Datorn får inget internet. ”Ethernet saknar giltig IP-konfiguration”

Permalänk

Datorn får inget internet. ”Ethernet saknar giltig IP-konfiguration”

Hej
Har problem med att få internet till min stationära dator. Det funkade utan problem igår och alltid annars.
- Har testat bytt internetsladd och det funkar fortfarande inte så har själv dragit slutsatsen att det borde vara någon inställning på datorn. Ska tillläga också att Wi-FI funkar utmärkt.

- Har resetat routern utan resultat

- Har följt microsofts officiella hjälp i kommandotolken, ”netsh winsock reset” osv utan resultat

Mycket tacksam för hjälp!

Permalänk
Vila i frid

Med "internetsladd" menar du ethernetkabeln med RJ45 kontakter mellan vägg och router eller mellan router och din dator?

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Med "internetsladd" menar du ethernetkabeln med RJ45 kontakter mellan vägg och router eller mellan router och din dator?

Mellan router och dator. Kopplar jag samma sladd till PS4 så får den internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du kollat något annat av de många, många foruminläggen för samma problem? Manuell inmatning av IP-adress verkar funka för de flesta. Kolla i routern eller på någon annan enhet tex vilken gateway/dns som skall användas och mata in de i windows, och välj nån ip-adress som ligger inom routerns spann.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Skrivet av kirkunit:

Har du kollat något annat av de många, många foruminläggen för samma problem? Manuell inmatning av IP-adress verkar funka för de flesta. Kolla i routern eller på någon annan enhet tex vilken gateway/dns som skall användas och mata in de i windows, och välj nån ip-adress som ligger inom routerns spann.

Testar detta nu. Hittar dock inte vad standard gateway är. I kommandotolken finns bara ”Default gateway” och den är tom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DidTheKid:

Testar detta nu. Hittar dock inte vad standard gateway är. I kommandotolken finns bara ”Default gateway” och den är tom.

Skickades från m.sweclockers.com

Följer denna tråd https://m.sweclockers.com/forum/trad/1456728-ethernet-saknar-...

Permalänk
Medlem

Om ditt PS4 får internet via samma kabel så är det nästan uteslutande något med datorn.

Har du startat om din dator?
Testa förnya tilldelningen av IP-adress:
Starta kommandotolken som administratör och skriv följande:
ipconfig /release
enter
ipconfig /renew
enter

Sedan kan du skriva ipconfig /all för att se vad du får för ip adress.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Vad har du för router?

Permalänk
Skrivet av Gaist:

Vad har du för router?

Thomson TG789vn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av running_wild:

Om ditt PS4 får internet via samma kabel så är det nästan uteslutande något med datorn.

Har du startat om din dator?
Testa förnya tilldelningen av IP-adress:
Starta kommandotolken som administratör och skriv följande:
ipconfig /release
enter
ipconfig /renew
enter

Sedan kan du skriva ipconfig /all för att se vad du får för ip adress.

Ingenting händer... Fortfarande gul varningstriangel nere i hörnet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Prövat flushdns?

Har du kollat avancerade inställningar för ditt nätverkskort?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

Prövat flushdns?

Har du kollat avancerade inställningar för ditt nätverkskort?

Flush:a precis. Inget hände

Så här ser det ut:
Avancerade TCP/IP-inställningar
IP-adress: DHCP-aktiverat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DidTheKid: Hade exakt samma problem idag, slutade med att jag gick in i Device Manager och avinstallera Realtek PCI Family Controller och gick sedan in i nätverksinställningar (Network & Internet) och sedan under (Status) och längst ner fanns det en knapp för Network Reset, datorn restarta efter 5 minuter och det funkade. Tänk på att du måste vänta 5 minuter och inte omstarta manuellt för att det funkade inte för mig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem

Fick exakt samma problem idag. Provade J4N50Ns lösning men fungerar fortfarande inte. Hände samma sak för ett halvår sedan för mig och tog en dag innan det började funka igen.

Men sedan dess har jag fortfarnade haft problem då jag skiftar lan-kabeln mellan olika enheter. Om jag t.ex. tar lan kabeln från datorn till PS4 så har det tagit fem minuter innan det börjat fungera. Byter jag kabeln tillbaks till datorn tar det fem minuter att fungera.

Bor du möjligtvis i Väsby och/eller har Alltele?

Permalänk
Skrivet av Likabawz:

Fick exakt samma problem idag. Provade J4N50Ns lösning men fungerar fortfarande inte. Hände samma sak för ett halvår sedan för mig och tog en dag innan det började funka igen.

Men sedan dess har jag fortfarnade haft problem då jag skiftar lan-kabeln mellan olika enheter. Om jag t.ex. tar lan kabeln från datorn till PS4 så har det tagit fem minuter innan det börjat fungera. Byter jag kabeln tillbaks till datorn tar det fem minuter att fungera.

Bor du möjligtvis i Väsby och/eller har Alltele?

Testat J4N50Ns två gånger men funkar fortfarande inte.
Händer mig också. Får vänta 5 min eller längre när internetsladden hoppar ut och PS4 är på.

Bor i Östergötland på samma breddgrad. Kan det ligga något i det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DidTheKid:

Testat J4N50Ns två gånger men funkar fortfarande inte.
Händer mig också. Får vänta 5 min eller längre när internetsladden hoppar ut och PS4 är på.

Bor i Östergötland på samma breddgrad. Kan det ligga något i det?

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, hörde att det var något fel med fibret i Väsby, men verkar inte vara pga det då. Jag kommer avvakta tills imorgon och hoppas att det ska funka, tog en dag sist som sagt. Hade du också Alltele eller någon annan leverantör?