Plastkassar och världshaven? (Seriöst nyfiken!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har inget emot detta och ska börja ta med mig min tygkasse oftare. Använder ändå IKEA rullar för all sophantering (fyra kärl som är för mat + diverse, plast, papper, pappersförpackningar). Pappret slänger jag tillfälligt i plastpåsar från Hemköp som jag sedan slänger i plastkärlet.

Tycker alla borde miljösortera i den mån de kan/har möjlighet.

Jag tycker att alla människor även de i lägenhet ska lära sig vad saker och ting kostar. Exempelvis alla ska ha en vattenmätare och själva betala för sitt kall-/varmvatten.
Inga subventioner på persontransporter, allt okynnesåkande i onödan på tåg,tunnelbana och bussar etc måste minska. Detta kostar miljön mycket i onödiga utsläpp.
Höj priserna/moms/punktskatt på livsmedel, kött, grönsaker, rubbet. De som bara går in till en butik och lättvindigt konsumerar kött och grönsaker utan någon tanke på vilka följder det får ska minsann få betala.
Förbjud överdriven träning, det enda som händer är att dessa människor vräker i sig proteiner som någon annan människa i världen hade behövt bättre.

Det är gulligt idag med människor som "tvättar" sitt miljösamvete genom att inte köpa plastkassar och köpa ekologiska bananer. Sedan kan man ta en skön halvtimmas varm dusch varje dag eller åka flyg och sola sig på semestern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

@KalBumling: Ja men som sagt - man tjänar inte procent. Man tjänar pengar. Och några ynka kronor per kund jämfört med det som är I påsen är försumbart.

Daglivaruhandel har relativt små marginaler, 1 krona extra per köp är faktiskt en betydande del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag tycker att alla människor även de i lägenhet ska lära sig vad saker och ting kostar. Exempelvis alla ska ha en vattenmätare och själva betala för sitt kall-/varmvatten.
Inga subventioner på persontransporter, allt okynnesåkande i onödan på tåg,tunnelbana och bussar etc måste minska. Detta kostar miljön mycket i onödiga utsläpp.
Höj priserna/moms/punktskatt på livsmedel, kött, grönsaker, rubbet. De som bara går in till en butik och lättvindigt konsumerar kött och grönsaker utan någon tanke på vilka följder det får ska minsann få betala.
Förbjud överdriven träning, det enda som händer är att dessa människor vräker i sig proteiner som någon annan människa i världen hade behövt bättre.

Det är gulligt idag med människor som "tvättar" sitt miljösamvete genom att inte köpa plastkassar och köpa ekologiska bananer. Sedan kan man ta en skön halvtimmas varm dusch varje dag eller åka flyg och sola sig på semestern.

Ja, jag håller med dig. Dom kan lika gärna köpa flera plastkassar, köpa vanliga bananer och slänga batterier i naturen - för det kvittar ju då dom på andra sätt är miljöbovar.

Jag vet inte vad du är beredd att göra men extremt få människor skulle vara bekväma med att gå tillbaka 1500 år i tiden för att inte göra åverkan på naturen. Men det gör du? Eller vad är det du försöker få sagt? Personligen tycker jag att det är bra att man bättrar de områden man är bekväm med istället för att inte göra något alls.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Avstängd

Jag odlar mycket själv mest för att det ger mig stor tillfredställelse att kunna skörda sådant man odlat själv, en del kan man göra även i en lägenhet.

Mina hippietygkassar är snygga och var lätta att göra samt rymmer mycket mer än plastkassen, etc etc.
(Nu skänker jag hellre min femma till bröstcancerfonden , rumänska barnhem eller annat välgörande ändamål)

Använd fantasin och gör saker som är roliga och kanske till och med kan förbättra DIN personliga livskvalitet tycker jag.

Slår man minst två flugor i en smäll.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Ju äldre jag blir desto mindre bryr jag mig, vi kommer rätt så snart att utplåna oss iaf vår civilisation och när vi är borta så kommer jorden att sudda ut alla våra spår.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

https://www.forskning.se/2017/06/27/snart-mer-plast-an-fisk/
http://www.havet.nu/?d=190&id=48163
Hur skall dom ha det?
Plastpåseavgift är bara ett spel för gallerian, och (felaktiga)domedagsscenariona reducerar trovärdigheten till noll.

