Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen i norra Uppland!
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av Rosslan:

På inget sätt bra på spelet(lagomt hyfsad) men har ett par hundra timmar i spelet. med nya patchen så måste man utforska med scienceship, jag brukar alltid köpa ett skepp till och se till att jag har två som söker runt din startposition. Ju mer man expanderar ju fler skepp upp till kanske runt 4-5, autoexplore är en fiffig förmåga du låser upp när du tar, tror det är discovery-tradition, eller om det va explore.

Constructionskepp(svengelska ftw) , se till att bygga på resurser runt stjärnor, ju fler siffror per resurs ju mer värt är det att bygga miningstations på. säg att det står 4 mineraler så kostar det 90 från början att bygga station runt. Så den betalar av sig snabbare än om det skulle vara en resurs med "bara" 1 mineral på. Men det är kanske några steg senare, med vad man ska min/maxa.

Håll dig inom din naval capacity, går man över så börjar det kosta mer resurser, för att få mer naval capacity så får du uppgradera dina star bases med ancorage. Min stavning kan vara helt knas, tar det ur huvudet så... men det är kanske en hjälp på vägen.

Sen är det lite som andra strategispel, håll resurserna i rullning, börjar du få förmycket resurser i "banken" expandera och ta mer mark, kolonisera en ny planet, använd terraform för att få obeboeliga planeter till att passa din ras. Det finns alltid något att bygga/förstöra/erövra.

Har du Syntetic Dawn(DLC) så kan du starta som maskinimperium, slipper man oroa sig för mat resursen.

Det va väl några tips, of the top of my head, hoppas det hjälper dig lite i alla fall

/Rosslan

Skrivet av perost:

Om de inte ändrat något i senaste patchen så är det en tech, Automated Exploration Protocols, som man måste forska fram för att få auto explore. Enligt denna lista så är det enda kravet för att få den tech:en att 10 år gått i spelet.

Tack för svar. Ska testlira. haft fullt upp. Ska försöka få till tid innan "Surviving Mars" på fredag.

Fractal Design Dynamic X2 GP-14 140mm Vit | Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3200MHz CL16 | EVGA Supernova G3 750W Modulärt | ASUS DRW-24D5MT DVD±RW 24x SATA Internal Black Bulk | Fractal Design Define R5 Black Pearl | MSI GeForce GTX 1080 Ti Sea Hawk X HDMI 3xDP 11GB | Samsung 850 EVO Series Basic SATA III 2,5" SSD - 1000GB | Samsung 960 EVO M.2 SSD - 500GB | ASUS PRIME Z370-P | Intel Core i7 8700K | ASUS PB278Q | Windows 10 Home Svensk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Uppdatering 2.0.2 släppes nu. Det är en bra uppdatering enligt mig, eftersom den fixar problem som dök upp med Stellaris 2.0. Patchnotes på länken nedanför.
https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/dev-te...

I övrigt har Paradox vårrea på sin sajt. Det är Steamnycklar man får om man handlar där så vitt jag vet. Stellaris finns förstås med på rean i olika nivåer.
https://www.paradoxplaza.com/on-sale/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Nästa uppdatering blir 2.1 och kallas 'Niven'. De kommer ta upp den till nästa developer diary nu i veckan. Nedan är några teasers som de visat inför det.

System med fler än en stjärna, t.ex. Alpha Centauri

Fog of war för hyperlanes + nytt sätt att visa level + ny ability för Science Ships, sjätte knappen med ett frågetecken.

Logg för anomalier

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av Buio:

Nästa uppdatering blir 2.1 och kallas 'Niven'. De kommer ta upp den till nästa developer diary nu i veckan. Nedan är några teasers som de visat inför det.

System med fler än en stjärna, t.ex. Alpha Centauri
https://pbs.twimg.com/media/DZ7ugYcW0AEFXiu.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DZ7tEEBWsAEGI4Y.jpg

Fog of war för hyperlanes + nytt sätt att visa level + ny ability för Science Ships, sjätte knappen med ett frågetecken.
https://pbs.twimg.com/media/Da5hAWeW4AAGyeT.jpg

Logg för anomalier
https://pbs.twimg.com/media/Da-H2dwXcAEks1z.jpg

Bra funktioner som teasas, gillar just dubbla stjärnorna. Den är rätt smutt

Spelburk: Fortress FT02 | R7 Ryzen 1700@Stock | Corsair AX850 | Samsung 830 256 GB | Palit Jetstream GTX 1080 | G.Skill 3200MHz 32GB RAM | ROG Swift PG279Q
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Rosslan:

Bra funktioner som teasas, gillar just dubbla stjärnorna. Den är rätt smutt

Håller med, spelet poleras och poleras så det skiner till slut.

