Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag kan inte nog upprepa att ett matlager som räcker i 2 veckor inte behöver vara svårt att ordna. Jag har tidvis varit stugvärd i svenska fjällen sommartid, då är säsongen 5 veckor och all mat måste vara med från början. På 2-3 banankartonger (som körs upp med skoter på vårvintern innan) har jag inte haft några problem att klara mathållning för 2 personer.

Här är en ungefärlig lista på vad jag brukar packa för 5 veckor, och då är vi två pers minst halva tiden.

kolhydrater:
10-12 kg pasta
2kg ris
1 större paket potatismospulver
4-6kg mjöl till bakning
pannkaksmix som blandas med vatten
3kg havregryn (tänk på att det härsknar på något år, till skillnad från pasta och mjöl)

protein & övrigt:
röda linser 0.5-1kg
köttkonserver 3-4st
tonfisk/makrill på burk 6-8st
kokosmjölk
krossade tomater, typ 8 kg (jag gillar tomatsås)
konserverade oliver
konserverad majs
socker
salt
torra kryddor
torrjäst
torrmjölk
buljongtärningar
tomatpuré (skrev jag att jag gillar tomat?)
minst 1kg sylt, hallon och lingon
utspädningsdryck 1:4, 6-10pkt
konc. citronsaft
rapsolja 1l
olivolja 1l
vinäger
godis
kex
te
kaffe

Mjölet kan ju lätt bytas mot mer lättpreparerade kolhydrater, eller hårdbröd.

Vad man typiskt blir sugen på är syrliga saker, då man har mindre frukt och grönt än vanligt. Därav mycket sylt och måltidsdryck i packningen, mer än jag äter under 5 veckor hemma. Samma torde gälla vid matbrist i butikerna.

Till just denna lista lägger jag till lite saker som är svårare att lagra, och kanske mindre enkla att räkna in i beredskapsförrådet: lök, chili, vitlök, parmesan, köttbullar, smör, kalles kaviar, ägg, lite grönsaker och bacon följer med i helikoptern när säsongen börjar. Men det står för en liten del av mängden, och det mesta i listan är sådant som jag kan göra vettig mat av bara genom att lägga till vatten och värme.

Listan förutsätter också energi till matlagning, den är inte anpassad för korta koktider eller med sådant som i nödfall kan ätas kallt. Så se upp med det, kanske satsa på snabbris och snabbpasta.

Dold text

Just din lista kommer såklart att se annorlunda ut, men min poäng är att det inte är särskilt svårt att ha ett förråd av basvaror som kan fås att räcka ganska länge.

Jag tror att det är lätt att hamna i att man funderar för mycket på vilka katastrofer som kan hända och tillslut så har man den perfekta teoretiska planen som ska täcka alla scenarier, man ska bara spara ihop till alla coola överlevnadsprylar och få tid att inreda sin källare till en bunker. Bättre att börja med att utgå från de dagliga behoven, och fundera på hur du klarar dem om du inte kan fylla på förråden på en månad och värme/el/vatten är borta. En matkartong som ovan kan man ordna direkt, den går också att plocka ihop över tid genom att köpa dubbelt av allt man handlar som är hållbart.

Edit: @Petterk s länkar till livsmedelsverket i förra inlägget är läsvärda.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Nu är det ju få här som tänker på att en bil kan fungera väldigt bra i en krissituation utöver att förflytta sig och saker.