Om man faktiskt läser artiklarna så ser man att det handlar om olika storlekar på partiklarna, den första pratar om partiklar i storleksordningen 10 mikrometer medan man i den andra pratar om partiklar större än 100 mikrometer som man hittat i plankton och vissa fiskarter. Den ena behöver således inte utesluta den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det som retar mig är fortfarande att man tar betalt för att jag ska springa runt og göra reklam för deras butik. Så på ren jävelskap, om jag inte klarar mig med mina (alldeles för små) tygpåsar, så släpar jag med mig papperspåsar från någon av konkurrenterna. Helst hade jag velat få tag i bra, anonyma påsar i storlek med pappkassar, men det verkar svårt...

Provat självscanning och ryggsäck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Provat självscanning och ryggsäck?

Självscannar gör jag redan, och med mindre än att jag plockar fram vandrar-ryggsäcken, så är en ryggsäck för liten för vettigt handlande. Tygpåsar i format som papperskassar, två stycken, känns rätt lagom. Naturmaterial, så klart, inte det här plastbehandlade skitet som säljs av kedjorna, med deras reklam på...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Ja, jag håller med dig. Dom kan lika gärna köpa flera plastkassar, köpa vanliga bananer och slänga batterier i naturen - för det kvittar ju då dom på andra sätt är miljöbovar.

Jag vet inte vad du är beredd att göra men extremt få människor skulle vara bekväma med att gå tillbaka 1500 år i tiden för att inte göra åverkan på naturen. Men det gör du? Eller vad är det du försöker få sagt? Personligen tycker jag att det är bra att man bättrar de områden man är bekväm med istället för att inte göra något alls.

Vad jag menar är att det spelar ingen roll om du förbrukar 3 plastkassar i veckan eller inga alls, det kommer inte att rädda vår miljö. Det är de stora uppoffringarna som måste till.
Men många verkar känna så som jag säger att det räddar deras samvete, men jag tycker ingen ska komma undan så lätt.
Sedan säger jag inte att jag är bättre än någon annan, men att någon ska mästra någon, eller att slå på stora trumman att de minsann inte förbrukar några plastkassar är ju bara löjligt.

De som inte förstår detta är inte värda att ens diskutera med.

Permalänk
Avstängd

Kort sagt om hela jordens befolkning använde kondom i femtio år skulle miljöförstöringarna också minska exponentiellt, det är min bergfasta övertygelse...

(Edit, kanske uridom om man skall ha den på i femtio år... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@KalBumling: Jag jobbar i den - och nej. Det är inte en betydande del. Inte ens vi som säljer lågprissnus behöver ta betalt för våra påsar för att klara oss.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

@BlackBird:

Det är inte en betydande del av omsättningen men det är en betydande del av vinsten för butiker som har små marginaler.

Räkna hur många påsar du pyttsar ut under ett år och vad marginalerna är på varje påse om man tar betalt för dom. Går man från att ge ut dom gratis till att ta betalt så blir avsevärda pengar under ett år för en någorlunda stor butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

När jag läser sådant här blir jag mycket orolig. https://www.independent.co.uk/news/world/americas/plastic-rub...

Plastanvändandet måste stoppas, annars lär vi kvävas av mikroplaster.

Det är feltänk. Poängen är för det första att sälja färre påsar.

Angående tygpåsar är det i det här fallet INTE energiåtgången vid tillverkning som spelar någon roll, utan det faktum att den inte ska kastas bort, vilket lätt görs med plastpåsar.

Feltänk: om du vet med 100% säkerhet vad Webhallen har i åtanke så tror jag inte du kan säga vad som är fel. Men visst, det kommer som en effekt att bidra till att folk tänker efter.
Dock tror jag inte att lösningen är att vi skall kånka plastpåsar hemifrån utan att man använder material som handtag, material som inte ger komsumentet "guilt trip".

Jag betalar gärna för tyg, plast eller whatever, men när jag väl kastar hemma skall det tas hand om. Tex genom sortering.

Skyll inte allt på konsumenten som spenderar en hel del för att sedan bära hem det.. lite måste väl ändå ligga hos den som säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

De två kronorna ska inte rädda världen, de ska minska risken för att konsumenten har med sig 10påsar hem efter en shoppingtur. Samt minska risken att hälften tappas på vägen för att de "ändå inte kostade något".

Visst finns det länder som är värre, men det är absolut inte skräpfritt längs vägar och i natur.

Alla vinner på att mängden plastskräp minskar.

