Ubiquiti AP för ersätta WIFI på ASUS AC87U wifi, men vilken?

Permalänk
Medlem

Ubiquiti AP för ersätta WIFI på ASUS AC87U wifi, men vilken?

Mossan köpte en Asus AC87U router när hon fick in sitt fiber i villan.
Men räckvidden räcker inte ut ur huset, det är ett litet hus, routern står vid uttaget mot vägen, gården på andra hållet såklart. Det räcker typ precis ut men den tappar connection med 1 prick i styrka max.

Det finns ju massvis med AP ifrån ubiquiti och det verkar väldigt svårt att få ett wifi med samma ssid osv så flesta rekommenderar här att stänga av sin routers wifi och bara köra AP ifrån ubiquiti.

Sen läste jag att ethernet på dom AP bara stödjer 100Mbit här på forumet, men då får man ju aldrig ut mer än 100Mbit på wifi? vilket gör dom meningslösa?

Om det inte stämmer så vilken vore bäst?

Ubiquiti UniFi Lite AC1200 900:-
Ubiquiti UniFi PRO AC1750 1500:-
Ubiquiti UniFi AC1300 Long Range 1100:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Sen läste jag att ethernet på dom AP bara stödjer 100Mbit här på forumet, men då får man ju aldrig ut mer än 100Mbit på wifi? vilket gör dom meningslösa?

Om det inte stämmer så vilken vore bäst?

Ubiquiti UniFi Lite AC1200 900:-
Ubiquiti UniFi PRO AC1750 1500:-
Ubiquiti UniFi AC1300 Long Range 1100:-

Nej det stämmer inte, de äldre modellerna kom med en POE-injektor som var på 100Mbit/s endast men det är måååånga år sedan nu, en UniFi med AC i namnet har Gbit anslutning.
Låter spontant som att du kanske behöver mer än en AP för att få bra täckning?

Permalänk
Medlem

Jag kör med Ubiquiti UniFi Lite AC1200 och har inte märkt att den skulle vara begränsad till 100mbit vart på forumet har du läst att dem är begränsade?

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara en ny på gång UAP-nanoHD vilket jag anser ser mer intressant ut.

Permalänk

@Nivity: Du kan ha kvar din ASUS då den har bra WiFi-del och sedan sätta upp en extra accesspunkt med exakt samma SSID, lösenord och kryptering så blir det ett och samma nät. Enheterna kommer koppla upp sig till den som de har bäst signal från. Det enda ASUS inte har som UniFi har är bandsteering som gör att du kan ha ett SSID som skickar ut 2,4 och 5GHz som sedan klienterna väljer bästa för aktuella positionen men duger nog att enbart ha den funktionen på ena enheten för vanligt hemmabruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciscodisco:

@Nivity: Du kan ha kvar din ASUS då den har bra WiFi-del och sedan sätta upp en extra accesspunkt med exakt samma SSID, lösenord och kryptering så blir det ett och samma nät. Enheterna kommer koppla upp sig till den som de har bäst signal från. Det enda ASUS inte har som UniFi har är bandsteering som gör att du kan ha ett SSID som skickar ut 2,4 och 5GHz som sedan klienterna väljer bästa för aktuella positionen men duger nog att enbart ha den funktionen på ena enheten för vanligt hemmabruk.

Och detta fungerar även med Ubiquitis produkter? Då jag läst om folk som har haft problem med att få till det och folk rekommenderade att bara köra ubiquiti istället för att ha 2 nät.

För annars finns ju Asus https://www.inet.se/produkt/5404672/asus-ea-ac87-ac1800 som kanske blir mer sömlöst nät, men fått delade reviews.

Permalänk

@Nivity: Jag installerade exakt sådan router du har och en Ubiquiti AC-PRO hos min kusin som byggt hus för cirka 1 år sedan, har routern i ena ändan av huset där fibern kommer in och Ubiquitin i andra delen av huset så de blir hyfsat jämn mottagning. Det har fungerat kalas utan något klagomål.
Då ASUSen skickar ut två olika SSID, ett för 2,4 och en för 5 GHz och inte rekommenderar att ha samma namn så har jag låtit den göra det. Sedan i Ubiquitin skickar jag ut samma två SSID men då denna kan hantera band steering så skickas båda ut med 2,4 och 5 GHz från den för bästa upplevelse för användaren beroende på vilket SSID de vill köra.

De enda negativa jag kan se är väl att roamingen när klienter ska flytta sig mellan de olika då den blir perfekt när man kör två Ubiquiti men för vanliga personer är detta inget som märks. Du kan ju börja med att köpa en Ubiquiti och köra så som jag skrev och se hur det fungerar, är de inte ok är det ju bara att köpa en till och inaktivera WiFi i din ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciscodisco:

@Nivity: Jag installerade exakt sådan router du har och en Ubiquiti AC-PRO hos min kusin som byggt hus för cirka 1 år sedan, har routern i ena ändan av huset där fibern kommer in och Ubiquitin i andra delen av huset så de blir hyfsat jämn mottagning. Det har fungerat kalas utan något klagomål.
Då ASUSen skickar ut två olika SSID, ett för 2,4 och en för 5 GHz och inte rekommenderar att ha samma namn så har jag låtit den göra det. Sedan i Ubiquitin skickar jag ut samma två SSID men då denna kan hantera band steering så skickas båda ut med 2,4 och 5 GHz från den för bästa upplevelse för användaren beroende på vilket SSID de vill köra.

De enda negativa jag kan se är väl att roamingen när klienter ska flytta sig mellan de olika då den blir perfekt när man kör två Ubiquiti men för vanliga personer är detta inget som märks. Du kan ju börja med att köpa en Ubiquiti och köra så som jag skrev och se hur det fungerar, är de inte ok är det ju bara att köpa en till och inaktivera WiFi i din ASUS

inte riktigt så bandsteering fungerar. Tanken med bandsteering är att AP:n ska försöka Styra klienterna in på det föredragna nätet t.ex. 5 Ghz. Nu fungerar det lite crappigt för klienterna väljer vad de vill ändå enligt de recensioner jag läst. AP:n kan skicka ut 2.4 samt 5 ghz på ett SSID oavsett bandsteering lr inte. Jag skulle nog bara kopplat bort 2.4 Ghz helt. Sen kollat så alla klienter lirar med.