En bra bil har typiskt:

• Ventilerad låsbar kupé med AC och bra luftfilter

• Bagageutrymme/baksäte som går utmärkt att sova i

• Radio med rejäl antenn

• Uttag för 12V (och många äldre bilar har en kraftig ciggtändare istället för dummyplugg i plast)

• Kraftiga ljuskällor fram

• Motorblock som kan hålla nyttig värme i timmar efter avstängning

• Tank stor nog för att köra motorn på tomgång väldigt länge

• Startkablar som kan användas för att starta andra bilar eller tända eld

• Verktygslåda (helst även en liten med spärrskaft och bits utöver bilens egna reducerade uppsättning)

Utöver det är nog kolfilter bra att ha hemma för att rena vatten. Extra blybatterier kan vara händiga också då de går att ladda direkt från en bil med startkablar, det finns ju biladaptrar för nästan allt och det mesta går att ladda över USB.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@Djhg2000: Har ju med utgångspunkten i tråden att göra att det inte nämnts något om bilar också. Har du fungerande mobilnät t.ex. även under ett långvarigt strömavbrott är det självklart att ladda telefonen från bilen exempelvis, samt ladda batterier till allt annat också då. Som värmekälla? Det är mer tveksamt, möjligen om bilen har bensin/dieselvärmare (parkeringsvärmare). Tomgångskörning är det ju generellt förbud på, och ska du värma upp bilen med motorvärmen så räcker ju inte tomgångskörning, att köra runt bilen för att få upp värmen slösar snabbt soppa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Fick hem en broschyr förra veckan "Om Krisen Eller Kriget Kommer" vilket ger information om vad man ska göra under kriser. I broschyren står att mer information finns på https://www.dinsakerhet.se/ och https://www.krisinformation.se/

Du och ett par miljoner andra svenskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det finns en mellanväg till att skafferiet är tomt och du har ett eget slakthus med tillhörande handgranater.

Har man inte plats för några kilo extra pasta, mjöl och konserver är köket felbyggt, även om du bor i en tvåa.

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag minns rätt så behöver en person minst 3-4 L vatten per dag, säg 4 personer i hushållet så är det 10-12 L vatten per dag och så ska det räcka i 14 dagar. Har ni alla 150L tankar redo i era välplanerade kök?

Permalänk
Medlem

Vägbeskrivningar till de närmaste skyddsrummen.

Om något händer som innebär att det kan vara dags att uppsöka ett så är det bra att inte behöva börja söka på nätet när alla andra också gör det, då om inte hela nätet är redan nere så kommer troligtvis alla serverar med den informationen vara det pga söktrycket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om jag minns rätt så behöver en person minst 3-4 L vatten per dag, säg 4 personer i hushållet så är det 10-12 L vatten per dag och så ska det räcka i 14 dagar. Har ni alla 150L tankar redo i era välplanerade kök?

Som sagt, MSB säger inte åt dig att lagra vatten för 2 veckor. MSBs rekommendationer gäller främst för några dagar, Livsmedelsverkets lilla förslag som jag länkade ovan gäller för en vecka och det ska du utan problem kunna förvara i köket. Utöver alla andra matvaror du har där.

Hur mycket vatten man behöver kommer också skilja från person till person, jag skulle klara mig på 2 L om dagen inkl matlagning. Rekommendationen från myndighetshåll brukar dock vara minst 3 L. Tvivlar dock på att folk faktiskt dricker 3-5 L om dagen, men matlagning räknas in så.

Du är inte fyra personer i en etta eller tvåa om du bor under normala förhållanden, hyresvärdar tillåter inte det. Bor du i flerfamiljshus har du ofta förråd i källaren, förråd som förr ofta fungerade som och kallades för matförråd, så du ska kunna ha mat till flera familjer om du så väljer/vill.

MSB tar för givet att du kan fylla på vatten åtminstone i början av en kris, därför säger de inte åt dig att du bör ha fyllda dunkar utan skriver/kommunicerar bara att du behöver lämpliga dunkar och flaskor. Tankbil eller stationer där du kan fylla på vatten kommer vid avbrott ganska snabbt i vanliga fall. Även om inte det skulle fungera finns andra källor. När det gäller skyddsrum så är målet att man minst ska kunna stanna där i tre dygn utan att bege sig ut för att skaffa vatten eller mat, och klara sig dessa tre dygn utan hjälp från samhället. En tioliters vattendunk per person löser alltså det mest akuta där och du slipper bli uttorkad under dessa tre dygn. Slås inte vattenförsörjningen ut så behöver du inte snåla med vatten heller för den delen.