Vem kastar plastpåsar i naturen? Säkerligen inte den som betalar 2 kronor för att ta ut en..

Problemet ligger på många nivåer och en butiks lösning är att ta betalt. Långt ifrån en lösning..
Måste finnas bättre rutiner att kasta och sortera..

Att det flyter runt en massa plastgafflar i havet är inget jag eller många andra är skyldiga till, men när jag väl kastar det kan jag bara hoppas det inte bränns upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Vem kastar plastpåsar i naturen? Säkerligen inte den som betalar 2 kronor för att ta ut en..

Problemet ligger på många nivåer och en butiks lösning är att ta betalt. Långt ifrån en lösning..
Måste finnas bättre rutiner att kasta och sortera..

Att det flyter runt en massa plastgafflar i havet är inget jag eller många andra är skyldiga till, men när jag väl kastar det kan jag bara hoppas det inte bränns upp.

Nu behöver ju samtliga butiker i hela EU ta betalt för plastpåsar, så det är ju inte bara en butiks påfund.
Precis som du säger behövs det antagligen mer insatser, men en av insatserna är att börja ta betalt för påsar.
Mindre tillverkning av plast = mindre plast i natur (och hav).

Rimligtvis är den naturliga följden att sikta in sig på annat emballage som helt i onödan görs i huvudsak av plast.
När det blir "för dyrt" eller omständligt att använda plast så kommer nedbrytbara alternativ av tex papper bli mer attraktivt.

Papperspåsar som kastas i naturen bryts ner på ungefär en månad istället för de ca 1000år som det tar för plastvarianten.

Så även om alla fortsätter vara skräpspridande latmaskar som inte återvinner, så kommer det inte alls få samma konsekvenser i ett samhälle där slit och släng i huvudsak tillverkas av papper eller andra nedbrytbara alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Nu behöver ju samtliga butiker i hela EU ta betalt för plastpåsar, så det är ju inte bara en butiks påfund.

å vitt jag vet, är det inte sant. Man har lagt en punktskatt på påsarna. Om butikerna vill, får de glatt ge bort kassarna, men skatten ska betalas, så i så fall får de betala kassarna själva.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det är lite synd bara att butikerna faktiskt inte väljer att använda nedbrytbara alternativ. Istället skyller och egentligen straffas konsumenten genom att ta betalt för ett problem som de själva inte löst. Utvecklingen borde ha gått längre tycker man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Det är lite synd bara att butikerna faktiskt inte väljer att använda nedbrytbara alternativ. Istället skyller och egentligen straffas konsumenten genom att ta betalt för ett problem som de själva inte löst. Utvecklingen borde ha gått längre tycker man.

Märkligast av allt är att var gång någon miljö-orsak gör att plastkassarnas pris ska höjas, så höjer man papperspåsarna lika mycket, eller mer...
Så vitt jag vet är den här miljöskatten inte en del av priset på en pappkass, så den höjningen är ren profit hunger.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Självscannar gör jag redan, och med mindre än att jag plockar fram vandrar-ryggsäcken, så är en ryggsäck för liten för vettigt handlande. Tygpåsar i format som papperskassar, två stycken, känns rätt lagom. Naturmaterial, så klart, inte det här plastbehandlade skitet som säljs av kedjorna, med deras reklam på...

Tygaffär eller kanske till och med myrorna för tyg, ett netflixavsnitt senare och du har dig de perfekta custom påsarna?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av DST:

Ju äldre jag blir desto mindre bryr jag mig, vi kommer rätt så snart att utplåna oss iaf vår civilisation och när vi är borta så kommer jorden att sudda ut alla våra spår.

Hur? Kärnvapenkrig lr?
Utveckla gärna 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Hur? Kärnvapenkrig lr?
Utveckla gärna 🙂

Vi lär nog inte finnas här för evigt, om vi inte utplånar oss själva eller om vi sabbar jorden så att vi inte kan leva här å måste lämna den så lär naturen 100% återhämta sig, alternativt anpassa sig och livscykeln för livet som kommer finnas här kommer bara fortsätta som inget har hänt.
En plastpåse, lite skräp här å där å lite annat bös som ex radioaktivtavfall i naturen i det stora e la skit samma. Vi sabbar bara för oss själva under den tiden vi är på jorden och det liv som delar jorden med oss.

