Lära sig programmera - vilka appar? (Basic)

Permalänk
Inaktiv

Lära sig programmera - vilka appar? (Basic)

Hej,

Play Store innehåller en rad appar för att lära sig grunderna i diverse programmeringsspråk.
Som vanligt blir det rätt svårt att välja bland alla godsaker...

Är det några ni har testat/hört om, som ni kan rekommendera?

Jag är helt novis. Tänkte försöka 'känna på' något utav Python/C/Java - på intressenivå.

Tack!

Permalänk
Medlem

Bara en fråga - du är bestämd att det är en android-app som gäller? Web-kurser och dylikt ej av intresse? Tror utbudet är mycket större där. Med det sagt så vet jag inte mycket om vad som finns i app-väg.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

JavaScript, Grasshopper från Google
Python, Pythonista verkar bara finnas för iOS.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag antingen valt att ta en kurs på närmsta universitet eller skaffat boken "Programming -- Principles and Practice Using C++" av Bjarne Stroustrup. Den är pedagogisk och väldigt bra (tyckte jag).

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Hade jag varit du hade jag antingen valt att ta en kurs på närmsta universitet eller skaffat boken "Programming -- Principles and Practice Using C++" av Bjarne Stroustrup. Den är pedagogisk och väldigt bra (tyckte jag).

Tyvärr är sveriges universitetskurser sämre än sämst, slösa inte bort din tid där.

Till TS, det enklaste i mina ögon är att hålla det praktiskt med lite teori i början för att se om det är något för dig. Att köpa en C++ bok på 1000 sidor kommer nog inte hjälpa dig så mycket. Försök istället komma på något enkelt projekt, t ex miniräknare, butikhantering, Snake etc. Bestäm sedan ett språk, vad du väljer är inte jätteviktigt men ta helst något som är väletablerat, t ex Java, C#, Javascript eller Python. Personligen rekommenderar jag C# då det är ganska enkelt och tydligt, hyfsat lätt att komma igång med. När du sitter med ett projekt kommer du hela tiden behöva kolla upp saker, vilket man lär sig ganska bra på. När du har några mindre projekt under bältet är det vettigt att försöka fördjupa sig lite mer i teorin. Tutorial Points har mycket bra saker, men ärligt talat finns det tonvis med bra kom igång guider på nätet.

Jag tror inte man kommer så långt på att lära sig programmering via appar, mest för att programmering är ett hantverk och mycket praktiskt.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Jag tror inte man kommer så långt på att lära sig programmering via appar, mest för att programmering är ett hantverk och mycket praktiskt.

+1

Faktiskt försökt lära mig själv nytt programmeringsspråk med hjälp av en app och det gick inte bra. Man måste skriva kod för att lära sig det.

Personligen rekommenderar jag antingen c# eller javascript då det är lätta språk med mycket hjälp. Kolla på någon enklare tutorial/onlinekurs/youtubekurs och när du börjat förstå lite grann så gör ett eget litet projekt och gå på ”learn by doing”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tyvärr är sveriges universitetskurser sämre än sämst, slösa inte bort din tid där.

Varstans har du pluggat om du fått den uppfattningen? Jag är väldigt nöjd med de kurser jag läst på LiU.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Det är som bevisats i trådens svar väldigt olika hur man lär sig bäst. För vissa är lärarledd undervisning bäst, andra behöver en bok och vissa kanske behöver något mer interaktivt som en app. Ofta behöver man fler kanaler än en för att lära sig. Viktigt är dock att precis som med fysisk träning så finns det ingen app som lär dig dig automatiskt, det är du som måste göra jobbet oavsett vilken/vilka vägar du väljer att lära dig programmera på.