Permalänk
Medlem

Ett annat guldkorn jag har tagit med mig från alldeles för många fältdygn med jobbet är babywipes.
Jag kan inte nog trycka på hur värdefulla babywipes är efter ett par dygn utan möjlighet till hygienskt underhåll. Torka av ansikte->armhålor->fötter->skrev->arslet, i den ordningen (eller omvänt om du vill, helt och hållet ditt val), följt av en tandborstning. Det gör under för stridsvärde/humör. Se till att det inte är wetwipes med alkohol bara, det är inte helt lika behagligt kan jag intyga, även om det fyller samma syfte.
Med en till två såna lappar kan man genomföra en helt ok fempunktstvätt som håller den värsta smutsen/bakteriehärdarna borta.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

En Pip-Boy, gärna en nyare modell.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har 1,3 km till närmaste butik, en lanthandel som har sämre sortiment än jag normalt sett har hemma själv. 2,2 mil är nästa affär, men då börjar det likna något iaf.

@Baalex: Jag använder våtservetter dagligen eftersom enbart toalettpapper inte duger med mina hygienkrav. En mycket bra produkt som jag använder precis som du när man saknar tillgång till slösbart vatten. Kan rekommendera Lidls variant. Kostar 17-18kr för 80st och i stort sett lika bra som premiummärkena.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det har nämnts några gånger i tråden men självklart skall man ha en viss mängd drivmedel stående men på samma sätt som konserver ha en rutin där beståndet byts ut enligt en rutin.
Är det inte praktiskt att byta ut den t.ex om det förvaras i tanken till ett större reservkraftaggregat är det nödvändigt att tillsätta bekämpningsmedel som förhindrar alg tillkomst. Det finns även speciell diesel att köpa men det är svårt att få tag på i små mängder.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Djhg2000: Har ju med utgångspunkten i tråden att göra att det inte nämnts något om bilar också. Har du fungerande mobilnät t.ex. även under ett långvarigt strömavbrott är det självklart att ladda telefonen från bilen exempelvis, samt ladda batterier till allt annat också då. Som värmekälla? Det är mer tveksamt, möjligen om bilen har bensin/dieselvärmare (parkeringsvärmare). Tomgångskörning är det ju generellt förbud på, och ska du värma upp bilen med motorvärmen så räcker ju inte tomgångskörning, att köra runt bilen för att få upp värmen slösar snabbt soppa.

Naturligtvis förutsätter det att bilen fortfarande går att använda, men telefonnätet behöver inte vara igång för att mobiler ska vara användbara (kamera, lampa, radio, etc).

Värme finns det ofta gott om även på tomgång om du inte har en liten diselmotor. Att längre tomgångskörning är förbjudet i många städer lär inte spela så stor roll i en krussituation, poliser lär ju ha andra prioriteringar och ingen vettig domstol skulle ge dig mer än minimalt straff för att tomgångsköra i en nödsituation.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Naturligtvis förutsätter det att bilen fortfarande går att använda, men telefonnätet behöver inte vara igång för att mobiler ska vara användbara (kamera, lampa, radio, etc).

Värme finns det ofta gott om även på tomgång om du inte har en liten diselmotor. Att längre tomgångskörning är förbjudet i många städer lär inte spela så stor roll i en krussituation, poliser lär ju ha andra prioriteringar och ingen vettig domstol skulle ge dig mer än minimalt straff för att tomgångsköra i en nödsituation.

En parkeringsvärmare är fortfarande mer effektiv, kan givetvis installeras på bensinbil också. Att tomgångsköra några minuter ger knappt värme nog till avfrostning, moderna bilar stänger ju av motorn själva också. Så då måste du hur som köra runt, även för att bara avfrosta rutorna. I en krissituation vill man inte använda upp bränslet i onödan. Förutom att du riskerar böter så kan givetvis tomgångskörning vara störande, och dessutom en lokal utsläppskälla man kanske inte vill ha på vintern.

