Ram sticka sönder - Vad göra nu?

Permalänk
Medlem

Ram sticka sönder - Vad göra nu?

Köpte nytt Moderkort,CPU och RAM minne (2x8gb, Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz) från Komplett och efter några dagars användning började blue screen poppa upp.

Kör Windows 10 x64 och har testat de flesta metoder (BIOS,drivers, chkdsk, memtest, bytt platser på RAM) och är till nästan 100% säker att felet ligger på RAMet. På den ena stickan kan jag inte ens starta memtest för då blir det bluescreen direkt. Använder jag bara den stickan som fungerar blir det inge blåskärm i windows.

Om jag nu utgår från att den ena RAM stickan är sönder vad kan jag förvänta mig för garanti och vad finns det att göra nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Du har köpt en ny grej, den funkar inte. Reklamera den till återförsäljaren så får de lösa det åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blurren:

Köpte nytt Moderkort,CPU och RAM minne (2x8gb, Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz) från Komplett

Skrivet av pv2b:

För att svara på frågan behöver vi veta var du köpte ditt minne, vem som tillverkat det, och gärna en länk till produktsidan!

Oavsett vad, du har köpt en ny grej, den funkar inte. Reklamera den till återförsäljaren så får de lösa det åt dig.

Osäker på hur du kunde missa informationen, men i sak har du rätt, reklamera till återförsäljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blurren:

Köpte nytt Moderkort,CPU och RAM minne (2x8gb, Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz) från Komplett och efter några dagars användning började blue screen poppa upp.

Kör Windows 10 x64 och har testat de flesta metoder (BIOS,drivers, chkdsk, memtest, bytt platser på RAM) och är till nästan 100% säker att felet ligger på RAMet. På den ena stickan kan jag inte ens starta memtest för då blir det bluescreen direkt. Använder jag bara den stickan som fungerar blir det inge blåskärm i windows.

Om jag nu utgår från att den ena RAM stickan är sönder vad kan jag förvänta mig för garanti och vad finns det att göra nu?

Kontakta komplett så lär de byta ut eller ersätta dig för stickan, ev. byta ut båda.

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blurren:

Om du har fått grejer som inte funkar är det bara att reklamera så får du nya.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Hedersmedlem

Användes ESD-skydd vid hanteringen av minnet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Användes ESD-skydd vid hanteringen av minnet?

Kan med 100% säkerhet garantera att ÅF inte bryr sig om detta, ifall kunden reklamerar varan.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cbtcp:

Osäker på hur du kunde missa informationen, men i sak har du rätt, reklamera till återförsäljaren.

Informationen stod inte där när jag svarade. Har redigerats. (Om man redigerar tillräckligt snabbt så står det inte att inlägget redigerats...)

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Har inte använd något "ESD armband", har alltid tagit i elementet och chassit innan jag rört någonting i datorn.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Har ej redigerat något efter jag la upp

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Blurren:
Följande är vad som skall hända.

1. Du reklamerar minnet som defekt och skickar in båda stickorna.

2. Komplett kontrollerar, finner de båda eller en stickan defekt så byts båda stickorna ut mot nya motsvarande.

3. Du får de nya stickorna efter avslutad service, monterar in dessa i din dator.

Precis som vanligt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Kommer det kosta att reklamera utöver frakt? Om det nu visar sig att ingenting är fel kommer det en tillägskostnad?

Permalänk
Skrivet av Blurren:

@DavidtheDoom: Kommer det kosta att reklamera utöver frakt? Om det nu visar sig att ingenting är fel kommer det en tillägskostnad?

En godkänd reklamation ska inte kosta en krona, inte ens frakt. En underkänd kan göra att man får betala frakt och undersökningsavgift men det är inte alla butiker som gör det...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blurren:

@pv2b: Har ej redigerat något efter jag la upp

Då måste det vara jag som är blind helt enkelt.

Permalänk
Medlem

får du indikation i memtest att det är fel på minnena?
finns väl även ram test man kan köra i windows/bios. gjorde jag för att veta vilket av mina 4 som var kass.

jag reklamerade dock direkt till corsair då mina var 3 år gamla. skönt med livslång garanti på ram.