Permalänk
Medlem

@anon170706:
Svaret är att DJI borde utveckla en racingdrönare. Med deras kunskaper och redan fungerande tekniker skulle den förmodligen sopa mattan med DIY byggena på vissa områden som bildkvalle, autonoma funktioner och kanske batteritid. Tyvärr lär dom inte göra det då marknaden är så liten jämfört med filmdrönare.

Permalänk
Inaktiv

@nibbloid: vad menar du med mavic? Och med Pro antar jag att du menar mavic Pro?
Jag har då inte hört något om någon sådan begränsning.

@myllerman: ja det hade varit fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nibbloid:

Hej,
Funderar på att köpa en Mavic eller en Pro, men hört att i alal fall Mavic har en räckvidd på typ 200-300m i Sverige? Att den går in i nåt EC mode som sätter begränsningar? Är det någon som vet om det är sant? Känns ju ovärt isf? Är det samma för Pro? Eller finns det hack så man kan komma runt det?

Har säkert med att göra att de är rätt små.. Ser ju knappt min Inspire 2 på 500m och enligt de regler som finns, ska du kunna se den hela tiden under flygningen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone: Pratar om en teknisk begränsning:

"Fotar och filmar bra men räckvidden i Sverige är ett skämt. Den ställer sig i EC läge och får då räckvidd på 200-300m. Problemet är att den börjar klippa i bilden på de avstånden och den syns fortfarande! Skamligt. Är den värd 10k? Om du vill filma på kortare avstånd är den inte prisvärd men ok för den pengen. Tar bilder i raw format för den som vill fotografera vilket är smidigt och just den här drönarens räddning."

Permalänk
Medlem
Skrivet av nibbloid:

@DaBone: Pratar om en teknisk begränsning:

"Fotar och filmar bra men räckvidden i Sverige är ett skämt. Den ställer sig i EC läge och får då räckvidd på 200-300m. Problemet är att den börjar klippa i bilden på de avstånden och den syns fortfarande! Skamligt. Är den värd 10k? Om du vill filma på kortare avstånd är den inte prisvärd men ok för den pengen. Tar bilder i raw format för den som vill fotografera vilket är smidigt och just den här drönarens räddning."

Det var det jag menade. På grund av de lagar och regler vi har i Sverige/EU, så mjukvaru-regleras drönarna, så de inte kan flyga 2km ut. I USA är det andra lagar och regler och där går också samma drönare längre ut, än vad den gör i Sverige.
Så skyll inte på DJI i detta fall, utan på våra politiker och lagstiftare.

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det var det jag menade. På grund av de lagar och regler vi har i Sverige/EU, så mjukvaru-regleras drönarna, så de inte kan flyga 2km ut. I USA är det andra lagar och regler och där går också samma drönare längre ut, än vad den gör i Sverige.
Så skyll inte på DJI i detta fall, utan på våra politiker och lagstiftare.

Wut? Jag har flygit längre än 6 km bort med min P4P.. Såvida det inte uppdaterats i firmware..

Visa signatur

Fractal Terra | ASUS ROG STRIX B850-I | 9800X3D + Thermalright X47 | 64 GB D5 6000 MT | 9070 XT

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Wut? Jag har flygit längre än 6 km bort med min P4P.. Såvida det inte uppdaterats i firmware..

6km låter långt.. men kanske kan gå. Så här står det på DJI:s hemsida, om de olika regionala låsningarna på P4P.

REMOTE CONTROLLER

Operating Frequency 2.400 - 2.483 GHz and 5.725 - 5.825 GHz
Max Transmission Distance 2.400 - 2.483 GHz (Unobstructed, free of interference)
FCC: 4.3 mi (7 km)
CE: 2.2 mi (3.5 km)
SRRC: 2.5 mi (4 km)
5.725 - 5.825 GHz (Unobstructed, free of interference)
CE: 1.2 mi (2 km)
SRRC: 3.1 mi (5 km)

Så enligt detta bör du då varit och flygit i USA, för att kunna få den räckvidden... I Europa får du 3.5km enligt listan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt rekord i avstånd är 2,4km med en P3 Advanced. Tappade bild efter 2,4 inte kontrollmottagning men vände iaf. 100meters höjd.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

FCC och CE är beteckningarna på olika lägen, för olika länder/områden. I europa får du inte kräma på lika mycket "ström/watt" i utsignalen, då det kan störa andra signaler annars. En sämre utsignal ger i sin tur sämre räckvidd...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

6km låter långt.. men kanske kan gå. Så här står det på DJI:s hemsida, om de olika regionala låsningarna på P4P.

REMOTE CONTROLLER

Operating Frequency 2.400 - 2.483 GHz and 5.725 - 5.825 GHz
Max Transmission Distance 2.400 - 2.483 GHz (Unobstructed, free of interference)
CE: 2.2 mi (3.5 km)
SRRC: 2.5 mi (4 km)
5.725 - 5.825 GHz (Unobstructed, free of interference)
CE: 1.2 mi (2 km)
SRRC: 3.1 mi (5 km)

Så enligt detta bör du då varit och flygit i USA, för att kunna få den räckvidden... I Europa får du 3.5km enligt listan.

