Permalänk
Medlem

S mode på laptop

Hej!

Jag har en äldre laptop (1 gen. intel i3) som jag tänkte ge till en bekant då hon behöver en laptop. Som nog alla förstår så är datorn slö och har sina bästa dagar bakom sig. Jag har återställt datorn som kör Windows 10 men kom att tänka på Windows 10 S mode. Det är ju ett läge som är gjort för budgetdatorer vilket borde innebära att det är mer resurssnålt och då flyter på bättre.

Min fundering är alltså om det går att aktivera S mode på en äldre laptop och tror ni att det skulle ge någon prestandavinst?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Tappi:
Windows 10 S är i grund och botten exakt samma operativsystem. Skillnaden är att man bara kan använda sig av Microsofts UWP för att få appar (i praktiken windows store).

Samma drivrutiner behövs och windows är inte annorlunda på något sätt. Att det skulle gå rappare sker bara om det brukar installeras massa skitprogram (Läs addware, reklam och "optimisers").

Om det går att aktivera lämnar jag osagt. Så vitt jag vet säljs inte Windows 10 S till gemene man utan bara till produkttillverkare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Tappi:
Windows 10 S är i grund och botten exakt samma operativsystem. Skillnaden är att man bara kan använda sig av Microsofts UWP för att få appar (i praktiken windows store).

Samma drivrutiner behövs och windows är inte annorlunda på något sätt. Att det skulle gå rappare sker bara om det brukar installeras massa skitprogram (Läs addware, reklam och "optimisers").

Om det går att aktivera lämnar jag osagt. Så vitt jag vet säljs inte Windows 10 S till gemene man utan bara till produkttillverkare.

Du kanske har rätt där i att det inte ger någon nämnvärd prestanda. Min uppfattning var dock att det var hela poängen med just S mode att det skulle fungera bättre på billigare hårdvara, vad skulle annars poängen vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

vad skulle annars poängen vara?

Billigare Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av erifri:

Billigare Windows

Jag har svårt att tro det då S mode kan stängas av för att då ha en full version av Windows.

Permalänk
Medlem

@Tappi: Du har redan fått svaret "Skillnaden är att man bara kan använda sig av Microsofts UWP för att få appar (i praktiken windows store)."

  • "New version of Microsoft’s OS is faster and more streamlined yet also more restricted than before."

  • "Windows 10 S is a fully-fledged version of Windows 10 designed for low-cost computers as well as education-oriented PCs and even some premium computers"

  • "According to Microsoft the “S” doesn’t stand for anything in particular, but the company says Windows 10 S is streamlined for simplicity, security and speed. Windows 10 S will boot 15 seconds faster than a comparable machine running Windows 10 Pro with the same profile and apps installed, and it will run as fast on day 1,000 as it does on day one, Microsoft says."

  • "The big difference between Windows 10 S and any other version of Windows 10 is that 10 S can only run applications downloaded from the Windows Store. Every other version of Windows 10 has the option to install applications from third-party sites and stores, as has the majority of versions of Windows before it."

  • "Any Windows 10 S machine can be upgraded to Windows 10 Pro for a one-time fee of $49. Some machines, such as Microsoft’s Surface Laptop, will also come with a free upgrade to Windows 10 Pro for a limited period."

Lade till punkten om pris för uppgradering till Pro
Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Tappi: Du har redan fått svaret "Skillnaden är att man bara kan använda sig av Microsofts UWP för att få appar (i praktiken windows store)."

  • "New version of Microsoft’s OS is faster and more streamlined yet also more restricted than before."

  • "Windows 10 S is a fully-fledged version of Windows 10 designed for low-cost computers as well as education-oriented PCs and even some premium computers"

  • "According to Microsoft the “S” doesn’t stand for anything in particular, but the company says Windows 10 S is streamlined for simplicity, security and speed. Windows 10 S will boot 15 seconds faster than a comparable machine running Windows 10 Pro with the same profile and apps installed, and it will run as fast on day 1,000 as it does on day one, Microsoft says."

  • "The big difference between Windows 10 S and any other version of Windows 10 is that 10 S can only run applications downloaded from the Windows Store. Every other version of Windows 10 has the option to install applications from third-party sites and stores, as has the majority of versions of Windows before it."

Hej tack för ditt svar.

Men om du läser hela tråden istället för ett fristående inlägg längre ner så märker du att tråden handlar om huruvida S mode kan aktiveras på en laptop köpt utan S mode. Den frågan är ej besvarad.

Permalänk
Medlem

Om S mode hänvisar jag till Google men det som begränsar gammal hårdvara är oftast mängden RAM.
Nu kan du då köpt en Windows 10 licens för strax över 100:- så ser jag inte vitsen med S.
Tror inte du vill låsa laptopen till enbart Windows store, det är det som sker med S.

Bättre lösning - ssd+ram

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Avstängd

släng in en ssd istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

Hej tack för ditt svar.

Men om du läser hela tråden istället för ett fristående inlägg längre ner så märker du att tråden handlar om huruvida S mode kan aktiveras på en laptop köpt utan S mode. Den frågan är ej besvarad.

Det finns inget "S mode" som går att slå av/på, utan det är en förinstallerad version av Windows. De som har en dator med Windows 10S och vill ha en fullvärdig version måste alltså kosta på sig en uppgradering till Windows 10 Home eller Pro. Mig veterligen finns det ingen nedgraderingsväg.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det finns inget "S mode" som går att slå av/på, utan det är en förinstallerad version av Windows. De som har en dator med Windows 10S och vill ha en fullvärdig version måste alltså kosta på sig en uppgradering till Windows 10 Home eller Pro. Mig veterligen finns det ingen nedgraderingsväg.

"Hittar du inte exakt det du vill ha kan du enkelt koppla bort S-läget [...] Kopplar du bort S-läget går det inte att slå på det igen"

Citat från: https://www.microsoft.com/sv-se/windows/s-mode

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

"Hittar du inte exakt det du vill ha kan du enkelt koppla bort S-läget [...] Kopplar du bort S-läget går det inte att slå på det igen"

Citat från: https://www.microsoft.com/sv-se/windows/s-mode

ok, nytt fr o m april. Men då har du svar på frågan!?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

ok, nytt fr o m april. Men då har du svar på frågan!?

Precis, S mode är nytt sedan april, det "ersätter" Windows 10 S.

Att Microsoft på sin reklamsida med ca 3 twitterinlägg text skriver att det inte går att aktivera om det inaktiverats tolkar jag inte som en absolut sanning om att S mode inte kan aktiveras/installeras eller på annat sätt användas på en dator.

Din åsikt i frågan är dock noterad och jag tackar för ditt försök att bidra till tråden.

Skrivet av Gnarf:

Om S mode hänvisar jag till Google men det som begränsar gammal hårdvara är oftast mängden RAM.
Nu kan du då köpt en Windows 10 licens för strax över 100:- så ser jag inte vitsen med S.
Tror inte du vill låsa laptopen till enbart Windows store, det är det som sker med S.

Bättre lösning - ssd+ram

Skrivet av JSvanberg:

släng in en ssd istället.

Ram uppgraderade jag länge sen på datorn, den har 6gb. SSD är något jag funderat över men vet inte om det verkligen är värt att lägga pengar på att uppgradera datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

SSD är något jag funderat över men vet inte om det verkligen är värt att lägga pengar på att uppgradera datorn.

En SSD kan göra underverk på de flesta datorer. Jag har förlängt livet på en massa äldre och nyare datorer bara genom byte till SSD.
Jag hade å andra siden en massa gamla SSD liggandes så det var inget svårt val för min del, det kostade ju inget.
En i3 av första generationen (var väl en re-branded Core 2 duo?) borde även den kunna dra nytta av en SSD. Mycket hänger på vilket chipset som sitter i datorn och vilka förväntningar man har... om det är värt att chansa vet bara du.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Släng in Chrome OS på den istället. Då lär det flyta på finfint

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem

Kortfattat. S mode begränsar dig till att endast kunna installera och köra mjukvara från Microsofts egna butik. Därför blir datorn heller inte seg med tiden vilket menas med "day 1 or day 1000". Datorn kan inte påverkas pga installation av tredje part mjukvara som kan bestå av allt från Photoshop till tunga mjukvaror med 100 backgrunds processer som kör och slukar resurser. Att kunna slå av och på S mode om du installerat in vartenda tänkvärd spel-tjänst såsom t.ex Steam och Origin, kommer ju föga hjälpa i slutändan dock.

En äldre gen 1 Core i3 är ändå inte en gammal traktor. För vardagligt bruk så är det som ovan nämnt dock kanske mer optimalt med en SSD, för att få datorn rapp.

Mitt förslag är att du köper en billig SSD och installerar, datorn blir ju som ny bara pga den uppgraderingen om inte bättre än ny. För min känsla är att hon inte direkt strävar efter att spela Battlefield på datorn utan för vardagligt bruk med surf osv.

Glöm hela den här S mode grejen är också ett förslag.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

Precis, S mode är nytt sedan april, det "ersätter" Windows 10 S.

Att Microsoft på sin reklamsida med ca 3 twitterinlägg text skriver att det inte går att aktivera om det inaktiverats tolkar jag inte som en absolut sanning om att S mode inte kan aktiveras/installeras eller på annat sätt användas på en dator.

Din åsikt i frågan är dock noterad och jag tackar för ditt försök att bidra till tråden.

Ram uppgraderade jag länge sen på datorn, den har 6gb. SSD är något jag funderat över men vet inte om det verkligen är värt att lägga pengar på att uppgradera datorn.

Har en Core2-duo med 4GB och Win10, funkar utmärkt för lättare användning.
En I3 är ju knappast sämre, så med en SSD torde den bli OK prestandamässigt.