Bygga egen NAS med plex för hemmabruk

Permalänk
Medlem

Bygga egen NAS med plex för hemmabruk

Hej

Jag tänkte bygge en server för att framförallt använda till NAS och plex för hemmabruk. Hushållet är 2-3 personer, 4-5 enheter (men kommer utökas efter hand). Efter att ha gjort en hel del research kom jag fram till följande

Listan på prisjakt

Min erfarenhet av servrar är inte den största och undrar därför vad ni tycker om det jag har valt. Behöver jag ett grafikkort?

Jag valde XEON CPU och microserver moderkort för att det verkar vara väldigt bra grejer och som håller länge. Det verkar dock som att det är inte helt lätt att få tag i.

Computersalg https://www.computersalg.se/ verkar ha det mesta och sedan har jag sett att framförallt CPUerna är billiga på ebay. Finns det andra återförsäljare ni rekommenderar?

Permalänk
Medlem

Vilket OS ska du köra?
Nej, du behöver inte grafikkort, så länge du inte tänkt använda den som en mediaspelare också vid tvn. Moderkortet har ett inbyggt grafikkort via vga så att man kan få bild för att administrera servern.
Mullet är en bra återförsäljare av server grejer.

PS: det där moderkortet har även IPMI så du behöver inte ens en bildskärm, räcker att du ansluter till IPMI:et via en annan dator.

Permalänk
Medlem

Den stora första frågan du behöver ställa dig är vilket system du tänkt köra på den. FreeNAS? XPEnology?
Sen därefter kan du googla fram bra guider och byggloggar . Finns även ett gäng trådar här på forumet om respektive system och vad som rekommenderas osv.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

ja jag glömde nämna det att jag siktar på att använda mig av freeNAS. Min research var just att titta i detta forumet samt freenas och plex med flera.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, utan att lämna garantier så tror jag att det kommer fungera utmärkt med FreeNAS

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nikwad:

Vilket OS ska du köra?
Nej, du behöver inte grafikkort, så länge du inte tänkt använda den som en mediaspelare också vid tvn. Moderkortet har ett inbyggt grafikkort via vga så att man kan få bild för att administrera servern.
Mullet är en bra återförsäljare av server grejer.

PS: det där moderkortet har även IPMI så du behöver inte ens en bildskärm, räcker att du ansluter till IPMI:et via en annan dator.

Behövs inte en rätt schyst GPU för bra transcode från typ 4K/HDR? Jag har iofs en Ryzen vilket ställer till det men vad jag har förstått med hobbyläsning så skulle mycket sådant bli bättre om jag slängde det på en GPU ist. Rätta mig gärna, jag vill också lära mig

Permalänk
Medlem

@anon193054: Det finns stöd för gpu acceleration i Plex Media Server till streaming, men då krävs det att man har ett Premium konto.
Och så som jag har förstått det hela så stöds enbart intel quicksync och nvidia om man går på Plexs support sida. Ska tilläggas att jag aldrig använt mig av detta då min cpu i nas:en är tillräckligt stark för vanliga cpu transcode, så just det här är jag lite rasslig på, AMD gpu kan kanske fungera också.

Permalänk
Medlem

@miyago: Har du köpt in alla diskar som du behöver? Eller har du tanken att utöka utrymmet allteftersom?
FreeNAS är bra till mycket, särskilt om man behöver hög I/O, tyvärr är det inte lika för att "dynamiskt" utöka utrymme, det klarar lösningar så som Unraid, OMV eller SnapRAID+MergerFS bättre.
Bara så att du har det åtanke.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Unraid faktiskt. Det är supersmidigt och användarvänligt. Det bästa med unraid är att du kan slänga in vilka diskar som helst. Behöver inte vara samma storlekar eller modeller. Unraid har ett system som heter "parity. Det innebär att du har en dedikerad disk som är som en "parent" till alla andra diskar. Om någon disk skulle fallera så tar du ur den, sätter i en ny disk så kommer all data som låg på den "trasiga" disken att byggas ihop med hjälp av parity disken + data från andra diskar.

