Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av firstofmay:

Hade velat ha svar från någon som faktiskt har köpt sig en... Jag är själv beredd att lägga pengarna på en telefon förutsatt att den är RIKTIGT bra. Känns mest som att X är ett experiment där man kompromissat bort nödvändigheter (IMHO) som fingeravtrycksläsare.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast vad som är ”riktigt bra” baseras ju på personliga behov och preferenser.

Varför köper folk en svindyr sportbil när där inte är plats för en ordentlig barnstol? (Ett exempel).

Svaret på frågan ”varför man frivilligt köper produkt X” kommer alltid vara ”för man vill och kan”

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag är rätt så nöjd med båda, har en iPhone7 i jobbet och en Sony Xperia XZ2 Compact privat som jag är nöjd med, har mest kört med iphone då dom android lurarna jag köpt innan inte vart något att hurra över, eller rättare sagt, jag har fått tillverkarens värsta måndags X av dessa :/ Men iövrigt så är jag nöjd med båda

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Sambon har Iphone 8 jag har Huawei p10. Känns alltid konstigt när jag lånar hennes telefon för att göra någonting.
Jag klarar verkligen inte av iOS, aldrig tyckt om det. Samtidigt som p10 är den bästa telefonen jag haft. De har dock ett EMUI som vad jag förstått är rätt olikt originalandroid, jag tycker om det.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Köpte mig en ipod nano runt 2006, itunes då på Windows fick mig att aldrig mer någonsin använda något från Apple och inte gjort det heller.
Kanske missar något men rätt gott att njuta av sitt hat mot deras prylar.

Permalänk
Medlem

Ser det som Android vs iOS = PC vs Konsol.

Båda är väl OK, men du får göra nästan vad du vill med förstnämnda.

Båda är dock bara lika bra som hårdvaran, så köper du en skitdålig Android-lur så blir din upplevelse av den väldigt kass.

Det problemet har man inte med en Apple-lur första åren man kör telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Man ska nog inte heller underskatta den emotionella kopplingen som finns i diskussioner om detta. Telefoner är relativt dyra inköp och något man valt att köpa är generellt något man ser som bättre än det man inte köpte, oavsett om det är objektivt sant eller ej. Man är helt enkelt mer benägen att försvara sin sida och man har mycket mer överseende med nackdelar och brister hos den sida man själv valt framför den andra där vi gärna letar fel in absurdum.

Förmodligen så fungerar både iPhone och diverse Android-telefoner för de flesta människor, i genomsnitt.

Det största misstaget man kan göra är nog att intala sig själv att diskussionerna ("kriget") handlar enbart om objektiva värden, för det gör det inte. Kriget handlar nog lika mycket om känslor, konfirmeringsbias och preferenser som hur många pixlar telefonen har eller hur bra batteri det sitter i.

Jag är själv android-användare, sitter med en Sony Z2 som är gammal som gatan i sammanhanget. Enda anledningen till att jag har kvar den är för att batteriet verkar vara motsatsen till ett måndagsexemplar, förvånande nog håller batteriet ungefär lika bra som den gjorde för ett år sedan. Jag vill inte ha en iPhone, jag tycker att den känns inlåst och inte så öppen som jag vill att den ska vara. Men jag hade en iPhone 4 och var nöjd med den och ska jag se objektivt på det skulle jag lika gärna kunna ha en iPhone, jag skulle kunna göra 99% av det jag gör på den. Trots detta föredrar jag, mestadels av subjektiva anledningar, Android.

Har också en Z2 som hängt med länge nu En värd telefon när man hittade den på rea Har ofta batteritiden långt över alla andra som jag jämfört med.

Kan tyvärr inte ge någon feedback om ios, har bara kompisar som haft det. Och vid varje ny uppdatering så klagar de över att saker går långsamt eller att batteritiden försvinner väldigt fort.

Sen ogillar jag Itunes, så jag kommer nog aldrig skaffa en Iphone av den och flera andra anledningar som sagts här i tråden.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Fast vad som är ”riktigt bra” baseras ju på personliga behov och preferenser.

Varför köper folk en svindyr sportbil när där inte är plats för en ordentlig barnstol? (Ett exempel).

Svaret på frågan ”varför man frivilligt köper produkt X” kommer alltid vara ”för man vill och kan”

Det har du förvisso helt rätt i. Skulle nog snarare formulerat mitt första inlägg som "vad lockar" istället..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Hade velat ha svar från någon som faktiskt har köpt sig en... Jag är själv beredd att lägga pengarna på en telefon förutsatt att den är RIKTIGT bra. Känns mest som att X är ett experiment där man kompromissat bort nödvändigheter (IMHO) som fingeravtrycksläsare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska jag vara helt ärlig så har jag faktiskt köpt en men sålde den innan jag packa upp den lång leveranstid gjorde att man faktiskt kunde göra så utan att ha något intresse av själva telefonen men förstår att du vill ha svar från någon som köpte telefonen för att använda den.

Permalänk
Medlem

@anon228747: trygg? hur många iPhones är det som börjat brinna när man sover?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aragon:

@fumped: trygg? hur många iPhones är det som börjat brinna när man sover?

You tell me. Pratade specifikt om säkerhetspatchar.

Permalänk
Medlem

@anon228747: nähä Jag syftar på att det är underhållande att man använder ordet trygg, och fokuserar på att få säkerhetspatchar i 4år när det rimligen borde vara mer intressant med en telefon som inte börjar brinna när man sover. Vet två i bekantskaps kretsen, där deras barns iPhone börjat "brinna" när dom sov, så frågan är hur stort mörkertalet är.
Jo jag vet att Samsung hade problem med sin stora telefon, men dom återkallade dom, vad jag vet gör inte Apple det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@fumped: nähä Jag syftar på att det är underhållande att man använder ordet trygg, och fokuserar på att få säkerhetspatchar i 4år när det rimligen borde vara mer intressant med en telefon som inte börjar brinna när man sover. Vet två i bekantskaps kretsen, där deras barns iPhone börjat "brinna" när dom sov, så frågan är hur stort mörkertalet är.
Jo jag vet att Samsung hade problem med sin stora telefon, men dom återkallade dom, vad jag vet gör inte Apple det.

Ja, det är ju något unikt för iPhone

Permalänk
Medlem

@improwise: lol det var ju inte den telefonen jag syftade på eller så. Försök hitta en samsung telefon som börjat brinna under laddning som inte blivit återkallad. Så igen, problemet med Apple är att dom har farliga brister som dom inte återkallar, så att använda Apple och ordet trygg är väldigt underhållande.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@improwise: lol det var ju inte den telefonen jag syftade på eller så. Försök hitta en samsung telefon som börjat brinna under laddning som inte blivit återkallad. Så igen, problemet med Apple är att dom har farliga brister som dom inte återkallar, så att använda Apple och ordet trygg är väldigt underhållande.

Presentera gärna någon källa på ditt påstående så det blir lite mer trovärdigt. Det relevanta är hur mågna enheter som är drabbade i relation till antalet sålda, samt att det går att utesluta att det inte var billiga fulladdare från Wish osv som var det egentliga skälet. Det gäller oavsett om det handlar om iPhones eller Androider, eller för all del soffor, bilar, tvättmaskiner och eltandborstar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Hade velat ha svar från någon som faktiskt har köpt sig en... Jag är själv beredd att lägga pengarna på en telefon förutsatt att den är RIKTIGT bra. Känns mest som att X är ett experiment där man kompromissat bort nödvändigheter (IMHO) som fingeravtrycksläsare.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en ”RIKTIGT bra smartphone”, definitivt inget experiment.

Vad gäller fingeravtrycksläsare vs FaceID så har båda har sina för och nackdelar men FaceID är enligt mig en överlag bättre lösning. Den mer passiva identifieringen FaceID erbjuder känns som framtiden. Telefonen känner igen att det är jag som använder den och fyller automatiskt i password och liknande. Meddelande som dyker upp på låsskärmen går inte att läsa förrän jag tittar på telefonen, väldigt smidigt. Jag har aldrig problem längre med att låsa upp den med svettiga/blöta fingrar när man varit ute och sprungit/tränat eller när man är kladdig vid matlagning.
Den enda nackdelen är enligt mig att jag behöver luta mig lite över den för att låsa upp den när den ligger platt på bordet framför mig. För det är fingeravtrycksläsare på framsidan bättre. Men överlag så föredrar jag lätt FaceID framför TouchID (använder båda dagligen).

Gester är en annan sak jag verkligen gillar och som får andra telefoner att kännas mossiga vad gäller gränssnitt när jag använder dom nu. Finns vissa som kan förbättras, lite svårt att nå kontrollpanelen i toppen på skärmen och gesten för att underlätta att nå saker i där uppe är inte helt klockren. Men återigen, generellt sett är det fantastiskt smidigt och snabbt utan knappar.

Vad gäller hårdvara i sig så är den ju i toppklass i allt från skärm, kamera och SoC. Och materialvalen med rostfritt stål och glas får den att kännas väldigt solid och välbyggt.

Jag har haft många iPhones men iPhone X är den som för första gången på flera år verkligen känns som ett stort steg framåt. Den må vara dyr för en smartphone (inget att sticka under stolen med) men jag är otroligt nöjd med den och använder den så flitigt att jag anser att den är värd pengarna för mig personligen.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Apple sen 5S. Aldrig råkat ut för en bugg. Tror det är Andriod troll som sprider propaganda liknande rysstroll.

Hade en ZTE Blade med android innan och min far hade en sony xperia ett tag. Usch säger jag bara, är hellre telefonlös än använder android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Jag har haft Apple sen 5S. Aldrig råkat ut för en bugg. Tror det är Andriod troll som sprider propaganda liknande rysstroll.

Hade en ZTE Blade med android innan och min far hade en sony xperia ett tag. Usch säger jag bara, är hellre telefonlös än använder android.

Så du menar att alla buggar som funnits på Iphone är #fakenews? Även problemen Apple själva gått ut och erkänt? 10/10 på den tanken ifrån dig.

Ditt andra är bara så skrattretande
Du hade en sub 1000kr mobil för 100 år sedan och det betyder att android är dåligt?
Herregud vissa folk på Swec alltså. Hade förväntat mig mer ifrån en Civilingenjör antar jag

Permalänk
Medlem

Röstade på Android då den är mer öppen och gillar och göra egna Custom Roms till telefonen speciall anpassad med speciall funktioner i telefonen roms utifrån mina behov, men jag ser inte detta som ett krig utan även jag kör med iOS ibland.

Man har så många enheter idag och jag väljer alltid den enhet som kommer göra den task jag planera göra smidigt snabbast och simplast.

Vilket innebär att ibland väljer jag Android, ibland iOS telefon ibland PC, ibland Surface Pro, ibland Surface Studio, ibland Mac ibland kör man Linux SUSE för server, ibland Ubuntu, ibland Unix, ibland Windows, ibland iOS, ibland Android.

Allt beror så klart på vilken task jag ska göra och vilken enhet kommer göra den lättast för mig att slutföra snabbt smidigt och säkert.

De alla har fördelar över den andra beroende på vad som ska göras och då ska man så klart välja den som är smidigast för stunden, och jag har inte en enhet som gör tasken smidig så blir det och fara runt och leta efter en enhet som kan göra tasken smidigt och så köper man den enheten också.

Har till och med testad Ubuntu Phone https://docs.ubuntu.com/phone/en/devices/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

För dig kanske. Min subjektiva åsikt är att Samsung UI är Jävla Långsam. En premium-produkt för 8 000 SEK år 2018 och den laggar och har sig på det här sättet? En gammal iPhone 5S är minst lika snabb i UI't? Nej, jävla långsam är exakt rätt ordval imho.

Har en S8 och den är lagg fri , Gick från min Iphone 6 som blev bytt en gång på garanti men den som jag fick på garanti började krångla lika mycket. Den runda hem knappen slutar funka, skärmen hänger sig. Telefonen dog fast den var laddad till 100% , han knappt skriva ett sms så dog den, Fick man sätta i sladden och så var batteriet tomt. Hade samma fel på 5Cn med batteriet.
Sen finns det ju skit hos Andirod med men har inga problem på S8an.

Edit: Men jag gillar ju både Andriod och IOS men jag föredrar Samsung just på grund av att jag haft sådan otur hos iPhone så jag lär nog fortsätta med Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@fumped: nähä Jag syftar på att det är underhållande att man använder ordet trygg, och fokuserar på att få säkerhetspatchar i 4år när det rimligen borde vara mer intressant med en telefon som inte börjar brinna när man sover. Vet två i bekantskaps kretsen, där deras barns iPhone börjat "brinna" när dom sov, så frågan är hur stort mörkertalet är.
Jo jag vet att Samsung hade problem med sin stora telefon, men dom återkallade dom, vad jag vet gör inte Apple det.

Skrivet av aragon:

@improwise: lol det var ju inte den telefonen jag syftade på eller så. Försök hitta en samsung telefon som börjat brinna under laddning som inte blivit återkallad. Så igen, problemet med Apple är att dom har farliga brister som dom inte återkallar, så att använda Apple och ordet trygg är väldigt underhållande.

Det som hände med Note 7 och det som har hänt med så gott som alla modeller, oavsett tillverkare, med ett lithium-ion batteri var två väldigt olika saker. Dessa batterier är inte att leka med och det kommer alltid finnas måndagsexemplar som har fel i sig. Det som hände med Note 7 handlade inte om måndagsexemplar, det var p g a felkonstruktion och felfrekvensen var _mycket_ större än normalt. Det var därför enheten förbjöds på flyg och Samsung drog in modellen. De har brunnit många andra Samsung modeller som aldrig dragits tillbaka (bara googla hittar du massor). Samma sak med iPhones, det har brunnit men det har aldrig varit i den skala som med Note 7.

Vad gäller tråden för övrigt och det så kallade kriget är det löjligt i mina ögon. I dag finns massor med bra alternativ, både iPhones och Android modeller. Folk som påstår att den ena är mycket bättre än den andra och ser ner på någon annans val har ju helt missat att vi alla har olika prioriteringar och preferenser. Det jag föredrar kanske inte alls faller någon annan i smaken. Köp det som passa dig själv och var nöjd och låt andra köpa vad dom vill

Permalänk

Har varit inne på iphone nu senaste från ingenstans, men efter jag läst vad de flesta här tycker så blir det nog en till android lur, frågan är bara vilken...

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Har varit inne på iphone nu senaste från ingenstans, men efter jag läst vad de flesta här tycker så blir det nog en till android lur, frågan är bara vilken...

Varför bryr du dig över vad andra här tycker? Stapla punkter för och emot enligt dina prioriteringar/preferenser och välj därefter istället?

Permalänk
Medlem

Jag röstade på android. Aldrig haft en iphone, kommer aldrig köpa en heller
Det må så vara att ios flyter på som en dröm, för det mesta. Men jag gillar användarvänligheten med android, att kunna personifiera hur man vill, ändra utseende på det mesta o dyl.

I mina ögon är apple överprisat deluxe. Hade deras telefoner kostat några tusen mindre så hade jag åtminstone kunnat överväga tanken att faktiskt köpa en.

Vi har en imac 27", anno 2009 här hemma (fick via jobb) och nog är den fin att använda, trots sin något utdaterade hårdvara. Men priset för en motsvarande idag? Haha.... 30 lakan kan man ju bygga två likvärdiga datorer för och säkert ha någon krona över.

Sen är jag riktigt less på att behöva skriva in apple-id vad jag än ska göra. Måhända att det går att omkonfigurera, vad vet jag.

Men jag är ingen direkt hater mot märket i sig, de gör säkert helbra telefoner också. Bara lite lätt tokdyra. Det är nog snarare alla dessa fanboys/girls som påstår att apple är det bästa, som en ogillar.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

@Nivity:

Denna tråd är full av anekdoter och folk som läst på internet att iOS är buggat. Jag bara beskrev hur min upplevelse med iPhone har varit (inte sett en enda bugg). Dessutom gav jag en möjlig förklaring, halvt på skoj, till var dessa skumma nyheter om buggar i iOS kan komma ifrån.

Slutligen gav jag min egen anekdotiska erfarenhet med android-lurar (direkt hemsk) och då kostade ändå min fars xperia runt 4000:-.

Således anser jag att mitt inlägg passar väl in i denna tråd.

Vad min utbildning har med telefoner att göra förstår jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvidh:

Sen är jag riktigt less på att behöva skriva in apple-id vad jag än ska göra. Måhända att det går att

Skillnaden är nog främst att på en Android så loggar du in en gång hos Google och ger dom då default rätten att synka allt om dig som dom känner för. Det är det första jag går in och stänger av på en ny/återställd Android.

Jag tror faktiskt att Apple är mer att lita på en Google när det gäller frågor kring personlig integritet, men eg inte för att Google skulle vara "sämre" än Apple utan snarare att det så tydligt är Googles affärsidé, medan Apples främst är att sälja hårdvara/mjukvara. Det är helt enkelt billigare för Apple att stå upp mer för användarnas personliga integritet. Det finns så klart många som kanske ser det tvärt om, att det är pratiskt att Google vet allt om dom, men jag personligen tillhör inte den gruppen. Därmed inte på något sätt så att jag påstår att inte Apple också samla in data om sina användare

Permalänk
Medlem

@improwise: behöver du hjälp med att googla? http://lmgtfy.com/?q=iphone+brinner+laddning
Har ju varit med på ett par nyheter hur Iphone brunnit under laddning och hur telefoner spruckit för batteriet svält upp mm

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@improwise: behöver du hjälp med att googla? http://lmgtfy.com/?q=iphone+brinner+laddning
Har ju varit med på ett par nyheter hur Iphone brunnit under laddning och hur telefoner spruckit för batteriet svält upp mm

Du som uppenbarligen gjort det kanske kan dela med dig av en källa som stödjer ditt påstående? Och nej, "ett par nyheter" är ingen källhänvisning på att det skulle vara något vanligt förekommande problem.

http://lmgtfy.com/?q=Källhänvisning

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du som uppenbarligen gjort det kanske kan dela med dig av en källa som stödjer ditt påstående? Och nej, "ett par nyheter" är ingen källhänvisning på att det skulle vara något vanligt förekommande problem.

http://lmgtfy.com/?q=Källhänvisning

lol, klart att man inte kan säga att nyheter är en trovärdig källa (lustigt att det är så många värden över som skriver samma saker)
Skulle rekommendera dig att ta kontakt med dom nyhetsbyråer som skrivit artiklar om det, Dom borde rimligen kunna ge dig
materialet du söker.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

lol, klart att man inte kan säga att nyheter är en trovärdig källa (lustigt att det är så många värden över som skriver samma saker)
Skulle rekommendera dig att ta kontakt med dom nyhetsbyråer som skrivit artiklar om det, Dom borde rimligen kunna ge dig
materialet du söker.

Det är inte jag som kommer med påståendet så antingen får du väl hitta en källa eller så arkiverar vi det helt enkelt under "alternativa fakta" och glömmer bort det

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är inte jag som kommer med påståendet så antingen får du väl hitta en källa eller så arkiverar vi det helt enkelt under "alternativa fakta" och glömmer bort det

Nja jag upprepar något media från hela världen rapporterat om. att det inte är "trovärdiga" källor får står för dig.
Därav kommentaren att du borde kontakta dom för att få deras källor.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.