Får inte igång datorn efter byte av chassi

Permalänk

Får inte igång datorn efter byte av chassi

datorn går igång men det står "no signal" på skärmen.
har provat med vga istället mellan skärm och moderkort istället för hdmi mellan graffekortet och skärmen men det gör ingen skillnad.
lampan på moderkortet lyser, cpu-fläkten snurrar och allt verkar vara som det ska så jag fattar inte vad det kan vara.

det enda jag kan tänka mig som ett möjligt skäl är att jag först råkade sätta i den där mindre kontakten från nätagget, som ska sitta i moderkortet, på fel plats, nämligen på graffekortets port men när det var kopplat så startade inte datorn upp alls.
jag satte i den kontakten på moderkortet där den ska sitta och sen satte jag i den korrekta (och rätt lika kontakten) i graffekortet, men som sagt..ingen bild, no signal.

har jag förstört min dator eller vad är det som är fel tror ni?

Permalänk
Medlem

Har du distanser till moderkortet? Och på rätt ställe?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Har du distanser till moderkortet? Och på rätt ställe?

ja jag fick flytta på en av dom men alla skruvar sitter i rätt hål

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

datorn går igång men det står "no signal" på skärmen.
har provat med vga istället mellan skärm och moderkort istället för hdmi mellan graffekortet och skärmen men det gör ingen skillnad.
lampan på moderkortet lyser, cpu-fläkten snurrar och allt verkar vara som det ska så jag fattar inte vad det kan vara.

det enda jag kan tänka mig som ett möjligt skäl är att jag först råkade sätta i den där mindre kontakten från nätagget, som ska sitta i moderkortet, på fel plats, nämligen på graffekortets port men när det var kopplat så startade inte datorn upp alls.
jag satte i den kontakten på moderkortet där den ska sitta och sen satte jag i den korrekta (och rätt lika kontakten) i graffekortet, men som sagt..ingen bild, no signal.

har jag förstört min dator eller vad är det som är fel tror ni?

Ja, stor risk att något bränts.

Moderkortskontakt 8pin har 4x12V och 4xGND
PCIe 8pin har 3x12V och 5xGND

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Har du nollställt bios? Ta bort det lilla knappcells batteriet och vänta ett 10 tal sek och sätt tillbaka o se om du får en boot.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Ja, stor risk att något bränts.

Moderkortskontakt 8pin har 4x12V och 4xGND
PCIe 8pin har 3x12V och 5xGND

Skrivet av Xarion:

Har du nollställt bios? Ta bort det lilla knappcells batteriet och vänta ett 10 tal sek och sätt tillbaka o se om du får en boot.

eh ok..hmm..vad händer då i så fall? känns vågat och som sista altrernativet.

Permalänk
Medlem

Prova att ta ur allt och kör datorn utan chassi, troligtvis kommer du få bild och i så fall sitter distanser eller något annat fel satt det blir kortslutning.

Permalänk

Prova att mixtra med ramminnena, testa att starta med alla ur, starta med ett i på olika plats.
Prova även att reseta CMOS.

Håller dock med @fatherofthree att det är stor risk att något är kaputt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

Inget konstigt med att resetta bios/cmos. Finns även ibland en jumper eller knapp om du läser manualen till ditt moderkort

Permalänk
Skrivet av Divion:

Prova att ta ur allt och kör datorn utan chassi, troligtvis kommer du få bild och i så fall sitter distanser eller något annat fel satt det blir kortslutning.

ska jag bara lägga alla komponenterna på skrivbordet menar du?
är inte det illa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

Alltså man nollställer moderkortets inställningar. Det är lagrat med hjälp av batteriet. Enklast är att bara plocka ur batteriet annars kan man som sagt leta efter en "jumper" och göra det.

Förresten vad har du för grejer? Moderkort osv?

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

ska jag bara lägga alla komponenterna på skrivbordet menar du?
är inte det illa?

Du kan ha det på en kartong, det är ett vanligt sätt att felsöka datorer på.