Super smidigt, lätt att komma igång med och du kan köra allt på det (plex etc) i form av dockers som du installerar från ett bibliotek.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@miyago: Har du köpt in alla diskar som du behöver? Eller har du tanken att utöka utrymmet allteftersom?
FreeNAS är bra till mycket, särskilt om man behöver hög I/O, tyvärr är det inte lika för att "dynamiskt" utöka utrymme, det klarar lösningar så som Unraid, OMV eller SnapRAID+MergerFS bättre.
Bara så att du har det åtanke.

Det är inga problem att utöka lagring i ZFS...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jag kör både freenas och unraid och kan hålla med, freenas är jävligt bökigt...
Skitbra funktioner men onödigt krångligt för en hemmaserver som ska skyffla mediafiler.
Har du inte pillat med det tidigare så räkna med mååånga timmars konfigurering/testande innan du har igång allt.

Unraid rekommenderas, väldigt enkelt att konfigurera och utöka efter hand.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag uppskattar det verkligen

Diskbiten har jag inte riktigt tänkt igenom än. Jag har 3 gamla hårddiskar med olika storlekar och tillverkare men de har varit med ett tag så jag är inte säker på att jag litar på dem alls. Vet ni vad det finns för sätt att testa?

Annars tänkte jag köpa hårddiskar. Behovet att mycket lagring är inte så stort just nu men som ni gissat rätt har jag lämnat rum för att kunna uttöka.

freeNAS eller annat OS är fortfarande öppet. Vet ni om det är mycket jobb att testa båda om man gör det innan man börjar lagra grejer?

Permalänk
Medlem

@Garmzon: Det är visst problem med att enkelt utöka hårddiskar.... försök inte ens....
Man kan inte utöka antalet diskar i en vdev utan vill man ha fler diskar så måste man skapa en till vdev vilket kräver ytterliggare paritetsdiskar... så man kan ej lägga till en om man vill. +att alla diskar inom en vdev måste vara av samma storlek för att få utökad kapacitet.
"Det är inga problem att utöka lagring i ZFS..."....

@miyago: Återigen, har du planerat för att utöka antalet diskar över tid, titta på något annat än FreeNAS.
Vill du testa de olika gränssnitten så är det bara att spinna upp dom i varsin virualbox på datorn så kan du se hur de fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@Garmzon: Det är visst problem med att enkelt utöka hårddiskar.... försök inte ens....
Man kan inte utöka antalet diskar i en vdev utan vill man ha fler diskar så måste man skapa en till vdev vilket kräver ytterliggare paritetsdiskar... så man kan ej lägga till en om man vill. +att alla diskar inom en vdev måste vara av samma storlek för att få utökad kapacitet.
"Det är inga problem att utöka lagring i ZFS..."....

@miyago: Återigen, har du planerat för att utöka antalet diskar över tid, titta på något annat än FreeNAS.
Vill du testa de olika gränssnitten så är det bara att spinna upp dom i varsin virualbox på datorn så kan du se hur de fungerar.

Intressant, tack för tipset. Speciellt med Vbox.

Folk som väljer freeNAS använder metoden som du nämnde om dem vill uttöka? Det finns ingen annan lösning?

Permalänk
Medlem

@miyago: Har du inget problem med att bygga om hela raiden, så kan du radera den existerande vdev:en för att sedan skapa en ny med de gamla diskarna plus de nya. Men du förlorar alla filer som du har lagrat, så dessa måste du spara någon annanstans under tiden.
Är detta inte ett alternativ, så ja, då är att skapa en till vdev det enda sättet att utöka en freenas vpool med fler diskar.

