Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

tolka mathematica

uppgiften är

Finn lokala maximivärden och minimimvärden samt största och minsta värde för

∣∣3x−2∣∣, −4<x<2.

så försöker tolka med mathemaica (för försöker lära mig tolka det här nu hehe räkna ja visst)

och när jag skriver http://www.wolframalpha.com/input/?i=abs(3x-2)+for+-4%3Cx%3C2...
så får jag dessa värden, men när jag skriver http://www.wolframalpha.com/input/?i=abs(3x-2)+for+-4%3Cx%3C2... så får jag liksom helt annorlunda värde. Så vad är då rätt slash fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Gött!
Har tyvärr inte hunnit göra något för att hjälpa dig(2 småbarn samt extremt bra väder) men det verkar som att du fixar detta själv!
Kommer nog lösa det själv också då jag gillar att klura på sådant här. Återkommer när jag har gjort en lösning.

Det fanns en färdig funktion som det löste det åt mig :), Vector3.signedAngle() ger ut graderna i 0-360

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Skrivet av heyymel:

uppgiften är den här bilddumpen http://www.bilddump.se/bilder/20180610153534-213.65.184.136.p...
¨
för tangenten:

punkten kommer gå igenom y(1) osm blir punkten (1,7e^x)
Och y'(1) så lutningen är:

y' = e^x (7 + 3 x)
och med y'(1) = 3e^x.

Är det rätt?

--

Och för normalen;

Enpunktsformeln ger y-7e^x=3e^x(x-1)?

eaahhh får fel, glömmer ngt, vet inte

Din y' är fel. Du behöver använda produktregeln d/dx(f(x)*g(x)) = f'(x)*g(x) + f(x)*g'(x)
Så om y=e^x (3x+4) så är y'=3e^x + e^x(3x+4) = e^x(3x+7)
Därefter kan du fortsätta som du gjort.

Permalänk
Skrivet av heyymel:

uppgiften är

Finn lokala maximivärden och minimimvärden samt största och minsta värde för

∣∣3x−2∣∣, −4<x<2.

så försöker tolka med mathemaica (för försöker lära mig tolka det här nu hehe räkna ja visst)

och när jag skriver http://www.wolframalpha.com/input/?i=abs(3x-2)+for+-4%3Cx%3C2...
så får jag dessa värden, men när jag skriver http://www.wolframalpha.com/input/?i=abs(3x-2)+for+-4%3Cx%3C2... så får jag liksom helt annorlunda värde. Så vad är då rätt slash fel?

I den ena länken räknar du ut maxvärde, i den andra räknar du ut minvärde. Inte så konstigt att du får olika värden då?

Permalänk
Medlem

3^x = (8^x)/7
Hur räknar jag ut X i en sådan här ekvation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

3^x = (8^x)/7
Hur räknar jag ut X i en sådan här ekvation?

log(3) x = 3 log(2) x - log(7)
(log(3) - 3 log(2)) x = -log(7)
x = -log(7)/(log(3) - 3 log(2))

Edit: Nyttja att

log(a b) = log(a) + log(b)
log(a^b) = b log(a):

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

beräkna triangelns area

Hejsan, jag har ett problem med följande uppgift: Trianglen ABC är en rätvinklig med rät vinkel vid hörnet C och vinkeln b vid hörnet B. Beräkna triangelns area givet att c = |AB| = 3 och att tanβ=3/11

Permalänk
Medlem

@Anomi151: Tangens för en vinkel är lika med motstående katet delat med närliggande katet, vilket i detta fallet är 3/11. Resten av informationen verkar överflödig för att beräkna arean av triangeln.

Edit: var lite för snabb där, tan(beta)=3/11 ger dig förhållandet mellan de två kateterna. om de sen är flera kilometer långa framgår inte utan det får man klura ut med resten av infon.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

Hejsan, jag har ett problem med följande uppgift: Trianglen ABC är en rätvinklig med rät vinkel vid hörnet C och vinkeln b vid hörnet B. Beräkna triangelns area givet att c = |AB| = 3 och att tanβ=3/11

Först och främst, att kalla längden |AB| för c är katastrof, när du använder b för vinkeln mellan A och B

Jag löste detta genom att:

  1. Använda att tan(b) = 3/11 innebär att |AC| har längd 3*x och |CB| har längd 11*x

  2. Använda Pythagoras sats för att räkna ut vad x är

  3. Använda area-formeln för en triangel för att räkna ut arean

Det ska dock sägas att jag tyckte att mitt svar blev väldigt fult (~1.14) och jag tror även att det borde finnas en snabbare väg till svaret genom någon trig-formel jag glömt sedan jag läste matte senast.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Säg att man vill fräscha upp mattekunskaperna, som är väldigt dåliga för närvarande, från typ gymnasienivå och uppåt. Finns det några bra resurser online, eller har ni andra tips på vart man kan lära sig?

En gång i tiden läste jag upp till Ma E, som det då hette, på gymnasiet. Det var länge sen och numera är jag en sopa på matte, vilket stör mig.

Permalänk
Medlem

@DasIch: Ett konkret tips är t.ex. Chalmers sommarmatte. Jag förutsätter att man kan läsa den, utan studiestöd, bara för kul. Annars finns det ju gott om resurser på Internet för att lära sig matte (Kahn Academy, Brilliance, etc.).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

@DasIch: Ett konkret tips är t.ex. Chalmers sommarmatte. Jag förutsätter att man kan läsa den, utan studiestöd, bara för kul. Annars finns det ju gott om resurser på Internet för att lära sig matte (Kahn Academy, Brilliance, etc.).

Tack för tipset! Jag ska kolla på det när jag kommer hem från jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Först och främst, att kalla längden |AB| för c är katastrof, när du använder b för vinkeln mellan A och B

Jag löste detta genom att:

  1. Använda att tan(b) = 3/11 innebär att |AC| har längd 3*x och |CB| har längd 11*x

  2. Använda Pythagoras sats för att räkna ut vad x är

  3. Använda area-formeln för en triangel för att räkna ut arean

Det ska dock sägas att jag tyckte att mitt svar blev väldigt fult (~1.14) och jag tror även att det borde finnas en snabbare väg till svaret genom någon trig-formel jag glömt sedan jag läste matte senast.

Jag ställde inte frågan, men hade problem med |AB|=c. Fattar det som att c är hypotenusan, som är lika med tre. Löser man det då får man ut att ena kateten är 33/√(130) och den andra 9/√(130). Arean blir då 297/260 ≈ 1.1421 som du sade.

297/260 är väl ett acceptabelt svar i en mattekurs såvitt jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Först och främst, att kalla längden |AB| för c är katastrof, när du använder b för vinkeln mellan A och B

Jag löste detta genom att:

  1. Använda att tan(b) = 3/11 innebär att |AC| har längd 3*x och |CB| har längd 11*x

  2. Använda Pythagoras sats för att räkna ut vad x är

  3. Använda area-formeln för en triangel för att räkna ut arean

Det ska dock sägas att jag tyckte att mitt svar blev väldigt fult (~1.14) och jag tror även att det borde finnas en snabbare väg till svaret genom någon trig-formel jag glömt sedan jag läste matte senast.

de stämmde men är det någon skillnad mellan tanB och tanA?

Permalänk
Medlem

@Anomi151: A och B är ju hörn, inte vinklar, så jag vet inte riktigt vad tangens av endera skulle innebära.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Hitta c i vinkel

Hej igen. jag har stött på ett ytterligare problem som är svårare att lösa den som var innan.

I triangeln △ABC inför beteckningarna a=|BC|, b=|CA|, c=|AB|, samt ∠A=α, ∠B=β och ∠C=γ
Finn c, givet att vinkeln ∠C är spetsig och a=5, b=9 och sinγ=7/8.

Jag har börjat med att köra C^2=A^2+^b2-2abcosin(y) jag sätter in mina värden och det ända problem jag stötter på att hur ska jag göra med cosin(y) vad är det jag ska sätta in för värdet är det då cos(b/c) som b är då redan 9 och c=? och jag kan få c genom a^2+b^2=C^2 eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

Hej igen. jag har stött på ett ytterligare problem som är svårare att lösa den som var innan.

I triangeln △ABC inför beteckningarna a=|BC|, b=|CA|, c=|AB|, samt ∠A=α, ∠B=β och ∠C=γ
Finn c, givet att vinkeln ∠C är spetsig och a=5, b=9 och sinγ=7/8.

Jag har börjat med att köra C^2=A^2+^b2-2abcosin(y) jag sätter in mina värden och det ända problem jag stötter på att hur ska jag göra med cosin(y) vad är det jag ska sätta in för värdet är det då cos(b/c) som b är då redan 9 och c=? och jag kan få c genom a^2+b^2=C^2 eller har jag fel?

Nu är inte matte mitt område, men vad gäller cosinussatsen ska du ju känna till två sidor och en vinkel (eller alla sidor).
I nuläget känner du till sidorna a och b som är 5 respektive 9, samt vet vi att sinγ=7/8.

Alltså resonerar jag som så att du först måste räkna ut vinkeln γ m.h.a. vetskapen att sinγ=7/8. Sedan kan du sätta in din kända vinkel γ i din ekvation: c^2 = 5^2+9^2 - 2 * a * b * cos(γ).

Någon som faktiskt är kunnig kan ju rätta mig om jag är helt ute och cyklar, men det är iaf min tankegång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

@noMad17: aa precis och det är de som jag strular med att hur jag kan få det from siny till att vara cosy

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Nu är inte matte mitt område, men vad gäller cosinussatsen ska du ju känna till två sidor och en vinkel (eller alla sidor).
I nuläget känner du till sidorna a och b som är 5 respektive 9, samt vet vi att sinγ=7/8.

Alltså resonerar jag som så att du först måste räkna ut vinkeln γ m.h.a. vetskapen att sinγ=7/8. Sedan kan du sätta in din kända vinkel γ i din ekvation: c^2 = 5^2+9^2 - 2 * a * b * cos(γ).

Någon som faktiskt är kunnig kan ju rätta mig om jag är helt ute och cyklar, men det är iaf min tankegång.

Jag kan inte heller cosinussatsen, men förutsätter inte den att c är hypotenusan? Det är den inte i denna uppgiften eftersom vinkeln gamma i hörnet C är spetsig. Alltså är a eller b hypotenusan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

@noMad17: aa precis och det är de som jag strular med att hur jag kan få det from siny till att vara cosy

Som jag förstår det så behöver du bara få fram själva vinkeln. Säg att vinkeln är 30 grader, då sätter du alltså in cos(30) i din ekvation.
Nu är jag antagligen ute och cyklar igen, men för att få ut vinkeln gör du väl bara som sådant: y = arcsin(7/8)

Skrivet av klirre:

Jag kan inte heller cosinussatsen, men förutsätter inte den att c är hypotenusan? Det är den inte i denna uppgiften eftersom vinkeln gamma i hörnet C är spetsig. Alltså är a eller b hypotenusan.

Skickades från m.sweclockers.com

Näe, enligt matteboken.se så är kravet bara att man ska känna till endera alla sidor eller två sidor och minst en vinkel. Triangeln behöver inte vara rätvinklig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Som jag förstår det så behöver du bara få fram själva vinkeln. Säg att vinkeln är 30 grader, då sätter du alltså in cos(30) i din ekvation.
Nu är jag antagligen ute och cyklar igen, men för att få ut vinkeln gör du väl bara som sådant: y = arcsin(7/8)

Näe, enligt matteboken.se så är kravet bara att man ska känna till endera alla sidor eller två sidor och minst en vinkel. Triangeln behöver inte vara rätvinklig.

Ok, då är det ju bara att köra arcsin för att få ut vinkeln och sen cosinus av vinkeln i cosinussatsen. Inte den snyggaste lösningen eftersom det kräver miniräknare men är det gymnasiematte borde man få rätt ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Excelfråga

Hej!

Jag har en fråga om excel, som innehåller beräkningar. Så det bör väl höra hemma här?

Det jag vill göra är att fördela produktionen av ett antal artiklar jämt över 2 arbetsskift under en vecka. Det är ett förmiddagsskift och ett eftermiddagsskift måndag till t.o.m torsdag.
Och ett förmiddagsskift på fredagen.

Om jag t.ex ska tillverka 19st av en artikel, hur gör man då i excel så att det blir lika fördelat mellan skiften måndag-torsdag. Och minimalt kvar på fredagen?

Alltså 3+3 måndag, 2+2 tisdag,onsdag och torsdag, och 1 på fredag. Och om inte det räcker till att fylla hela veckan, att allt förskjuts mot början av veckan.
T.ex om det bara är 3 detaljer. Att det blir 1+1 på måndag, och 1 på tisdag förmiddag?

Om man nu kan göra sånt i excel? Hoppas det framgår vad jag vill göra iaf

Kan tillägga att jag kan i princip ingenting om excel.

Permalänk
Medlem

En fråga som rör ekvationer med absolutbelopp.

Lös lx+1l+l2x-6l=10

Jag får ut första roten, x=5, men antagligen inte genom något korrekt tänkande. Jag förstår att absolutbeloppen av de båda termerna ska summerat ge magnituden (eller sträckan om man tänker geometriskt) 10. Vår bok (calculus) ger föga hjälp i detta eftersom jag tidigare bara löst ekvationer med absolutbelopp där allt är inom absolutbeloppen, men med denna ser vi ju att den där 10:an gör det väldigt problematiskt (för mig)!

Lösningen till första roten gick till såhär (korrigera gärna min lösning, jag vill förstå allt så bra som möjligt!)

lx+1l+l2x-6l=10
<=>
lx+1l=10-l2x-6l

Jag förstår inte riktigt när (eller hur) vi kan ta bort absolutbeloppen och ersätta dessa med en normal ekvation, hur som gör jag detta och får ut korrekt rot.

x+1=10-2x+6
3x=15
x=5

Nästa rot ska enligt wolfram ligga på -5/3, men jag förstår inte riktigt hur man ska tänka tyvärr.

Är det möjligtvis så att eftersom ett absolutbelopp aldrig kan vara negativt (men den korresponderande ekvationen har det) vilket betyder att så fort vi tar bort ett absolutbelopp så kommer det andra ledet att få två möjliga scenarion, en där det andra ledet är positivt och ett scenario när det är negativ?

lx+1l+l2x-6l=10
<=>
lx+1l=10-l2x-6l

<=>
x+1=10-l2x-6l eller x+1=l2x-6l-10
Jag tar det första scenariot vill ha absolutbeloppet på ett led, resten på det andra.
<=>
9-x=l2x-6l eller x+1=l2x-6l-10
Nu tar vi bort det andra absolutbeloppet
<=>
9-x=2x-6 eller x-9=2x-6
eller x+1=l2x-6l-10
Löser första ekvationen
<=>
x=5 eller x-9=2x-6 eller x+1=l2x-6l-10
Nu löser vi de andra
<=>
x-9=2x-6 eller x+1=l2x-6l-10
x=-3

x+1=l2x-6l-10
<=>
x+11=l2x-6l
Tar bort absolutbeloppet, två scenarion igen då
<=>
2x-6=x+11 eller 2x-6=-11-x
<=>
x=17 eller 2x-6=-11-x
<=>
2x-6=-11-x
3x=-5
x=-5/
3

Vi testar alla möjliga rötter och ser att x=17 och x=-3 är falska rötter, lösningen till ekvationen är således x=5 och x=-5/3

Har jag tänkt rätt? Är mina ekvivalenspilar korrekta?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Är inte för min utbildning men för arbetet.

Säg att vi har punkterna a, b, c och d på planet. Distansen mellan punkterna varierar.

Jag vill hitta den snabbaste vägen mellan de. Hur hittar jag den?

Permalänk
Medlem

@Alexander7938: Man gör fall uppdelning där beloppen skiftar tecken. Här kan du se hur jag löste:
https://imgur.com/a/BfbG9CD
Är det nåt du inte förstår så förklarar jag gärna.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

En fråga som rör ekvationer med absolutbelopp.

Lös lx+1l+l2x-6l=10

Jag får ut första roten, x=5, men antagligen inte genom något korrekt tänkande. Jag förstår att absolutbeloppen av de båda termerna ska summerat ge magnituden (eller sträckan om man tänker geometriskt) 10. Vår bok (calculus) ger föga hjälp i detta eftersom jag tidigare bara löst ekvationer med absolutbelopp där allt är inom absolutbeloppen, men med denna ser vi ju att den där 10:an gör det väldigt problematiskt (för mig)!

Lösningen till första roten gick till såhär (korrigera gärna min lösning, jag vill förstå allt så bra som möjligt!)

lx+1l+l2x-6l=10
<=>
lx+1l=10-l2x-6l

Jag förstår inte riktigt när (eller hur) vi kan ta bort absolutbeloppen och ersätta dessa med en normal ekvation, hur som gör jag detta och får ut korrekt rot.

x+1=10-2x+6
3x=15
x=5

Nästa rot ska enligt wolfram ligga på -5/3, men jag förstår inte riktigt hur man ska tänka tyvärr.

Är det möjligtvis så att eftersom ett absolutbelopp aldrig kan vara negativt (men den korresponderande ekvationen har det) vilket betyder att så fort vi tar bort ett absolutbelopp så kommer det andra ledet att få två möjliga scenarion, en där det andra ledet är positivt och ett scenario när det är negativ?

lx+1l+l2x-6l=10
<=>
lx+1l=10-l2x-6l

<=>
x+1=10-l2x-6l eller x+1=l2x-6l-10
Jag tar det första scenariot vill ha absolutbeloppet på ett led, resten på det andra.
<=>
9-x=l2x-6l eller x+1=l2x-6l-10
Nu tar vi bort det andra absolutbeloppet
<=>
9-x=2x-6 eller x-9=2x-6
eller x+1=l2x-6l-10
Löser första ekvationen
<=>
x=5 eller x-9=2x-6 eller x+1=l2x-6l-10
Nu löser vi de andra
<=>
x-9=2x-6 eller x+1=l2x-6l-10
x=-3

x+1=l2x-6l-10
<=>
x+11=l2x-6l
Tar bort absolutbeloppet, två scenarion igen då
<=>
2x-6=x+11 eller 2x-6=-11-x
<=>
x=17 eller 2x-6=-11-x
<=>
2x-6=-11-x
3x=-5
x=-5/
3

Vi testar alla möjliga rötter och ser att x=17 och x=-3 är falska rötter, lösningen till ekvationen är således x=5 och x=-5/3

Har jag tänkt rätt? Är mina ekvivalenspilar korrekta?

Du krånglar till det för dig.
Kortfattat så är absolutbeloppet alltid positivt, d.v.s. |x|=x om x är större eller lika med 0 men -x om x är mindre än 0. Man kan säga att det beskriver längden av en graf t.ex.
Med hjälp av detta ser du att du har 3 intressanta punkter i din ekvation, när x är mindre än -1, när x är större eller lika med -1 men mindre än 3 och när x är större än eller lika med 3 d.v.s. x<-1, -1≤x<3 och x≥3

i fallet x<-1 kan du gör om ekvationen till (-1)(x+1)+(-1)(2x-6)=10 löser du den får du x=-5/3
-1≤x<3 ger ekvationen x+1+(-1)(2x-6)=10 och lösningen x=-3
x≥3 ger ekvationen x+1+2x-6=10 och lösning x=5

Testa dina potentiella rötter med grundekvationen och finn att -3 inte är en lösning. således har du dina rötter 5 & -5/3

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Hur deriverar jag 5^cosx?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hur deriverar jag 5^cosx?

Skickades från m.sweclockers.com

Du använder kedjeregeln.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Du använder kedjeregeln.

(-sinx)(ln5)5^cosx ?

Skickades från m.sweclockers.com