Det var uppe i arjeplogsfjällen jag testade flyga 6 km bort med väldigt lite störningar och helt fri sikt.. Skulle aldrig pröva flyga längre än 2 km i normala omständigheter..

Visa signatur

Fractal Terra | ASUS ROG STRIX B850-I | 9800X3D + Thermalright X47 | 64 GB D5 6000 MT | 9070 XT

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk

Tjena och tack för insläpp.
Har bytt drönare från typhoon till dji mavic air, i typhoonen hade jag amerikansk programvara så att jag kunde flyga längre bort eftersom jag använder den i företaget.
Kan man byta programvara i mavic air?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffo3860:

Tjena och tack för insläpp.
Har bytt drönare från typhoon till dji mavic air, i typhoonen hade jag amerikansk programvara så att jag kunde flyga längre bort eftersom jag använder den i företaget.
Kan man byta programvara i mavic air?

Hur långt kommer du med EU/CE-programvaran?

Permalänk
Skrivet av Logixx:

Hur långt kommer du med EU/CE-programvaran?

Ca 300 m

Permalänk

Gimbal problem

Phantom 4 Pro obsidian!
Har fått problem med gimalen som slår från sida till sida. Har inte kraschat eller gjort någon hård landning.

Permalänk
Medlem

@Steffo3860: Kolla runt lite i denna tråd. Verkar finnas lösningar. Dock verkar det lite hit-or-miss.

https://mavicpilots.com/threads/fcc-mode-in-ce-area.34397/

Och tack för svar om räckvidden i CE-läge. Jag tror jag hoppar Mavic Air och kör på en Mavic Pro istället. Vill ha något mer bärbart än min Phantom 3 Professional, men vill inte tumma på räckvidden så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJi-nordin:

Phantom 4 Pro obsidian!
Har fått problem med gimalen som slår från sida till sida. Har inte kraschat eller gjort någon hård landning.

Fick det på min Mavic Air. Lite lätt sprut med tryckluft fixade biffen. Troligen något småkryp som satt sig illa.

Med risk att bli tjatig. Här en jämförelse mellan kameran i Nexus 6P, One Plus 5 (filmat med DJI Osmo mobil 2 appen) och Mavic Air.
(Tar tid innan YT renderat klart i 4K)

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av DJi-nordin:

Phantom 4 Pro obsidian!

Tackar. Ska söka i tråden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Steffo3860:

Ca 300 m

Kan man inte flyga längre bort än 300m med drönarna från dji om de har EU mjukvara!?
Eller är det enbart höjden du menar?

Permalänk
Medlem

Räckvidden ni pratar om kan inte stämma, måste vara höjden eller nått. Har sett svensköpt mavic pro flyga över 1500m bort med bild utan problem..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Skrivet av BananaFace:

Räckvidden ni pratar om kan inte stämma, måste vara höjden eller nått. Har sett svensköpt mavic pro flyga över 1500m bort med bild utan problem..

Efter 300 meter tappar den både bild och komunikation, meddelar "tappat signal återvänder hem".
4 gånger och samma sak.

Permalänk
Skrivet av Steffo3860:

Efter 300 meter tappar den både bild och komunikation, meddelar "tappat signal återvänder hem".
4 gånger och samma sak.

Min drönare är en mavic air red flame, vet inte så noga om den är annulunda pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Skrivet av Steffo3860:

4 gånger och samma sak.

Ni pratar som sagt om olika saker. @Steffo3860 har en DJI Mavic Air, @BananaFace pratar om DJI Mavic Pro.

Mavic Air använder sig av "enhanced Wifi" och Mavic Pro använder sig av DJI Ocusync. Ocusync är betydligt mer tillförlitlig än wifi och många rapporterar problem med Mavic Airs räckvidd, framförallt i CE-läge (europa). Det blir lätt störningar från andra wifi-nätverk och den har helt enkelt inte riktigt samma räckvidd som den radio-baserade Ocusync.

Jag står i valet och kvalet om Mavic Air och Pro. Det enda som stoppar mig från Mavic Air är alla problem med räckvidden. Även om det inte är lagligt så skulle jag vilja ha möjligheten till 1 km iaf. Vissa verkar ta sig upp till 2km, andra verkar inte kunna ta sig 500m.

Permalänk
Skrivet av Logixx:

Ni pratar som sagt om olika saker. @Steffo3860 har en DJI Mavic Air, @BananaFace pratar om DJI Mavic Pro.

Mavic Air använder sig av "enhanced Wifi" och Mavic Pro använder sig av DJI Ocusync. Ocusync är betydligt mer tillförlitlig än wifi och många rapporterar problem med Mavic Airs räckvidd, framförallt i CE-läge (europa). Det blir lätt störningar från andra wifi-nätverk och den har helt enkelt inte riktigt samma räckvidd som den radio-baserade Ocusync.

