Permalänk
Medlem

Kronofogd - utmätning?

Har fått höra av en väldigt nära person att hon sitter hos kronis sen ca 1-2 år tillbaka och förra året fick personen brev att beslut om utmätning men att hon har inte fyllt i och skickat in.

Då är min fråga, när kommer dom komma hem till henne och göra utmätning?
Hon kan ju inte "pausa" beslutet genom att strunta i att fylla i pappret? eller någon som vet hur en sådan procedur fungerar?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Kanske Kronofogden själva vet så det kan vara idé att kontakta dom?

Permalänk
Testpilot

Mig veterligen så brukar dom komma oannonserat för att man inte ska kunna gömma undan en massa saker i sista sekund. Det hon ska skicka in är nog mer utav en kontroll för att konfirmera att hon blivit delgiven och är införstådd i situationen.

Som du säger så pausar dom det inte, det lär förmodligen dyka upp en dag där det står en lastbil, vakt/polis och ett gäng med block & penna i hand.

Tufft läge är minst sagt vad det är, dessvärre inte mycket man kan göra åt om man inte kan komma överens med fodringsägarna/kronofogden och komma fram med en hållbar avbetalningsplan.

Men jag skulle oavsett vad som skrivs här på forumet kontakta dom och föra diskussion direkt med dom istället, allt du kan få här är spukalationer eller delade erfarenheter som inte nödvändigtvis stämmer överens med detta fallet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk
Medlem

Beror på vad det är för utmätning.

Först börjar man med löneutmätning och andra tillgångar som sparkonton och fonder.

Sedan är bilen föremål för utmätning och till sist så är det påtal om löneutmätning av grejer i hemmet eller försäljning av bostaden.

Jag har fram till i April i år suttit på kronan i 10 års tid där en skuld på 100 K växte till 243 650 kr pga oansvar från min sida. Nu har jga med hjälp av släkt kommit på rätt köl ekonomiskt och betalar idag av ett lån på 250 000 istället för löneutmätning på 9500 varje månad.

Mitt tips är att kontakta kronofogden och borgenärerna och försöka komma överens. om personen har ett stadigt jobb så kan man lsöa det mesta med lite samtal.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

jo absolut ger kronis den bästa infot, men nu är man bara nyfiken på hur en så kallad utmätning fungerar och dess papper, då hon själv inte kunde svara på det och vill inte rota i hennes situation mer än de hon själv öppnade upp och bröt ihop för så.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

jo absolut ger kronis den bästa infot, men nu är man bara nyfiken på hur en så kallad utmätning fungerar och dess papper, då hon själv inte kunde svara på det och vill inte rota i hennes situation mer än de hon själv öppnade upp och bröt ihop för så.

Som sagt...

https://www.kronofogden.se/Utmatning2.html

Permalänk
Medlem

jo den har jag läst.
tänkte mer på ang pappren som kommit som hon ska skicka in,antar det är ett brev för att man tagit del av beslutet .

sen att hur lång tid det tar innan dom knackar på liksom,tanke på att detta va utskrivet juli förra året.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

jo den har jag läst.
tänkte mer på ang pappren som kommit som hon ska skicka in,antar det är ett brev för att man tagit del av beslutet .

sen att hur lång tid det tar innan dom knackar på liksom,tanke på att detta va utskrivet juli förra året.

OK. Om du nu ska hjälpa henne iom att hon själv inte verkar kunna hantera situationen så behöver du nog be henne skriva på en fullmakt så du för hennes räkning kan kontakta KFM, annars lär dom inte lämna ut några uppgifter (så vida det inte är sådant som vunnit laga kraft och är offentligt då). Har en hel del yrkesmässig erfarenhet av personer som hamnar hos KFM och det brukar ofta vara "kaospiloter" som själva inte har koll på saker och ting, så att bara lita på vad dom själva för fram som fakta kan vara vanskligt. Om det gäller just denna person vet du så klart bättre än mig dock.

Permalänk
Medlem

Ett bra ställe att läsa om sånt, och ställa den typen av frågor är http://fattiga-riddare.se/forum/

Permalänk
Medlem

Om hon inte svarar på breven, så kommer det komma en delgivningsman som kommer knacka på, fråga om din vän är den det är.

Och så får de ett papper i handen "Hej du är delgiven".

Att stoppa huvudet i sanden kommer inte att hjälpa, det kommer enbart att göra situationen värre.

Det är bättre att föra en dialog med Kronofogden, för de är rätt behjälpliga bara en är lite medgörlig.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Prata med borgenären och gör upp, det kan inte understrykas nog tillräckligt om hur viktigt detta är. Annars kommer det att bli en skuld med en saftig tickande ränta.

Delgivning kommer att gå igenom till slut, det kan eventuellt bli tal om så kallad spikning. Dessutom kommer delgivningen läggas till skulden.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag skulle försöka få henne att ta tag i det nu.
göra upp med borgenärer osv för att betala av. då har hon chans att iaf göra upp o kanske få det "drägligt" i tillvaron.

mäter dom ut lönen kommer hon få leva på existensminimum tills det e batalt.

Kommer dom hem o mäter ut kommer dom ta det som är "extra" för att få in pengar. man får behålla saker för att ha en tillvaro. dator/tv osv. om det inte e dyra modeller då säljs dom för att få in pengar. (vet dock inte om hon får billigare ersättare eller ej)

bor hon med någon kan de va dags o fixa kvitton osv på saker som e Sambons/inneboendens. annars e det upp till dom att bevisa ägandet annars tas det till utmätning

Permalänk
Medlem

Dem skiter i om hon fyller i breven. Dem ringer arbetsgivare och kollar lönen sen drar dem direkt på lönen efter det.
hembesök är extremt sällan dem gör. Har man bil som är värderad över 10-15000 kan den tas i beslag och säljas, under 10-15000 skiter dem i. samma med andra tillgångar.

Personliga erfarenheter.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Dem skiter i om hon fyller i breven. Dem ringer arbetsgivare och kollar lönen sen drar dem direkt på lönen efter det.
hembesök är extremt sällan dem gör. Har man bil som är värderad över 10-15000 kan den tas i beslag och säljas, under 10-15000 skiter dem i. samma med andra tillgångar.

Personliga erfarenheter.

hmm intressant
för dels har hon bara pengar från f-kassan, och typ 0 tillgångar. så med andra ord gör kronis nada med henne med andra ord mer än att skulden tickar på.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

jo absolut ger kronis den bästa infot, men nu är man bara nyfiken på hur en så kallad utmätning fungerar och dess papper, då hon själv inte kunde svara på det och vill inte rota i hennes situation mer än de hon själv öppnade upp och bröt ihop för så.

Har svårt o tro att hon faktiskt tror att hon pausar beslutet genom att inte svara, har man kommit så långt så vet man mycket väl vad som händer om man inte reagerar på posten man får.
Att hon bröt ihop och förklarade läget säger iaf mig att hon kanske behöver någon att prata med, ventilera sig, hon är säkerligen medveten av vad hon egentligen borde göra, låter mer som hon behöver ett par öron att tala till. Inte råd om saker hon redan vet.
Missuppfatta mig rätt nu, har ingen aning om vad ni pratat om och så, men lät lite som att du tänkte ge tips. Inget som rör mig, kan ju vara en helt annat situation. Men försöker bara ge tips från erfarenhet att det inte alltid är lätt att göra som man vet att man bör göra, att ändra ett beteende, när allt går emot en, är inte lätt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

ett fall för lyxfällan kanske?

hade en polare som hamnade där och han gömde sig i lägenheten när dom knackade på och låtsades inte vara hemma. dom stack och kom tillbaka någon gång till men dom tog inte med sig polis, lås smed eller annat.

sen fick han jobb och löste det

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Har svårt o tro att hon faktiskt tror att hon pausar beslutet genom att inte svara, har man kommit så långt så vet man mycket väl vad som händer om man inte reagerar på posten man får.
Att hon bröt ihop och förklarade läget säger iaf mig att hon kanske behöver någon att prata med, ventilera sig, hon är säkerligen medveten av vad hon egentligen borde göra, låter mer som hon behöver ett par öron att tala till. Inte råd om saker hon redan vet.
Missuppfatta mig rätt nu, har ingen aning om vad ni pratat om och så, men lät lite som att du tänkte ge tips. Inget som rör mig, kan ju vara en helt annat situation. Men försöker bara ge tips från erfarenhet att det inte alltid är lätt att göra som man vet att man bör göra, att ändra ett beteende, när allt går emot en, är inte lätt.

fast nu handlade inte om vad hon ska göra och inte göra.
utan jag ville veta vad som händer om man struntar i att skriva på pappret och skicka, samt hur länge KF sitter och rullar tummarna innan dom börjar strama åt tumskruvarna på henne.

hon vet precis vilken sits hon sitter i.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Har fått höra av en väldigt nära person att hon sitter hos kronis sen ca 1-2 år tillbaka och förra året fick personen brev att beslut om utmätning men att hon har inte fyllt i och skickat in.

Då är min fråga, när kommer dom komma hem till henne och göra utmätning?
Hon kan ju inte "pausa" beslutet genom att strunta i att fylla i pappret? eller någon som vet hur en sådan procedur fungerar?

Du blir delgiven iallafall, Du blir "spikad". Annars kan man ju bara göra sig oanträffbar och vips så har du inga skulder att svara för.

Permalänk
Medlem

gissar att skulden växer om hon inte gör något alls. Hon kan ju faktiskt få hjälp med att lösa situationen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

gissar att skulden växer om hon inte gör något alls. Hon kan ju faktiskt få hjälp med att lösa situationen.

Håller me fullständigt.
ska försöka sätta mig å prata lite för jag tycker så förbannat synd om henne att hon inte riktigt förstår att det går att rädda det som räddas kan.

problemet är mer att hon får pengar från f-kassan, inget jobb, ensamstående till en son.
liksom skuldsanering är väl en sak, men frågan är hur lätt man kan få det, tanke på att hon kan ju inte betala dom skulder hon har.

"Skuldsanering innebär att du som är svårt skuldsatt slipper betala hela eller delar av dina skulder. I normala fall får du en avbetalningsplan på fem år. Om du sköter dina betalningar så kommer du att vara skuldfri när de fem åren gått.

Om du redan har låg inkomst och inte kan betala någonting kan du få skuldsanering ändå, men utan någon betalningsplan."

liksom hon går in under låg inkomst, problemet är väl att hon kan ju sitta å rulla tummarna tills skuldsanering slås på, och hon blir av med skulderna ?
Så jävla enkelt kan det fan inte vara? :S

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Skuldsanering innebär väl som regel att de först mäter ut allt de kan, sen kommer allt som överstiger existensminimum gå till skulderna i fem års tid. De skriver ju inte av skulderna bara hipp happ.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

Sverige är ett konstigt land på fler sätt.
Problemet med skuldsanering, socialbidrag etc är att de slår stenhårt emot de som har något, om man ej har något så har man inte så mycket att förlora, om man ej faller ur stolarna. (det finns undantag)
En ensamstående kvinna fixar staten nästan alltid bostad till, det får vara extremfall annars. Skuldsanering bör också hjälpa och kronofogden tävlar emot sms-bolagen kring att marknadsföra det etc. För de med barn så kan de få förkortad betalningsplan: http://www.corren.se/nyheter/rekordmanga-vill-ha-skuldsanerin...

Så det lär ordna sig, men hon vill kanske inte hela livet leva på existensminimum och då är det skärpning som gäller. Hon får svara på kronofogdens brev, det handlar inte bara om att för denna gång lösa problemet, utan detta beteende att ej öppna dessa brev är skadligt.
Vill hon få ordning på sitt liv så får hon ändra sitt beteende.

Det är lite som med överviktiga som stenhårt bantar 6 månader ligger på 1500 kalorier om dagen, sedan är skitstolta och äter precis som innan varvid resultatet blir att de kommer tillbaka...

Så hon har flera problem, skulden, hur hon har handlat och hur hon hanterar viktiga brev. Tyvärr löser inte enbart att bli av med skulden problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

fast nu handlade inte om vad hon ska göra och inte göra.
utan jag ville veta vad som händer om man struntar i att skriva på pappret och skicka, samt hur länge KF sitter och rullar tummarna innan dom börjar strama åt tumskruvarna på henne.

hon vet precis vilken sits hon sitter i.

Det som händer om hon struntar i att skriva på pappret från KF är att dom skickar det till delgivning varpå en delgivningsman oannonserat söker upp henne i hemmet eller på arbetsplatsen för att delge henne beslutet som hon kommer att få skriva under direkt vid dörren/arbetsplatsen. Detta sker direkt efter det "senast 2018/xx/xx" datum pappret skulle ha varit signerat och inskickat till KF.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Toivo83:

Håller me fullständigt.
ska försöka sätta mig å prata lite för jag tycker så förbannat synd om henne att hon inte riktigt förstår att det går att rädda det som räddas kan.

problemet är mer att hon får pengar från f-kassan, inget jobb, ensamstående till en son.
liksom skuldsanering är väl en sak, men frågan är hur lätt man kan få det, tanke på att hon kan ju inte betala dom skulder hon har.

"Skuldsanering innebär att du som är svårt skuldsatt slipper betala hela eller delar av dina skulder. I normala fall får du en avbetalningsplan på fem år. Om du sköter dina betalningar så kommer du att vara skuldfri när de fem åren gått.

Om du redan har låg inkomst och inte kan betala någonting kan du få skuldsanering ändå, men utan någon betalningsplan."

liksom hon går in under låg inkomst, problemet är väl att hon kan ju sitta å rulla tummarna tills skuldsanering slås på, och hon blir av med skulderna ?
Så jävla enkelt kan det fan inte vara? :S

Har bitit mig själv i läppen ett par gånger och tänkt "Nä jag ska inte skriva". Men skriver du att hon är ensamstående med ett barn.
Rätt trist att man har ett barn, är ensamstående och har en så stark förlorar inställning och vägrar rucka på för att förändras.

Det som kommer hända är att räntan kommer att växa, den står liksom inte still. Skulden som ligger i grund är ju den som växer. Utmätningsbeslut är nog en av dem sista vägarna för gäldenären då borgenären inte fått betalt. Utmätningsbeslut behöver inte innebära att det finns något att utmäta. Som du förklarar här så verkar ju denna person bottenskrapad totalt och då tvivlar jag på att man får en utmätning utförd. Vid en utmätning så görs bl a denna kontroll - om vilka ägor du har osv osv för att man ska balansera bort skulden.

Det är inte heller alla som får skuldsanering, så det bör ju inte din vän lägga så mycket tilltro för.
För att ens ha hög chans att erbjudas skuldsanering så brukar det innebära en återbetalningsplan för gäldenären. Är man redan på existensminimum så är det inte jättestor chans att få skuldsanering då det inte belastas med en betalningsplan.

Många försätter sig i personlig konkurs i lägen som dessa och har en tendens att leva utanför samhällets radar. Tippar på att denne redan gör det på ett eller annat sätt med lite svart jobb eller annat som gör att lite extra klirr kommer in i kassan.

Kan även ha fel. Kan vara något psykiskt eller fysiskt som hindrar människan från att jobba. Men om inte, sluta tycka synd om sig själv är ett bra tips - sedan börja tänka på sitt barn är ett annat. Men det brukar inte vara motivation nog för vissa.

Som du märker tycker jag jag inte synd om din vän direkt utan hon är en belastning för välfärden (såvida hon inte var psykiskt/fysiskt oför som sagt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Kan även ha fel. Kan vara något psykiskt eller fysiskt som hindrar människan från att jobba. Men om inte, sluta tycka synd om sig själv är ett bra tips - sedan börja tänka på sitt barn är ett annat. Men det brukar inte vara motivation nog för vissa.

Som du märker tycker jag jag inte synd om din vän direkt utan hon är en belastning för välfärden (såvida hon inte var psykiskt/fysiskt oför som sagt).

Eftersom personens pengar kommer från försäkringskassan så är det sannolikt så att personen inte är arbetsför. Hade det "bara" handlat om arbetslöshet så hade sannolikt pengarna kommit från a-kassa och/eller soc (försörjningsstöd) istället. Visserligen finns det pengar som kommer från FK som inte kräver nedsatt arbetsförmåga (bostadsbidrag, underhållsstöd etc.), men dessa utgör sällan huvuddelen av försörjningen.

Måste dock säga att även om man befinner sig i en så rutten situation att man lever på sjukförsäkringspengar (=oftast inte speciellt mycket) samtidigt som man har skulder man därmed inte kan betala, så borde man iaf vara ansvarsfull nog att göra det man kan göra, dvs kommunicera med myndigheter och fordringägare, för att om möjligt göra den usla situationen något mindre usel för alla parter.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

fattar inte hur man kan ha en skuld utan tillgångar

Permalänk
Medlem

@anon131444: Off topic som fan, men har en person ersättning från Försäkringskassan utan att vara sjuk så är det fråga om brott och skaka galler några år som gäller. Så jävla enkelt är det däremot inte att leka sjuk. Någon som gråter över fogden och inte svarar på deras brev har nog svårt att lura vården och f-kassan, de flesta läkare är inte kompetenta nog att skriva intyg till FK till att börja med så att vilseleda vården är inte så enkelt.

Permalänk
Medlem

Har man ingen god utsikt att tjäna några pengar de närmaste fem åren så ser jag inte varför man inte skulle se till att få skuldsanering så snabbt som möjligt. Existensminimum så som Kronofogden räknar är långt över vad du får i försörjningsstöd, så man kan fortfarande leva på pengarna som blir över, två månader om året är ju dessutom utan utmätning. Nu kanske inte skulderna är så stora att det går att få, men då får man ju se till att komma överens om en betalningsplan istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av agitax:

fattar inte hur man kan ha en skuld utan tillgångar

Du måste ha missat den massiva reklam som tillåtits i år efter år från spelbolagen på Malta. Jag vet folk i min närhet som fått skuldsanering, men som sedan på mindre än ett par år spelat bort oerhörda summor igen och nu mer eller mindre förstört sitt liv för gott. Blir inte mycket tillgångar annat än för de hyllade skattesmitande spelentreprenörerna. Låneföretagen har mer än gärna lånat ut hundratusentals kronor som enbart gått till spel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

@Pixlchaser: Off topic som fan, men har en person ersättning från Försäkringskassan utan att vara sjuk så är det fråga om brott och skaka galler några år som gäller. Så jävla enkelt är det däremot inte att leka sjuk. Någon som gråter över fogden och inte svarar på deras brev har nog svårt att lura vården och f-kassan, de flesta läkare är inte kompetenta nog att skriva intyg till FK till att börja med så att vilseleda vården är inte så enkelt.

Nja det är nog inte så långt ifrån offtopic som man tror. Har en god vän som var avdelningschef på FK. Numera är hans tystnadsplikt över då han inte är kvar på FK längre. Antalet upptäckta (nu har jag inte statistik) sjukintyg som antingen var förfalskade eller utskrivna genom kontakter t ex, var ofantligt stora. FK har en specifik avdelning som tar emot anmälningar och det är tyvärr oftast genom anmälningar dessa upptäcks. Så det finns ett system, att lura systemet.

Och det är ju trist att det finns folk som urholkar systemet.