Vad tror du orsaken är till raset på värdet av Bitcoin?

Permalänk
Medlem

@El1min4tor: Både Sverige och Australien är lite bortskämda med avancerade banksystem. Japan är lite mer i USAs nivå, dvs mycket analogt och höga avgifter. 150kr hade jag nog inte varit lika bitter över.

Skrivet av gabriel15:

Förda man över en miljon till någon den 10 juni så tappade bitcoin ca 6% av sitt värde vilket motsvarar att man under den timman hade förlorat 60 000kr för man är hipster och använder bitcoin.

Vid större summor blir risken såklart högre. Själv flyttar jag sällan omkring belopp på 1M så det är inte något som berör mig. Men min poäng var precis den att ibland är bankens "lilla avgift" inte så liten, och då behöver man flytta ganska stora belopp för att det ska löna sig över att vara så kallad hipster som använder bitcoin.

Skrivet av gabriel15:

Jag är inte heller helt säker på hur utlandsbetalningar med krypto ska redovisas men det är antagligen långt ifrån lika smidigt som en vanlig banköverföring.

Var vill du redovisa en banköverföring? En betalning med krypto, vare sig mottagaren är i Sverige eller ej, redovisas till skatteverket precis som alla andra avyttringar av crypto.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Orsak? Kryptovalutor svänger lite mer och lite oftare än andra tillgångslag såsom aktier osv.

Andra exempel på nedgångar från ATH till ATL (ungefärligt):
OMX Stockholm 30, 2007-2009
- Minskade med 56%
S&P 500, 2007-2009
- Minskade med 56%
Bitcoin, 2013-2015
- Minskade med 82%

Huruvida Bitcoin är en bubbla som sprack eller inte återstår att se. Vad man nu menar med bubbla? Att priset är väldigt volatilt är uppenbart och det håller alla med om. Men det är först om 5-10 år man kan bedöma om Bitcoin var en bubbla eller inte. Personligen tror jag inte det. Jag tror inte heller att vi kommer att få se en uppgång såsom den i slutet av 2017 igen, då Bitcoin blev känt för den stora massan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesoj:

Visst, samtidigt är den volatiliteten en orsak till att random snubbar som minat lite med sin laptop för fem år sen kan köpa ett par Ferraris. Den går åt båda hållen, och desto längre tid du håller över desto mera osäkert är det att din investering tappar värde. Med det sagt, det finns förstås stabilare sätt att investera på

Var inte bitcoin menat som en valuta till att börja med?

Det kan gå åt båda hållen när du köper trisslotter med men det betyder inte att de används som en valuta för att köpa saker med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Var inte bitcoin menat som en valuta till att börja med?

Det kan gå åt båda hållen när du köper trisslotter med men det betyder inte att de används som en valuta för att köpa saker med.

Jag tror att Bitcoin kommer bli som digitalt guld (store of value). Sedan återstår det att se om Lightning network kommer att lyckas, som tillåter större transaktionsvolymer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

2017 var en gigantisk bubbla. Alla visste det, men fortsatte att hypa. Det är så en bubbla fungerar.

2017 = FOMO
2018 = FUD

Jag sålde mina bitcoin vid årsskiftet (all time high) då det var uppenbart att det skulle brista. Vilket det också gjorde. Nu har vi en tvärtom-situation där vissa cryptos snarare är undervärderade (XPR, Siacoin) just pga FUD. Jag gissar på att marknaden kommer stabiliseras till hösten, vi har fortfarande mycket "skräp" på marknaden som behöver dö ut, kvar kommer värdefulla produkter att befinna sig.

Sedan är bitcoin speciellt. Det kommer alltid ha ett värde, "eftersom det är bitcoin". Jag skulle inte investera i bitcoin nu, det tåget har gått för länge sedan. Fokusera på coins som är kopplade till riktiga produkter och har stor tillväxtpotential inom 5-10 år.

Hur gör du för att avgöra om en kryptovaluta är över- eller undervärderad?

Skickades från m.sweclockers.com