Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Grillclockers - För oss som älskar att grilla kött!

Permalänk
Medlem

Själv är jag en enkel man som föredrar en riktigt bra bit kött på grillen - om det är entrecote eller ryggbiff spelar mindre roll, så länge kvaliteten är bra! Undviker färdigstyckat och vakuumpackat från Scan (arbetsskada..) mer än pesten. Ryggbiff med rejäl kappa och flank är två detaljer jag gillar mycket på grillen. Låt det ligga i rumstemperatur i en halvtimme eller mer, ej direkt från kylen. Torka av köttet så att det är torrt, sen rikligt med kvarnsalt och en skvätt nymald svartpeppar precis innan det läggs på en snorhet kolgrill (ena halvan av grillen med rikligt med kol, andra halvan är tom).
Grilla en fin yta på båda sidor, inklusive eventuell kappa. Sen grilla indirekt (halvan utan kol) tills önskad stekgrad. Men ta av köttet från grillen ca två grader innan önskad innertemperatur och låt vila ca halva tiden det tog att grilla (är det tillräckligt varmt ute så kommer köttet jobba sig själv till rätt temperatur av sin egen värme). Att låta köttet vila är kanske det viktigaste du kan göra för en saftig köttbit. Och va inte rädd att investera i en riktigt bra termometer, bästa sättet för perfekt resultat varje gång!

Folk som vill ha sitt kött well done får grilla på egen grill, jag tänker inte stödja ett sådant beteende. Alternativt köp Scan om det ska vara well done, ingen idé att köpa bra kött för det ändamålet, är ändå bortkastade pengar.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Grillar 5-7 dagar i veckan under vår, sommar och höst. Blir lite då och då på vintern också.

Kan också tycka att karré är gott om den är bankad och marinerad rätt, karré är lätt att få saftig pga allt fett. Gör alltid min marinad själv. För just fläskkött så blir det olja, vinäger, soja, tomatpure, vitlök, salt, peppar, och timjan.

Tror inte att jag har någon favorit att grilla. När det kommer till kött så är nog lamm godast om den är förberedd rätt. Men folieknyte med fisk, potatis, grönsaker, kryddor, och smör är svårslaget ibland. Är inte särskilt duktig på kyckling tyvärr, blir ofta torrt för mig

Tar gärna tips på hur ni får kycklingen bra.

När det kommer till inköp av kött så köps det från lokala bönder, gäller nöt, fläsk, och lamm.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Själv är jag en enkel man som föredrar en riktigt bra bit kött på grillen - om det är entrecote eller ryggbiff spelar mindre roll, så länge kvaliteten är bra! Undviker färdigstyckat och vakuumpackat från Scan (arbetsskada..) mer än pesten. Ryggbiff med rejäl kappa och flank är två detaljer jag gillar mycket på grillen. Låt det ligga i rumstemperatur i en halvtimme eller mer, ej direkt från kylen. Torka av köttet så att det är torrt, sen rikligt med kvarnsalt och en skvätt nymald svartpeppar precis innan det läggs på en snorhet kolgrill (ena halvan av grillen med rikligt med kol, andra halvan är tom).
Grilla en fin yta på båda sidor, inklusive eventuell kappa. Sen grilla indirekt (halvan utan kol) tills önskad stekgrad. Men ta av köttet från grillen ca två grader innan önskad innertemperatur och låt vila ca halva tiden det tog att grilla (är det tillräckligt varmt ute så kommer köttet jobba sig själv till rätt temperatur av sin egen värme). Att låta köttet vila är kanske det viktigaste du kan göra för en saftig köttbit. Och va inte rädd att investera i en riktigt bra termometer, bästa sättet för perfekt resultat varje gång!

Folk som vill ha sitt kött well done får grilla på egen grill, jag tänker inte stödja ett sådant beteende. Alternativt köp Scan om det ska vara well done, ingen idé att köpa bra kött för det ändamålet, är ändå bortkastade pengar.

Blir ju hungrig när jag läser ditt inlägg

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Grillar 5-7 dagar i veckan under vår, sommar och höst. Blir lite då och då på vintern också.

