Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ryzen 2600X Stock Cooler - kör fullt hela tiden

Permalänk
Medlem

Ryzen 2600X Stock Cooler - kör fullt hela tiden

Bara en liten check om någon annan upplever samma sak.

Tidigare har jag sett att AMD's Ryzen 5 stock kylare har fått beröm, och på min 1600 så var det tyst och skönt, men av någon anledning så får jag inte ner hastigheten på 2600X kylaren. Det är alltså den där Wraith Spire Cooler. Har försökt sätta den lägre, både i BIOS och med Fan Experts mjukvara som följer med Asus Moderkortet (x470)

CPU ligger och pendlar lite 45- 55 grader vilket kanske är en aning högt när man bara sitter och surfar och så...inget spel igång.

Har en Coolermaster Hyper 212 liggande jag hade kunnat sätta in i stället, men nyfiken på andras åsikter.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Lite info som kan vara bra att veta så att du får hjälp:

- Exakt vilket moderkort har du?
- Har du ställt in PWM eller DC-läge för fläktstyrningen?

Permalänk
Medlem

Moderkort > Asus ROG STRIX X470 -F Gaming. Bios 4011, (senaste)
Say what? PWM / DC? Har inte medvetet pillat på det, BIOS va? Optimized defaults.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

//Efter 5 sekunders påläsning//

Fläkten har ju 4 pinnar, PWM, är ansluten till en 4 pin kontakt på moderkortet, vilket då betyder att man kan tydligen välja styrning. Kanske.

https://www.tweaktown.com/guides/8245/fan-control-guide-intel...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

//Efter 5 sekunders påläsning//

Fläkten har ju 4 pinnar, PWM, är ansluten till en 4 pin kontakt på moderkortet, vilket då betyder att man kan tydligen välja styrning. Kanske.

https://www.tweaktown.com/guides/8245/fan-control-guide-intel...

Vilken kontakt på moderkortet är den ansluten till, är det till CPU?
Enligt manualen så går bara dessa 4 anslutningar att styra manuellt via biosen
CPU-FAN
CHA1-FAN
CHA2-FAN
CHA3-FAN

Sitter den ex på AIO-PUMP så går den på fullt ös

Permalänk
Medlem

Ja, den är ansluten till CPU.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Ja, den är ansluten till CPU.

Testa att gå in i biosen i Easy Mode läget--> QFan Control, testa att markera PWM läget där för att se om det ändrar sig.
Står den i DC mode så går den oftast i full hastighet.
Du kan även testa de olika lägena som finns där, Standard, Silent, Turbo, Full Speed och Manual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Bara en liten check om någon annan upplever samma sak.

Tidigare har jag sett att AMD's Ryzen 5 stock kylare har fått beröm, och på min 1600 så var det tyst och skönt, men av någon anledning så får jag inte ner hastigheten på 2600X kylaren. Det är alltså den där Wraith Spire Cooler. Har försökt sätta den lägre, både i BIOS och med Fan Experts mjukvara som följer med Asus Moderkortet (x470)

CPU ligger och pendlar lite 45- 55 grader vilket kanske är en aning högt när man bara sitter och surfar och så...inget spel igång.

Har en Coolermaster Hyper 212 liggande jag hade kunnat sätta in i stället, men nyfiken på andras åsikter.

Temperaturer vid last då?
Du har kanske dålig värmeövergång till kylaren.
Sen kanske moderkortet drar på onödigt hög spänning på cpu:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Testa att gå in i biosen i Easy Mode läget--> QFan Control, testa att markera PWM läget där för att se om det ändrar sig.
Står den i DC mode så går den oftast i full hastighet.
Du kan även testa de olika lägena som finns där, Standard, Silent, Turbo, Full Speed och Manual

Stod på PWM. Satte den på silent, men gjorde inte mycket skillnad, kanske lite lägre varv.

Skrivet av SAFA:

Temperaturer vid last då?
Du har kanske dålig värmeövergång till kylaren.
Sen kanske moderkortet drar på onödigt hög spänning på cpu:n.

Skall plocka isär och kolla. Förra fläkten (den som kom med Ryzen 1600) hade inget plastskydd eller så, bara att sätta rätt på CPU. Denna såg ut att vara likadan, men jag måste erkänna att jag såg inte efter sådär jättenoga, tyckte det så likadant ut.

/Edit

Kollat CPU fästet, allt ok. Lite ny smet, skulle ändå vända på fläkten då den var lite i vägen för att kunna hantera minnena bekvämt.
Har knappt lastat ännu, får testa sedan.
Att moderkortet skulle dra hög spänning på CPU vet jag inget om. Har inte klockat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fixat.
Nu är allt tyst.

