För oss som älskar att grilla kött!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Freezer:

@glemmy: Har ingen erfarenhet utav Webers gasolgrillar men köpte för en dryg månad sen en Landmann Triton PTS 3.0 och är helnöjd än så länge. Vissa recensioner på nätet påstod att värmen är för dålig men är inget jag har märkt av. Kör mest på ca 1/3 utav effekten på brännarna och har passat fint till att grilla både karré, flintastek, majs, halloumi och hamburgare. Det sistnämnda är dock lätt att bränna på den effekten.

Kände väl att det inte gick att motivera dubbla priset för en Weber heller efter att ha klämt på båda i butik.
Köpte för övrigt en överdragshuv från Landmann också för 179:- som ska skydda den mot väder och vind.

MVH

Har känt på några olika modeller, och håller med om att det inte är någon milsvid skillnad.
Dock undrar jag hur Landmann står sig efter några år jämfört med Weber. En kompis har en ca 4 år gammal Landmann av enklare modell och den är rätt rostig. Men Triton verkar mer påkostad.

Skrivet av Json_81:

@glemmy: Jag har hört att Landmann ska ha blivit bättre, men de är ju ökända för att rosta sönder på ett par år.
Webers rykte har dock blivit sämre så de återstår att se hur de nya modellerna klarar sig. Vet att många byter regulator för att få upp effekten. Min gamla Genesis E330 har dock stått ute några år utan problem och fixar pizzatemp utan att ha bytt regulatorn.

Jag skulle kikat på Napoleon eller Broil King.

Det är lite oroväckande när man läser att Weber också rostar, då känns det plötsligt väldigt ovärt att lägga mer än det dubbla.
Napoleon har jag inte hört talas om, men verkar ganska påkostade och populära i USA. Nära Weber i pris dock.
Tack för tipset, värt att kolla upp.

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av glemmy:

Har känt på några olika modeller, och håller med om att det inte är någon milsvid skillnad.
Dock undrar jag hur Landmann står sig efter några år jämfört med Weber. En kompis har en ca 4 år gammal Landmann av enklare modell och den är rätt rostig. Men Triton verkar mer påkostad.

Det är lite oroväckande när man läser att Weber också rostar, då känns det plötsligt väldigt ovärt att lägga mer än det dubbla.
Napoleon har jag inte hört talas om, men verkar ganska påkostade och populära i USA. Nära Weber i pris dock.
Tack för tipset, värt att kolla upp.

Jag har en Triton, och kan inte säga att jag är jättenöjd. Visst, vissa grejer är jättebra, men vissa är betydligt sämre än Weber eller Broilking. T.ex blir min triton inte direkt varm, och när man väl lyckas så blir ca 1/3 av grillytan varm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011

@glemmy: Köp inte Landmann, en kollega har (eller mer hade...) en Triton eller snäppet dyrare modell. På ett år rostade de "rostfria" brännarna sönder. Han fick nya av Landmann men två år senare var fästena till brännarna sönderrostade och grillen skrot.

Titta på testet hos Testfakta - Weber Genesis II är bäst och Landmann förbrukar mest gasol samt väldigt benägen att rosta. Napoleon-grillar kan vara ett bra alternativ men jag har läst för lite om dem och hur de presterar i det långa loppet för att våga rekommendera dem.

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | PowerColor HD6850 SCS3 | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 510 SSD 120GB | Seagate Barracuda Green 2 TB] HTPC: [Streacom FC8 EVO | i3 4340 | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Streacom Nano150 | Kingston HyperX Blu 2x4 GB | 120 GB SSD] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung Galaxy S8+]