Nvidia släpper verktyg för att uppdatera firmware för Displayport

Permalänk
Melding Plague

Nvidia släpper verktyg för att uppdatera firmware för Displayport

Nvidia har fått en del kritik för sin implementation av Displayport. För att lösa vissa av problemen krävs en flashning av firmware, och nu släpps ett automatiserat verktyg för ändamålet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Månne detta löser problemet jag har med att jag måste köra min andra skärm i moderkortet annars clockar inte gpu:n ner och idlar på 1500mHz. Har då main monitor dp och second dvi eller är jag ensam om detta problem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nUKKE:

Månne detta löser problemet jag har med att jag måste köra min andra skärm i moderkortet annars clockar inte gpu:n ner och idlar på 1500mHz. Har då main monitor dp och second dvi eller är jag ensam om detta problem?

Det har med pixelklockan att göra inte, inte Displayport.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Den uppdaterade inte "BIOS" firmware på grafikkortet, jag kollade före och efter. Jag antar att det är en specifik firmware kopplad till Displayport som uppdaterades. Eftersom installationsfilen är liten och det var samma fil för alla grafikkort.

Permalänk

Undrar just om det fungerar med fler än ett grafikkort dvs för SLI?
För övrigt så fortsätter jag nog att boota med skärmen avstängd för jag har alltid haft problem att starta med skärmen påslagen när den är inkopplad via Displayport. Då förblir den svart som natten tills jag startar om datorn och slår på skärmen först när Windows laddat.
Nu har jag fått reda på att det inte är onormalt att det är så. Jag har två st GTX 980 som börjar bli dags att byta så jag gör nog inga större ingrepp just nu. Man har ju hört att uppdatering av firmware på grafikkort kan vara riskabelt.

Permalänk
Medlem

Jag använder inte DP nu så väntar ett tag. Det är nog en idé även om man använder det för att se vilka problem som kan uppstå för andra användare. För jag antar att programmet inte låter en flasha tillbaka vid problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nUKKE:

Månne detta löser problemet jag har med att jag måste köra min andra skärm i moderkortet annars clockar inte gpu:n ner och idlar på 1500mHz. Har då main monitor dp och second dvi eller är jag ensam om detta problem?

Du är inte ensam om det, det är ett problem NVIDIA grafikkort har haft under ett antal år nu då en av skärmarna kör i 144-165 Hz (eller kanske t.o.m. lägre än så?). Min lösning var att sätta main-skärmen till 165 Hz och den sekundära (144 Hz) skärmen till antingen 60 Hz eller 120 Hz (båda kopplade till grafikkortet) - grafikkortet klockade då ner sig automatiskt.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag kör inte DP men ny firmware är ju alltid trevligt. Testade att flasha mitt 1070 och det gick ju så smidigt så, men GPOU-Z verkar inte tycka att det är ett annat BIOS, så man undrar ju lite ifall det verkligen flashats eller ej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Förhoppningsvis lösningen på de problem jag har haft med min Acer XF240H tillsammans med mitt GTX 1060. Får signal vid POST men inte när datorn har bootat upp Windows när jag kör med Displayport, vilket också innebär att jag inte kan köra i 144 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kör inte DP men ny firmware är ju alltid trevligt. Testade att flasha mitt 1070 och det gick ju så smidigt så, men GPOU-Z verkar inte tycka att det är ett annat BIOS, så man undrar ju lite ifall det verkligen flashats eller ej.

Du kan köra uppdateringen igen för att kolla men då kommer programvaran säga ungefär "you have already latest firmware".

Permalänk
Lego Master

@Ozzed:
Enligt tidigare inlägg verkar det inte som att det är BIOS som uppdaterats, utan specifikt styrkretsen för DP som då förmodligen har någon egen programvara utanför BIOS. Så GPU-Z kommer inte se det som en ny BIOS-version, nej.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Andylindy: Fungerade utan problem med 2 st 980Ti i SLI.
Programmet känner av alla kort som behöver uppgraderas och tar ett i taget tills alla är uppgraderade.
Problemet med att ibland behöva rycka DP kabeln har försvunnit så klart en rekommenderad uppgradering.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Du är inte ensam om det, det är ett problem NVIDIA grafikkort har haft under ett antal år nu då en av skärmarna kör i 144-165 Hz (eller kanske t.o.m. lägre än så?). Min lösning var att sätta main-skärmen till 165 Hz och den sekundära (144 Hz) skärmen till antingen 60 Hz eller 120 Hz (båda kopplade till grafikkortet) - grafikkortet klockade då ner sig automatiskt.

Huh? Det är inte ett Nvidia-problem. Det är ett grafikkorts-problem.

Absolut ingen skillnad med mitt AMD-kort.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Ozzed:
Enligt tidigare inlägg verkar det inte som att det är BIOS som uppdaterats, utan specifikt styrkretsen för DP som då förmodligen har någon egen programvara utanför BIOS. Så GPU-Z kommer inte se det som en ny BIOS-version, nej.

Aha, det förklarar ju saken

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Huh? Det är inte ett Nvidia-problem. Det är ett grafikkorts-problem.

Absolut ingen skillnad med mitt AMD-kort.

Aha? Visste inte att AMD grafikkort har detta problem också! Det gör ju saken mindre bra

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

@Ozzed:
Enligt tidigare inlägg verkar det inte som att det är BIOS som uppdaterats, utan specifikt styrkretsen för DP som då förmodligen har någon egen programvara utanför BIOS. Så GPU-Z kommer inte se det som en ny BIOS-version, nej.

