Skämmiga misstag vid datorbygge/elektronikhantering?

Permalänk

Skämmiga misstag vid datorbygge/elektronikhantering?

Vill höra er allas göra bort sig misstag när det gäller datorbygge eller hantering av annan elektronikvara! du har säkert något du tänker på när du läser detta

Vad är det värsta du har lyckats med som du skäms över?

Skall fundera ut min värsta!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Medlem

Råkade bryta av ett mainboard till en S6 när jag skulle byta kamera för några år sedan.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Greppade ett moderkort när strömmen va inkopplad och påslagen. Fick en del stötar så att säga

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Kanske inte det värsta men tillräckligt skämmigt för min del, hursomhelst.

Skulle hjälpa en kompis att bygga sin första stationära dator, eftersom han saknade erfarenhet av detta fick jag förtroendet att hjälpa honom. Beställde alla delar, slängde ihop datorn, inser att fläkten varvar upp och lever om vad jag anser vara alldeles för mycket.

Visar sig att jag glömt kolla specifikationerna för rekommenderad termisk avledningseffekt (TDP) på fläkten som var 82W och CPU:n som hade 95W, rookie mistag! Fick skicka tillbaka fläkten och vänta ~1 vecka innan han fick avnjuta sitt inträde till "pc master race".

Permalänk
Medlem

Böjde ett grafikkort när jag monterade det en gång. Drog åt fel typ av skruv för hårt helt enkelt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Bröt av pinnar/fjädrar i cpu-sockeln (socket 775) på ett moderkort när jag skulle preppa det för försäljning, genom att placera sockelskyddet under cpu-klämman istället för ovanpå. Totalt hjärnsläpp. Gick inte att fixa, så det hamnade på återvinningscentralen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hade en kollega som ville bygga ihop en dator och frågade mig ifall jag ville göra det åt honom. Han var ganska nervös över att låta mig både välja/rekommendera delar och även bygga ihop datorn och frågade ofta saker i stil med "är du verkligen säker på att du kan det här" etc men jag försäkrade honom om att jag vet vad jag gör och att jag hade byggt många system.
Byggde klart systemet hemma hos honom och lärde upp honom lite om grunderna medan jag gjorde det sedan slog jag igång datorn och den lyste upp men sedan slocknade den kort efter. Höll på att felsöka i ca en timme innan jag slutade och skämdes ihjäl över att jag sagt att jag kan göra allt åt honom men inte kunde leverera det som jag lovat. Slutade med att han fick ta den till Komplett för felsökning.
Efter någon dag ringde de upp honom och sa att moderkortet var defekt så det var ingenting jag gjorde fel men det var sjukt pinsamt i stunden att inte få det att fungera framför någon som man verkligen försäkrat för att man är kvalificerad

Permalänk

Lekte med en dator på 90talet första datorbygget någonsin och glömde distanserna kan säga att moderkortet börja brinna. var dock en pentium 2 eller 3 mid range så ingen större förlust.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Reparerade Compaq datorer en gång i tiden, var en kund som hade lagt Arctic cooling silverpasta både ovanpå och under cpun (vid pinsen), hade bränt det mesta som var anslutet

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Tyckte min frus nätaggregat väsnades för mycket så jag bytte till ett nytt. Det vart ena felet efter det andra tills datorn var helt dö. Det vart en helt ny dator till slut. Det "nya" nätaggregatet ligger nu och skräpar. Törs nog inte använda det. Men det kan mycket väl vara jag som klantat mej. Att byta nätaggregat tyckte jag var så enkelt så jag kan ju vart oförsiktig med det elektrostatiska.

Permalänk
Inaktiv

Körde igång min nyligen ihopsatta vattenkylda dator utan att ha kopplat in strömkabeln till vattenpumpen, sladdriga slangar vid kylblocken och kokhett vatten han det bli innan datorn stängdre av pga överhettning men datorn tog ingen skada och kunde köras igång igen fast nu MED strömkabeln till vattenpumpen inkopplad.

Permalänk
Medlem

Bortsett från alla gånger man har skruvat åt moderkortet för hårt så distansen bakom börjat snurra med, varit 200% säker att koppla in 24-pin sladden att man glömt bort EPS-sladden (den till CPU), monterat en fläkt åt fel håll, alla gånger datorn vägrar gå igång bara för att upptäcka att antingen är inte elsladden ikopplad eller så är switchen på PSU off, osv (för sånt gör man lite för ofta ändå)...

Inga dundertabbar, men tydliga facepalm-moments. En gång när jag var relativt ny fortfarande hade jag glömt ta bort skyddsplasten från CPU-kylaren vilket resulterade i 97*C vid Prime95 efter kanske 3-7 sekunder (och avbryta testet i panik).

Absolut senast beställde en polare en 8700k med ett z270 moderkort jag rekommenderade. Samma socket, inga varningstexter på hemsidan, kom ihåg något om socket-strulet från artiklar här på SweC men tänkte att det borde ju stå om det inte var kompatibelt, alt. att butiken skulle notera felet i ordern innan skeppning. Till råga på allt blev det nya moderkortet ett exakt likadant, fast en trea i namnet istället för en tvåa. Det är ju som om de förvirrar med flit.

Inget direkt att hänga i taket mao. Brorsan däremot har gjort så många sjuka grejer att om jag hade tiden borde jag skapa en blog om det. Rykande PSU's, saker som smäller, obligatoriska sladdar som inte kopplas in då de av någon anledning tolkas som valfria, osv.

Permalänk
Medlem
  • I början av min och min brors datorkarriärer så hade vi noll koll på dess olika komponenter. Min bror iallafall skulle köpa sig en ny processor, exakt modell vet jag inte men det var en AMD processor som han beställde och fick hem. Problemet var ju bara att han hade ett Intelmoderkort..

  • Samma bror skulle uppgradera sin dator för ett tag sedan (ca 2015-2016). Han kopplade in allt som han skulle, moderkort och hela köret. Men datorfan ville ändå inte starta, efter felsökning kom vi fram till att moderkortet är defekt så han fick åka och byta. Bygger återigen ihop datorn, men datorn startar inte, samma misstänkt fel enligt felkoder och felsökning. Bara att åka och byta igen, men denna gången provar han ett annat moderkort och jag är med och ser när han ska sätta det på plats. Tro fan att han glömt plocka bort distanserna som inte ska användas och kortslutit de tidigare korten...

Personligen, vad jag själv kan komma på, så har jag inte gjort något misstag på mina 4 egenbyggda datorer än så länge. Men jag får redigera in i inlägget om jag kommer på något. Kanske är så att man bara velat glömma sina hemska misstag och förträngt det, haha!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Tja, en sen fredagskväll så skulle jag bygga min förra dator, tänkte snåla och köra med intel stock cooler. Vid 23-tiden och mitt 12:e misslyckade försök att få att fyra pushpins att gå in rätt så slant jag med mejseln och grävde av ett par banor mellan CPU-sockel och minnesplatser.

Lite nojig som jag är med sånt så blev det ett besök på Netonet nästa förmiddag, hittade en kompatibel bräda för 6-700 och en AIO kylare som åkte på istället. Ångrade inte det i och för sig.

Dock så skulle en bekant uppgradera grafikkort och slet ut/stoppade in ett i en körande dator. Det var det moderkortet... "inte lätt att veta".
Nähädu, sen när monterar man spänningssatt elektronik. /facepalm

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Tja, en sen fredagskväll så skulle jag bygga min förra dator, tänkte snåla och köra med intel stock cooler. Vid 23-tiden och mitt 12:e misslyckade försök att få att fyra pushpins att gå in rätt så slant jag med mejseln och grävde av ett par banor mellan CPU-sockel och minnesplatser.

Lite nojig som jag är med sånt så blev det ett besök på Netonet nästa förmiddag, hittade en kompatibel bräda för 6-700 och en AIO kylare som åkte på istället. Ångrade inte det i och för sig.

Dock så skulle en bekant uppgradera grafikkort och slet ut/stoppade in ett i en körande dator. Det var det moderkortet... "inte lätt att veta".
Nähädu, sen när monterar man spänningssatt elektronik. /facepalm

Haha, hade det inte varit enklare att bara söka på Google efter hur benen skall sitta, innan man placerar kylaren? Det är inte så svårt, egentligen, fast det kan vara måttligt irriterande.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tappade en tunn aluminium-kylfläns direkt på strömmatningen på ett FM2+ moderkort och kortslöt primärsidan (12V). Blev en bra blixt och moderkortet startade om.

Moderkortet mår bra och rullar än idag!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Muspekaren rörde sig ibland och betedde sig irrationellt. Började felsöka och funderade på om någon trojan smugit sig in. Tre timmar senare med alla möjliga program för att testa saker, kom jag plötsligt på att jag kvällen innan hade kopplat in en annan mus via usb, som jag lagt bland kablage bakom monitorn......! Fick mig ett gott skratt efteråt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Inaktiv

Hade en granne när jag var ung i pentium eran. Han var ett jävla arsle mot alla runt om kring sig och hade plötsligt lite dator problem. Jag var grannskapets go-to-guy när det gäller detta.

Han förklarade muntligt och jag sa att datorn var förmodligen död. Min tanke var att döda den förstås.
Öppnade plåten som såg ut som ett "U", förde den sakta uppåt så jag kunde blotta moderkortet. Sliter i processorfläkten lite granna så den skevar som fan. Han startar upp och det "verkar fungera". Några dagar senare stöter vi på varandra igen, då hade hans dator börjat ryka...bummer...

Permalänk
Medlem

Mitt första datorbygge 2009 så satte jag och kompisen ramstickorna i fel slots så den bootade inte.. Felsökte hur länge som helst, fick till slut skicka in till inet för felsökning, som ganska snabbt såg vilka slottar vi varit och pillat på..... skämskudde.. sen funkade den bra

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Hedersmedlem

De tidiga åren var det ganska mycket pinsamt som hände. Jag har bättrat på mig sedan dess.

Hjälpte brorsan bygga en dator (Pentium III-baserad, tror jag). Hade uppgraderat min dator flera gånger då, och kände att jag hade koll; hade dock aldrig byggt en från grunden. Vi skruvade fast moderkortet direkt i chassit, utan distanser, och lyckades bränna några ledningsbanor eller dylikt. Oops!
Kortet klarade sig dock ganska bra: en PCI-port dog, men jag tror att han körde vidare på det kortet ändå.

Uppgraderade min egen dator från en Pentium III till en frän AMD Duron, och krossade kärnan med kylflänsen. Har fortfarande ett mindre hat mot Thermaltake efter det, pga att det var en Thermaltake Super Orb jag såg som den skyldige.

Omkring 5-6 år senare deliddade jag en Athlon 64 (socket 939) och krossade kärnan på den också, återigen med en Thermaltake-kylfläns (Big Typhoon) dessutom. Det var nog fan sista gången jag gav mig på det där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Min första egenbyggda dator: Moderkortet har slutat fungera och ska tillbaka till återförsäljaren. Har sparat kartong och allting och kommer till den lilla skyddskåpan för sockeln och har helt glömt hur den fungerar så jag öppnar bygeln och försöker spänna fast den precis som processorn... XD
Kommer inte ihåg om jag fick dit den på rätt sätt eller om jag skickar den utan, men inet hör av sig och säger att de inte kan hitta något fel då det finns böjda pins... XD
Jag får dock ett nytt av dem, troligen för att jag hade använt det ett tag samt en billig utgående model...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Haha, hade det inte varit enklare att bara söka på Google efter hur benen skall sitta, innan man placerar kylaren? Det är inte så svårt, egentligen, fast det kan vara måttligt irriterande.

Satt rätt rent tekniskt, problemet var att jag var rätt övertrött snarare. =/
Har liksom monterat ihop bortåt 80-90 burkar genom åren, ja, även med den älskade stockkylaren i ett par fall så det borde fixat sig lätt egentligen.

Men man lär sig...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Byggt en hel del datorer i mitt liv.

Men det mest pinsammaste/blunder jag har nånsin gjort var att jag byggde ihop en dator åt en vän
med vattenkylning å rubbet, drog kablar å allt väldigt fint.

Sen är jag väl ska starta datorn så går den inte inget händer, så jag tänkte något måste vara trasigt.
Börjar med att plocka isär datorn..

Sen när jag väl kommer till nätagget så märkte jag att strömbrytaren.... var inte på..
Så det var bara att att koppla ihop allt å den starta.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Glömde av att ta bort skyddsplastfilmen från en cpu innan jag applicerade kylpasta och monterade fläkten. Den gick väsentligt kallare efter att jag upptäckte misstaget.

Skämskudde.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Föredetting

Socket A-tiden. Var typ 14. Köpte en ny kylare, glad i hågen monterade jag den utan att tänka speciellt mycket, bootar upp och kollar temperaturerna - typ 70 grader i idle. Tänker att allt inte kan ha gått riktigt rätt till, river isär allt, inser att Arctic Cooling har någon tjock blå gummimatta på basen av kylaren. Plockar loss den, funkade betydligt bättre därefter.

Annars är det gott om tappade skruvmejslar på moderkort, speciellt vid montering av CPU-kylare och expansionskort, men inga följdskador som tur är.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Min första dator, och min första gång jag byggde ihop en dator (hade bara haft färdigbyggda datorer i familjen innan). Hade byggt ihop hela burken, startat upp allt och installerat Windows och hela köret. nyfiken i en strut som man är, såg jag en liten knapp bak på nätaggregatet och helt utan att jag tänkte vad det var så flippa jag den och hörde att det smattra till och datorn dog... 0,00001 sec efter koppla hjärnan och ja... det va ju knappen för att byta mellan 230V och 110V....

Skämdes som satan och gick direkt ner till familjens dator och beställde ett nytt, mycket billigare (när hela datorn redan va super budget redan innan) nätagg och låtsades som ingenting...

Tror nätagget jag ursprungligen köpte kosta runt 500-600kr och det jag köpte låg på en 300-400kr eller något. Men systemet levde utan problem ändå tills det att jag uppgradera burken :).

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Datorn slutade boota, körde med öppen chassisida och hade tappat en 5krona på grafikkortet.

Vet inte hur många gånger jag glömt koppla in 6/8pin till gpu dock.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av pjuppi:

det va ju knappen för att byta mellan 230V och 110V....

Många skoldatorer som fick sätta livet till på det viset. Minns att någon roade sig med att koppla ur nätkabeln och ställa brytaren till 110V, näste man på tur tänker "varför funkar det inte?", ser att strömkabeln inte är inkopplad, kopplar in den och får en smärre hjärtattack för besväret och undrar vad denne har gjort fel. Det small ju till direkt man kopplade in en strömförande kabel.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Sprang omkring och bytte all skolans datorer till 120 volt på nätagget utan att riktigt fatta vad det innebar xD

Permalänk
Inaktiv

Det snällaste misstaget var när jag blandade ihop CPU med PCI sladden, och nästan brände hela moderkortet. Det gick bra dock. Använda den plattformen i flera år efteråt utan konstigheter. Det värsta misstaget var när jag hade köpt en EVGA hybridkylare som man monterade på 980Ti kortet, och GPU'n visade sig ha något slitna skruvhuvuden så kåpan nästan fick bändas av.

Trodde uppriktigt att jag skulle få köra med integrerad grafik efter den pärsen, men tydligen överlevde kortet.