En mobil kan du givetvis sitta och spela spel på, med vid strömavbrott så kommer du vilja stänga av den och spara på batteriet, radiomottagningen (om din telefon har FM-mottagare) är dålig och det drar onödigt med batteri mot en liten portabel radio, ljuskällor har du förhoppningsvis vettigare. Batteri i telefonen behöver du nog om de startar upp mobilnätet.

Permalänk
Medlem

Jag har kört igenom alla seasons av Walking Dead ifrån Telltale, jag vet exakt hur jag ska göra.
Inget jag tänker på, inget jag orkar lägga energi på eller bry mig om. Blir det WW3 i Sverige så well, shit happens. Den risken är lägre än vad det går att beräkna dock så

Saker som gudrun kan påverka lite sure, men inte tillräckligt för det ska var en katastrof med överlevnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Som sagt, MSB säger inte åt dig att lagra vatten för 2 veckor. MSBs rekommendationer gäller främst för några dagar, Livsmedelsverkets lilla förslag som jag länkade ovan gäller för en vecka och det ska du utan problem kunna förvara i köket. Utöver alla andra matvaror du har där.

Hur mycket vatten man behöver kommer också skilja från person till person, jag skulle klara mig på 2 L om dagen inkl matlagning. Rekommendationen från myndighetshåll brukar dock vara minst 3 L. Tvivlar dock på att folk faktiskt dricker 3-5 L om dagen, men matlagning räknas in så.

Du är inte fyra personer i en etta eller tvåa om du bor under normala förhållanden, hyresvärdar tillåter inte det. Bor du i flerfamiljshus har du ofta förråd i källaren, förråd som förr ofta fungerade som och kallades för matförråd, så du ska kunna ha mat till flera familjer om du så väljer/vill.

MSB tar för givet att du kan fylla på vatten åtminstone i början av en kris, därför säger de inte åt dig att du bör ha fyllda dunkar utan skriver/kommunicerar bara att du behöver lämpliga dunkar och flaskor. Tankbil eller stationer där du kan fylla på vatten kommer vid avbrott ganska snabbt i vanliga fall. Även om inte det skulle fungera finns andra källor. När det gäller skyddsrum så är målet att man minst ska kunna stanna där i tre dygn utan att bege sig ut för att skaffa vatten eller mat, och klara sig dessa tre dygn utan hjälp från samhället. En tioliters vattendunk per person löser alltså det mest akuta där och du slipper bli uttorkad under dessa tre dygn. Slås inte vattenförsörjningen ut så behöver du inte snåla med vatten heller för den delen.

Nej, jag tittade igenom broschyren igår och den verkar inte säga något om det alls, så var kommer de här siffrorna som snurrar runt i media kring 10 dagar, 14 dagar? Sen är jag personligen lite undrande till hur man typ ska få fram vatten till alla om elen är borta, finns det ett bara tusen lediga tankbilar redo bara så där? För att ställa upp typ en tankbil på Götaplatsen och räkna med att det ska räcka lär ju inte hålla. Dessutom förmodar jag att bilar som kört typ besin och annat behöver rengöras rätt rejält innan det är aktuellt att köra dricksvatten i dom.

4 personer i en tvåa kanske är ovanligt i Flen men knappast i Stockholm, det finns något som kallas barn som är typ som vanliga människor fast mindre Förråd är lite knepigt, speciellt om man som jag har stora skyltar som talar om att det är Skyddsrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag har kört igenom alla seasons av Walking Dead ifrån Telltale, jag vet exakt hur jag ska göra.
Inget jag tänker på, inget jag orkar lägga energi på eller bry mig om. Blir det WW3 i Sverige så well, shit happens. Den risken är lägre än vad det går att beräkna dock så

Saker som gudrun kan påverka lite sure, men inte tillräckligt för det ska var en katastrof med överlevnad.

