Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stråsse
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av Triton242:

Hittade dessa på en köp o sälj sajt på Facebook av en ren slump där killen höll på att rensa ut sin lada och ville sälja dessa klenoder.
Åkte ditt direkt och köpt dem av han.
Det är ett par Sonab OA-2212 som är tillverkade 1979 eller 1977 inte helt säkert än.

Som ni ser kommer det kräva en hel del renovering och reparationer men jag har redan slängt mig över dem börjar plocka ner lådor m.m metodiskt i garaget.

Jag skulle väldigt gärna se mer av detta projekt.

Data Data

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av mwi:

Har byggt ett terrarium till en kameleont.

MDF skivor målade med lackfärg och en inbyggd plexiglas låda i botten så att man kan spruta vatten i terrariet utan problem.
Dörr och tak i rostfritt nät.

http://wittstrom.com/misc/terrarium.jpg
http://wittstrom.com/misc/tak.jpg
http://wittstrom.com/misc/inredning.jpg
http://wittstrom.com/misc/kameleont.jpg

Ingen expert men borde inte den vara rätt mycket bredare i alla fall? nu klättrar den väl mest upp och ned istället för att få gå?
Undvik personpåhopp gärna, ger bara en feedback.

Cpu: i5 4670k @ 4.2GHz | MSI Z87 Mpower | SLI MSI GTX 770 Lightning+Gaming 2 GB | Corsair CL10 1600Mhz 16GB VENGEANCE LP | Orange Phanteks PH-TC14PE-RD | Chassi: Fractal Design Define R4 Arctic White | MK 85 Brown : Deathadder
Ljud: Pioneer A616 Mark II | B&W DM309 + DM601S3 | Sennheiser PC360 G4ME | DJ Utrustning: Hercules DJ4SET |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av jummarn:

Jag med! Underbar tråd också!

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2004

@Niivpzi: Helt rätt, borde vara bredare.
Kameleonten är ca 7 mån och storleken på buren är ok för en unge men börjar bli för liten nu.
Tanken var dock bara att ta hand om han tillfälligt då original ägaren hade noll koll på att sköta en kameleont.
Men hittar ingen som är intresserad att ta hand om han så får bygga ett större terrarium snart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av mwi:

@Niivpzi: Helt rätt, borde vara bredare.
Kameleonten är ca 7 mån och storleken på buren är ok för en unge men börjar bli för liten nu.
Tanken var dock bara att ta hand om han tillfälligt då original ägaren hade noll koll på att sköta en kameleont.
Men hittar ingen som är intresserad att ta hand om han så får bygga ett större terrarium snart.

Kan du få upp den till piteå tar jag den gärna Har haft kameleont tidigare

CPU: AMD Ryzen 1700x @ 3.8GHz || Mem: 16GB Corsair LPX 3000mhz || Mobo: Asus x370 Prime || GPU: EVGA Geforce GTX1070 SC || SSD: WD black 500GB m2 || OS: Linux Mint/Win 10 || Monitor: Dell 43" 4K P4317Q

Citera om du vill ha svar :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av heinekenbeer:

Jag tillverkade en "reverse flow smoker grill" för ett par år sedan. Ritade först i AutoCAD för att kunna hålla reda på alla mått. Mycket tidskrävande men väldigt kul projekt. Den används 1 gång om året nu när vi samlas för midsommar

Häftigt! Hade gärna sett bild på röken "in action".

R4 | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | Msi GTX770 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ultimate | Eizo Foris F2331 |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tidaholm
Registrerad
Sep 2011

Byggde 2st torn med 4st MGR A-1708 samt en Visaton SC-10 N i varje, delar vid 4500Hz.

Edit: har fortfarande lite kvar att fixa, så som fötter samt någon typ av ram att sätta i portarna så de ser snyggare ut

CpuI7 3770k 5Ghz @ 1.44v Mobo ASUS P8P67 WS Revulotion GPU Evga GTX 780 3GB Ram Corsair vengeance 4x4 1600Mhz Chassi Söndersågat Fractal Design XL R2 Kylning D5 med Bitspower modkit/pumptop med en Bitspower rescombo 150mm, EK GTX TITAN XXL, EK Supremecy Acetal, 2st 360mm rads, 19/13.http://valid.x86.fr/u6qyuw

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av seigmenn:

Häftigt! Hade gärna sett bild på röken "in action".

CPU: Intel i7 8700K GPU: Gigabyte 1080 Ti Aorus Xtreme Edition Moderkort: Asus ROG MAXIMUS X HERO RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3000MHz Kylare: Noctua NH-D15

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Ragnvlad:

Tack! Mycket kärlek har gått in i det.
Inser att jag glömde det viktigaste, hur den låter även om ni alla nog hört den ovetandes
Det är en sån som stod för rösten av r2d2 i de första starwarsfilmerna
Inte tagit mig tiden att kalibrera min helt ännu men här är några videor på andras.

Men även riffet i första deadpool filmen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

DIY Projektorduk med ambilight på alla sidor, med arduino och en separat dator som styr ljusen genom att den tar informationen från utgången på receivern.

Länk till fler bilder

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariehamn
Registrerad
Jan 2013

Gjort hörlursställ och bordet då.. Men nästa helt utan datoranknytning blir väl vardagsrumslampan:D

Custom mahogany deskbuild @dh summer 2017

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2003

@EpicToaster När du är nöjd med dina kopplingar så kan jag varmt rekommendera att du tar en titt på https://easyeda.com/ Det är ett online-verktyg för elkad. När man kaddat klart är det bara att trycka på shoppingvagnen så kommer kretskortet hem i lådan! (ja, PostNord lägger vantarna på försändelsen och kräver in moms, men det är fortfarande billigare än att tillverka korten i Europa!)

Jag har själv kaddat ett par kretskort för min automagiska bevattning av tomater och mynta

Bevattningssystemet är uppbyggt av 4 delar:
*RPi som övervakar status och beordrar bevattning, pratar WiFi med
*Node MCU, pratar I2C med 2 st Arduinos
*Arduino 1, hanterar pumpen, flödessensor, nivåsensor i tanken och ventiler.
*Arduino 2, hanterar åtta fuktsensorer. Bilderna nedan visar Arduino 2.

Öppen låda, kretskort kaddat och beställt från easyeda. 2-sidigt och förborrat kretskort, skitsmidigt!

Självklart måste man ha en låda till sina skapelser. Vad passar bättre än LEGO?

Behövde några schyssta kontakter till pump och ventiler. Någon som kan gissa vart delarna kommer ifrån? (den som har rätt namn på kontakten som slaktats vinner ära och berömmelse!)

Och slutligen en bild på liven som gav mig undanflykten att tekniknörda lite!

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2013

@Buffer: vad använder du för pump och bevattningsslangar? Har svälv en Peristaltic Liquid Pump på 12v men den orkar inte mer än en planta/kruka tyvärr. Så har du ett bättre alternativ så hade det vart uppskattat! 😊

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av EpicToaster:

@Buffer: vad använder du för pump och bevattningsslangar? Har svälv en Peristaltic Liquid Pump på 12v men den orkar inte mer än en planta/kruka tyvärr. Så har du ett bättre alternativ så hade det vart uppskattat! 😊

För tillfället kör jag med en billig centrifugalpump från kina. Det blir inte världens tryck, men det blir blött. Har funderat på att byta till någon impellerpumt, tex. denna från biltema. Men jag är lite orolig att slangarna trycks loss från kopplingarna om jag kör för högt tryck...

Slangarna är från något kinesiskt micro drip system. Den grövre har en innerdiameter på 8 mm och den smalare har 4 mm.

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tystberga
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av jummarn:

Hej vad kul flera är intresserad av dessa högtalare.
Jag hade faktiskt tänkt mig något slags loggboken om detta projekt. Tagit en hel del bilder redan på första högtalaren när de plockats ner.

Skickades från m.sweclockers.com

GAMLA KLENODER 486 DX266@80| P54CP75@90| P54C 150@188| P55C166@233| P2 Celeron 433@520| Dual celeron 366@550|Dual P3 Coppermine 650@880|Athlon 1700+@3200+|Athlon 3200+@4000+|Core2duo 8400@4,2| I7 860@3,8|CD2 7400@3,0|I3 2120|I7 2600k@4,7
AKTIVA SYSTEM4790K@4,85|HTPC I5 4670K@STOCK |Lenovo X1 Thinkpad|KID1 I7 860@STOCK |KID2 2500k@stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av Olegh:

Här är mina två mest seriösa DIY-projekt:

https://i.imgur.com/z3Ffs8O.jpg
Stativhögtalaren heter "FUKDIST" (ej min design, googla) och de vita baslådorna (varav en på bild) är mina egna kreationer.

Snygga lådor, den lilla med vitt o ädelträ ser fantastisk ut.

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av Galping:

DIY Projektorduk med ambilight på alla sidor, med arduino och en separat dator som styr ljusen genom att den tar informationen från utgången på receivern.
https://youtu.be/bgNvv-Zijco

Länk till fler bilder

Har du mer detaljer om hur du tar ut ljusinformationen? med "separat dator", menar du en extra typ PC som du använder till någon form av bildbehandling?

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 8GB][Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av cRitZa:

Snygga lådor, den lilla med vitt o ädelträ ser fantastisk ut.

Den som står på golvet är en Guru Junior+, ej DIY men som du noterat en mycket tjusig högtalare