Nej, fråga inte vad som var fel, pinsamt.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Glömt plasten på kylaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Fixat.
Nu är allt tyst.

Nej, fråga inte vad som var fel, pinsamt.

Berätta gärna, mest om någon annan får ett liknande problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Fixat.
Nu är allt tyst.

Nej, fråga inte vad som var fel, pinsamt.

Sluta upp med självpålagda pinsamheter :). Vi på Sweclockers forum vill veta orsaken till problemets orsak. Skit samma om det är trivialt eller komplext. Finns alltid någon som har nytta av informationen.

Permalänk
Medlem

Mer pinsamt än att bygga och felsöka en dator i 8h för att märka att man glömt öppna och spänna fast cpun i sockeln. Den låg ovanpå.
Vi har nog många på detta forum som gjort pinsamma och tidsödande misstag men man lär sig och kör vidare.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Fixat.
Nu är allt tyst.

Nej, fråga inte vad som var fel, pinsamt.

Finns en hel tråd där vi lättar våra hjärtan
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1518631-skammiga-misst...

Permalänk
Medlem

Skrivet av Andreaz1:

Glömt plasten på kylaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Finns ingen plast på den kylaren, vare sig i oöppnad förpackning eller annorledes.

Skrivet av thomson:

Berätta gärna, mest om någon annan får ett liknande problem

Skrivet av Wcx:

Sluta upp med självpålagda pinsamheter :). Vi på Sweclockers forum vill veta orsaken till problemets orsak. Skit samma om det är trivialt eller komplext. Finns alltid någon som har nytta av informationen.

Se nedan.

Skrivet av Mikaelmannen:

Mer pinsamt än att bygga och felsöka en dator i 8h för att märka att man glömt öppna och spänna fast cpun i sockeln. Den låg ovanpå.
Vi har nog många på detta forum som gjort pinsamma och tidsödande misstag men man lär sig och kör vidare.

Det har jag iofs inte lyckats med ännu...

Skrivet av Svensktiger:

Kan ju vara kul läsning...

Svar:
Kort version: fel fläkt.

Längre version: Har en chassifläkt "ovanför" I/O panelen bakom CPU fläkt. Det var den som väsnades men jag hörde inte det förrän jag stoppat örat inom en decimeter från båda. Anledningen till att den väsnades var att den var inkopplad till AIO_PUMP uttaget på moderkortet. Fel då alltså eftersom de kör på full DC hela tiden. CPU_FAN, CPU_OPT, CHA_FAN1 till 3 kan styras med Q-Fan. Så icke AIO_PUMP och W_PUMP kontakterna.
Alltså fick jag fel värden på den fläkten, den varvade fel, och jag försökte justera den med fel inställningar för den. Nu är den kopplad till CHA_FAN1 och allt är som sagt under kontroll.

Bortförklaring: använder inte vattenkylning och var lite torsk på att det börjat dyka upp särskilda uttag för det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Aja den gjorde jag för 3 mån sen. Slängde bort en Corsair h50 som var många år gammal för att pumpen börjar låta. Döm om min förvåning då ljudet var kvar, lagret på nätaggsfläkten som lät på låga varv. 😁

Händer även "dom bästa" haha

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Alltså fick jag fel värden på den fläkten, den varvade fel, och jag försökte justera den med fel inställningar för den. Nu är den kopplad till CHA_FAN1 och allt är som sagt under kontroll.

Det är ju inte "fel" mer än i som att den kör på maxvarv i onödan.
Tro mig, folk har gjort MYCKET konstigare saker genom åren, shit happens liksom.

Trodde på fullt allvar att min nätaggsfläkt krånglade (själva matningen på agget krånglade faktiskt) kontra mot verkligheten.... nedre frontfläkten i chassit.

Den har nu tystnat efter några dagar, så vi får se... jag vet var jag ska leta nu efter missljud i alla fall.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Tro mig, folk har gjort MYCKET konstigare saker genom åren, shit happens liksom.

The things we do

Glömt sätta på CPU kylare *check*
kopplat in komponenter medans datorn vart på *check*
pillat på den lockande röda switchen på PSU medans den va på *check*
saker ihopsatta med buntband och snabblim *check*
blandat metaller i vattenkylning med bara kranvatten *check*
knockat bort komponenter från kretskort på diverse sätt *check*
osv

Jag borde ha förbud att vara i närheten av datorer (edit: all elektronik!)