Bitcoinbörs i konkurs efter hackerattack (4000 Bitcoins, Youbit)

Permalänk
Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Som sagt inte helt säkert att investera i Bitcoin.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Sådana här incidenter höjer inte direkt förtroendet för bitcoin.

Permalänk
Medlem

"Oväntat". Rekommenderar dagens plånboken av SR gällande bitcoin btw.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Sådana här incidenter höjer inte direkt förtroendet för bitcoin.

Inte? Vad gör det då? Jag ser faktiskt inte hur det här skulle påverka Bitcoins överhuvudtaget. En bilhandlare som även erbjuder sig att ha din bil parkerad & övervakad, får inbrott, och de stjäler alla vinterdäck, vem ska du klandra då? Biltillverkaren av din bil, däcktillverkarna av de stulna vinterdäcken, eller handlaren som stod för förvaringen? Jag kan ju tycka att det är handlaren som stod för förvaringen som borde vara den som ska hållas ansvarig.
Problemet är, till skillnad från bankerna som har viss vana av att skydda våra pengar, så de här online handlarna som köper, säljer och förvarar folks krypto-förmögenheter, har inte den vanan, saknar rätt expertis, och har inte kapital bakom sig nog för att täcka förluster när det händer. Sparar man sina bitcoins som en textrad på ett papper, lagrad på ett USB, eller på annat sätt i fysisk form, och stoppar det i sitt bankfack, blir man inte av med dem utan att bankrånare tömmer bankfacket...

Missförstå mig rätt. Jag har inga BC, tänker inte skaffa BC, och har inga vinstintressen i någon form för crypto-valuta. Jag har för lite pengar för att gambla med dem på det viset... Men att olika tjänster blir hackade titt som tätt har inget med det att göra. Tjänsterna suger helt enkelt, oväntat som fan. Frågan är väl mest, hur ofta är det en insider som går sin väg med en nyhittad förmögenhet...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

"Sådana här incidenter höjer inte direkt förtroendet för usd, kr, yen... osv" alla valuta kan blir bestulen.

Visa signatur

1)Phanteks Ethoo pro /Corsair-RM750 750W 80 Plus Gold /Asus z490-p / Intel i7 10700KF @ 4,9 GHZ /Cooler Master ML240L V2 RGB/ Hyper Savage Black DDR4 4X8 3200 Mhz/ Samsung SSD 980 EVO 1Gb NVMe / Kingston SV300 240G/ Seagate 3TB 7200 rpm/ Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC /AOC Agon AG271QG /Corsair K70 & M65
2) Asus Rog G752VT

Permalänk
Medlem
Skrivet av RexIce:

"Sådana här incidenter höjer inte direkt förtroendet för usd, kr, yen... osv" alla valuta kan blir bestulen.

Du vet att vid bankrån så förlorar inte bankkunderna sina pengar...

Och om banken går under så finns bankgarantin, så att bankkunderna iallafall inte blir lottlösa... (Och då få bankkunder har mer än €100.000 på ett sparkonto...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Och om banken går under så finns bankgarantin, så att bankkunderna iallafall inte blir lottlösa... (Och då få bankkunder har mer än €100.000 på ett sparkonto...)

100 000 euro är väl inte så mkt? Vad motsvarar det? 3-4 årslöner hos medelsvensson?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Om inte banken kursar...

Skrivet av Gropenator:

Gäller bara banker som är anslutna till den statliga bank-garantin. Gäller enbart insatta pengar, och inte bankväxlar, värdepapper, pensionssparande, osv. Gäller inte automatiskt alla bankers alla olika sparandeformer, exempelvis inte Nordeas IPS Banksparkonto. Täcker till exempel inte överhuvudtaget föremål i bankfack. För att inte nämna att man överhuvudtaget inte ens får förvara pengar i bankfack.

Här finns en lista på anslutna banker och finansinstitut, men man får vända sig till vart och ett för att ta reda på om det sparande man tänkt sig, täcks av insättningsgarantin.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

100 000 euro är väl inte så mkt? Vad motsvarar det? 3-4 årslöner hos medelsvensson?

Är du Anne Wibble på steroider? Hur många årslöner har du på ditt sparkonto?

Sett till att runt en fjärdedel av svenska hushåll har svårt att klara av en oförutsedd utgift på 15.000kr... 30.000kr, så är vi uppe i en tredjedel...

länk
Permalänk
Medlem

Det är säkert ägarna till Youbit/NiceHash som nu tyckte att Bitcoins är värda så pass mycket så det är värt risken att "råna sig själva" och sedan skylla på att dom blivit hackade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Det är säkert ägarna till Youbit/NiceHash som nu tyckte att Bitcoins är värda så pass mycket så det är värt risken att "råna sig själva" och sedan skylla på att dom blivit hackade...

Exakt vad jag också har tänkt. Bitcoin börserna är oreglerade och de öppnar upp för oseriösa aktörer.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Mycket skatt och dyrt att leva gör det inte så enkelt att spara ihop en mille. Som låginkomsttagare eller medel.

Permalänk
Medlem

Told ya

Skrivet av hakd:

Jag tror Bitcoin kommer stå för en av våran tids största ras framöver.
Men det är bara en magkänsla, man vet ju aldrig

Gissar att storbanker och andra ekonomiska krafter lägger pengar på att störa ut BTC så mycket det bara går för att inte förlora andelar på marknaden.

Troligen bara början, Rysk roulett att investera i tyvärr

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Per bank.. Så om man nu har 3 mille så kan man ha 4 olika sparkonton i fyra olika banker så klarar man sig.
Tror att den numera är fristående från Euron och ligger på 950 000SEK

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Gäller bara banker som är anslutna till den statliga bank-garantin. Gäller enbart insatta pengar, och inte bankväxlar, värdepapper, pensionssparande, osv. Gäller inte automatiskt alla bankers alla olika sparandeformer, exempelvis inte Nordeas IPS Banksparkonto. Täcker till exempel inte överhuvudtaget föremål i bankfack. För att inte nämna att man överhuvudtaget inte ens får förvara pengar i bankfack.

Å andra sidan så ingår väl inte värdepapper som du har på ett depåkonto bankens tillgångar vid en konkurs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Insättningsgarantin kan vid speciella situationer omfatta mer än detta belopp. Har du t ex sålt en fastighet så kan garantin omfatta ett högre belopp (upp till 5 MSEK).

Permalänk
Medlem

Bitcoinbörs i konkurs? lol, 7 procent på 24h, inte mycket alls

Hackerattacken var inte anledningen. Häromveckan blev NiceHash hackat (4600btc eller nåt) och då gick kursen snabbt uppåt.

Kommer sjunka ännu mer snart, sen repa sig på ett par veckor eller nåt, och troligen högre än någonsin. Bra köpläge incoming med andra ord.

Permalänk
Medlem

Inte mycket till krasch, än så länge

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Mycket skatt och dyrt att leva gör det inte så enkelt att spara ihop en mille. Som låginkomsttagare eller medel.

57% av vuxna amerikaner har mindre än $1000 (8400 kr) sparat, 39% har inget alls.

vuxna amerikaner + bytt länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Å andra sidan så ingår väl inte värdepapper som du har på ett depåkonto bankens tillgångar vid en konkurs?

I teorin borde de inte göra det. Men lycka till med att få loss dem. Bankerna belånar ju dina värdepapper, och deras fordringsägare går före dig, när det kommer till att hämta värde från banken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Jo, om det är banken som rånar staten

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

https://i.imgur.com/FgOXsZU.jpg

Inte mycket till krasch, än så länge

Lite nyfiken, vilken tjänst använder du för att få upp den vyn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

I teorin borde de inte göra det. Men lycka till med att få loss dem. Bankerna belånar ju dina värdepapper, och deras fordringsägare går före dig, när det kommer till att hämta värde från banken.

Det var en nyhet för mig...var har du hittat denna info? Det jag alltid läst om detta är att saker som ligger i depå/isk redovisas som din egendom och är något som banken inte får röra. Så var har du för källa till ditt på stående?

Detta tyder i alla fall på att ditt påstående är felaktigt:

Citat:

Kan jag bli av med mitt kapital på depå, ISK och fondkonto?
På konton som du själv förfogar över, ISK, fondkonton eller kapitalförsäkring, får banken aldrig röra kontanterna, fonderna eller aktierna. Därmed gäller inte insättningsgarantin utan där är pengarna skyddad som din privata egendom. Om en bankanställd ändå stjäl pengar ifrån ditt konto blir det ett fall för en rättsprocess i domstol, som vilken stöld som helst. Men detta sker aldrig, eftersom banker är noggranna med att lösa alla ”missförstånd” innan de blir offentliga.

Vad händer om banken/institutet går i konkurs?
Om en bank går i konkurs så är det bankens egna pengar som är slut. Det ska inte påverka dina pengar som sitter i t.ex. fonder eller ISK.

https://www.compricer.se/nyheter/artikel/sparpengar-ar-skydda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Det var en nyhet för mig...var har du hittat denna info? Det jag alltid läst om detta är att saker som ligger i depå/isk redovisas som din egendom och är något som banken inte får röra. Så var har du för källa till ditt på stående?

Tar man banker som Avanza så är själva banken och tillgångarna två olika bolag så även om Avanza går i putten så finns alla tillgångar kvar.

Bankerna kan inte låna på dina tillgångar, då de redan räknas som en skuld till utlånaren. FRB (https://en.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking) tillåter dock bankerna att låna ut pengar med ordentlig hävarm men är något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Detta tyder i alla fall på att ditt påstående är felaktigt:

Fast där står ju bara vad vi kom överens om tidigare. Det är dina värdepapper, problemet är att faktiskt få tag på dem. Hela vitsen med hur bankerna arbetar i dag, är att de belånar dina värden, och lånar ut det lånade kapitalet till nästa man. Så länge banken inte går i konkurs är det inte ett problem, men den dagen det händer, ska deras fordringsägare ha sin säkerhet, före privatpersoner, och jag är inte så övertygad om att det hjälper dig när någon utpekas som ansvarig i rätten. Förhoppningsvis slipper vi båda ta reda på vad som faktiskt händer, risken för att bankerna ska låtas gå omkull i Sverige är rätt låg...

Visa signatur

Permalänk
Vive la liberté!

@-=Mr_B=-:
Värdepapprena du har i din depå är dina, banken hjälper dig mäkla affärerna du vill göra, håller koll på vilka värdepapper du har osv, och dessa anses inte vara bankens tillgångar i någon form. (Såvida du inte tar lån med aktierna som säkerhet, blankar osv).
Eftersom dessa inte är bankens tillgångar så ska de inte använda det som tillgångar för att kvitta mot utlåning.

Det finns också ett Investerarskydd i de fall banken bryter mot reglerna och på något sätt ändå använder dina tillgångar som sina egna
https://sv.wikipedia.org/wiki/Investerarskydd

Pengarna du lånar ut till banken blir fodringar som du har jämtemot banken, som du går med på att banken sedan kan använda som tillgångar vid utlåning. Dessa kan omfattas av insättningsgaranti. Här är det större risk att det händer dåligheter vid eventuell konkurs osv.

Bitcoin-sfären är intressant för att den gör det väldigt tydligt varför vi har regleringar i finansmarknaden genom att demonstrera vad som händer när det inte finns några sådana alls. Samt att många av de aktörer som deltar här tenderar att vara lagda åt en syns som grovt sett kan tolkas som "jag behöver inte följa regler, men alla andra ska göra det"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FabriciusRex:

Exakt vad jag också har tänkt. Bitcoin börserna är oreglerade och de öppnar upp för oseriösa aktörer.

Folk lär sig aldrig och nu var det bara 4000 bitcoins vilket är ganska lite jämfört med de 850 000 bitcoins som stals från mtgox.

Eller den svenska sidan startad av en psykisk sjuk person som hade flera miljoner i bitcoin på sin sida som inte betalde skatt på sitt företag
och senare tog livet av sig, finns lite intressant läsning om denna snubben med som kallades kapiton.

Personen som startade knarksidan silkroad som nu sitter inne sitter väl på 700 000st bitcoins något förmodligen inte folk som investerar i bitcoin har en aning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmarks:

Lite nyfiken, vilken tjänst använder du för att få upp den vyn?

Finns massvis.

https://www.tradingview.com/chart/?symbol=BITSTAMP:BTCUSD
https://bitcoinwisdom.com/markets/bitfinex/btcusd
https://cryptowat.ch/bitfinex/btcusd
https://www.bfxdata.com/orderbooks/btcusd
https://www.bitstamp.net/market/tradeview/
https://www.gdax.com/trade/BTC-USD

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Det är trist när det händer förstås. Med det sagt, att dissa Bitcoin för att en trader hackas, är inte det lite som att dissa SEK om Nordea hackas?

Därutöver, BTC och andra omsätter helt sjuka summor varje dag. Att en liten, liten del av dem är på vift som en följd av enskilda handlares dåliga säkerhet, är det tillräckligt för att misskreditera hela idén? Isåfall är jag sur på SEK, blev scammad med Swish

Jag vet att många är anti-krypto och att de, speciellt i dessa dagar, har skäl att söka anledningar att befästa i sig själva att det har varit en god idé att hålla sig borta ifrån allt. Lets face it, BTC, Eth och alltihop har rusat. Vi kommer att se säkerhetshål hos traders, och vi kommer att se kurskorrigeringar, men för mig verkar det som att själva teknologin är här för att stanna. Och så fort något har ett värde så kommer det finnas fulingar som vill utnyttja hål, speciellt här där tekniken många gånger är ny. Så är det med USD, så är det med SEK, så är det med pajen som står på kylning i ditt fönster, pengarna i madrassen eller vad du vill. Självklart finns det en högre risk associerad till krypto, men uppenbarligen står risken i proportion till utsikterna till vinst.

Hade jag haft pengar i en random svensk fond, typ Spiltan, hade jag fått 0.3% i veckan och 10% om året. Sova gott om nätterna, javisst, ingen kan ta mina pengar, javisst. Folk som är inne i Krypto-svängen gör 10% om dagen ganska casually. Givetvis kommer det till ett pris, och vi kommer få se det bromsa in och bli mera sansat och moget; mindre risk och mindre gains.