Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Json_81: Finns plaster och gummi som kan ta skada av isopropanol också, men det är hyfsat universellt och lätt att få tag på. Inte alltid det som är bäst, rödsprit är i allmänhet etanol, butanon och isopropanol så det som kan skadas av isopropanol kan skadas av rödsprit hur som. Finns industrisprit som inte är färgad, men de kommer vara dyrare och svårare att få tag i, och säljer du det kommer du ju få visst folk som köpare.

Det visste jag inte, är det andra plaster eller även om de som används till datordelar?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Det visste jag inte, är det andra plaster eller även om de som används till datordelar?

Få testa med frigolit när jag kommer hem, aceton och frigolit fungerar ju inte tillsammans tex..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

T-Röd har fungerat bra för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Lite jobbigt med nagellacksborttagning med lavendeldoft bara, suger när datorn luktar som ett horhus.

Hahahaha !

OnT : Tack för alla tips & alternativ som man kan använda sej av.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

+1 för biltemas Isopropanol eller liknande, har tjänat mig i många år, räcker läääänge.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

K-sprit är en najs blandning av isopropanol och etanol. Kommer oftast i bra flaskor till bra pris och finns överallt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@philipborg: Sant att ny pasta är lättare, men hur lång tid hade det annars tagit att göra den videon.

Men det man kan ta med sig är att man behöver inte springa ut och köpa en dyr flaska isopropanol för att göra rent en processor/kylfläns, utan det finns andra medel man troligtvis redan har hemma som fungerar minst lika bra, i detta fall T-röd.

Permalänk

Använde själv ett par droppar från den starkaste vodkan jag kunde i hitta i huset fungerade bra faktiskt. Dock inte att rekommendera kanske

Permalänk
Medlem

kan ge ännu en röst för isopropanol. köpte en 1L flaska och har bara närmat mig att har använd hälvten av det efter ca 4-5 års använding.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd

Förstår inte varför många är så förbannat överdrivna med att göra rent cpu´n när det i dom flesta fall blir rent med toa papper och det behöver inte vara mer avancerat än så och har hört allt från mikroskopiskt ludd till hinnor o.s.v som är rent bullshit problem kylmässigt då kylaren har större ojämnheter än vad sånt skulle skapa

Isopropanol är onekligen ett optimalt val men man får inte temperatur skillnad om man har det eller eldorado toapapper eller t-röd och det man ska akta sig för är kemikalier som är fysiskt dåligt för cpu´n och idag är kemikalier oftast onödigt när dagens kylpasta är så mjuk även efter flera år

Går man tillbaks till år 2000 eller så då var det mer relevant när kylpastan kunde ordagrant vara som spackel och helt hopplös att få bort och man kunde få gnida utav helvete även med t-röd men idag brukar jag sno en torr servett från lådan med babysaker

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

De senaste åren har jag använt isopropanol, ArctiClean och T-röd.
Alla gör jobbet med gott resultat men T-röd luktar helvete så det undviker jag helst.

ArctiCleans tvåstegsrengöring med citrusdoft är som en spabehandling för din CPU och är därför BÄST, man får ej förglömma hur stor del av resultatet placeboeffekten utgör vid byte av kylpasta

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hade färgämnet dessutom ställt till problem så hade folk använt annat till många användningsområden.

Sparkar du alltid in vidöppna dörrar? Det är ju exakt vad jag har sagt hela tiden. Visst argumentet tidigare i tråden, att T-röd lämnar en hinna efter sig, är inte felaktigt, men hinnan består huvudsakligen av färgämnet, och lämnar inga mätbara spår efter sig om man faktiskt torkar ytorna efter att ha försökt städa bort den värmeledande pastan. Om du vill säga emot någon i ämnet, leta reda på inlägget som hävdar att T-röd är förkastligt för att det lämnar en hinna, eftersom jag hela tiden hävdat att det inte är ett problem.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Sparkar du alltid in vidöppna dörrar? Det är ju exakt vad jag har sagt hela tiden. Visst argumentet tidigare i tråden, att T-röd lämnar en hinna efter sig, är inte felaktigt, men hinnan består huvudsakligen av färgämnet, och lämnar inga mätbara spår efter sig om man faktiskt torkar ytorna efter att ha försökt städa bort den värmeledande pastan. Om du vill säga emot någon i ämnet, leta reda på inlägget som hävdar att T-röd är förkastligt för att det lämnar en hinna, eftersom jag hela tiden hävdat att det inte är ett problem.