Jag skulle dock börja med ett sk interpreterat språk initialt, dvs Basic eller Python, man kan skriva och exekvera enskilda rader kod för att få en omedelbar tillfredsställelse. Mao Python i valfri dator os eller iOS, tyvärr ej Android. Det går ju också att testa Basic i Excel om man har Excel. Google håller ju på att avveckla Java till förmån för Kotlin som iofs använder samma JVM för exekvering. Java ägs av det enda enligt mig på riktigt ondskefulla mjukvaruföretaget Oracle. C++ är ju troligen fett bäst i längden men så jävla trist att börja med.

Eftersom du verkar ha en Android-mobil skulle jag säga att om du är intresserad av mobilutveckling är Google en formidabel skattkista för utvecklare. De precis som Apple och Microsoft har insett att det är tredjepartsutvecklarna som är viktigast för ett operativsystems konkurrenskraft.
https://codelabs.developers.google.com/codelabs/build-your-fi...

Permalänk
Medlem

Det bästa är bara att bygga, bygga & bygga! Med nyfikenhet bara bygg saker du är nyfiken på hur det faktiskt ser ut/kan se ut i kod. Jag använde Unity för att replikera beteenden i spel jag såg, t.ex. landningsställ som automatiskt fällde ut när en raket vara nära en landningszon... Osv osv..

Är det roligt kommer du fortsätta. Att köpa en 3 kg C++ bok, får nästan vem som helst att tappa intresset. Gör sånt du tycker är kul så kommer kunskapen automatiskt på köpet med tiden!

Permalänk

https://www.codecademy.com/

Gratis (du kan dock ha pro om du vill).

Enkla kurser där du kör direkt i webbläsaren och behöver inga program!

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]
{ i5-9600k - RTX 3070 OC - 16GB - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Workstation --]
{ i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Tyvärr är sveriges universitetskurser sämre än sämst, slösa inte bort din tid där.

Jag vill bestämt säga att du har fel men du är välkommen att utveckla varför så skulle vara fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bot - Medium:

+1

Faktiskt försökt lära mig själv nytt programmeringsspråk med hjälp av en app och det gick inte bra. Man måste skriva kod för att lära sig det.

Personligen rekommenderar jag antingen c# eller javascript då det är lätta språk med mycket hjälp. Kolla på någon enklare tutorial/onlinekurs/youtubekurs och när du börjat förstå lite grann så gör ett eget litet projekt och gå på ”learn by doing”.

Skrivet av Shimonu:

Jag vill bestämt säga att du har fel men du är välkommen att utveckla varför så skulle vara fallet.

Nu har jag knappast läst alla kurser på alla universitet, men jag har fått uppfattningen är standarden är mycket låg för it och framförallt programmerings kurser. Jag har läst på både KTH och Mau och det var under all kritik dåligt. Laborationer där lärarna inte dyker upp och koncept som lärs ut fel. Jag har läst både grundkurser och lite mer avancerade men alla var ungefär lika dåliga. En avancerad C# kurs där man fick lära sig grunderna inom programmering såsom loopar och if satser (i en avancerad kurs!). Även läst en C++ kurs för icke nybörjare av världens mest opedagogiska lärare som gick igenom obskyra programmerings mönster som aldrig används i produktion. Haft många "projekt", fast egentligen var det grupparbeten så att lärarna slipper sitta och bedöma studenterna individuellt. Fick läsa in allting på egen hand, en stor del av utbildningen var bara slöseri med min tid och folkets skattepengar tyvärr.

Men oavsett om kurserna skulle vara bra eller ej är det ändå egna projekt och experimenterade som gäller i mina ögon.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Nu har jag knappast läst alla kurser på alla universitet, men jag har fått uppfattningen är standarden är mycket låg för it och framförallt programmerings kurser. Jag har läst på både KTH och Mau och det var under all kritik dåligt. Laborationer där lärarna inte dyker upp och koncept som lärs ut fel. Jag har läst både grundkurser och lite mer avancerade men alla var ungefär lika dåliga. En avancerad C# kurs där man fick lära sig grunderna inom programmering såsom loopar och if satser (i en avancerad kurs!). Även läst en C++ kurs för icke nybörjare av världens mest opedagogiska lärare som gick igenom obskyra programmerings mönster som aldrig används i produktion. Haft många "projekt", fast egentligen var det grupparbeten så att lärarna slipper sitta och bedöma studenterna individuellt. Fick läsa in allting på egen hand, en stor del av utbildningen var bara slöseri med min tid och folkets skattepengar tyvärr.