Jag står i valet och kvalet om Mavic Air och Pro. Det enda som stoppar mig från Mavic Air är alla problem med räckvidden. Även om det inte är lagligt så skulle jag vilja ha möjligheten till 1 km iaf. Vissa verkar ta sig upp till 2km, andra verkar inte kunna ta sig 500m.

Pratade med Netonet i dag och jag ska lämna in den till dom, "det måste vara något fel i mjukvaran" sa dom. 1500m ska inte vara något problem.

Permalänk
Medlem

Fick min inspire 2 idag, skulle ta en eller 2 veckor till att få crystalsky 7,85" ultrabright. Är det ngn som kör crystalsky? åsikter om den? Tänkte mest om den crashar o har sig då det är Android system i dem. Eller dem har löst detta?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

@Steffo3860: har du bytt mellan 2.4 och 5.8 ghz-lägena? Om du flyger runt mycket wifi-nätverk och annan elektronisk störning så bör du testa med 5.8 ghz. Du kan även byta kanal manuellt. Du kommer inte lika långt på 5.8 ghz men det bör fungera bättre i miljöer som är mer benägna att störa drönaren. 2.4 är mer lämpat för "vildmarken".

Riktar du din antenn på kontrollen rätt också?

https://www.youtube.com/watch?v=iQiGCp94dpA

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Fick min inspire 2 idag, skulle ta en eller 2 veckor till att få crystalsky 7,85" ultrabright. Är det ngn som kör crystalsky? åsikter om den? Tänkte mest om den crashar o har sig då det är Android system i dem. Eller dem har löst detta?

Grattis! Har själv ingen Crystal sky, men har läst en del om den. Det verkar som den har värmeproblem och överhettar, så det är därför jag inte köpt någon. Gick på en iPad Pro 10.5 istället.. Fungerar bra, men man får klämma in den i hållaren, då den är lite för stor egentligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@DaBone: tackar hmmm spännade med värmeproblem. Blir intressant och testa. Verkar inte som att många äger den så man har inte så mycke info mer än det man kan läsa på nätet. Jag hade en ipad air och inspire 2 åt upp den. provade idag men fick cpu overload osv på ipaden, bilden laggade osv. Jag har även flygit med ipad med mavic och då gick det bra. Enda jag störde mig på då var att man inte såg ngt på ipad i solen. Hade även hood osv men blir så mycke extra prylar man ska ha med sig. Därav crystalsky som skulle vara rätt ljusstark.

får återkomma när jag fått o testat crystalskyn.

ipad pro klarar av all data från i2? eller vad flyger du?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

@DaBone: tackar hmmm spännade med värmeproblem. Blir intressant och testa. Verkar inte som att många äger den så man har inte så mycke info mer än det man kan läsa på nätet. Jag hade en ipad air och inspire 2 åt upp den. provade idag men fick cpu overload osv på ipaden, bilden laggade osv. Jag har även flygit med ipad med mavic och då gick det bra. Enda jag störde mig på då var att man inte såg ngt på ipad i solen. Hade även hood osv men blir så mycke extra prylar man ska ha med sig. Därav crystalsky som skulle vara rätt ljusstark.

får återkomma när jag fått o testat crystalskyn.

ipad pro klarar av all data från i2? eller vad flyger du?

Ja, bytte till iPad Pro när min gamla iPad inte hängde med mer. Fungerar klockrent...
Återkom gärna med hur den fungerar och är i jämförelse i solljus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har skaffat mig en Dji Spark och är supernöjd. Jag har egentligen inget användningsområdet utan det blev en "dyr" leksak.

Tar bilder och lägger upp på instagram, tar fotobilder på huset mm.

Jag har inte köpt en kontroll än utan använder min smartphone. Min fråga för den mer erfarna, hur stor skillnad är det att styra drönaren med telefon och kontroll?

Gärna någon motivation till att köpa en kontroll i mitt läge.

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edroon:

Har skaffat mig en Dji Spark och är supernöjd. Jag har egentligen inget användningsområdet utan det blev en "dyr" leksak.

Tar bilder och lägger upp på instagram, tar fotobilder på huset mm.

Jag har inte köpt en kontroll än utan använder min smartphone. Min fråga för den mer erfarna, hur stor skillnad är det att styra drönaren med telefon och kontroll?

Gärna någon motivation till att köpa en kontroll i mitt läge.

Jag rekommenderar kontroll just pga enkelheten.
Det blir så mycket enklare att styra och hantera drönaren än med en telefon. Jag hade Spark i någon dag med endast mobiltelefon som kontroll och tyckte det var lite struligt till och från. Lämnade faktiskt tillbaka Spark:en och köpte mig en Mavic Pro och ångrar mig inte en sekund!

Handkontroll är ett måste enligt mig

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2