Permalänk
Skrivet av Xarion:

Alltså man nollställer moderkortets inställningar. Det är lagrat med hjälp av batteriet. Enklast är att bara plocka ur batteriet annars kan man som sagt leta efter en "jumper" och göra det.

Förresten vad har du för grejer? Moderkort osv?

moderkort: p8h61-mx r2.0
graffekort: nvidagtx 650

Skrivet av dunis90:

Du kan ha det på en kartong, det är ett vanligt sätt att felsöka datorer på.

ok. man kan ju prova

Permalänk
Medlem

Vad har du gjort för felsökning?
(Du ger inte så mycket konkret återkoppling)

Har du provat att ta bort grafikkortet helt och hållet?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

moderkort: p8h61-mx r2.0
graffekort: nvidagtx 650

ok. man kan ju prova

Det moderkortet har ju inbyggd video. Prova att ta ut grafikkortet och anslut skärmen direkt till moderkortet. Gör detta efter du har nollställt bios

Visa signatur

It's out there

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Vad har du gjort för felsökning?
(Du ger inte så mycket konkret återkoppling)

Har du provat att ta bort grafikkortet helt och hållet?

Skrivet av Xarion:

Det moderkortet har ju inbyggd video. Prova att ta ut grafikkortet och anslut skärmen direkt till moderkortet. Gör detta efter du har nollställt bios

har provat att plugga ur graffekortet helt ja och kört via vga till moderkortet.
provade att plugga ur en hdd som jag hade pluggat in där brännaren ska sitta egentligen.
då det pratas om kortslutning så tänkte jag att det kanske var hdd'n eftersom den satt väldigt nära metallen på chassit
nu ska jag testa att plugga ur alla kontakter och graffekortet helt igen och koppla tillbaka allt.

återkommer så snart jag provat

Permalänk
Medlem

Lättast när man felsöker är att plocka bort felkällor. Så följande konfiguration är det som gäller. INGET annat. Eftersom det finns grafik integrerad i moderkort/CPU ska grafikkortet bort också.
Moderkort (24-pins ATX strömkontakt)
Processor (Kylare , 4-/8-pins strömkontakt bredvid från nätaggregatet)
Grafikkort (Skärm + Kabel och ev. Strömkontakter i det)
Nätaggregat
Gärna även endast ett ram-minne. (prova dem var för sig och enligt moderkortsmanualen)

Permalänk

provade att koppla ur alla kontakter, ram-minnen, usb3-kort och graffekort.
kopplade in alla kablar men körde utan graffe, ram och usb3-kortet.
likadant ändå..

så nu återstår väll bara att koppla ur kablarna och batteriet en stund och sätta tillbax det efter ca 10m.
funkar inte det testar jag att köra utan chassi

Permalänk

uppdatering:

jag kände på cpu-fläkten för att se om den satt ordentligt och jag tyckte det kändes som att den gjorde det.
så jag tänkte prova att ta loss fläkten för att sedan sätta tillbaka den.

jag skruvade alla 4 plast-grejjerna(vet ej vad dom kallas) åt det håll som pilen på varje visade men jag fick inte bort cpu-fläkten.
vet inte om den var lös från början och att jag nu satte dit den igen eller om jag nu har lossat den helt utan att få bort den, ingen aning..

efter det så försökte jag dra ur 12v atx kontakten på moderkortet men den satt så hårt så jag tryckte tillbaka den igen, om den nu var lös över huvud taget.

sen satte jag i ett av ram-minnena på plats 1 och provade starta upp datorn och då kom detta upp på skärmen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

uppdatering:

jag kände på cpu-fläkten för att se om den satt ordentligt och jag tyckte det kändes som att den gjorde det.
så jag tänkte prova att ta loss fläkten för att sedan sätta tillbaka den.

jag skruvade alla 4 plast-grejjerna(vet ej vad dom kallas) åt det håll som pilen på varje visade men jag fick inte bort cpu-fläkten.
vet inte om den var lös från början och att jag nu satte dit den igen eller om jag nu har lossat den helt utan att få bort den, ingen aning..

efter det så försökte jag dra ur 12v atx kontakten på moderkortet men den satt så hårt så jag tryckte tillbaka den igen, om den nu var lös över huvud taget.

sen satte jag i ett av ram-minnena på plats 1 och provade starta upp datorn och då kom detta upp på skärmen:
https://i.imgur.com/vSKjE8p.jpg

Bara att gå in i setup och spara. Så ska den gå vidare.