Men oavsett om kurserna skulle vara bra eller ej är det ändå egna projekt och experimenterade som gäller i mina ögon.

Så du har haft en dålig upplevelse med KTH och något universitet jag aldrig hört talas om. Är det inte då väldigt förhastat att förkasta alla Sveriges universitetskurser kring programmering? Kanske bara en aning?

Praktik och teori går hand i hand. Det hjälper att förstå teorin när man ska göra sina egna projekt och experiment. För att förstå hur teorin appliceras måste man faktiskt ha fått händerna smutsiga och gjort det. Det ena utesluter inte det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Så du har haft en dålig upplevelse med KTH och något universitet jag aldrig hört talas om. Är det inte då väldigt förhastat att förkasta alla Sveriges universitetskurser kring programmering? Kanske bara en aning?

Praktik och teori går hand i hand. Det hjälper att förstå teorin när man ska göra sina egna projekt och experiment. För att förstå hur teorin appliceras måste man faktiskt ha fått händerna smutsiga och gjort det. Det ena utesluter inte det andra.

Haft otaliga kursare som pluggat på andra skolor som säger samma sak. Mau är förresten Malmös universitet, tidigare Mah, Malmö högskola.

Jag har inte påstått någonstans att teori inte är viktigt. Jag har tidigare sagt precis samma sak som du, jag tycker man ska börja med något praktiskt då teorin kan vara abstrakt i början och svår att förstå sig på.

Om jag däremot ska rekommendera någon slags utbildning så är det att gå med i klubbar eller event där frivilliga lär ut programmering till vem som helst. Varit på några stycken, oftast trevligt folk, främst från industrin och personer med starkt intresse. Man kan utbyta mycket kunskaper där och lära sig en hel del. Brukar finnas för både nybörjare och proffs, kanske är något för ts. Är väl kostnadfritt för det mesta, ibland finns det även mat och fika om det är sponsrat.

Permalänk

@anon278840:

Nu återgår vi till TS ursprungliga fråga. Du får pluspoäng för att du säger att du vill lära dig programmera, inte lära dig ett programspråk. Programmeringen handlar till stor del om att lära sig att bryta ner uppgiften i små lagom stora delar och, typ, lära sig se problemet i loopar och villkor. Vilket programspråk man gör detta i spelar ingen större roll. När man väl kan programmera är det lätt att ta till sig ett nytt språk. Jag brukar rekommendera Python för nybörjare men om du redan vet att du vill skriva Android-appar är det nog bäst att börja direkt med Java.

Jag skulle rekommendera att du tittar på online-kurser (MOOC). Det finns både sådana man betalar för och de som är gratis. Dessa kurser brukar bestå av omväxlande videoföreläsningar och programmeringsuppgifter där du skall använda det som föreläsningen handlade om. Om din engelska så bra att du hänger med kan du exempelvis testa en edX-kurs i python, men det finns även kurser på svenska eller om andra programmeringsspråk (fråga google).

När du väl har snappat upp grunderna och kan börja lösa enkla uppgifter på egen hand skulle jag föreslå att du börja lösa uppgifter på https://www.codewars.com/. Där får man börja med enkla programmeringsuppgifter och när man klarat av uppgiften får man se hur andra löst samma uppgift. Då lär man sig nya finesser i språket och man får se andra smarta sätt att angripa problemet. Man lär sig ganska mycket på att kolla på andras lösningar när man först har löst den uppgiften själv, "Aha, kan man göra sådär - det var snyggare än min lösning" Du kan även lösa samma uppgift i olika programspråk.