Jag har inte "sagt emot något", det är bara ett medhåll då jag inte heller ser att det är något problem. Det behövs inte att tio personer citerar samma inlägg och kastar skit. Torka av och du ser inget av färgen, det är båda lösningsmedel som består av alkohol när vi pratar rödsprit och isopropanol.

Permalänk
Medlem

Använt Aceton gripen olja i alla år, köpte dock Isopropanol 250ml på kjell nu när den tog slut. Behöver inte större flaska, räcker i flera år

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Förstår inte varför många är så förbannat överdrivna med att göra rent cpu´n när det i dom flesta fall blir rent med toa papper och det behöver inte vara mer avancerat än så och har hört allt från mikroskopiskt ludd till hinnor o.s.v som är rent bullshit problem kylmässigt då kylaren har större ojämnheter än vad sånt skulle skapa

Isopropanol är onekligen ett optimalt val men man får inte temperatur skillnad om man har det eller eldorado toapapper eller t-röd och det man ska akta sig för är kemikalier som är fysiskt dåligt för cpu´n och idag är kemikalier oftast onödigt när dagens kylpasta är så mjuk även efter flera år

Går man tillbaks till år 2000 eller så då var det mer relevant när kylpastan kunde ordagrant vara som spackel och helt hopplös att få bort och man kunde få gnida utav helvete även med t-röd men idag brukar jag sno en torr servett från lådan med babysaker

ssshh lord_vasagos... du får inte berätta hemligheterna i CPU-monteringssekten... tänk om det läcker ut till allmänheten att man inte behöver vara så jävla skitnödig när man lattjar på en prolle på mammabrädan...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Hedersmedlem

Vill lägga till att T-Röd funkar alldeles förträffligt för rengöring av CPU/kylare.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseR++:

Hej,

Är det ok att använda T-röd att göra rent processorn med?

Nils

Jag hoppas T-röd fungerar Har alltid använt det.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RHWarrior:

ssshh lord_vasagos... du får inte berätta hemligheterna i CPU-monteringssekten... tänk om det läcker ut till allmänheten att man inte behöver vara så jävla skitnödig när man lattjar på en prolle på mammabrädan...

Det är ingen fara för det här är aspberger are us andra ställe och sådan information går dom förbi

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Har alltid använt T-röd och det är vad jag rekommenderar att man ska använda. Det bästa ska vara Isopropanol som dunstar ytterligare lite snabbare men är dyrare/svårare att få tag på. Aceton skulle jag inte använda då det lämnar rester, löser upp färg, plaster etc.

Ren aceton lämnar absolut noll rester. Det är därför det används i laboratiorier för att göra rent forskningsutrustning i stil med olika glaskärl, bubblare och annat.

Permalänk
Inaktiv

En liten flaska kemiskt ren aceton för 18:- funkar bra, räcker länge och är billigt. Finns ingen anledning att slänga bort pengar totalt i onödan på dyrare produkter. https://www.coop.se/handla-online/varor/hygien/kroppsvard/ren...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Använder T-röd då aceton och Kemisk ren bensin sliter hårt på slemhinnor när man andas in och torkar ut huden vid hantering.

Sedan är det inte speciellt viktigt att få bort det sista lilla om man inte gillar och göra absolut allt. Lär aldrig skilja mer mellan de olika metoderna än en tiondels-grad celsius, om ens det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Ren aceton är vad du vill använda. T-röd lämnar efter sig en tunn hinna.