Detta är just varför jag inte brukar rekommendera FreeNAS till hemmabruk, oftast behöver man inte de funktioner som FreeNAS är bra på, utan det är bättre med ett system som kan hantera diskar av olika storlekar och att enkelt kunna lägga till fler.
Ska tillägga att jag körde freenas i över 4år på min NAS, men till slut blev huvudvärken för stora så jag bytte till en egen lösning med SnapRAID+MergerFS. Och jag har fortfarande disk encryption kvar vilket var en av de stora grejerna varför jag valde FreeNAS till att börja med.

Permalänk
Medlem

Visst, du kan inte utöka antalet diskar i en vdev (än) men det är heller inget krav för att utöka storlek. Antalet diskar i en vdev och schemat för vdevs i en pool är antagligen drivet av antalet platser i chassit. Så om du fyllt alla platser i chassit med diskar, satt upp en enda raidz2 och börjar närma dig 80% kan du helt enkelhet byta diskarna mot större. Har du platser kvar i chassit (varför du nu har det) kan du köpa nya diskar och som påpekats sätta upp en ny vdev i samma pool.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Garmzon: Om man inte känner för att fylla en NAS direkt vid inköp?
Ska man fylla med t ex 8xWD Red 6TB blir det totalt 16 000kr bara för diskarna, det blir en väldigt stor engångskostnad som alla kanske inte har budget för, detta utan att räkna in övrig hårdvara vid inköpet.
Sedan ang ditt påstående om att när man når 80% kapacitet, Det räcker ju inte med att byta ut 1 hdd i en vdev, utan man måste ju byta alla diskarna för att få mer kapacitet, för freeNAS ställer in utrymmet utifrån den hdd med lägst kapacitet i en vdev. Så då åker man på återigen en hiskelig stor engångskostnad.

Ärligt talat, förstår inte varför många föreslår en FreeNAS lösning till personer som bara har tänkt att använda NAS till enklare fildelning inom hemmet med filer som sällan ändras.
FreeNAS är en jätte bra lösning i en pro-miljö där man har affärskritiska-system, lagring av vm:s och liknande funktioner, inte Svensson som har sina semesterbilder, privatkopierade dvd-filmer och backup av sina enheter.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man köpa mer disk än man har behov av? Och varför skulle man inte fylla en NAS med disk? Behöver man 28 TB lagring inom säg tre år så visst, köp 8x6TB diskar. Men är behovet exempelvis strax under 5 TB kan man köpa 8 sånnahär Seagate ST1000VN002 interne Festplatte, IronWolf 1 TB https://www.amazon.de/dp/B01LXUFPY9/ref=cm_sw_r_cp_api_P77iBb...

Har man inte plats för 8 diskar man man istället köpa två WD Red 6TB interne Festplatte https://www.amazon.de/dp/B00LO3KR96/ref=cm_sw_r_cp_api_E.7iBb... För samma pengar och TB netto

Fördelen med mirror vdev är att när den är full köper du bara två nya och lägger till ytterligare en vdev.

ZFS är så pass överlägset i integritet av data att gnälla om expansion och arrays med mixed bag diskar är att helt missuppfatta vad som är viktigt när man ska lagra data..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Garmzon:
Det är just det jag säger, varför måste man köpa 8 hdd direkt när man bara har behov av 3 just nu, men man kanske vill utöka med fler i framtiden. Med freenas så förlorar man mycket kapacitet bara på paritet när man blir tvungen att skapa flera vdevs i en vpool för att man inte planerade att ha fler hårddiskar.
Och återigen... Köper man 8x1TB idag för det är vad man har behov till och sedan vill utöka detta men har bara 8 platser i NAS så måste byta alla hårddiskarna för att kunna öka kapaciteten.... rena idiotin om du frågar mig

Viktigt när man lagrar data???? Nu får du ge dig...
Om man lagrar till största del media filer, varför behöver man då realtime "sync"?
Media filer ändras väldigt sällan om ens aldrig mer än vid skapandet, så halva grejen med ZFS försvinner.
En annan liten nackdel är att alla hårddiskar måste vara aktiva vid skriv/läs vilket skapar mer värme vilket i sin tur leder till högre ljudnivå.

Det är betydligt viktigare hur man löser sin backuplösning i stort, för att bara spara filerna på en FreeNAS gör inte att filerna är skyddade.

FreeNAS (zfs) är inte den ultimata lösningen för alla situationer, du måste bara att acceptera det. Det är alltid en kompromiss beroende på vilka krav och behov man har.
Men för all del, funkar FreeNAS bra för dig och din situation så är det helt okej, men som sagt du måste inse att alla kanske inte har överseende med de krav som FreeNAS ställer på hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Det är tydligt att du inte vet hur ZFS fungerar och då kan jag förstå att fördelarna med dataintegritet är svåra att motivera i kostnad av hårddisk. Men du har rätt i att om ditt användningsområde är att lagra stora mängder nerladdade filmer och serier är det nog svårt att motivera hög datasäkerhet. Men för oss andra som sparar familjefoton, bitcoin wallets, bokföring, arbete, källkod etc är integritet mer än värt kostnaden.

En anekdot är att när jag tog över min föregångares dokumentation lagrat på en extern NTFS hårddisk med styrelseprotokoll, bokföringskopior mm så är ungefär 20% av alla filer äldre än 6 år skadade bortom räddning. Jag har ungefär 4TB fotografier som jag planerar att behålla betydligt längre än 5-7 år.. för att inte tala om nämnda dokument.

Så jag planerar för min datatillväxt och livslängd på diskar. Köper chassi som kan hålla diskar för ungefär 3 års datatillväxt och byter diskar som faller för åldersstrecket eller då data vuxit till ungefär 80%. Den data jag har är betydligt äldre än både den nuvarande servern och diskarna som sitter i den. Hårdvaran är billig i jämförelse med den data som ligger på den och jag får regelbundet försöka rädda familj och vänners hårddiskar. Det är ett problem jag själv inte haft på över 10 år. Telefoner, datorer, servrar och hårddiskar går sönder. Data måste överleva dom alla och inget garanterar det som ZFS.

Jag skulle vara oerhört tacksam ifall någon kunde motbevisa mig, då byter jag lagring samma helg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Garmzon: Nae, har absolut inte någon koll alls på zfs... Har bara använt det i över 5år...
Men du verkar ha någon slags övertro att det är bara zfs som kan hantera parity och error corretion etc. etc.
Och fortfarande, raid är INTE backup så som du också verkar tro...
Slår blixten ner i din freenas-burk så är din data lika rökt som i vilken annan raid lösning.

FreeNAS är väldigt bra om man har stort behov av hög prestanda, men det kräver sin hårdvara också. Mycket ram, hårdvara som stöds och rätt antal hårddiskar för att få det mesta av det.

Och sen tar du ett exempel på en dåre som hade en icke raid lösning med icke existerande backup... Vad har det med FreeNAS och andra raid-lösningar så som unRAID eller OMV???

Återigen har man planerat, läst på och gjort rätt inköp, för all del kör på FreeNAS. FreeNAS i sig är inte en dålig lösning, men DEN ÄR INTE FÖR ALLA!

Permalänk
Medlem

Bara för att du haft en maskin med ZFS betyder det väl inte att du förstår hur det fungerar? FreeNAS forumet är fullt av folk med affärskritiska system som inte har en aning. Det du säger därimot..

Självklart är det inte backup att ha sina filer på ett ställe, oavsätt redundans. Men FreeNAS fungerar såklart utmärkt till backup likväl som till primärlagring. Oavsätt vad man gör bör man följa 3-2-1 regeln.

Jag skulle inte vilja säga att ZFS’s paradgren är prestanda. Det finns betdydligt effektivare filsystem, men inget som är lika robust. Sättet ZFS skriver och läser data betyder att många applikationer kräver multipla vdevs, separata intent logs och ARC utanför minnet för att överhuvudtaget komma upp i diskarnas egen prestanda. För hemmaanvändaren med några TB data är det dock inga problem att köra en enkel pool, men jag skulle inte köra en enda vdev då IOPS då är begränsat till en enda disks prestanda.

Även om du förlorar hela maskinen kan du vara trygg i att backuperna är säkra då ZFS garanterar att den data du läser är samma data du skrev.

Att jag tar upp externa hårddiskar som backuplösning är för att jag tror det är många som sitter med den lösningen. I min krets skulle jag säga att dom få som faktiskt backa upp sin data gör det främst på externa diskar. Att se sina backuper erodera med tiden är inge kul, ändå är det få som tar data på allvar..

När detta är ditt track record har man endel uppförsbacke att ta igen och samtidigt fortsätter utvecklingen av ZFS. Det är nog inget filsystem som har klockat lika många utvecklingstimmar.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Btrfs-RAI...

Permalänk
Medlem

@Garmzon: Det är väl bara att inse, det enda vi verkar vara överens om är att vi inte är överens.
Du kan inte se det "bigger picture", att det finns folk som inte har samma krav eller behov som du och att FreeNAS (zfs) inte är en "one size fits all".

Tack och godnatt

Permalänk
Medlem

Jag avslutar med några länkar till produkter som står på ZFS

https://www.trueos.org
https://www.pfsense.org
https://www.oracle.com/solaris/solaris11/

Permalänk
Inaktiv

Man kan öka lagring med ZFS, men det är verkligen inte lätt och krashar en vdev, så åker alla andra vdevs ner. Vill man riskera data med ZFS efter man har skapat flera vdevs, go for it!

Men OpenZFS har sagt att man ska kunna lägga till en (1) disk eller flera diskar till samma vdev utan att skapa en ny vdev om några år från och med nu. Om du verkligen behöver dataintegritet och planerar att köpa en ny disk om några månader eller veckor, så satsa på BTRFS men läs på lite innan du ger dig in på det.

Permalänk
Medlem

Du riskerar inte data bara för att du har multipla vdevs i en pool.. du riskerar data ifall du inte har backup

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blev lite hetlevrat här inne men ändå bra diskussioner. Tack ska ni ha!

Har beställt grejerna i listan och får dem nästa vecka, sitter och leker med virtualbox och planerar chassit så länge. Kanske bjuder på ett galleri sen när jag sätter igång på riktigt

Vet någon hur man testar hårddiskar på bästa sätt?

Permalänk
Medlem

Ska du INTE transkoda videon så räcker den billigaste nasen man hittar.
Polaren körde en RPI3 + Extern hårdisk och det funkade för sex personer.

Videon skickas då utan komprimering och drar ytterst lite på servern (förutom vid scanning).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av miyago:

Blev lite hetlevrat här inne men ändå bra diskussioner. Tack ska ni ha!

Har beställt grejerna i listan och får dem nästa vecka, sitter och leker med virtualbox och planerar chassit så länge. Kanske bjuder på ett galleri sen när jag sätter igång på riktigt

Vet någon hur man testar hårddiskar på bästa sätt?

Oavsätt vad du väljer för system så är denna guide en gedigen burn-in av hårddiskar, nya som gamla. Om det finns fel på dom bör detta hitta det.
https://forums.freenas.org/index.php?resources/hard-drive-bur...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ska du INTE transkoda videon så räcker den billigaste nasen man hittar.
Polaren körde en RPI3 + Extern hårdisk och det funkade för sex personer.

Videon skickas då utan komprimering och drar ytterst lite på servern (förutom vid scanning).

Ja jag läste lite om det också, jag kom fram till min lista med komponenter med server, transcoding, stabil, drifsäker i åtanke

Skrivet av Garmzon:

Oavsätt vad du väljer för system så är denna guide en gedigen burn-in av hårddiskar, nya som gamla. Om det finns fel på dom bör detta hitta det.
https://forums.freenas.org/index.php?resources/hard-drive-bur...

Skickades från m.sweclockers.com

Tusen tack, ska testa idag