Kan också tycka att karré är gott om den är bankad och marinerad rätt, karré är lätt att få saftig pga allt fett. Gör alltid min marinad själv. För just fläskkött så blir det olja, vinäger, soja, tomatpure, vitlök, salt, peppar, och timjan.

Tror inte att jag har någon favorit att grilla. När det kommer till kött så är nog lamm godast om den är förberedd rätt. Men folieknyte med fisk, potatis, grönsaker, kryddor, och smör är svårslaget ibland. Är inte särskilt duktig på kyckling tyvärr, blir ofta torrt för mig

Tar gärna tips på hur ni får kycklingen bra.

När det kommer till inköp av kött så köps det från lokala bönder, gäller nöt, fläsk, och lamm.

Prova att linda in kycklingen i bacon , om du tycker om bacon förstås
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Tar gärna tips på hur ni får kycklingen bra.

När det kommer till inköp av kött så köps det från lokala bönder, gäller nöt, fläsk, och lamm.

Pratar vi filé, hel kyckling, delar?

Vanligaste felet när det blir torrt är för hög temp i grillen och för hög innertemp i köttet.
Kyckling rekommenderas ofta att köra för varmt med.
Sänker du tempen i grillen och kör längre tid behöver du inte alls upp i 70 (file) / 82 (delar med ben) som brukar rekommenderas.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt för baconinlindat faktiskt, det blir för salt typ? Men en fin karré och lite öl sitter inte fel

Permalänk

Kul med en grill tråd där man kan få tips och tricks på att lyckas med köttet.
Synd att det inte var en tråd för grillning over all.
Är nämligen half vegetarian så grillar och marinera mycket olika grönsaker och hade varit roligare att blir ännu bättre på det med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Själv är jag en enkel man som föredrar en riktigt bra bit kött på grillen - om det är entrecote eller ryggbiff spelar mindre roll, så länge kvaliteten är bra! Undviker färdigstyckat och vakuumpackat från Scan (arbetsskada..) mer än pesten. Ryggbiff med rejäl kappa och flank är två detaljer jag gillar mycket på grillen. Låt det ligga i rumstemperatur i en halvtimme eller mer, ej direkt från kylen. Torka av köttet så att det är torrt, sen rikligt med kvarnsalt och en skvätt nymald svartpeppar precis innan det läggs på en snorhet kolgrill (ena halvan av grillen med rikligt med kol, andra halvan är tom).
Grilla en fin yta på båda sidor, inklusive eventuell kappa. Sen grilla indirekt (halvan utan kol) tills önskad stekgrad. Men ta av köttet från grillen ca två grader innan önskad innertemperatur och låt vila ca halva tiden det tog att grilla (är det tillräckligt varmt ute så kommer köttet jobba sig själv till rätt temperatur av sin egen värme). Att låta köttet vila är kanske det viktigaste du kan göra för en saftig köttbit. Och va inte rädd att investera i en riktigt bra termometer, bästa sättet för perfekt resultat varje gång!

Folk som vill ha sitt kött well done får grilla på egen grill, jag tänker inte stödja ett sådant beteende. Alternativt köp Scan om det ska vara well done, ingen idé att köpa bra kött för det ändamålet, är ändå bortkastade pengar.

Helt klart rätt inställning, det är skämmigt hur dåligt Scans utbud är. Har inte köpt kött från de skojjarna på flera år.
Som tur är verkar de snart vara borta från diskarna i butikerna här (eller så har jag helt enkelt slutat se deras produkter).

Skrivet av Gramps-Makarov:

Kul med en grill tråd där man kan få tips och tricks på att lyckas med köttet.
Synd att det inte var en tråd för grillning over all.
Är nämligen half vegetarian så grillar och marinera mycket olika grönsaker och hade varit roligare att blir ännu bättre på det med

Halva tallriken kött, halva sallad. Problem solved?
När jag grillar har jag då mer sallad än annat (i vikt, kan ha 100g kött, 100g potatis, 500g sallad på tallriken).

Gillar dock inte varma grönsaker så kan inte hjälpa på den fronten.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera grillad tonfisk, sjukt lätt att förstöra på grillen men svingott om man lyckas, snabbt går det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Snälla, skippa det där skällsordet "fläskytterfile" för det finns inte

För de som envisas http://www.svensktkott.se/om-kott/stall-en-fraga/faq-laga-mat... , det är bara en vanlig jädra kotlettrad så som det hette förr i tiden (uppvuxen med självslaktade grisar/kor och avskyr det där^^)

Men, håller med, det är gott som tusan oavsett med en fin bit fläskkött

Jag håller med, dock används fläskytterfile i både restaurang och grossist-sammanhang för att förenkla. Jobbar själv inom grossistverksamhet och "hel kotlettrad" är vad vi kör för butikskunder.

Då vi svenskar är ganska gröna på lamm (vi börjar bli bättre) så kan jag rekommendera mycket. Specialitet för grill har du lammracks och den mycket utsökta lamminnerfilehuvud. Båda behöver inte mycket jobb alls. Samt båda kan du marinera lite hur du vill. Gärna vaccumpac kat. Annars räcker salt och peppar. Innerfilehuvud kör man bäst med spett. Bröd till och någon god sås.

Nöt: shortribs, entrecote med ben, oxfile med ben (t-bone), ryggbiff, flank, flap, rostbiff, tri tip, högrev
Kalv: entrecote, ytterfile (ryggbiff) göd racks,

Listan kan göras lång och tyvärr, många av dessa artiklar är inte speciellt billiga.
Ditt nästa besök till en chark, fråga efter lamminnerfilehuvud. Fråga efter nya zeeland som ursprung. Då slipper du putsa. (ta bort fett)

Imorgon blir det oxfile och hot wings på grillen.

Permalänk
Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Jag har gått ifrån alla de mer ska vi säga klassiska grillbitar som tex Karré eller flintastek och väljer istället kött som Flankstek eller liknande. Helt vaaaansinnigt gott att grilla, jag brukar också hålla mig borta från marinader eller färdigmarinerat.
köttet köper jag på https://www.wiktorolssons.se/ eller på citygrossisten ibland är det bra kött...Jag är nog lite av en minimalist när det gäller kött och vill att köttet ska vara så rent som möjligt och låta köttet smaka kött utan massa oljor och marinader

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Don_Tool:

Jag har gått ifrån alla de mer ska vi säga klassiska grillbitar som tex Karré eller flintastek och väljer istället kött som Flankstek eller liknande. Helt vaaaansinnigt gott att grilla, jag brukar också hålla mig borta från marinader eller färdigmarinerat.
köttet köper jag på https://www.wiktorolssons.se/ eller på citygrossisten ibland är det bra kött...Jag är nog lite av en minimalist när det gäller kött och vill att köttet ska vara så rent som möjligt och låta köttet smaka kött utan massa oljor och marinader

Kan tänka mig att det är rätt vanligt att man kör gårdagens kött, marinerar, packar om och säljer med nytt BF-datum i butikerna. Vissa butiker är nog sämre än andra. En förmarinerad bit kan man omöjligen se om den ser okej ut eller ej. Sedan är ju även det bättre köttet hängmörat länge, gärna 30 dagar eller mer så det kanske inte är hela världen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Jag älskar att grilla under sommaren. Har både Weber Smoker och Weber klotgrill. Jag föredrar "rent" kött utan mkt marinad etc. En bra entrecote eller ryggbiff med kappa som saltats och pepprats lite brukar bli riktigt bra. Sen Ajvar/kryddsmör etc efteråt. Även om jag är en obotlig köttätare så vill jag försöka se till att äta "mer rätt" så jag äter hellre lite mer sällan kött men då "bra" kött som får kosta lite mer. Just nu så köper jag köttlåda från Gårdssällskapet (gardssallskapet.se) varje månad med lokalt kött. Tycker deras entrecote och ryggbiff varit väldigt bra kvalité. För att inte tala om högrevsfärsen.

Jag är inte så mkt för fläsk men revbensspjäll är en stor favorit. Även om jag föredrar kammben så funkar större också. Jag kör en liten rub först och grillar antingen indirekt i klotgrillen när jag har lite bråttom eller i smokern när jag kan låta det gå några timmar.