Man skall bara använda aceton om man verkligen behöver det.
Det löser ju vissa plaster så eventuella droppar på fel ställe kan bli katastrof.

Fungerar sprit (t-röd) så använd det istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phedd:

Ren aceton lämnar absolut noll rester. Det är därför det används i laboratiorier för att göra rent forskningsutrustning i stil med olika glaskärl, bubblare och annat.

Det kanske inte är aceton i sig som lämnar rester men har alltid upplevt att det är svårare att få helt rent med aceton. Det kanske är resterna från kylpastan som lämnar spår eller liknande. Detsamma gäller kemiskt ren bensin, alltid en massa torkande innan kislet/IHSen är ren. Med T-röd så är helt rent på något svep bara.
Har fått polare som varit helt inställda på bensin/aceton att gå över till T-röd direkt när de fått se hur mycket mer effektivt det är. Gissar att andra alkoholer som isopropanol är minst lika bra men T-röd är billigt, lättillgängligt och fungerar utmärkt. Det är heller inte hälsovådligt på samma sätt som aceton.

Permalänk

Förtydligande av mitt tidigare inlägg.
När jag använder sprayen så är cpu, kylare eller vad det nu är som rengörs, avmonterad och hålls i handen.
T-röd används först, då det går åt mindre vätska att lösa upp exempelvis kylpastan. Sprayen avdunstar så fort, vilket t-röd inte gör.
Att jag sedan använder sprayen (isopropanol) är för att jag upplever att t-röd inte gör helt rent.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte använda någon vätska jag kör enbart kaffefilter och får bra temperaturer. Menar ni att ni får bättre temperaturer genom att använda aceton och liknande?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Lite OT: Har ni testat att lägga något ätbart på en yta som torkats med t-röd? Smakar mindre bra

Till trådskaparen, det är ingen fara med t-röd. Lär vara större andel "mindre optimala saker" i själca kylpastan än de som ev lämnas kvar av t-röd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Från att ha varit riktigt irriterande pedantisk så har jag numer en lite mer avslappnad inställning till rengöringen av datorkomponenterna. Svabbar bara rent med lite vanligt hushållspapper eller en tygbit. Har inte märkt någon förändring på temperaturerna.

Permalänk

Jag brukar bara använda våt-servetter för att ta bort kylpastan och sen använda vanligt papper för att torka. Använt denna metoden i över 5 år med bra resultat.

Permalänk
Medlem

Isopropanol är bland de snällaste icke vattenbaserade lösningsmedel man som svensson kan köpa, vanlig etanol (i T-röd, som dessvärre också har en massa annat skit i sig och blir kvar när det dunstat, inklusive ganska mycket vatten) och metanol är betydligt mer aggressiv mot plaster än isopropanol - ren metanol är på goda vägar att vara nästan lika aggressiv på en del sorters plaster som aceton.

spolarvätska tänker någon är bra källa till isopropanol - det kanske var det förr men inte idag då det är stor andel etanol och annat (aceton/metanol) - åtminstone lyckades jag få en manometerglas på en tryckmätare för olja - helt vit av spolarvätska (dvs. plastglaset tål typiska oljor men inte sprit...) och polykarbonatplaster, styren och ABS-plaster är känsliga för det.

Behöver man mindre mängder för rengöring så är biltemas "elektronikspray" utmärkt och är just helt ren isopropanol - torr sådan och helt utan saker som blir kvar efter torkning. Spray-burken är också utmärkt förpackning och doseringsform eftersom man alltid _vet_ att det som kommer ur burken är helt rent.

Med plastflaskor mm. så är det lätt hänt att det man hällde upp i behållare/korken - hälls tillbaka och då är innehållet i flaskan ruinerad och det kan bli synliga ränder efter en tvätt senare för att isopropanolen inte längre är helt ren.

Permalänk
Medlem

Men herregud, kaffefilter, isopropanol, "färgrester" efter T-röd, ni gör alldeles för stor grej av detta.