Angående kylaren så antar jag att det är intels stock-kylare. Kolla YouTube på hur den fungerar, den är inte helt logisk och lite bökig. Viktiga är att den sitter där och med hårt tryck. Du behöver inte montera om.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Bara att gå in i setup och spara. Så ska den gå vidare.

Angående kylaren så antar jag att det är intels stock-kylare. Kolla YouTube på hur den fungerar, den är inte helt logisk och lite bökig. Viktiga är att den sitter där och med hårt tryck. Du behöver inte montera om.

ok men vad gör jag med komponenterna som inte sitter i nu? det andra ram-minnet, usb3-kortet och graffekortet?
vågar man sätta i dessa igen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Glossy White:

ok men vad gör jag med komponenterna som inte sitter i nu? det andra ram-minnet, usb3-kortet och graffekortet?

Sätt i en i taget och starta upp datorn mellan varje?

Permalänk
Medlem

Om du kopplar skärmen direkt till moderkortet för att se om det ger bild ska du först ta ut grafikkortet.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

Ta dem en i taget, eller två och två och se om felet återkommer.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Sätt i en i taget och starta upp datorn mellan varje?

låter bra

Skrivet av Jonny Myran:

Om du kopplar skärmen direkt till moderkortet för att se om det ger bild ska du först ta ut grafikkortet.

det är redan urkopplat.
men tidigare fick jag ingen bild vare sig skärmen var kopplad på moderkortet eller graffekortet.
det var först efter att jag kopplat på ett av minnena igen och pillade på cpu-fläkten som jag skev tidigare

Skrivet av jocke92:

Ta dem en i taget, eller två och två och se om felet återkommer.

yes, tänkte köra minnet först och sen graffe, sist usb-3kortet

men ska jag först gå in i setup och spara innan jag satt tillbaka komponenterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

[..]

men ska jag först gå in i setup och spara innan jag satt tillbaka komponenterna?

Ja det kan du göra

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Ja det kan du göra

tänkte bara visa hur cpu-fläkten sitter nu, vet inte om det är rätt

och kommer inte bios setuppen komma upp för varje ny komponent jag stoppar tillbaka ?

Permalänk
Hedersmedlem

Endast en Push-pin är rätt monterad, de tre övriga sitter inte fastlåsta och är felmonterade.

Det går inte att vrida rätt i efterhand utan kylaren måste antagligen loss igen. Läs en av de många guider som finns så att du vet hur du ska göra innan du börjar.

Det saknas dessutom skruvar som håller moderkortet.

Har du verkligen moderkortsdistanser? Ser underligt ut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Endast en Push-pin är rätt monterad, de tre övriga sitter inte fastlåsta och är felmonterade.

Det går inte att vrida rätt i efterhand utan kylaren måste antagligen loss igen. Läs en av de många guider som finns så att du vet hur du ska göra innan du börjar.

Det saknas dessutom skruvar som håller moderkortet.

Har du verkligen moderkortsdistanser? Ser underligt ut.

jo jag vet, jag satta bara dit 3 av 6 skruvar till moderkortet efter att jag hade tagit loss det för felsökning.

vad menar du med att push-pinsen är felmonterade? jag har inte satt dit cpun utan jag köpte en färdigmonterad dator.
jag har bara flyttat över allt till ett annat chassi utan att ta loss cpun.

jag försökte ta loss cpu-fläkten nu bara för att se om jag kunde sätta tillbaka den igen och för att det kanke var det som var felet med allt.
och eftersom bios setup kom upp efter det så borde det ju vara cpun eller minnena eftersom att jag också satte i ett av minnena

Permalänk
Hedersmedlem

Samma princip ända sedan s775:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro