Vad tror du orsaken är till raset på värdet av Bitcoin?

Permalänk
Avstängd

Vad tror du orsaken är till raset på värdet av Bitcoin?

Hörde på radion idag (11 juni -18) att Bitcoin har rasat 2/3 av det värde den hade vid årsskiftet 2017/18. Vad tror du orsaken är till det?

Iof berörs jag inte själv eftersom jag inte köpt eller investerat i några Bitcoin ännu utan jag har inte kommit längre än att jag investerade i en TREZOR hårdvaruplånbok.

Men vad tror du är orsaken till det gigantiska fallet på värdet på Bitcoin?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Return to "normal" - Haha Den var rolig.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inofficiell ambassadör

En "Bitcoin-börs" blev dessutom hackad nyligen, när informationen om det kom ut så rasade det lite till.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Det finns fler cryptovalutor som konkurrerar - men den viktiga faktorn om det blir en parentes i historien eller något som handlas med är om valutan används eller inte, då menar jag inte handel på spekulation på dess värde upp och ned utan att folk faktiskt handlar saker med dem.

Det värsta som kan hända med en valuta är när folk köper och sedan lägger på kistbotten för att det 'värda' så mycket, det är bättre att vara en lagom mycket skräpvaluta som folk gärna gör sig av med genom att köpa saker och då blir motorn i all handel (man vill inte ha valutan men är ändå nödvändig för handeln sas.) - men samtidigt inte blir för mycket skräpvaluta för att folk tappat förtroenden för denna att folk inte vill ta emot dem längre...

en balansgång på smal spång helt klart.

Permalänk
Medlem

Amarinhos svar är det enda som behövs.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Geeks Gaming

Det går rykten om att det dyker varje år i januari för att amerikanarna måste betala skatt då. Tex investerar man allt och sen behöver betala skatt så säljer man det som gått upp. Men sen går dett upp och ner i perioder så känns ganska väntat. Efter ett ras går det långsamt neråt och sen upp igen efter att det varit lugnt ett tag.
Men sen så beror ju typ kursen på memes och rykten på reddit så är ju inte direkt stabilt...

Permalänk
Inaktiv

2017 var en gigantisk bubbla. Alla visste det, men fortsatte att hypa. Det är så en bubbla fungerar.

2017 = FOMO
2018 = FUD

Jag sålde mina bitcoin vid årsskiftet (all time high) då det var uppenbart att det skulle brista. Vilket det också gjorde. Nu har vi en tvärtom-situation där vissa cryptos snarare är undervärderade (XPR, Siacoin) just pga FUD. Jag gissar på att marknaden kommer stabiliseras till hösten, vi har fortfarande mycket "skräp" på marknaden som behöver dö ut, kvar kommer värdefulla produkter att befinna sig.

Sedan är bitcoin speciellt. Det kommer alltid ha ett värde, "eftersom det är bitcoin". Jag skulle inte investera i bitcoin nu, det tåget har gått för länge sedan. Fokusera på coins som är kopplade till riktiga produkter och har stor tillväxtpotential inom 5-10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockbabe:

Hörde på radion idag (11 juni -18) att Bitcoin har rasat 2/3 av det värde den hade vid årsskiftet 2017/18. Vad tror du orsaken är till det?

Det är cykler. Förutsatt att bitcoin fortsätter leva kommer vi se fler. Jag blev lite förvånad över hur hårt bubblan spårade under sista kvartalet förra året, så risk för att det är tröta på marknaden ett bra tag framöver. Så länge politikerna runtom i världen inte lyckas haverera världsekonomin igen (börjar bli dags nu) så kan det hålla i sig i ett år eller två till innan nästa spårning. Måste ju ge folket en chans att glömma bort bitcoin innan de kan upptäcka den på nytt.

Ett tapp på 2/3 av värde är mycket oavsett vad man pratar om, men det var ganska väntat tapp, och många (mig inkl) förväntade sig ett betydligt större fall. Jag hade räknat med 80-85%, ynkliga <70% är absolut fantastiskt. Plus att i över två månader, relativt sett från december en jättelång tid, har bitcoin varit väldigt stabil (1. för att den precis gjort ett historiskt värdefall, 2. för att vara bitcoin), vilket alltid har varit inbjudan för startskottet för nästa bubbla.

Just nu verkar tendensen visa svagt neråt, håll koll på när den pekar mot svagt uppåt över tid, då har nästa bubbla startat. Kan vara nästa månad, kan vara om några år, kan vara när västvärlden och nationer kollapsar. Men om du hör talas om det först när du läser om det i nyheterna är du redan flera månader för sen (då det är startskottet för att börja sälja av!).

Permalänk
Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte någon har behov av en valuta som tappar 2/3 av sitt värde på några månader.

Bitcoin är lite som en sekt också och det kanske blir svårare och svårare att värva nya medlemmar för att hålla priset uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag tror inte någon har behov av en valuta som tappar 2/3 av sitt värde på några månader.

Bitcoin är lite som en sekt också och det kanske blir svårare och svårare att värva nya medlemmar för att hålla priset uppe.

kollade på en graf på 3 mån fram tills idag, med en top den 24.apr på $9382 tills idag ca $6200 så det är ett fall på 1/3.
är det något jag missat?

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

kollade på en graf på 3 mån fram tills idag, med en top den 24.apr på $9382 tills idag ca $6200 så det är ett fall på 1/3.
är det något jag missat?

Du missade att läsa hela tråden och därmed vilken period som avses.

Permalänk
Medlem

$19891 slutet av förra året, $6447 nu dvs ras på ca 68%
Klassisk bubbla som sprack.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fallet från januari var helt uppenbart. Inget kan stiga så mkt i värde utan att det kommer en korrektion. Så inget konstigt egentligen.

Just nu:
Det kommer in så Otroligt mycket pengar på OTC trades som inte syns på exchanges, Sen säljs det eller shortas på exchanges vilket med denna volym får drastiska ras. Det är valar som manipulerar marknaden just nu för att köpa in sig så billigt som möjligt. Bara och kolla på 1h chart och alla "bartheads" det är uppenbart.

Detta är inte ett normal mönster:

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryden:

$19891 slutet av förra året, $6447 nu dvs ras på ca 68%
Klassisk bubbla som sprack.

Jag tror inte det är någon bubbla som spruckit ännu eftersom de fortfarande kostar 6500$ st idag men någon gång tror jag garanterat att bubblan kommer spricka.

Det som är så bra med riktiga banker är att man får betala en liten avgift när man skickar pengar till någon i ett annat land och då slipper man förlora 68% av värdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag tror inte det är någon bubbla som spruckit ännu eftersom de fortfarande kostar 6500$ st idag men någon gång tror jag garanterat att bubblan kommer spricka.

Det som är så bra med riktiga banker är att man får betala en liten avgift när man skickar pengar till någon i ett annat land och då slipper man förlora 68% av värdet.

Hur kan det inte vara en bubbla när priset rasade till 1/3 under en kort period menar du?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Hur kan det inte vara en bubbla när priset rasade till 1/3 under en kort period menar du?

Jag anser att det är en bubbla dock inte att den spruckit ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hur kan det inte vara en bubbla när priset rasade till 1/3 under en kort period menar du?

Man kan väl säga att bubblans storlek har minskat drastiskt... men ännu är den hel.

Permalänk
Inaktiv

Lyssna inte på alla efterklocka skojare här. Det kommer kosta er mycket i potentiella vinster.
Kronan försvagas varje dag. I andra ord: Pengarna ni har blir mindre värda VARJE DAG. Detta kommer bara eskalera. USD håller på och begå självmord snart. EUR har en ostabil framtid. Kreditkrisen kommer slåtillbaka snart x10 hårdare än 2008. Världsekonomin är inför en hard reset. Bitcoin kommer stanna kvar och nå nya höjder. Eventuellt, till slut. När man inte har ny mobil varje halv år, går på 100:- lunch varje dag, åker på semester 2 gånger om året, köper ny bostad med feta vinster från den gamla, soppa kostar 25:- liter , mjölk 20:- liter osv osv då kanske KANSKE då kommer folk vakna ur sin långvariga sömn till en verklighet där vi redan är. Bankerna äger era ynka liv. Alternativet kom men folk är rädda för förändring. men men.... lixom vem kan jag ringa om jag tappat min nyckel? patetiskt. Bankerna äger våra liv precis av denna anledningen. Ni tillåter dom. FUD och FOMO cykeln är oändlig för att det tjänas pengar varje gång på gång på gång. Det spelar ingen roll om bitcoin står i 1 USD eller 100k USD. Men jag satar på att vi ser 100k USD innan 1 USD.
Köp BTC XBT och ETH XBT på Avanza med era spargrisar så lär ni inte vara besvikna om några år. Jag är redan investerad i dessa certifikat men gör som ni vill. En odecentraliserad valuta som ingen singel aktör kan manipulera och inget land kan pumpa inflationen på? Det är ju precis motgiftet till hela kreditkrisen. Vart tror ni alla fiat pengar kommer flytta när krisen börjar på riktigt? JA DU , Trodde du att värdet på din bostad / villa som gick ner 20% senaste året är ett skämt eller en "stabilisering"? haha. Gör som ni vill.

BITCOIN CRASH AAAAAA

Denna graf är en abstrakt. Tiden mellan varje peak minskar och själva peaken ökar logaritmiskt.
BTC kommer stå på 100k USD inom snar framtid. 95% av jordens befolkning som har åtkomst till internet har aldrig ens rört Bitcoin.

Permalänk
Avstängd

http://nordic.businessinsider.com/tether-explained-bitcoin-cr...

Intressant med Tether och Bitfinex där vissa påstår att man skapar tether ur tomma intet för att manipulera priset på bitcoins.

Kan mycket väl ha något med priset att göra.

Permalänk
Medlem

Folk som dissar BTC nu drivs av "fear of missing out". De funderade på att köpa när btc vad värd 19k usd, men gjorde det inte, och nu när den ligger på 7k så säger de "vad var det jag sa?".

Vi har sett det förut, vi kommer se det igen. Se på en graf över BTC från dess början. Agera därefter. Alla banker, inkl många Svenska banker, har interna memos om blockchain-implementering. Det som hände i början av 2018 var att crypto blev så stort, med total marketcap på 750B usd, att man var tvungen att ta i principiella frågor om lagstiftning. Det är anledningen. Många trodde att man skulle säga nej, men en efter en började länder säga ja. Kina, Sydkorea (mkt stort i det här sammanhanget och i allmänhet top #10 BNP i världen). USA för ett par månader sen, liksom Ryssland och Indien. Alla har sagt ja, vissa med kvalificeringen att vissa former av ICOs (påverkar inget för normala cryptos) ska omringas av lagstiftning.

Folk som säger att crypto nu är dött - se över sakens historik, år för år. Vad vi kommer se under 2018-2019 är att crypto, nu när legisleringen är löst, kommer att övergå från en internetpeng-för-spekulering till implementering i den verkliga världen. Det är nu som den verkliga implementeringen kommer att segla in, för nu gäller det inte bara nördar utan alla. Crypto blir en valuta du kan handla med, eller använda som instrument för internationella transaktioner, och så vidare. Jag tror för egen del att priset har manipulerats under Q2 2018, med gradvisa "shakedowns" för att institutionerna med stora pengar ska kunna norpa fler coins. Privatpersoner som fortfarande håller behöver allt hårdare handskar för att inte sälja av, parallellt med den utvecklingen går de stora pengarna in till reapriser. När de har packat planet så manipulerar de inte längre marknaden utan låter den ha sin gilla gång, tvärtom säljer in den hos vanligt folk. Surt för många. För egen del kan jag inte klaga, har ackumulerat så gott jag kan och väntar på att man lossar från kajen. Har inga galna ambitioner men en bostad vore trevligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99553:

Lyssna inte på alla efterklocka skojare här. Det kommer kosta er mycket i potentiella vinster.
Kronan försvagas varje dag. I andra ord: Pengarna ni har blir mindre värda VARJE DAG. Detta kommer bara eskalera. USD håller på och begå självmord snart. EUR har en ostabil framtid. Kreditkrisen kommer slåtillbaka snart x10 hårdare än 2008. Världsekonomin är inför en hard reset. Bitcoin kommer stanna kvar och nå nya höjder. Eventuellt, till slut. När man inte har ny mobil varje halv år, går på 100:- lunch varje dag, åker på semester 2 gånger om året, köper ny bostad med feta vinster från den gamla, soppa kostar 25:- liter , mjölk 20:- liter osv osv då kanske KANSKE då kommer folk vakna ur sin långvariga sömn till en verklighet där vi redan är. Bankerna äger era ynka liv. Alternativet kom men folk är rädda för förändring. men men.... lixom vem kan jag ringa om jag tappat min nyckel? patetiskt. Bankerna äger våra liv precis av denna anledningen. Ni tillåter dom. FUD och FOMO cykeln är oändlig för att det tjänas pengar varje gång på gång på gång. Det spelar ingen roll om bitcoin står i 1 USD eller 100k USD. Men jag satar på att vi ser 100k USD innan 1 USD.
Köp BTC XBT och ETH XBT på Avanza med era spargrisar så lär ni inte vara besvikna om några år. Jag är redan investerad i dessa certifikat men gör som ni vill. En odecentraliserad valuta som ingen singel aktör kan manipulera och inget land kan pumpa inflationen på? Det är ju precis motgiftet till hela kreditkrisen. Vart tror ni alla fiat pengar kommer flytta när krisen börjar på riktigt? JA DU , Trodde du att värdet på din bostad / villa som gick ner 20% senaste året är ett skämt eller en "stabilisering"? haha. Gör som ni vill.

BITCOIN CRASH AAAAAA

http://i.imgur.com/nEnQrWl.jpg

Denna graf är en abstrakt. Tiden mellan varje peak minskar och själva peaken ökar logaritmiskt.
BTC kommer stå på 100k USD inom snar framtid. 95% av jordens befolkning som har åtkomst till internet har aldrig ens rört Bitcoin.

Tror du har rätt i mycket. Den stora frågan är, när man börjar gräva i bankfrågan; vad tycker de om "en odecentraliserad valuta som ingen singel aktör kan manipulera och inget land kan pumpa inflationen på?". Givetvis är det, som idé och ännu mera som verklighet, bankernas mardröm #1.

Jag tror inte att crypto kommer att tillåtas bli ett hot. Det är en dröm, för egen del skulle jag gilla det, men jag tror att bankerna och framför allt familjerna bakom dem, inte kommer att låta det ske. För egen del behöver det inte ske heller. Även om market cap på crypto tiodubblas från sitt all time high på typ 750b usd, är det ändå en piss i havet. Kanske motsvarar halva kopparmarknaden. När så sker är jag redan ute, jag hoppar av på nästa våg. Frågan som du aktualiserar är "vad sker då", för jag tror liksom du att SEK, USD och så vidare går en hård tid tillmötes. Jag kommer då förhoppningsvis iaf ha en bra fastighet, och det tror jag kommer vara ett bra sätt att förankra sitt värde (sett över flera decennier, för ja, du har rätt i att bopriserna nu kommer fuckas).

Frågan är dock inte så enkel som crypto-eller-bankerna. För bankerna har själva crypto, framför allt XRP. Bankerna har vunnit sedan 1700-talet så datan på det där är ganska klar.

För övrigt, att ha pengarna på Avanza, well det är också en bank. Du ser

Med det sagt så gillar jag vad du skriver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesoj:

Folk som dissar BTC nu drivs av "fear of missing out". De funderade på att köpa när btc vad värd 19k usd, men gjorde det inte, och nu när den ligger på 7k så säger de "vad var det jag sa?".

Vi har sett det förut, vi kommer se det igen. Se på en graf över BTC från dess början. Agera därefter. Alla banker, inkl många Svenska banker, har interna memos om blockchain-implementering. Det som hände i början av 2018 var att crypto blev så stort, med total marketcap på 750B usd, att man var tvungen att ta i principiella frågor om lagstiftning. Det är anledningen. Många trodde att man skulle säga nej, men en efter en började länder säga ja. Kina, Sydkorea (mkt stort i det här sammanhanget och i allmänhet top #10 BNP i världen). USA för ett par månader sen, liksom Ryssland och Indien. Alla har sagt ja, vissa med kvalificeringen att vissa former av ICOs (påverkar inget för normala cryptos) ska omringas av lagstiftning.

Folk som säger att crypto nu är dött - se över sakens historik, år för år. Vad vi kommer se under 2018-2019 är att crypto, nu när legisleringen är löst, kommer att övergå från en internetpeng-för-spekulering till implementering i den verkliga världen. Det är nu som den verkliga implementeringen kommer att segla in, för nu gäller det inte bara nördar utan alla. Crypto blir en valuta du kan handla med, eller använda som instrument för internationella transaktioner, och så vidare. Jag tror för egen del att priset har manipulerats under Q2 2018, med gradvisa "shakedowns" för att institutionerna med stora pengar ska kunna norpa fler coins. Privatpersoner som fortfarande håller behöver allt hårdare handskar för att inte sälja av, parallellt med den utvecklingen går de stora pengarna in till reapriser. När de har packat planet så manipulerar de inte längre marknaden utan låter den ha sin gilla gång, tvärtom säljer in den hos vanligt folk. Surt för många. För egen del kan jag inte klaga, har ackumulerat så gott jag kan och väntar på att man lossar från kajen. Har inga galna ambitioner men en bostad vore trevligt

Ska jag köpa en kopp kaffe med bitcoin måste jag redovisa det på min inkomstdeklaration till skatteverket.

Bankernas alternativ till internationella transaktioner spöar bitcoin med hästlängder när man enbart betalar en liten avgift för att få sina pengar skickade samt slipper volatiliteten.

Det är dock helt klart intressant att följa utvecklingen av bitcoin och andra kryptovalutor.

Permalänk
Medlem

@gabriel15: Liten avgift? Minns jag rätt betalade jag omkring 500 SEK senast jag skickade pengar hem till swedbank. Säg att jag skickar 100k SEK, inte ens växlingsavgifterna från JPY till BTC till EUR till SEK skulle kosta så mycket. Och vad gäller volatiliteten har jag åtminstone kontroll själv över det om jag går genom crypto. Med crypto kan jag på bara någon timme få in pengar på min exchange, göra byte som jag vill, skicka crypto som jag vill, göra ett till byte som jag vill, och slutligen ta ut pengar som jag vill. Med internationell bank-transaktion ber jag banken här föra över pengar, och så gör de det någon gång senare i veckan när kursen kan stå hur som helst .. och jag vet inte vilka banker de använder sig av på vägen som kan ta sin cut (ovanligt men kan hända) .. det är inte ovanligt att jag förlorar en tusenlapp eller två pga att JPY/SEK ändrats på några dagar.
/bitter

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ska jag köpa en kopp kaffe med bitcoin måste jag redovisa det på min inkomstdeklaration till skatteverket.

Bankernas alternativ till internationella transaktioner spöar bitcoin med hästlängder när man enbart betalar en liten avgift för att få sina pengar skickade samt slipper volatiliteten.

Det är dock helt klart intressant att följa utvecklingen av bitcoin och andra kryptovalutor.

Skrivet av gibbon_:

@gabriel15: Liten avgift? Minns jag rätt betalade jag omkring 500 SEK senast jag skickade pengar hem till swedbank. Säg att jag skickar 100k SEK, inte ens växlingsavgifterna från JPY till BTC till EUR till SEK skulle kosta så mycket. Och vad gäller volatiliteten har jag åtminstone kontroll själv över det om jag går genom crypto. Med crypto kan jag på bara någon timme få in pengar på min exchange, göra byte som jag vill, skicka crypto som jag vill, göra ett till byte som jag vill, och slutligen ta ut pengar som jag vill. Med internationell bank-transaktion ber jag banken här föra över pengar, och så gör de det någon gång senare i veckan när kursen kan stå hur som helst .. och jag vet inte vilka banker de använder sig av på vägen som kan ta sin cut (ovanligt men kan hända) .. det är inte ovanligt att jag förlorar en tusenlapp eller två pga att JPY/SEK ändrats på några dagar.
/bitter

För över pengar från mitt svenska till mitt australiensiska konto varje månad. Avgiften är 150kr för normal prioritet (~3-4 bankdagar) och 250kr för urgent (2 bankdagar) från Swedbank till ANZ.

Frun gjorde misstaget att ta urgent hos ICA-banken och åkte på nästan 600kr i avgifter. Så nog är det dyrt och långsamt.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Avstängd

Förda man över en miljon till någon den 10 juni så tappade bitcoin ca 6% av sitt värde vilket motsvarar att man under den timman hade förlorat 60 000kr för man är hipster och använder bitcoin.

Vill man köpa ett kilo knark eller smita undan skatt så är det dock en annan sak då bryr man sig nog inte om volatiliteten men ju längre folk håller på med detta desto hårdare krav kommer växlingskontoren få på sig att redovisa till skatteverket=ökade avgifter.

Jag är inte heller helt säker på hur utlandsbetalningar med krypto ska redovisas men det är antagligen långt ifrån lika smidigt som en vanlig banköverföring.

EDIT: Med det sagt om krypto i framtiden kunde lösa problemet med volatiliten och regleringar hade det kunnat vara överlägset.

Permalänk
Medlem

Det behövs en ny valuta och platform. Att bitcoin är så stor som den är idag är i princip för att det är den var först ut och den enda som går att använda för att köpa något.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Förda man över en miljon till någon den 10 juni så tappade bitcoin ca 6% av sitt värde vilket motsvarar att man under den timman hade förlorat 60 000kr för man är hipster och använder bitcoin.

Vill man köpa ett kilo knark eller smita undan skatt så är det dock en annan sak då bryr man sig nog inte om volatiliteten men ju längre folk håller på med detta desto hårdare krav kommer växlingskontoren få på sig att redovisa till skatteverket=ökade avgifter.

Jag är inte heller helt säker på hur utlandsbetalningar med krypto ska redovisas men det är antagligen långt ifrån lika smidigt som en vanlig banköverföring.

EDIT: Med det sagt om krypto i framtiden kunde lösa problemet med volatiliten och regleringar hade det kunnat vara överlägset.

Visst, samtidigt är den volatiliteten en orsak till att random snubbar som minat lite med sin laptop för fem år sen kan köpa ett par Ferraris. Den går åt båda hållen, och desto längre tid du håller över desto mera osäkert är det att din investering tappar värde. Med det sagt, det finns förstås stabilare sätt att investera på

Permalänk
Medlem

John Mcafee - “Do not panic about the drop in Bitcoin’s price. It is an overreaction to the news that Bitstamp, Coinbase, itBit, and Kraken are being investigated for price manipulation. This will delay the bull market by no more than 30 days. Don’t buy into the fear. Buy the coins.”

Samma karl som sa att han tror bitcoin kommer vara värt 1 milion $ innan slutet av 2020.

Så dåså. Allt är lugnt. Litar blint på John! I will hodl!