bättre för oss tekniker än en som snart närmar sig 20år.

Förutom det en inlåst standard som används av ett företag eller ett mer öppet som används av flera.

Hårdvarumässigt gör Apple bra telefoner, lite dyra, men ändå bra. Det ryktas att de kommer göra billigare modeller. Inom Android är det likadant att de dyra ej är prisvärdiga.

Det jag tycker är konstigt att enligt flera källor är iPhoneX världens mest sålda telefon och jag undrar vad folk gör med sina telefoner eftersom de behöver ha en för 10 000kr?
https://www.svd.se/apples-iphone-x-blev-varldens-mest-salda
Alltså jag förstår varför vissa och t.o.m många köper en iPhoneX, men en 10 000kr telefon är världens mest sålda, är världens folk så otroligt rika?

Håller med dig med iOS, jämför man dem med Android så känner jag rätt upp och ner att Android ger mycket mer frihet och ser bättre ut också, enligt mig i alla fall.
Va, är verkligen IX den mest sålda luren? Låter ju ganska otroligt

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Själv har jag en iPhone X och älskar den.

Rent konceptuellt gillar jag också att Apple designar både hårdvaran och mjukvaran och optimerar därefter till fullo, kontra Android där ett o samma OS ska köras på flera tusen olika modeller som designats av flera olika tillverkare.

Sist men inte minst har Apple saker väldigt bra andrahandsvärde vilket gör det väldigt lätt att sälja om man inte är nöjd.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Jag tycker att man är för "instängd" och låst med Apple. Har ipad hemma och trivs inte alls i iOS. Min röst går på Android. Tycker om friheten med att ändra i princip vad man vill och få telefonen att se ut som man vill (mjukvarumässigt).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Av samma anledning som @anon228747

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Man ska nog inte heller underskatta den emotionella kopplingen som finns i diskussioner om detta. Telefoner är relativt dyra inköp och något man valt att köpa är generellt något man ser som bättre än det man inte köpte, oavsett om det är objektivt sant eller ej. Man är helt enkelt mer benägen att försvara sin sida och man har mycket mer överseende med nackdelar och brister hos den sida man själv valt framför den andra där vi gärna letar fel in absurdum.

Förmodligen så fungerar både iPhone och diverse Android-telefoner för de flesta människor, i genomsnitt.

Det största misstaget man kan göra är nog att intala sig själv att diskussionerna ("kriget") handlar enbart om objektiva värden, för det gör det inte. Kriget handlar nog lika mycket om känslor, konfirmeringsbias och preferenser som hur många pixlar telefonen har eller hur bra batteri det sitter i.

Jag är själv android-användare, sitter med en Sony Z2 som är gammal som gatan i sammanhanget. Enda anledningen till att jag har kvar den är för att batteriet verkar vara motsatsen till ett måndagsexemplar, förvånande nog håller batteriet ungefär lika bra som den gjorde för ett år sedan. Jag vill inte ha en iPhone, jag tycker att den känns inlåst och inte så öppen som jag vill att den ska vara. Men jag hade en iPhone 4 och var nöjd med den och ska jag se objektivt på det skulle jag lika gärna kunna ha en iPhone, jag skulle kunna göra 99% av det jag gör på den. Trots detta föredrar jag, mestadels av subjektiva anledningar, Android.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon228747:

Jag väljer att använda iPhone eftersom det är relativt förutsägbart hur länge mobilen kommer att vara användbar. Jag vägrar använda en pryl som slutar få säkerhetspatchar. När jag köper en iPhone så kommer jag få uppdateringar i minst fyra år.
Jag väljer helt enkelt tryggt och skittråkigt.

Fast iPhones blir ju angripna också stup i kvarten? Och lider av buggar, som de där Indiska tecknet som brickade Iphones te.x..

osv osv osv..

Kör på Android, tanka inte ner spel från skitsidor utan håll dig på Google.Play.

Jag har hört att Pixel 2 eller vad den heter har bäst kamera? Sen att Androidkamerorna suger i Snapchat är en annan historia.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Primärt två saker gör att jag väljer iOS och iPhone framför Android:
- Snabbare respons
- Simplare GUI

Därtill håller telefonerna i många år. Använder fortfarande min 6:a som ska bytas ut nästa generation. Har letat efter en begagnad iPhone X, då jag vägrar betala det begärda butikspriset för den men är sugen på en ny lur redan nu, men det är svårt att få tag i en. Övriga funktioner och fördelar som kommer med att investera i Apples ekosystem är förstås också trevliga, men inget jag inte skulle kunna leva utan.