Dessutom har väl Walking Dead (iaf så länge jag orkade kolla) bevisat att det är dom absolut mest korkade människorna som verkar överleva längst medan alla med någon som helst hjärnkapacitet stryker med direkt. Och korkade människor förbereder sig sällan för någonting

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Förståt att många anser kameran vara viktigare än liv och hälsa men vad måste man ha kameran till under en krissituation? Du lär ändå inte kunna nå instagram Radio, idag är det väl inte så många mobiler som har FM sändare mottagare inbyggd längre eller har jag fel? Vet att en del har det men sen ändå har dom avstängda, dvs dom går inte att använda. Har för mig att det var något som MSB tog upp tidigare. Dessutom lär man behöva ett trådat headset för att det ska lira.

Tomgångskörning är ju inget problem om man har Tesla, däremot blir det nog lite jobbigare att "tanka" när elen inte finns längre Dessutom ska den ju ha ett filter som står emot biologisk och kemisk krigföring men om det verkligen fungerar hoppas jag aldrig behöva ta reda på. Dessutom har jag mina tvivle om resten av karossen verkligen är lufttät...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Dessutom har väl Walking Dead (iaf så länge jag orkade kolla) bevisat att det är dom absolut mest korkade människorna som verkar överleva längst medan alla med någon som helst hjärnkapacitet stryker med direkt. Och korkade människor förbereder sig sällan för någonting

Bara emulera Clementine i Walking Dead spelet så ez survival, men ja kommer inte ta hand om någon dum bebis dock.
Cya brainacs.

Permalänk
Medlem

Vi bor mitt ute i ingenstans och vi preppar mat, vattten och gasol etc.
Mest för vi lät blir insnöade och kan vara utan el i en vecka om det vill sig illa.
Kulvapen har jag inte mycket för lär mig hellre långbåge och liknande mer primitiva vapen som håller längre

Bra lista!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Hmmm, konservöppnare

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag skulle utan tvekan få plats med 100st 1,5liters petflaskor i mitt kök. Men nu är det ingen så vitt jag vet som rekommenderar detta. Däremot en eller ett par tomma 20L dunkar som går att fylla med vatten vid behov.

Vattenrekommendationerna inkluderar vatten som finns i livsmedel. Du ska inte dricka 4liter om dagen. Då hamnar du snarare i riskzonen för vattenförgiftning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Mindre samhällen brukar ha närmare till mataffärer än du har ute i bostadsområdet i någon av de större kommunerna eller kranskommunerna till storstäderna. De som bor i större kommuner har all anledning att veckohandla och ha mat hemma, medan de i små kommuner inte har samma drivkraft för att göra detsamma, då de har nära till vettiga affärer. Det är de runt storstäderna som kör mest bil också, mer än glesbygdskommunerna i något fall.

Kanske att det år så.

Nu har jag bara erfarenhet av ett mindre samhälle (norrlands innland).
När jag flyttade dit hade vi 3km till en affär. Men de fanns folk i samma by som hade >1mil.

När jag flyttade från låg närmsta butik ca 3mil från.

Under åren som gick så stängde 4 eller 5 butiker där emellan, eftersom alla byfolk ändå arbetade i de större samhällena i där priserna var bättre och utbudet större.

Det var förvisso e "avflyttnings by", och befolkningen minskade säkert kring 30% under tiden jag bodde där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nej, jag tittade igenom broschyren igår och den verkar inte säga något om det alls, så var kommer de här siffrorna som snurrar runt i media kring 10 dagar, 14 dagar? Sen är jag personligen lite undrande till hur man typ ska få fram vatten till alla om elen är borta, finns det ett bara tusen lediga tankbilar redo bara så där? För att ställa upp typ en tankbil på Götaplatsen och räkna med att det ska räcka lär ju inte hålla. Dessutom förmodar jag att bilar som kört typ besin och annat behöver rengöras rätt rejält innan det är aktuellt att köra dricksvatten i dom.

4 personer i en tvåa kanske är ovanligt i Flen men knappast i Stockholm, det finns något som kallas barn som är typ som vanliga människor fast mindre Förråd är lite knepigt, speciellt om man som jag har stora skyltar som talar om att det är Skyddsrum.

Finns ganska gott om vattenbilar och en tankbil kan såklart åka runt och fylla på olika utplacerade större vattentankar/kärl för den delen. Vattentankar brukar finnas hos lokala företag, så det är inte nödvändigtvis något du behöver ta utifrån. Bilar som levererar bränsle är såklart inte godkända för dricksvatten, men de som levererar till din pool t.ex. är ofta. Har du egna möjligheter till transporter kommer du såklart kunna hämta vatten på någon form av ordningsställd plats. Tankbilar kan ha plats för allt mellan 10 till 40 kubik, en mindre tankbil räcker alltså för att 3333 stycken ska få 3 L vardera, eller om vi räknar per hushåll och 1000 hushåll så får varje hushåll i snitt 10 L. Tankbilen kan såklart leverera vatten flera gånger om dagen. Genomsnittliga hushållet i Göteborg är på 2,14 personer, eller 2,8 personer i Angered. Den genomsnittliga hushållsstorleken är ofta mindre i de stora städerna än landets snitt, förortskommunerna är mer trångbodda än storstadskommunerna själva i det måttet.

Skyddsrum får användas som förråd under fredstid, det blir ju inte ofred för att en storm kommer. Vid ofred så slängs såklart allt ut från utrymmet, men det finns gott om hus som har andra förråd i källaren också och även om grejerna skulle slängas ut kan du säkert ta tillvara på livsmedel eller vad du nu hade i förrådet.

I Lorensberg bor det bara drygt 1800 personer, i hela stadsdelsnämnden "Centrum" bor det straxt över 61000 – det kanske är 20-30 leveranser av dricksvatten med tankbil per dygn, för centrum i Göteborg kanske du behöver tio platser du levererar till. Kommuner levererar vatten (med tankbil) när de har störningar i nätet, så det är inte så himla konstiga saker. De kanske inte har några egna bilar, men lokala åkerier har ofta godkända fordon. Ofta går det ju bra att ordna transportmedlen från annat håll också.

Det är fler singelhushåll i Stockholms kommun än det är i Flen för övrigt. Sen har du på 949761 invånare i Stockholm i 445990 bostäder/hushåll, så det är inte som normen är att det saknas hushåll och det därför är många i varje hushåll. Finns undersökningar på hur tätt stockholmarna bor, och på en lägenhet mellan 61-80 m² bor det i snitt 1,97 personer. Stockholm har inte heller högre maxgränser på hur många som får bo i en lägenhet än här. I en vanlig tvåa bör du för den delen kunna ha mat för en vecka för fyra personer utan problem, utan att använda förråd utanför lägenheten. Så länge du kan fylla på vattendunkar någon gång i veckan bör du också kunna klara din vattenförsörjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag skulle utan tvekan få plats med 100st 1,5liters petflaskor i mitt kök. Men nu är det ingen så vitt jag vet som rekommenderar detta. Däremot en eller ett par tomma 20L dunkar som går att fylla med vatten vid behov.

Vattenrekommendationerna inkluderar vatten som finns i livsmedel. Du ska inte dricka 4liter om dagen. Då hamnar du snarare i riskzonen för vattenförgiftning.

Ja, det skulle jag också utan problem och jag skulle nog få plats med ett reservkraftverk också men därmed inte sagt att jag vill ha det stående där IFALL det skulle behövas

Permalänk
Medlem

@Petterk: Gäller dock att det finns drivmedel till tankbilarna också och folk som är beredda att köra dom, fast det har man förhoppningsvis tänkt på så länge det är mer naturkatastrofer och liknande. Vid terrorbombingar och liknande kan det nog vara svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, det skulle jag också utan problem och jag skulle nog få plats med ett reservkraftverk också men därmed inte sagt att jag vill ha det stående där IFALL det skulle behövas

Balkong/källarförråd/vindsförråd? Hyrt garage?

Går utan problem att förvara hundratals liter vatten i en lägenhet, alla med akvarium gör ju redan detta. De som har ont om plats kan ju alltid förvara några hopfällbara vattentankar som de fyller först när behovet uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Petterk: Gäller dock att det finns drivmedel till tankbilarna också och folk som är beredda att köra dom, fast det har man förhoppningsvis tänkt på så länge det är mer naturkatastrofer och liknande. Vid terrorbombingar och liknande kan det nog vara svårare.

Åkerier har i regel egna bränsletankar, räcker åtminstone några dagar. Går det inte att få leveranser av bränsle får man helt enkelt evakuera innan allt bränsle tar slut och utrymma området som inte kan upprätthålla det basala. Vid krig är det ofta frivilliga eller folk som är anställda hos hjälporganisationer som gör de farligaste uppdragen. Ingen makt kan bomba allt hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Balkong/källarförråd/vindsförråd? Hyrt garage?

Går utan problem att förvara hundratals liter vatten i en lägenhet, alla med akvarium gör ju redan detta. De som har ont om plats kan ju alltid förvara några hopfällbara vattentankar som de fyller först när behovet uppstår.

Well, jag konstaterar att förutsättningarna i Stockhom och Flen nog är lite olika. Bara att bära in och ut några hundra liter vatten till ett vindförråd utan hiss och sen byta ut det lite då och då är nog rätt svettigt för många. Allt går så klart men i detta fall handlar det väl främst om vad som fungerar för en normalperson i landet som inte har ovanligt mycket aluminiumfolie hemma. Sen beror det så klart på vad man förbereder sig mot. T.ex. antagandet att man ska förvarna om att "Vattenförsörjningen kommer slås ut imorgon så fyller era badkar idag" är jag lite tveksam till, om man vet att det ska hända borde man rimligtvis kunna förhindra det, vet man det inte så lär det ju vara så dags att skruva på kranen när vattnet redan är borta. Sen ska systemen klara av att några hundratusen personer samtidigt drar på alla kranar på max osv. Jag vidhåller att det för många lär bli besvärligt med just vattenbiten men ska inte påstå att jag direkt har någon expertkunskap i ämnet så det är mer byggt på mina egna antaganden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Kanske att det år så.

Nu har jag bara erfarenhet av ett mindre samhälle (norrlands innland).
När jag flyttade dit hade vi 3km till en affär. Men de fanns folk i samma by som hade >1mil.

När jag flyttade från låg närmsta butik ca 3mil från.

Under åren som gick så stängde 4 eller 5 butiker där emellan, eftersom alla byfolk ändå arbetade i de större samhällena i där priserna var bättre och utbudet större.

Det var förvisso e "avflyttnings by", och befolkningen minskade säkert kring 30% under tiden jag bodde där.

De flesta i glesbygdskommuner har ganska nära till affärer också, då de flesta fortfarande bor i tätorter. I Norrbotten har som sagt över 93 % max 10 minuters bilresa till affären. Arjeplog har längst till livsmedelsbutik i länet, där har 14,1 % längre än 20 minuters bilresa. De i Piteå är de som har närmast till livsmedelsaffär. Vilhelmina har som väntat längst till livsmedelsbutiken i Västerbotten, där har dock fortfarande 92,6 % upp till 20 min bilresa och 7,1 % har mer än 20 minuter, 70,3 % har 0-10 minuter. Extremare exempel har du inte i Sverige, och i södra delarna av landet har du i regel nära till en butik även om du "bor ute på landet". Alla kommuner häromkring har affär inom max 10 minuters bilresa. Många kommuner som officiellt klassas som glesbygdskommuner har ändå runt 80-90 % den närmsta livsmedelsbutiken inom 10 minuters bilresa. De som har riktigt långt är inte så stor grupp.