Mot slutet har jag på en BBQ-sås som Jonas Cranby skrev om i sin Tex Mex bok.

lök, vitlök, spiskummin, balsam vinäger, soja-sås, chili-pulver, brun farin, worchestersås och ketchup. Det blir en enormt smarrig söt/sur klibbig sås som, när den penslas på mot slutet ger en söt honungsglaze som är såååå smarrig. Stor favorit bland släkt och vänner. Revbenen blir goda även dagen efter om några finns kvar.

Jag gillar faktiskt också att äta olika typer av korv. Gärna starka. Ibland så är det bara gott att ta ett stort korvbröd, en stark korv, lite rostad lök (och en kall öl, allt kräver en kall öl).

Vi brukar också grilla majskolvar, lök, sparris, och mkt annat. Ibland tror jag att jag behöver en till grill bara för grönsakerna.

Sist men inte minst brukar vi faktiskt grilla sådana färdiga frysta hamburgare. Det finns några dyrare av högra kvalitet (tappat namnet) och jag tycker de blir jäkligt bra på grillen. tillsammans med grillad lök, smält ost etc så är det också gott.

Jag känner mig dock inte så där super-duktig ändå så jag funderade påa tt försöka hitta en liten grillkurs bara för att se folk som faktiskt kan och lära mig lite nytt. Hört många prata positivt om flankstek så det ska jag testa.

Oh, sen brukar jag och min frus systers kille grilla ett helt lamm på Gotland varje påsk. Rosmarin och salt instoppat i köttet och sen en honungs-glace som vi penslar mot slutet. Brukar bli riktigt gott.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Helt klart rätt inställning, det är skämmigt hur dåligt Scans utbud är. Har inte köpt kött från de skojjarna på flera år.
Som tur är verkar de snart vara borta från diskarna i butikerna här (eller så har jag helt enkelt slutat se deras produkter).

Halva tallriken kött, halva sallad. Problem solved?
När jag grillar har jag då mer sallad än annat (i vikt, kan ha 100g kött, 100g potatis, 500g sallad på tallriken).

Gillar dock inte varma grönsaker så kan inte hjälpa på den fronten.

Ja jag brukar köra något typ av kött och mycket sallad eller grillade grönsaker och en två potatisar.
Men tjejen och jag har flyttat ihop och efter som hon är vegetarian och jag lagar all mat nästan så blir det ofta helt vegetariskt.
Så därför jag skulle vilja ha mer tips på nice ostar, grönsaker och annat kul man kan grilla som inte är från djur.

Permalänk
Inaktiv

Helstekt fläskfilé inner/ytter samt kycklingfilé. Enstaka nötbitar men då ska dem vara relativt fettiga och inte magra.

Grillar med briketter enbart och utan tändvätska. Har en stor och rund grill som jag har insänkt i en förstärkt betongskiva på ca 8cm tjocklek som vilar på limmade lekablock som jag putsat till en stationär grillyta.

Fläsket ska vara mjukt och fint helst 70 grader! Till er som kör 75 grader, lägg er! Skillnaden är att käka en saftig köttbit med krydda kontra sandpapper med krydda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan tänka mig att det är rätt vanligt att man kör gårdagens kött, marinerar, packar om och säljer med nytt BF-datum i butikerna. Vissa butiker är nog sämre än andra. En förmarinerad bit kan man omöjligen se om den ser okej ut eller ej. Sedan är ju även det bättre köttet hängmörat länge, gärna 30 dagar eller mer så det kanske inte är hela världen.

Nja eller ja visst kan det vara så men jag handlar inte eller helst ska jag säga från varuhus av den anledningen utan därför att jag tycker inte alltid deras kött smakar så bra. Nu är det lite av en lyxvara egentligen att handla i en charkbutik där det är nyslaktat kött varje dag, men varför inte om man ändå ska unna sig lite gott kött

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Bra tillbehör till grillningen är grillad baconlindad färsk sparris och grillade zucchini skivor.