När jag testat Android har jag stört mig på att menyerna är så komplicerat uppbyggda, med en massa undermenyer, och olika menyer som dyker upp om du klickar på den extra knappen som finns. Menysystemet i iOS är betydligt enklare uppbyggd, och det finns inte någon extra-knapp för nån separat undermeny. Upplever också skillnad i respons vid allmän navigering, vilket är lite av en dealbreaker för mig.

Nu var det förvisso över fyra år sedan jag på allvar gav Android en chans, ska erkännas.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Har egentligen inget emot iPhone, men jag började med Android och har aldrig känt att jag behöver byta.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Det enda man med säkerhet kan säga är att de som påstår att det ena eller det andra är bäst på allt har fel. Resten är tycke och smak. Båda har sina för- och nackdelar.

Sen är för övrigt frågan felställd i första inlägget eftersom den jämför en produkt (iPhone) med ett operativsystem (Android). Och redan där blir det egentligen ointressant, då en high end Android förmodligen har mer gemensamt med en high end iPhone än vad den har med en budget Android för 500 kr.

Någon som vågar sig på ett odds på att denna tråd är låst inom ett dygn?

Edit:
Själv kör jag för övrigt både och och byter rätt ofta mellan dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Primärt två saker gör att jag väljer iOS och iPhone framför Android:
- Snabbare respons
- Simplare GUI

Därtill håller telefonerna i många år. Använder fortfarande min 6:a som ska bytas ut nästa generation. Har letat efter en begagnad iPhone X, då jag vägrar betala det begärda butikspriset för den men är sugen på en ny lur redan nu, men det är svårt att få tag i en. Övriga funktioner och fördelar som kommer med att investera i Apples ekosystem är förstås också trevliga, men inget jag inte skulle kunna leva utan.

När jag testat Android har jag stört mig på att menyerna är så komplicerat uppbyggda, med en massa undermenyer, och olika menyer som dyker upp om du klickar på den extra knappen som finns. Menysystemet i iOS är betydligt enklare uppbyggd, och det finns inte någon extra-knapp för nån separat undermeny. Upplever också skillnad i respons vid allmän navigering, vilket är lite av en dealbreaker för mig.

Nu var det förvisso över fyra år sedan jag på allvar gav Android en chans, ska erkännas.

Det sjuka är att jag fortfarande, på min Galaxy S9, kan känna hur jävla långsam Samsungs egen UI-overlay är.

Nej, ska man köpa Android så får man fan hitta något som är "pureDroid".

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det sjuka är att jag fortfarande, på min Galaxy S9, kan känna hur jävla långsam Samsungs egen UI-overlay är.

Nej, ska man köpa Android så får man fan hitta något som är "pureDroid".

Då är det ändå MYCKET bättre än det var tidigare. Numera tycker jag det är rätt ok faktiskt, det är eg bara när jag flippar över SIM kortet i nån iPhone som man märker att "oj, här går det undan". Men att påstå att Samsungs UI skulle vara "jävla långsam" är minst sagt en överdrift

Permalänk

Har kört iphone länge tills jag upptäckte dual sim, då blev det android, varken bu eller bä då jag kör med osx och windows/unix.

båda har sina för och nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Då är det ändå MYCKET bättre än det var tidigare. Numera tycker jag det är rätt ok faktiskt, det är eg bara när jag flippar över SIM kortet i nån iPhone som man märker att "oj, här går det undan". Men att påstå att Samsungs UI skulle vara "jävla långsam" är minst sagt en överdrift

För dig kanske. Min subjektiva åsikt är att Samsung UI är Jävla Långsam. En premium-produkt för 8 000 SEK år 2018 och den laggar och har sig på det här sättet? En gammal iPhone 5S är minst lika snabb i UI't? Nej, jävla långsam är exakt rätt ordval imho.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Jag väljer att använda iPhone eftersom det är relativt förutsägbart hur länge mobilen kommer att vara användbar. Jag vägrar använda en pryl som slutar få säkerhetspatchar. När jag köper en iPhone så kommer jag få uppdateringar i minst fyra år.
Jag väljer helt enkelt tryggt och skittråkigt.

Apples "uppdateringar" är dock inte alltid positiva om man säger så

Skrivet av Mithras:

För dig kanske. Min subjektiva åsikt är att Samsung UI är Jävla Långsam. En premium-produkt för 8 000 SEK år 2018 och den laggar och har sig på det här sättet? En gammal iPhone 5S är minst lika snabb i UI't? Nej, jävla långsam är exakt rätt ordval imho.

Håller inte med. Använde en Galaxy Alpha i över 3.5 år. Laggade aldrig, bytte pga batteritiden
Äger nu en S8, helt laggfri och batteritid för 3 dygn.

Har dock även en Ipad Mini och en Macbook Air. Sure, helt lagfri när de är nya, men laggar ordentligt nu för tiden alltså.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Gick över till Android efter jag haft iPhone 5, mest för att jag ville testa något nytt, upptäcka nya funktioner etc istället för att bara få lite annan hårdvara varje ny telefon.
Blev en Samsung Note 4 då.
Det var första gången som jag inte kunde stå ut med min telefon bindningstiden ut. Så sålde den på blocket och köpte en beggad iPhone 6 och som jag hade saknat iOS. Appar så mycket mer optimerade och allt bara fungerar.

Hatar iTunes och skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en iMac, men när det kommer till telefoner och surfplattor så skulle jag aldrig kunna tänka mig något annat än iPhone/iPad nu när jag haft både iOS och Android.
Kör även Apple Watch och Apple TV, och blir alltid så imponerad av hur väl allt syncar och hur användarvänligt det är när något ska göras. Pratar konstant med klockan som lägger in påminnelser och händelser, håller koll på alla timers när man lagar mat osv och motiverar en att uppfylla sina rörelsemål.

Permalänk
Inaktiv

Bara en generell fråga. Ni som tycker Android generellt är supersegt i menyer etc, sitter ni med slöa sata ssd på er dator och tycker det flyter på som bara den? Liksom personer med extrema krav på snabbhet borde ha det generellt.

Runt 2010 köpte jag en android för 599kr på rea, o herre j-vlar vad seg den var. Det gick knappt göra något, det krävde verkligen en person med bra tålamod och nerver för att ringa med den.
När man skulle ringa så klickade man på 0, man fick vänta, vänta, vänta, tillslut kom 0an, sedan nästa siffra 7 och det var likadant, fast ibland kom siffran ej och ibland kom det 2st siffror.

Nå efter detta skaffade jag Samsung S3 år 2012 har jag aldrig upplevt någon seghet i menyn, däremot kör jag tyngre lösningar som går segt på android och iPad Pro. (jag använder ej Apple mobiler, bara surfplattor)

Permalänk
Medlem

Gillar Android mest, haft båda men väljer ändå Android först. Precis som många andra skriver så är inte jag Apples kund för jag vill inte bli inlåst vill bestämma själv.
Det jag saknar mest hos Android är att Google inte tvingar alla tillverkare att uppdatera sina telefoner fortare efter nya versionen kommit ut.
Därför har valet varit Googles egna telefoner (Nexus/Pixel Serien)

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Själv har jag en iPhone X och älskar den.

Rent konceptuellt gillar jag också att Apple designar både hårdvaran och mjukvaran och optimerar därefter till fullo, kontra Android där ett o samma OS ska köras på flera tusen olika modeller som designats av flera olika tillverkare.

Sist men inte minst har Apple saker väldigt bra andrahandsvärde vilket gör det väldigt lätt att sälja om man inte är nöjd.

Det där att Apple designar hårdvara och mjukvara läser man titt som tätt. Tycker mig läsa om många buggar då de släpper en ny version? Ios 11 var väl ett bottennapp på den fronten?
Iaf om de nu optimerar till fullo så är det konstigt att iphone x har ungeför samma batteritid som xiaomi a1 som i sin tur har medioker batteritid om man jämför med många andra telefoner.
Det där med att telefonen stänger av sig då batteriet börjar bli aningen slitet känns ju inte heller så optimerat, eller sänka cpun bara för att det inte ska inträffa. Ingen annan tillverkare gör detta.

Kommer dock nog aldrig förstå det där då varenda test jag läst och sett så har iphone inte på något sätt och vis varit bäst på batteritid, men tycker jag läser ofta hur folk som bytt till iphone har fått den bästa batteritiden någonsin med 70% kvar på kvällen istället för 0% typ.

Jag skulle teoretiskt klara mig med en iphone men i praktiken är det omöjligt i dagsläget pga flertalet orsaker. Den största är dock hur segt det är att navigera runt i en iphone, låsa upp osv. Animationerna är ju som en kortfilm. Svårt att gå från saker händer direkt på skärmen till något som är sämre.
Detta är ju också lite konstigt att de inte kan optimera då de har den snabbaste cpun osv samt designar allt själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

För dig kanske. Min subjektiva åsikt är att Samsung UI är Jävla Långsam. En premium-produkt för 8 000 SEK år 2018 och den laggar och har sig på det här sättet? En gammal iPhone 5S är minst lika snabb i UI't? Nej, jävla långsam är exakt rätt ordval imho.

Håller inte med dig alls. Har både s8 och s9 och den är inte alls laggig i jämförelsen med iphone 8 som bruden har.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Windows Mobile, 950XL och förutom att hårdvaran numera är 2½ år gammal så är den lika bra som de nyare Android och iOS- enheterna.

Saker som jag stör mig på hos Apple:

Bristande multitasking - många jag pratar med på telefon har förstås en nyare iPhone men de verkar inte kunna ta emot sms/mms eller meddelanden via Facebook Messenger samtidigt utan de kommer först när vi lagt på. Ytterst irriterande att inte kunna visa bild på vad vi pratar om.

iOS stöder inte Imap Push
Batteritiden
Adapterhelvetet
Flytta filer från och till minnet är än idag inte bara att göra

Saker som jag stör mig på hos Android:
Interfacet känns fortfarande relativt långsamt trots hårdvara som antagligen är dubbelt så snabb som min 950XL.
Batteritiden

Saker jag gillar hos Windows Phone
Office paketet - kör över motsvarigheterna hos de andra
UI - på något sätt är det rappt oavsett hårdvara och modell även om övriga telefonen inte är snabb.
Bing Maps, av någon anledning hittar den bättre på mindre vägar än Google Maps
Batteritiden, 36h är inget ovanligt att få ut
Microsoft Continuum - använder det lite då och då, känner inte till om en motsvarighet finns på någon annan sida, kanske det gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Min åsikt. Det finns väldigt förenklat två typer av användare: De som gillar iOS och de som hatar. Vi som hatar iOS kör det som idag är det bästa alternativet, inte för att vi älskar Android utan för att det är vårt enda val.

Listan på vad jag ogillar med iOS är hur lång som helst, som att Apple vill att man ska göra allt på deras sätt och låser in så man ej kan konfigurera, programmera sina egna appar enkelt och sprida till polare utan blanda in någon extern part. -Men hallå, det gjorde jag för 15 år sedan på min Sony Eriksson telefon. Jag vill min nya telefon ska vara bättre för oss tekniker än en som snart närmar sig 20år.

Förutom det en inlåst standard som används av ett företag eller ett mer öppet som används av flera.

Hårdvarumässigt gör Apple bra telefoner, lite dyra, men ändå bra. Det ryktas att de kommer göra billigare modeller. Inom Android är det likadant att de dyra ej är prisvärdiga.

Det jag tycker är konstigt att enligt flera källor är iPhoneX världens mest sålda telefon och jag undrar vad folk gör med sina telefoner eftersom de behöver ha en för 10 000kr?
https://www.svd.se/apples-iphone-x-blev-varldens-mest-salda
Alltså jag förstår varför vissa och t.o.m många köper en iPhoneX, men en 10 000kr telefon är världens mest sålda, är världens folk så otroligt rika?

iphone x skall har varit världens mest sålda telefon under ett kvartal (sista kvartalet 2017), och det är väl inte så konstigt. Som redan påpekats, finns ju så otroligt mycket att välja mellan när det gäller nya androidtelefoner, båda gällande pris och tillverkare, medans för Apple så finns det ju egentligen bara max tre nya telefoner att välja mellan varje år och oftast bara två. iphone 8 sågs ju inte som någon större uppdatering om man satt med en 7/7+ redan, och 8:orna och x släpptes inte under samma kvartal, så de allra flesta som ville ha en 8 hade redan köpt den när x släpptes.

Och också värt att påpeka, det här bygger inte på officiella siffror, Apple släpper inte hur många de säljer av varje model utan bara hur många de säljer totalt.