Stellaris Dev Diary #111 - Anomaly Rework & Expanded Exploration - Tar upp en del av nyheterna inför patch 2.1
https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/stella...

En stor ändring är att anomalier inte riskerar att misslyckas längre. Svårighetsgraden som nu är upp till 10, gör istället att det tar betydligt längre tid (relativt skill).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2003

Tappade lite intresset när 2.0 kom, först blev jag sjukt sugen att köra men när man väl körde så tappade man lusten för delar av förändringarna gjorde spelet långsammare och lite småtrist.

Testade 2.02 i helgen och de har tagit bort funktioner så som auto-peace med patchen vilket gör det massivt mycket roligare, nu kan man kriga vidare. Men claims är fortfarnde rätt trögt, CB fattar jag inte varför det ens behövs samt hela influence för att bygga vidare din gräns o.s.v. Tycker det är svårt att komma över +5 i influence så det blir en långsam krypning framåt.

Men spelet rullar framåt, man borde kunna ha två versioner installerade samtidigt, en 1.9 och sen en som är senaste versionen. Så man enkelt kan hoppa mellan spelen.

Spelburk: Fortress FT02 | R7 Ryzen 1700@Stock | Corsair AX850 | Samsung 830 256 GB | Palit Jetstream GTX 1080 | G.Skill 3200MHz 32GB RAM | ROG Swift PG279Q
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Nyt storypack DLC annonserat. Gissningsvis kommer det i samband med upptateringen 2.1 Niven. Kan det vara planerat att släppas på 2-årsdagen 9 maj?

Distant Stars
Distant Stars is a new Story Pack for Stellaris, the sci-fi grand strategy game from Paradox Development Studio. In this new discovery-themed pack, players will uncover new anomalies and storylines, and encounter strange new beings in the uncharted depths of space.

Featuring new surprises that may help or harm ambitious explorers, the new Distant Stars DLC will include

Behind Closed Doors: Discover hidden traces of an ancient gateway network unlocking a sealed path to a constellation outside our own galaxy. But is this door holding something out, or keeping something in? Sensors are Picking up…

That Can’t be Right: Encounter dozens of new anomalies and events for your intrepid scientists to observe and analyze, and a galaxy of wonders for them to discover.

Brave New Worlds: Plot unexplored unique solar systems, each with their own story to tell. Gain technology, resources, and valuable worlds to colonize. There’s Always a Bigger Fish: Come face to face with a number of unique gargantuan creatures that exist and thrive in the vacuum of space. But approach with caution, because whether gentle giants or something more sinister, these legendary behemoths have existed long before you and will do what it takes to survive long after.

Trailer

First look stream

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av Buio:

Nyt storypack DLC annonserat. Gissningsvis kommer det i samband med upptateringen 2.1 Niven. Kan det vara planerat att släppas på 2-årsdagen 9 maj?

Distant Stars
Distant Stars is a new Story Pack for Stellaris, the sci-fi grand strategy game from Paradox Development Studio. In this new discovery-themed pack, players will uncover new anomalies and storylines, and encounter strange new beings in the uncharted depths of space.

Featuring new surprises that may help or harm ambitious explorers, the new Distant Stars DLC will include

Behind Closed Doors: Discover hidden traces of an ancient gateway network unlocking a sealed path to a constellation outside our own galaxy. But is this door holding something out, or keeping something in? Sensors are Picking up…

That Can’t be Right: Encounter dozens of new anomalies and events for your intrepid scientists to observe and analyze, and a galaxy of wonders for them to discover.

Brave New Worlds: Plot unexplored unique solar systems, each with their own story to tell. Gain technology, resources, and valuable worlds to colonize. There’s Always a Bigger Fish: Come face to face with a number of unique gargantuan creatures that exist and thrive in the vacuum of space. But approach with caution, because whether gentle giants or something more sinister, these legendary behemoths have existed long before you and will do what it takes to survive long after.

Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=qAH6LBzbpJo

First look stream
https://www.youtube.com/watch?v=3CdUFmGFkBo

Givet att jag inte kollade streamen men en konstellation utanför ens galax. Det låter ju sjukt lovande, snart har vi fler galaxer att kriga över samtidigt, kanske nån exotisk jumpdrive/wormhole.

Måste gräva djupare i detta, se vad som tillkommer, men jag vet ju att jag kommer skaffa DLC:t. Man är ju lite fast ändå

Spelburk: Fortress FT02 | R7 Ryzen 1700@Stock | Corsair AX850 | Samsung 830 256 GB | Palit Jetstream GTX 1080 | G.Skill 3200MHz 32GB RAM | ROG Swift PG279Q
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Distant Stars släpps på tisdag 22 maj.
https://www.paradoxplaza.com/stellaris-distant-stars/STST01DS...

Feature trailer (edit nu rätt trailer)

Edit: Under PDX CON visadas även en mycket tidig prototyp på en planet utan "tile" management. Jag tror tanken är att minska onödig mikromanagement och göra planetadministraton enklare. Detta är förstås en bra bit in i framtiden.

Trädvy Permalänk
Geeks Gaming
Plats
teamspeak.sweclockers.com
Registrerad
Dec 2010

Det kommer absolut inte finnas något som hotar en på andra sidan Gaten. Det är sjukt hur mycket spelet har utvecklats och det är bra med QLI att ha ett fönster för att hantera alla planeter på vet inte hur många gånger man glömmer bort en litten planet och kan uppgradera 10+ byggnader.

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen i norra Uppland!
Registrerad
Okt 2002

Snubblade över "Stellaris; Youtuber War" på Paradox Interactives Youtubekanal. Visste inte att det fanns en säsong ett. Detta är första avsnittet i säsong två.

Är så löjligt sugen på att lära mig Stellaris. Gjort några försök men känner mig stendum.............

Fractal Design Dynamic X2 GP-14 140mm Vit | Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3200MHz CL16 | EVGA Supernova G3 750W Modulärt | ASUS DRW-24D5MT DVD±RW 24x SATA Internal Black Bulk | Fractal Design Define R5 Black Pearl | MSI GeForce GTX 1080 Ti Sea Hawk X HDMI 3xDP 11GB | Samsung 850 EVO Series Basic SATA III 2,5" SSD - 1000GB | Samsung 960 EVO M.2 SSD - 500GB | ASUS PRIME Z370-P | Intel Core i7 8700K | ASUS PB278Q | Windows 10 Home Svensk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Distant Stars DLC släppt idag, samtidigt som innehållsuppdateringen 2.1 Niven släppt

Patch notes
https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/dev-te...

Release trailer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2003

Spelade nu igen efter 2.1 och det blir markant bättre än när 2.0 släpptes, småsaker som jag gillar är verkligen de med binära eller trinära solsystem, det ser rätt maffigt ut med flera stjärnor i systemet, synd bara att man inte kan bygga tre starbases i ett sådant system

Roligare faktiskt att inte se hur alla hyperlanes ser ut från början och att de verkar klustrat ihop en bunt system för att få lite mer klumpar och försvarsvägar in.

Blir helt klart att spela mer, gillar det mer och mer.

Spelburk: Fortress FT02 | R7 Ryzen 1700@Stock | Corsair AX850 | Samsung 830 256 GB | Palit Jetstream GTX 1080 | G.Skill 3200MHz 32GB RAM | ROG Swift PG279Q
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

En del events i nya DLC kan vara farliga. Jag började ett nytt spel och hade plockat cirka 7-8 system när jag utforskade det sista som låg i nedre mitten av riket. Där var det en inkapslad värld med ödlor som gjorde en tidsloop. Så jag valde att stoppa tidsloopen, visade sig att ödlorna var fanatic purifiers, och deras system bildade en ny fraktion som var enormt fientlig mot mig. De började med en bas som var 4-5 gånger starkare än min. Dessa dök upp mitt i mitt rike alltså. Jag gav upp det spelet efter att mina stackars corvetter dött.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av Buio:

En del events i nya DLC kan vara farliga. Jag började ett nytt spel och hade plockat cirka 7-8 system när jag utforskade det sista som låg i nedre mitten av riket. Där var det en inkapslad värld med ödlor som gjorde en tidsloop. Så jag valde att stoppa tidsloopen, visade sig att ödlorna var fanatic purifiers, och deras system bildade en ny fraktion som var enormt fientlig mot mig. De började med en bas som var 4-5 gånger starkare än min. Dessa dök upp mitt i mitt rike alltså. Jag gav upp det spelet efter att mina stackars corvetter dött.

Det låter inte direkt som snälla event, så börja bygga baser runt varje event

Har inte kommit över detta ännu men jag fick Unbidden att slåss mot i mitt spel nu så jag har lite framför mig.

Spelburk: Fortress FT02 | R7 Ryzen 1700@Stock | Corsair AX850 | Samsung 830 256 GB | Palit Jetstream GTX 1080 | G.Skill 3200MHz 32GB RAM | ROG Swift PG279Q
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc