Vad hade du gjort med 208 miljoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stayup:

Läste om hen som vann 208 miljoner. Vad hade ni gjort för dom pengarna?

Då frugan är från USA så hade man ju säkert köpt bostad där, och skönt med friheten att bara kunna åka dit över en helg "bara för att" liksom.

Det hade nog blivit mycket resande, mycket mat och dryck ute... Och sen hade jag nog satsat på att promota min musik med mer "exklusiva" metoder som typ radio och TV-reklam, mest för att se hur högt det hade kunnat nå.

Hade köpt hur med stora ägor till.. Damm med änder i trädgådren, stora utrymmen ute för alla ljur jag skulle ha.

Och, skälvklart "PC-masterrace"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Proffsmoddare

Betalat av lån åt en själv och nära och kära, investerat en rejäl summa samt åkt ner på macken och köpt en mosbricka med TVÅ korvar. Och räksallad, alltid räksallad.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

De flesta personer som vunnit så stora summor är tillbaka på ruta 1 idag, pga överkonsumering. Även intressant att läsa här vad billigt folk tror vissa saker är, eller kanske man vill köpa och driva 4-5 hus, båtar och fordon som är billiga?

Hur som helst, hade nog köpt ett hus i området där jag bor idag, 10ish miljoner om man lyckas hitta ett hus i ett av drömområdena. Kanske kan köpa ut någon för det dubbla. Installera EL laddare (Tesla om det går). Solar Roof.
En Tesla Model S 100D, Tesla Model X 100D, Lexus RX 450h Executive (Blir kallt här uppe, behöver något annat än en elbil med).
Nån fin båt, max 5 mille.
Stuga i fjällen.
Stuga vid mälaren.
Ligger nog på runt 45 mille nu.
Spara pengar i ett "Försäkringskonto", ca 5% ränta, långsikt, vinst efter 3år+. Upp till 100 mille, så ca 50 mil.
Plantera träd, 170 á träd/månad. långsikt, ca 20 år. Ca 245 st per månad = 1 mil på 20 år, förväntad bästa avkastning, ca 41 miljoner.
10 miljoner i index och index fonder.
Sprida ut resterande upp till 150 miljoner på olika aktier och fonder som jag tror på.
Betala lån åt närmsta familjen, ge bort 5 miljoner till var till samma. Ca 30 miljoner totlat.
Öppna drömföretaget. Max investering 20 miljoner.
Ta 1 miljon att leva på per år medans försäkringskonto pengarna växer.
5 miljoner buffert.
Efter 3 år ger försäkringskontot ca 3 miljoner per år. Ta ut 1,2 miljoner per år och låt resten fortsätta växa.
Möjligheten finns att ta ut mer pengar från försäkringskontot om man så vill, men skulle inte ta ut mer än vad det växer per år.
Vet iof inte om försäkringskontona har någon maxgräns, kanske finns bättre alternativ för folk med mycket pengar. Men av vad jag vet nu, så hade det nog varit planen

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Flytt det här skitlandet och aldrig komma tillbaka.

Permalänk
Medlem

Hade nog delat de mesta av pengarna på min familj och släkt. Men vete fan annars?

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

Rest världen runt, betalat av de lilla skulder jag har, betalat av skulder vissa jag känner av, skaffat hus i varmare breddgrader (behöver inte vara superdyrt, bara man slipper kylan), förmodligen fortsatt utbilda mig, börjat göra någon form av humänitärt arbete (så att inte allt riskerar bli fritid) och verkligen sett till att pengarna räcker resten av livet och inte få fnatt som många får när de vinner större belopp.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Läst in mig på att äga bostäder och sedan investerat i detta. Gett bort pengar till familj och släkt.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Inaktiv

Köpt en ny wunderbaum till min Mustang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Äntligen

Permalänk
Medlem

Nja, man skulle väl börja med att skatta på 100 miljoner.
Och sedan kommer någon thot som springer i väg med hälften.
Sedan kommer vinst depressionen och man försöker köpa sig lycka.

Ett årtionde senare tar jag mina pengar och köper en korv på IKEA.

Permalänk
Medlem

En etage-våning i New York nära Central Park så klart, med hiss upp och eget garage. Sen nån fräsig bil, en räcker gott och väl.
Sen hade man ju spenderat som en galning på elektronik, inredning osv osv.
Sen investerar jag en stor summa så jag kan leva gott på avkastning i framtiden

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Usch, man mår nästan dåligt av att tänka i dessa banorna då man vet att det "aldrig kommer hända".

Hur som helst - köpt mark och hus i Sverige för 20-25Mkr. Något mindre boende i Spanien, Frankrike eller liknande.
Garage för ~4 bilar (Sport+Sport+Suv+"supersport")
Hemmabio i toppklass
Betalt av familjens lån
Låtit systern välja ett boende för ~10Mkr
Några miljoner till polarna men i boende/prylar
Hyra en kock resten av livet

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Vilka länder tycker du är bättre och varför har du inte flyttat redan?

Permalänk
Medlem

Känner att jag hade velat hjälpa min familj på något vis, men vill inte göra det orättvist på något som helst sett. Att ge alla en miljon var kan ha stora konsekvenser och mycket avundsjuka/orättvisa kan dyka upp, vilket det ändå lär göra.. Är otroligt svårt kan jag tycka. En större resa hade jag gärna gjort med familj och vänner iallafall.

Men om vi bortser från att dela med mig av min vinst till familj så hade:

• Köpt mig själv en lägenhet i beroende på vart studierna tar mig. Renoverat och fixat till den så som jag vill ha den om det hade behövts. Köpt nya möbler och hela rubbet, ni hänger med.

• Köpt ett par vinterställen utomlands.

• En bil eller två. En för sommaren, lite mer sportig varian och en mer vinteraktig bil. Sistnämnade hade fått bli den nya XC40 R-Design.

• Skänka en del till WWF och Cancerfonden.

• Skaffat mig en grym personlig tränare som kan hjälpa mig ta tag i det jag aldrig orkar slutföra och någon som kan hjälpa mig med rätt kost. Har kroppsformen, men hade velat ha musklerna också.

• Självklart investerat dem korrekt, hur vet jag inte, får lära mig mer om det.

Angående arbete när man vinner enorm summa pengar så känner jag att jag måste ha någonting att göra och då tror jag att ett arbete av någon form hade gjort mig gott.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Köpt tomt nära vatten, byggt hus. Köpt skoter (summit x 850), bil (rs6), ny dator, nya skidor och Sennheiser orpheus.
Sagt upp mig från jobbet såklart. Skaffat PT för att skynda på träningen lite.

Sen bara chilla och försöka bränna alla pengar innan jag dör.

Vafan för hus ska du ha för 10mille som inte är ett slott?
Tänker när t.ex detta kostar 4 mille, https://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-grytnas-kalix-kalix-k...

Det skall ju vara på ett bra ställe också och på västkusten är det då inte speciellt billigt, villan du länkade till ligger nästan i den nordligaste delen av Sverige. Sedan när man har pengarna så kan man dessutom kanske vilja satsa på ett modernt hus också. Eller om man bygger då som du skrev, så kan man få det precis som man önskar.

Permalänk
Medlem

Hade hoppat in i en taxi och plockat upp brorsan och dragit till Arlanda. Ut på långresa och jag tror inte att jag/vi skulle komma tillbaka hit igen.
Hade nog köpt två fina hus i USA på ett lagom varmt ställe nära kusten. Några dyrare leksaker och en tennisbana på det.
Givetvis skulle jag söka jobb när jag väl hittat ett lämpligt ställe att bo på så jag får ut min a-kassa.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag hade lagt pengarna på olika av mina projekt bland annat den nya typ av elmotor jag har en idé om.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

1. Ge en mille var till alla i min familj och frugans familj.
2. Köp en rejäl jordplätt någonstans på landet sydväst om Uppsala, nordväst om Sigtuna. Bor där, kanske i en villa vi köpt tillfälligt, eller också i några inrullade och tillfälliga attefallshus.
3. Betalar av våra skulder (de är obetydliga).
4. Köper en lägenhet i Uppsala, kan vara bra att ha när man är där. Ca 70kvm eller nåt, säg högst 5 mille.
5. Tar ett par hundra tusen för att fixa en lite bättre bil och random konsumption.
6. Resten (säg, 180 mille) in på en global indexfond på ett investeringssparkonto. Den ger ~5-10% avkastning per år.
7. Låter den götta sig lite, under det att jag och frugan hittar en vettig arkitekt som kan planera en herrgård i sten på jordplätten vi köpte i #2. Lite som Batmans hus, jag gillar det.
8. Ingen aning om vad det kan kosta, säg 100 mille. Vi bekostar det med räntan från 5-7 års sparande.
9. Där kan våra familjer bo (de som vill).
10. En familjemedlem organiserar en friskola som håller till företrädelsevis i sten-herrgården. Där kan seriösa barn få utbildning. Den går inte med vinst.
11. Vi bygger till villor runtom efterhand, för seriösa personer (vi känner) som kan ha sina barn på skolan. Dessa villor hyrs till ~självkostnadspris av dessa personer och byggs efterhand med våra avkastningar. Personer som får bo där ska ha kompetenser som är viktiga för gemenskapen, vi behöver läkare t.ex. Han/hon kommer jobba på Akademiska eller KS, men ställer sig till förfogande också för vår gemenskap.
12. Området får en kyrka med en egen präst, ansvarig för att upprätthålla gemenskapens tradition och fostran.
13. Området får god säkerhet och väktare på heltid. Dessa bekostas genom att samtliga familjer (istället för dyr hyra) pytsar in ~2k i månaden till gemenskapen. Samtliga vuxna har jaktlicens så att vi kan ha och använda adekvat utrustning.
14. Målsättningen är att bli en liten by av personer som är smarta, dygdiga, som vill leva ett vanligt familjeliv utan att korrumperas av modernismens skit och som vill hjälpa varandra. Vi kan inte vara mer än 10-15 familjer, iaf inte inledningsvis. Rimlig närhet till Arlanda men ändå avstånd från allting som kan vara av intresse för galningar (Sthlm, Arlanda främst). I princip självförsörjande vad avser utbildning och grundläggande sjukvård. Mycket säkert.
15. Jag räknar med att det mesta av det här kan bekostas på två årtiondens avkastning eller så, efterhand. Därefter fortsätter vi att expandera området på lämpligt sätt, kanske stiftelse (eller något vattentätt, för avundsjuka och/eller ointelligenta personer kommer annars bara förstöra allt). Jordbruk så att vi blir självförsörjande på kött, mjölk och grönsaker utan massa skit i vore bra. Vattenkvaliteten skulle också vara ett primärt intresse.
16. Parallellt med allt detta skulle vi ha några stipendiater i teologi och filosofi varje år (en tjugondel av avkastningen hade räckt) för att stärka våra intressen. Vi skulle också behöva få fram barn (eller andra personer som har mycket starka band till gemenskapen) som kan förvalta pengarna med målsättningen att nå första miljarden inom en generation eller två. Sedan får vi se. Huvuduppgiften är att se till att man har en gemenskap som klarar sig när Sveriges offentlighet totalt har skitit ner sig ekonomiskt, intellektuellt, moraliskt, estetiskt. När vi har jobbat upp ett antal individer som vi vet är helgjutna kan vi plantera en ny "by" någon annan stans, som gör samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

2. Köp en rejäl jordplätt någonstans på landet sydväst om Uppsala, nordväst om Sigtuna. Bor där, kanske i en villa vi köpt tillfälligt, eller också i några inrullade och tillfälliga attefallshus.
4. Köper en lägenhet i Uppsala, kan vara bra att ha när man är där. Ca 70kvm eller nåt, säg högst 5 mille.
5. Tar ett par hundra tusen för att fixa en lite bättre bil och random konsumption.
6. Resten (säg, 180 mille) in på en global indexfond på ett investeringssparkonto. Den ger ~5-10% avkastning per år.
7. Låter den götta sig lite, under det att jag och frugan hittar en vettig arkitekt som kan planera en herrgård i sten på jordplätten vi köpte i #2. Lite som Batmans hus, jag gillar det.
8. Ingen aning om vad det kan kosta, säg 100 mille. Vi bekostar det med räntan från 5-7 års sparande.
10. En familjemedlem organiserar en friskola som håller till företrädelsevis i sten-herrgården. Där kan seriösa barn få utbildning. Den går inte med vinst.
11. Vi bygger till villor runtom efterhand, för seriösa personer (vi känner) som kan ha sina barn på skolan. Dessa villor hyrs till ~självkostnadspris av dessa personer och byggs efterhand med våra avkastningar. Personer som får bo där ska ha kompetenser som är viktiga för gemenskapen, vi behöver läkare t.ex. Han/hon kommer jobba på Akademiska eller KS, men ställer sig till förfogande också för vår gemenskap.
12. Området får en kyrka med en egen präst, ansvarig för att upprätthålla gemenskapens tradition och fostran.
13. Området får god säkerhet och väktare på heltid. Dessa bekostas genom att samtliga familjer (istället för dyr hyra) pytsar in ~2k i månaden till gemenskapen. Samtliga vuxna har jaktlicens så att vi kan ha och använda adekvat utrustning.
14. Målsättningen är att bli en liten by av personer som är smarta, dygdiga, som vill leva ett vanligt familjeliv utan att korrumperas av modernismens skit och som vill hjälpa varandra. Vi kan inte vara mer än 10-15 familjer, iaf inte inledningsvis. Rimlig närhet till Arlanda men ändå avstånd från allting som kan vara av intresse för galningar (Sthlm, Arlanda främst). I princip självförsörjande vad avser utbildning och grundläggande sjukvård. Mycket säkert.
15. Jag räknar med att det mesta av det här kan bekostas på två årtiondens avkastning eller så, efterhand. Därefter fortsätter vi att expandera området på lämpligt sätt, kanske stiftelse (eller något vattentätt, för avundsjuka och/eller ointelligenta personer kommer annars bara förstöra allt). Jordbruk så att vi blir självförsörjande på kött, mjölk och grönsaker utan massa skit i vore bra. Vattenkvaliteten skulle också vara ett primärt intresse.
16. Parallellt med allt detta skulle vi ha några stipendiater i teologi och filosofi varje år (en tjugondel av avkastningen hade räckt) för att stärka våra intressen. Vi skulle också behöva få fram barn (eller andra personer som har mycket starka band till gemenskapen) som kan förvalta pengarna med målsättningen att nå första miljarden inom en generation eller två. Sedan får vi se. Huvuduppgiften är att se till att man har en gemenskap som klarar sig när Sveriges offentlighet totalt har skitit ner sig ekonomiskt, intellektuellt, moraliskt, estetiskt. När vi har jobbat upp ett antal individer som vi vet är helgjutna kan vi plantera en ny "by" någon annan stans, som gör samma sak.

Vad skall sekten heta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Vad skall sekten heta?

En sekt är en gemenskap utan självkritisk ansats eller förmåga. Jag låter dig fundera själv på vad i den här kontexten som verkar kapabelt och villigt att tänka kritiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

En sekt är en gemenskap utan självkritisk ansats eller förmåga. Jag låter dig fundera själv på vad i den här kontexten som verkar kapabelt och villigt att tänka kritiskt.

Jag tog ditt inlägg som ett menat skämt och spann vidare på det. Men eftersom du tydligen vill gå vidare så finns många definitioner av vad en sekt är och en del av dem passar väldigt bra in på det som du beskrev, men låt oss nu glömma detta och hålla oss till trådens ämne.

Jag skulle antagligen sluta arbeta efter min långa uppsägningstid. Lära mej mera om min stora passion sportfiske och hoppas kunna hjälpa någon sportfiskeguide gratis (älskar hav och fiske) då kunskapen var tillräckligt stor.
I övrigt skaffa mej havsnära boende, större och bättre båt, en bil och annat smått och gott. Resten skulle placeras för avkastning men där skulle jag ta professionell hjälp eftersom det är ett kunskapsområde jag har för lite kunskap i för att riskera alla dessa pengar.

Permalänk
Medlem

@fesoj: Lite som Cop Land fast utan att alla män är poliser. Intressant

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Det hade nog gått åt helvete, länken nedan beskriver händelseförloppet ganska väl. Lyckas man inte hålla fötterna på jorden och hålla vinsterna hemliga så slutar man troligtvis under jord efter några år. Visst kan man sitta och planera sina drömmar, men står man där som nyrik med 208 mille på kontot så tror jag att det bär iväg åt fel håll väldigt fort för de flesta. Speciellt om man är ung.

Jag tror mer på att bygga upp sin rikedom sakta men säkert, så man hinner anpassa sig utan att spåra ur totalt med allt på en gång.

Skrivet av Rydisen:

Om ni orkar läsa litegrann är detta ett ganska kul inlägg i en reddit-tråd som ställer samma fråga.

https://www.reddit.com/r/AskReddit/comments/24vzgl/you_just_w...

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

köpt en dator som klarar Crysis på 60fps

Permalänk
Medlem

Hade ni verkligen berättat för era vänner? Jag hade nog bara berättat för mamma och brorsan.
Det hade gjort mig galen om mina vänner fick reda på det. Gillar de mig för den jag är, eller för att jag blivit miljonär? Jag hade förmodligen blivit otroligt cynisk mot alla i min omgivning.

Jag skulle nog lagt in pengarna i en fond, och med tiden att jag blir äldre börjat använda pengarna. Då kan man ju skylla på att man lyckats få ett välbetalt jobb eller liknande. Leva ett vanligt svensson-liv fast med lite guldkant på närvaron.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja säga att jag skulle resa, upptäcka nya platser, träffa folk men troligtvis skulle man bara bli en eremit som sitter hemma på sina 200m2 där ett rum på 20m2 är inrett och det är där man är.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

@BooliBoo: Spoken like a man med självkännedom, true story

Permalänk

Jag hade köpt mig en bungalow i ett varmt land, exempelvis Mexico, och levt fridfullt där.
Hade lagt en stor mängd i olika fonder och levt på avkastningen. Hade också köpt mig någon fräsig bil och kanske öppnat eget hotell eller liknande i området där jag bor.
Hade givetvis försett mina nära och kära med en hel del så de också kan leva livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Köpt en onödigt stor bit mark och byggt ett slott!
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=CboJzrDhoSk

Ungefär ett sånt här, fast med hjälp av moderna maskiner och hjälpmedel

Påminner lite om kinesen som byggde dragon gate utanför gävle...

Tillägg:

Ni som säger att ni skulle ge pengar till nära och kära samt familj, var tänker ni att man drar gränsen? Ger man tex till släkten så måste man ju dra en gräns om man inte vill ge pengar till någon avlägsen syssling.

Skrivet av fesoj:

Så du ska anlägga en stad/by och basera detta samhälle kring kyrkan? Låter som att du vill grunda ett nytt knutby..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

De flesta personer som vunnit så stora summor är tillbaka på ruta 1 idag, pga överkonsumering. Även intressant att läsa här vad billigt folk tror vissa saker är, eller kanske man vill köpa och driva 4-5 hus, båtar och fordon som är billiga?

Hur som helst, hade nog köpt ett hus i området där jag bor idag, 10ish miljoner om man lyckas hitta ett hus i ett av drömområdena. Kanske kan köpa ut någon för det dubbla. Installera EL laddare (Tesla om det går). Solar Roof.
En Tesla Model S 100D, Tesla Model X 100D, Lexus RX 450h Executive (Blir kallt här uppe, behöver något annat än en elbil med).
Nån fin båt, max 5 mille.
Stuga i fjällen.
Stuga vid mälaren.
Ligger nog på runt 45 mille nu.
Spara pengar i ett "Försäkringskonto", ca 5% ränta, långsikt, vinst efter 3år+. Upp till 100 mille, så ca 50 mil.
Plantera träd, 170 á träd/månad. långsikt, ca 20 år. Ca 245 st per månad = 1 mil på 20 år, förväntad bästa avkastning, ca 41 miljoner.
10 miljoner i index och index fonder.
Sprida ut resterande upp till 150 miljoner på olika aktier och fonder som jag tror på.
Betala lån åt närmsta familjen, ge bort 5 miljoner till var till samma. Ca 30 miljoner totlat.
Öppna drömföretaget. Max investering 20 miljoner.
Ta 1 miljon att leva på per år medans försäkringskonto pengarna växer.
5 miljoner buffert.
Efter 3 år ger försäkringskontot ca 3 miljoner per år. Ta ut 1,2 miljoner per år och låt resten fortsätta växa.
Möjligheten finns att ta ut mer pengar från försäkringskontot om man så vill, men skulle inte ta ut mer än vad det växer per år.
Vet iof inte om försäkringskontona har någon maxgräns, kanske finns bättre alternativ för folk med mycket pengar. Men av vad jag vet nu, så hade det nog varit planen

Vad menar du ens med ett försäkringskonto? 5% ränta är inte fy skam på ett konto, oavsett belopp. Iofs så gäller inte bankgarantin på så stora belopp.