Sitter denna styrkrets för DP på varje grafikkort eller på moderkortet?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Andylindy:

Sitter denna styrkrets för DP på varje grafikkort eller på moderkortet?

Ingen aning nu när du nämner det. Jag antar att det bör vara på GPU, med tanke på att det är Nvidia som skickar ut den, och inte respektive MB-tillverkare. Jag kan inte tänka mig att samtliga MB-tillverkare skulle ha DP-styrkretsar med Nvidia-mjukvara. Känns som AMD-gänget skulle gå i taket om så var fallet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

@LazySoft:
Tack för infon.
Var precis det jag undra med sli.😂

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av LazySoft:

@Andylindy: Fungerade utan problem med 2 st 980Ti i SLI.
Programmet känner av alla kort som behöver uppgraderas och tar ett i taget tills alla är uppgraderade.
Problemet med att ibland behöva rycka DP kabeln har försvunnit så klart en rekommenderad uppgradering.

Det var tydligen "bara" styrkretsen för Displayport i grafikkortet som uppdaterades inte själva BIOS.
Kortets firmwareversion påverkas inte av denna Nvidias uppdatering. Om jag förstått rätt.

Permalänk
Medlem

Gud va skönt att mitt grafikkort är så gammalt att det bara är hdmi som gäller. Eller rättare sagt DVI då skärmen är ännu äldre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

@LazySoft:
Tack för infon.
Var precis det jag undra med sli.😂

Om det enbart är styrkretsen för Displayport som uppdateras antar jag att SLI inte innebär något problem i sammanhanget eftersom det bara är översta PCIe-kortets DP som är anslutet till skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Du är inte ensam om det, det är ett problem NVIDIA grafikkort har haft under ett antal år nu då en av skärmarna kör i 144-165 Hz (eller kanske t.o.m. lägre än så?). Min lösning var att sätta main-skärmen till 165 Hz och den sekundära (144 Hz) skärmen till antingen 60 Hz eller 120 Hz (båda kopplade till grafikkortet) - grafikkortet klockade då ner sig automatiskt.

Det finns ju allafall lösningar, till NVIDIA kort.
NVIDIA Inspector har Multi Display Power Saving, löser alla problem med att kortet inte klockar ned sig ordentligt när man använder skärmar med hög uppdateringsfrekvens. Kört med det i flera år nu för att kortet ska gå ned i idle ordentligt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Undrar om den då ersätter hela kortets firmware eller bara lägger till några rader kod för DP? Man vill ju inte riskera tat ersätta det skräddarsydda firmware från 3e part som finns på koret nu.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av nUKKE:

Månne detta löser problemet jag har med att jag måste köra min andra skärm i moderkortet annars clockar inte gpu:n ner och idlar på 1500mHz. Har då main monitor dp och second dvi eller är jag ensam om detta problem?

Hade det omvända problemet med mitt "gamla" 1080TI.
Med fler skärmar vägrade kortet boosta i spel och körda konstant i Baseclock.
Gsync fungerade inte heller på spelskärmen.

Nu har jag bytt till ett 1080TI från Palit ( gamla var MSI ) och ovanstående problem försvann direkt.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Jag har sedan jag började köra två skärmar med DP problem att när jag startar datorn först och sedan skärmarna fick jag endast bild på main-skärmen. Startar jag skärmarna först och sen datorn får bägge skärmarna bild. Testade nu uppdatera med ingen skillnad. Är det något annat som är fel tro?

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Undrar om det löser mina synk problem jag har, ibland oftast efter viloläge på skärmarna kommer 2 av 3 skärmar i fas och tappar bild var annan sekund, löses genom att stänga av och starta dom igen men irriterande.

Kan ske vid uppstart också men då är det bara en skärm som kommer igång de andra två hittades inte, löses också genom matt starta om skärmarna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Detta fixade problemet med en "oväckbar svart skärm" efter viloläge. ÄNTLIGEN.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rinosaur:

Detta fixade problemet med en "oväckbar svart skärm" efter viloläge. ÄNTLIGEN.

Får hoppas det löser mitt problem med.
När jag ändrar nåt i bios,
Blir det ofta resetknappen,
Eller bryta strömmen på datorn.🤔

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@Noxxer: Det problemet har jag också om jag kör båda skärmarna i gpu:n, clocken fastnar på 200 mhz ingame och boostar först upp av nån anledning när min gpu når 52c och jag byter profiler på asus gpu tweak. händer ofta när min pc varit i viloläge eller vid start, ibland måste jag även starta om datorn för att få den att boosta clocken.

Sen då det problemet äntligen är löst så är idle fast på 1500 mhz. Har även haft problem med att skärmen svartnar i perioder. Funderat på rma men har inget kort att ersätta med sålänge och det fungerar ju halvt iaf. Förjävligt med tanke på att kortet kostar 9000..

Permalänk
Medlem

Gäller detta bara om man har en skärm med Displayport 1.3 eller 1.4? Har problem ibland att jag får no signal, vanligt problem med DP verkar det som.. Om detta kanske hade kunnat hjälpa? Min gpu stödjer iallafall 1.4 dp men skärmen har bara 1.2

Skickades från m.sweclockers.com