Så vill vi ha det fint och gött när vi är här så får vi sköta oss men tvivlar att jorden lär "minnas" oss mer än att den haft en migrän under en kortare period.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

@DST: Exakt!

Det pratas ofta om att vi "måste vara rädda om miljön", eller "värna om den planet vi bor på" osv. när det i själva verket är oss själva (mänskligheten) som vi bör oroa oss för och "värna om". Själva planeten repar sig.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/trendiga-tygkassen-sa...

Där ser man. Att köpa en platskasse i affären för att kunna bära hem varorna och sedan använda denna till att slänga hushållssopor i ger minst miljöpåverkan (iaf enl denna studien)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/trendiga-tygkassen-sa...

Där ser man. Att köpa en platskasse i affären för att kunna bära hem varorna och sedan använda denna till att slänga hushållssopor i ger minst miljöpåverkan (iaf enl denna studien)

Den info som är i media idag är fruktansvärd politiserad, vilket presenteras rätt väl i denna artikel, där även resultatet av den danska studien presenteras. En ekologisk tygkasse har "bara" 20 000 gånger större miljöpåverkan än en plastkasse. https://uvell.se/2018/04/10/plastpanik/

Det som retar mig något fruktansvärt i frågan är att plast i havet är ett reellt problem men har inte sett en enda politer som föreslagit någon lösning. Att förbjuda plastartiklar, och allt som nu föreslås av populisterna, i Sverige skulle inte förändra mängden plast i havet med ens en promille. Det verkliga problemet är sydost-Asien där infrastruktur är grovt eftersatt och man har en enorm ökning av befolkningen. En enda flod i Kina står idag för 55% av alla utsläpp av plast i haven, men jag har inte hört en enda politiker som är intresserad av att installera filtreringsanläggningar osv för att hindra utsläppen.

Ser man på ett större perspektiv när det gäller plast så har det sänkt mängden CO2-utsläpp avsevärt då bilars vikt osv kunnat sänkas avsevärt. Detta hör man heller eller från populisterna. Hur de tänkt uppnå Paris-målen och samtidigt slåss mot plasten lämnas som en spännande övning till EU's politiker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Campaigner:

Hur? Kärnvapenkrig lr?
Utveckla gärna 🙂

Vi har flera pågående konflikter i världen idag. Folkmord,krig,terrorism men de riktiga svinen i samhället är de som inte är feminister och inte kollar på melodifestivalen.

Permalänk
Medlem

Om man anväder tygkasse istället hur gör ni då med sopor? Köper ni en rulle med små soppåsar istället? För isf förstår jag inte riktigt nettoeffekten. Förvisso kanske små soppåsar är tunna och har därför en lägre massa utav plast?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tycker det är konstigt att så pass många använder Sveriges, I proportion till världens, befolkning som ett bra argument för varför vi inte ska göra något. Det enda som spelar roll är per kapita påverkan, och det är det enda sättet att jämföra länder. Att fem länder står för majoriteten av utsläppen betyder inte att vi är bättre - även om vi I just denna fråga förmodligen inte släpper ut lika mycket plast i haven via sopor, per kapita.

Edit: Sedan stämmer det absolut att en ändring som gäller för ett land med stor befolkning kommer få en större total effekt - så att försöka påverka andra länder (om vi kan visa att vi släpper ut en bråkdel i jämförelse) genom utbildning eller bistånd är inte alls ett dumt förslag.

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem

@Ibymafayhas Hur många miljoner ton ekologiska tygkassar ligger och flyter i medelhavet?
Hur många ekoligiska tygkassar ligger i busken utanför min port?

Det är inte produktionen som är huvudproblemet, utan att de slängs överallt utom i återvinningskärlen.

Folk i gemen är svagbegåvade vad gäller sopsortering/hantering och utbildning verkar inte bita.
Så antingen begränsar vi produktionen så färre ton kan hamna fel, eller så anställer vi miljontals skräpplockare och gör inget åt grundproblemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@Ibymafayhas Hur många miljoner ton ekologiska tygkassar ligger och flyter i medelhavet?
Hur många ekoligiska tygkassar ligger i busken utanför min port?

Det är inte produktionen som är huvudproblemet, utan att de slängs överallt utom i återvinningskärlen.

Folk i gemen är svagbegåvade vad gäller sopsortering/hantering och utbildning verkar inte bita.
Så antingen begränsar vi produktionen så färre ton kan hamna fel, eller så anställer vi miljontals skräpplockare och gör inget åt grundproblemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Troligtvis inga kassar. Men du ser på problemet på fel sätt. Som diskussion är nu så skall vi överge Paris-målen och fortsätta öka påfrestningen på planeten genom att förbjuda plast, endast pga av det är populistiskt korrekt just nu. Förbjuda allt som verkar dålig år populärt i Sverige, vi har diskuterat utländsk TV (paraboler), hårdrock, TV-spel och gudar vet allt genom åren men lyckligtvis så har inget gått igenom. Skall vi se på de problem som dagens livsstil orsakar så bör vi genast gå tillbaka till innan den industriella revolutionen (läs inte på om alla problem som alla IT-prylar orsakar i tidigare led och du inte vill få skuldkänslor), men jag tror hellre på människans förmåga att anpassa sig och lyckas lösa problem och fortsätta bygga vårt välstånd.

De tidigare EU-målen om ökat ansvar för tillverkarna (The EU wants 55% of all plastic to be recycled by 2030) var ett steg i rätt riktning, men nu är det istället skatt på plast för att täcka upp för Brexit som är på tapeten.

Jag söker fortfarande efter fler som vill ta initiativ och lösa grundproblemet, dålig infrastruktur och bättre kunskap om problemen i områdena som släpper ut mest sopor i havet.

Här är några verkliga initativ:

https://www.ted.com/talks/david_katz_the_surprising_solution_...
https://ourocean2017.org/sites/default/files/2017-borealis.pd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Troligtvis inga kassar. Men du ser på problemet på fel sätt. Som diskussion är nu så skall vi överge Paris-målen och fortsätta öka påfrestningen på planeten genom att förbjuda plast, endast pga av det är populistiskt korrekt just nu. Förbjuda allt som verkar dålig år populärt i Sverige, vi har diskuterat utländsk TV (paraboler), hårdrock, TV-spel och gudar vet allt genom åren men lyckligtvis så har inget gått igenom. Skall vi se på de problem som dagens livsstil orsakar så bör vi genast gå tillbaka till innan den industriella revolutionen (läs inte på om alla problem som alla IT-prylar orsakar i tidigare led och du inte vill få skuldkänslor), men jag tror hellre på människans förmåga att anpassa sig och lyckas lösa problem och fortsätta bygga vårt välstånd.

De tidigare EU-målen om ökat ansvar för tillverkarna (The EU wants 55% of all plastic to be recycled by 2030) var ett steg i rätt riktning, men nu är det istället skatt på plast för att täcka upp för Brexit som är på tapeten.

Jag söker fortfarande efter fler som vill ta initiativ och lösa grundproblemet, dålig infrastruktur och bättre kunskap om problemen i områdena som släpper ut mest sopor i havet.

Här är några verkliga initativ:

https://www.ted.com/talks/david_katz_the_surprising_solution_...
https://ourocean2017.org/sites/default/files/2017-borealis.pd...

Wwf släppte för några dagar sedan en rapport där de varnar för ett plastberg i medelhavet likt det i stilla havet. Så problemet finns även här.
Förvisso är det bara ett fåtal länder som pekas ut som huvudansvariga, men med mängden plast som skapas och slängs så räcker det med några få länder för att situationen i hela medelhavet ska gå utför.

Folk VET ju att det är dåligt att slänga skräp på marken eller i havet men gör det ändå.
Alla kanske inte fattar precis vilka konsekvenser det får, men jag har svårt att se en större mängd folk som föredrar en skräpig tillvaro istället för en städad sådan.

Jag tänker att om skräpet bryts ner på något enstaka år(papper) istället för 400år (plastpåse) så minskar vi i alla fall komsekvenserna av nedskräpande medborgare.

Plast är för billigt att producera så straffavgifter är ett rimligt riktmedel för att driva producenterna mot alternativ.

Det finns många ställen där plast är överlägset bästa marerial, men det finns även många ställen där vi lika gärna kan använda ett material som bryts ner snabbare.

Sen tycker jag att jämföra plast med tv-spel och hårdrock är lite löjligt.

Skatten är självklart inte lösningen på allt, vi behöver även få folk att skräpa ner mindre.
Men i ett "miljömedvetet" land som Sverige slängs det 1 miljard fimpar om året, och det är inte ens olagligt.
Så utsikterna för bättring där tänker jag är ganska dystra...

Skickades från m.sweclockers.com