Permalänk
Medlem

Följer detta. Jag totalt avgudar kött, och då har jag aldrig riktigt tillagat det som efter recept eller som vissa av er skriver här. En stekt/grillad köttbit med klyftpotatis/pommes och KALL bea är livet. Kan bara tänka mig hur mycket MER jag kommer älska det efter att följa de goda tipsen här!

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramps-Makarov:

Kul med en grill tråd där man kan få tips och tricks på att lyckas med köttet.
Synd att det inte var en tråd för grillning over all.
Är nämligen half vegetarian så grillar och marinera mycket olika grönsaker och hade varit roligare att blir ännu bättre på det med

Grillar alltid grönsaker, det är förbannat gott. Några favoriter:

Paprika, aborigine, zucchini, sparris, och svamp är alla goda att grilla i skivor med en skvätt olja på och ev salt & vitlök.
Tomat, gör ett kryss i den och låt den stå på låg värme, t ex i hörnan på en kolgrill i ca 30 minuter. Fruktansvärt gott och saftigt.
Helgrillad vitlök, släng bara ner hela löken i kolen, efter ca 15 min är skalet bortbränt och innehållet som en vitlökskräm, oerhört gott men kanske inte att rekommendera för andedräkten. Helgrillad gullök är också gott, skalar löken och slår in i ett foliepaket med en klick smör. Släng ner i kolen och låt den bli mjuk.

Ett annat tips jag har är att göra sin egna BBQ sås. Det är mycket enkelt, gott, nyttigt(Nåja, färdigköpt innehåller sjukt mycket socker) och billigt! Brukar göra en 2-3 liter åt gången. Allt som krävs är några burkar krossade tomater, lök&vitlök, blandade kryddor, t ex salt, peppar, paprika, chilli, socker(eller honung) samt något som ger lite röksmak. Köpte en flaska med flytande rökarom, räcker med några få droppar, haft flaskan i några år.

Skrivet av DavidtheDoom:

Kan tänka mig att det är rätt vanligt att man kör gårdagens kött, marinerar, packar om och säljer med nytt BF-datum i butikerna. Vissa butiker är nog sämre än andra. En förmarinerad bit kan man omöjligen se om den ser okej ut eller ej. Sedan är ju även det bättre köttet hängmörat länge, gärna 30 dagar eller mer så det kanske inte är hela världen.

Om det är så tycker jag inte det är ett problem, är väl synd om köttet bara slängs.

Nu var det några år sedan men känner en bonde som slaktade själv och hängde det i stallet. Var där en gång när köttet hängt där i någon månad eller något, var lite grönt och mycket flugor på det men käkade det ändå. Än idag är detta det bästa köttet jag någonsin ätit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag älskar att grilla under sommaren. Har både Weber Smoker och Weber klotgrill. Jag föredrar "rent" kött utan mkt marinad etc. En bra entrecote eller ryggbiff med kappa som saltats och pepprats lite brukar bli riktigt bra. Sen Ajvar/kryddsmör etc efteråt. Även om jag är en obotlig köttätare så vill jag försöka se till att äta "mer rätt" så jag äter hellre lite mer sällan kött men då "bra" kött som får kosta lite mer. Just nu så köper jag köttlåda från Gårdssällskapet (gardssallskapet.se) varje månad med lokalt kött. Tycker deras entrecote och ryggbiff varit väldigt bra kvalité. För att inte tala om högrevsfärsen.

Jag är inte så mkt för fläsk men revbensspjäll är en stor favorit. Även om jag föredrar kammben så funkar större också. Jag kör en liten rub först och grillar antingen indirekt i klotgrillen när jag har lite bråttom eller i smokern när jag kan låta det gå några timmar.

Mot slutet har jag på en BBQ-sås som Jonas Cranby skrev om i sin Tex Mex bok.

lök, vitlök, spiskummin, balsam vinäger, soja-sås, chili-pulver, brun farin, worchestersås och ketchup. Det blir en enormt smarrig söt/sur klibbig sås som, när den penslas på mot slutet ger en söt honungsglaze som är såååå smarrig. Stor favorit bland släkt och vänner. Revbenen blir goda även dagen efter om några finns kvar.

Jag gillar faktiskt också att äta olika typer av korv. Gärna starka. Ibland så är det bara gott att ta ett stort korvbröd, en stark korv, lite rostad lök (och en kall öl, allt kräver en kall öl).

Vi brukar också grilla majskolvar, lök, sparris, och mkt annat. Ibland tror jag att jag behöver en till grill bara för grönsakerna.

Sist men inte minst brukar vi faktiskt grilla sådana färdiga frysta hamburgare. Det finns några dyrare av högra kvalitet (tappat namnet) och jag tycker de blir jäkligt bra på grillen. tillsammans med grillad lök, smält ost etc så är det också gott.

Jag känner mig dock inte så där super-duktig ändå så jag funderade påa tt försöka hitta en liten grillkurs bara för att se folk som faktiskt kan och lära mig lite nytt. Hört många prata positivt om flankstek så det ska jag testa.

Oh, sen brukar jag och min frus systers kille grilla ett helt lamm på Gotland varje påsk. Rosmarin och salt instoppat i köttet och sen en honungs-glace som vi penslar mot slutet. Brukar bli riktigt gott.

Grillat helt lamm är så jäkla gott!!!
Sen håller jag med dig om att köttet man köper hos sin lokala chark är så mycket godare än typ Icas kött.
Du skrev korv och även här håller jag med , brukar köpa Pusta korvar från ett charkuteri i Malmö tror det är Jugoslaver som har det.
I med lite kol i grillen på med nån Pusta sen kan jag ha det som kvälls godis till en film
Sen måste jag slå ett slag för Halloumi ost , perfekta tilltugget till grillat.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Ni som grillar lite oftare än snittet: Hur ofta gör ni rent grillen? Behöver man ens städa den? Vad gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Ni som grillar lite oftare än snittet: Hur ofta gör ni rent grillen? Behöver man ens städa den? Vad gäller?

Min fru rengör grillgallret efter varje grillning , hon mår illa av att se det skitigt
Jag köpte en sån oljespray så det blir inte så mycket kladd på gallret.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Premiärgrillade för året nu i helgen, förutom karré blev det även champinjoner och marinerade räkor samt sparris, rekommenderas!

Permalänk
Medlem

Flankstek är nog det bästa tycker jag.
Man grillar på den, skivar den fint och lägger upp.

OBS man måste skiva på rätt ledd. Alltid tvärs över fiberna, aldrig längs med!

Entrecote har jag aldrig varit mycket för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Hej alla grillsugna.
senast testa jag ett Japanskt recept som va riktigt gott. Dock har jag slarvat bort lappen med receptet.
Mvh / Mangee

Hej Har du hittat receptet eller kommer du ihåg bitar av det?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Smyger in som en riktig hedning med en mest troligt skitdum fråga..

Enkelt förklarat så har jag flyttat till lägenhet utan någon form av plats för en riktig grill längre och som kolentusiast sen länge som alltid grillat mycket mellan typ nyår och julafton är detta förödande

Nu är det varmt och det börjar lukta grill när man är ute och går och jag börjar fundera på att ge en elgrill på balkongen en chans med motiveringen att "det är väl bättre än inget i alla fall". Hur förlorad är jag och finns det någon chans att jag blir ens lite nöjd?

Permalänk
Medlem

Fiskar abborre, rensar på plats, fyller med havssalt och åker hem.

Steker sedan ovanför brasa eller hemgjord tegelugn. På vintern får det bli vanlig stekpanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Premiärgrillade för året nu i helgen, förutom karré blev det även champinjoner och marinerade räkor samt sparris, rekommenderas!

http://forumbilder.se/H6T0O/bild.jpg

Dedär måste man ju bara testa! Goo tråd, man kan få lite inspiration!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hej Har du hittat receptet eller kommer du ihåg bitar av det?

Jag minns att det va Japansk soja , Sake och sen har jag ett svagt minne att det kanske va nått risvin?
Usch vad dåligt minnet är , men det finns säkert på Google
Jag fick i alla fall tag på ingredienserna på en Japans restaurang , är ju inget man har i köket direkt

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition