Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

@granis: Om det är något viktigt så kontakta brevbärarna lokalt. Den som hade din rutt igår kanske vet något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@granis: Om det är något viktigt så kontakta brevbärarna lokalt. Den som hade din rutt igår kanske vet något?

Jag bad kundtjänsten att göra det, men fick inget svar. Det var värde runt 200kr + straffavgift och moms. Men inaktuellt nu ändå pga tiden som gått.

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Alltså det är det upplägget du får köra om du vill ge någon som helst support till kunder i EU, oavsett varifrån du skickar dina varor. Det är inga större hinder att ha en mellanhand för sådana ärenden.

Skulle säga att då det är ett tangentbord, där de dessutom lyckas mixa gemener och versaler så är det direkt från Kina/Asien. Allt lite mer custom kommer nästan uteslutande direkt från Kina. Hade det varit från en butik i EU hade de ju importerat till sitt egna lager och skickat ut ersättningstangenterna därifrån, finns ingen anledning att göra på annat vis.

Jag beställde direkt från varmilo, nu när jag tänker efter så skickades tangentbordet från Tyskland, dock i en kinesisk kartong. Så att jag fick dubbla importavgifter stämmer inte. De ersättande keycapsen har skickats från Kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av granis:

Jag bad kundtjänsten att göra det, men fick inget svar. Det var värde runt 200kr + straffavgift och moms. Men inaktuellt nu ändå pga tiden som gått.

Kundtjänst har ingen möjlighet att göra det, du bör dock inte ha några problem att kontakta några lokalt anställda. Kan ju vara så enkelt att det ligger kvar på sortering lokalt eller liknande. Brevbärarna bör fortfarande minnas vad de gjorde igår morse för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Jag beställde direkt från varmilo, nu när jag tänker efter så skickades tangentbordet från Tyskland, dock i en kinesisk kartong. Så att jag fick dubbla importavgifter stämmer inte. De ersättande keycapsen har skickats från Kina.

Det är ett kinesiskt företag, de kan ha haft tangentbordet på ett lager i Tyskland, men du kunde lika gärna kunnat få tangentbordet skickat från Kina också. Säljaren själv har ingen närvaro i EU.

Permalänk
Medlem

Alltså vafan beställde en sak från engelska amazon .co.uk och fick en lapp idag att jag ska betala momsavgifter ? paketet är ju skickat från Holland vad håller dom på med? 13 pund kostade varan och dom vill ha 102 kr detta kan dom väl inte göra ??

Permalänk

Det här är fan löjligt, betalade momsen förra veckan men dom har fortfarande inte skickat paketet....

Jag skickar VÄLDIGT mycket paket till utlandet och tar emot också att paketen fastnar så här länge i folks customs har jag aldrig upplevt. Brukar vara max 1-2 dagar om något fastnar för inspektion och sen släpps.

Detta här systemet gör ju även EMS helt jävla onödig.... tar 1 dag att få paketet till Sverige över hela världen men tar 2 veckor från Arlanda till postlådan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Alltså vafan beställde en sak från engelska amazon .co.uk och fick en lapp idag att jag ska betala momsavgifter ? paketet är ju skickat från Holland vad håller dom på med? 13 pund kostade varan och dom vill ha 102 kr detta kan dom väl inte göra ??

Nej, det är rimligen inte momspliktigt i normalfallet. Har du fått en länk där du kan se paketet?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Nej, det är rimligen inte momspliktigt i normalfallet. Har du fått en länk där du kan se paketet?

Nix, bara en lapp där det är krav att betala bla bla... jag har skrivit till postnord och inväntar svar jäkla muppar...

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Nix, bara en lapp där det är krav att betala bla bla... jag har skrivit till postnord och inväntar svar jäkla muppar...

Ring! deras mail svarstid är absurd. Fick vänta över en månad förut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Ring! deras mail svarstid är absurd. Fick vänta över en månad förut.

+1 på detta. Svarstiden är inte "24 timmar" som de påstod någonstans, snarare närmare 24 dagar.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Alltså vafan beställde en sak från engelska amazon .co.uk och fick en lapp idag att jag ska betala momsavgifter ? paketet är ju skickat från Holland vad håller dom på med? 13 pund kostade varan och dom vill ha 102 kr detta kan dom väl inte göra ??

Gå till https://moms.postnord.se/ och klicka på "kundservice" i nedre högre hörnet. Under "vanliga frågor" finns detta:

Citat:

Min försändelse kommer från ett EU-land, ändå ombeds jag att betala moms och hanteringsavgift, varför?

En försändelse med ursprung utanför EU:s tullunion kan ankomma till Sverige med ett annat EU-land som avsändare genom så kallad transitering. En vara som ankommer till Sverige på det här sättet har inte genomgått förtullning enligt gällande EU-rätt vid ankomst till EU, utan ska istället förtullas när det kommer till destinationslandet. PostNord ska i dessa fall därför hantera varan som om den kommer direkt utifrån EU:s tullunion, och upprätta en momsdeklaration, samt en tulldeklaration när regelverket kräver det.

Om din vara däremot har sitt ursprung i ett EU-land eller om försändelsen redan har genomgått en korrekt förtullning vid ankomst till EU har det blivit fel och bör kontakta vår kundservice som får undersöka saken.

Det finns förstås också en risk att avsändaren ljugit om avsändarland, fast försändelsen kanske går att spåra så att du kan se varifrån den skickades. I så fall ska du betala avgift till Postnord, men däremot bör du ha rätt till ersättning från avsändaren.

Skrivet av Garderoben:

Detta här systemet gör ju även EMS helt jävla onödig.... tar 1 dag att få paketet till Sverige över hela världen men tar 2 veckor från Arlanda till postlådan.

Dessutom är det nog bara Postnord som slöar så. Ett DHL-paket från Asien ankom till Arlanda 06:38 imorse och finns redan att hämta hos DHL-ombudet. Där går förtullningen snabbt.

Skrivet av MH25:

+1 på detta. Svarstiden är inte "24 timmar" som de påstod någonstans, snarare närmare 24 dagar.

Jag efterfrågade ett kvitto från Postnord. Det stod att det skulle ta c:a fem dagar. Inte visste jag att det bara gick fem dagar på 2-3 veckor.

Permalänk
Inaktiv

Nu kom paketet och jag har fixat min elektronik som gick sönder.
Tog 17 dagar från då jag fick sms med bild på paketet och betalat samma dag.
Alltså 3 veckor nästan fördröjning och kostade mig extra 75:- (+ moms) för att PostNord gör så hårt arbete för att momsa för staten.

Jag undrar varför de tar bara 75:- och inte 200:- det skulle ju vara mycket bättre för deras kassa.
Avgiften kommer nog öka nästa år nu när Svensson är van att betala.
**bort/mod**

**OT bort//mod**
Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon99553:

Nu kom paketet och jag har fixat min elektronik som gick sönder.
Tog 17 dagar från då jag fick sms med bild på paketet och betalat samma dag.
Alltså 3 veckor nästan fördröjning och kostade mig extra 75:- (+ moms) för att PostNord gör så hårt arbete för att momsa för staten.

Jag undrar varför de tar bara 75:- och inte 200:- det skulle ju vara mycket bättre för deras kassa.
Avgiften kommer nog öka nästa år nu när Svensson är van att betala. **bort//mod**

Posten lägger på en hanteringsavgift för att fixa så att momsen betalas på det du importerar - precis som DHL m.fl. redan har gjort i åratal och folk snackar om det som att de vore förtryckta och börjar planera "skandinaviska våren" med folkuppror och hela köret...

Modererat citatet//Mod
Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av anon99553:

Nu kom paketet och jag har fixat min elektronik som gick sönder.
Tog 17 dagar från då jag fick sms med bild på paketet och betalat samma dag.
Alltså 3 veckor nästan fördröjning och kostade mig extra 75:- (+ moms) för att PostNord gör så hårt arbete för att momsa för staten.

Jag undrar varför de tar bara 75:- och inte 200:- det skulle ju vara mycket bättre för deras kassa.
Avgiften kommer nog öka nästa år nu när Svensson är van att betala. **bort//mod**

PostNord sänker avgiften från 125 till 75 och börjar göra det de är skyldiga (att momsdeklarera alla paket som inte är det redan) varför skulle de höja avgiften långt över vad de har haft tidigare?

Modererat citatet//mod
Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99553:

Nu kom paketet och jag har fixat min elektronik som gick sönder.
Tog 17 dagar från då jag fick sms med bild på paketet och betalat samma dag.
Alltså 3 veckor nästan fördröjning och kostade mig extra 75:- (+ moms) för att PostNord gör så hårt arbete för att momsa för staten.

Jag undrar varför de tar bara 75:- och inte 200:- det skulle ju vara mycket bättre för deras kassa.
Avgiften kommer nog öka nästa år nu när Svensson är van att betala.**bort//mod**

Vem ska annars betala för den hanteringen tänker du?

Någon måste göra det, i min värld är det fullt rimligt att den som "orsakar" hanteringen betalar eventuella avgifter. I annat fall blir det Postnords övriga kunder och i slutändan skattebetalare som får stå för notan.

Tidsfördröjningen kan man ha åsikter kring men jag förstår inte riktigt folk som vänder sig mot att avgiften betalas av beställaren (utöver att man själv vill komma undan billigare, det förstår jag), någonstans måste ju kostnaden tas ut. Hur tänker man då att detta ska finansieras?

Modererat citatet//mod
Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@anon99553: Precis som andra redan kommenterad. Du får betala för en hantering som uppkom på grund av ditt handlande. Det här är snarare som om någon som lyckats snylta en gratis macka från ett fik i år och dar. Sen börjar det fiket ta betalt - precis som alla andra fik. Och då jävlar är det, det sämsta fiket som någonsin funnits...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

@Aubergine: Precis som andra redan kommenterad. Du får betala för en hantering som uppkom på grund av ditt handlande. Det här är snarare som om någon som lyckats snylta en gratis macka från ett fik i år och dar. Sen börjar det fiket ta betalt - precis som alla andra fik. Och då jävlar är det, det sämsta fiket som någonsin funnits...

Ännu bättre fiket har ibland tagit betalt och ibland givit bort mackor, nu har de halverat priset på mackorna och tar alltid betalt...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Posten lägger på en hanteringsavgift för att fixa så att momsen betalas på det du importerar - precis som DHL m.fl. redan har gjort i åratal och folk snackar om det som att de vore förtryckta och börjar planera "skandinaviska våren" med folkuppror och hela köret...

DHL motiverar sin avgift med att det är en ersättning för utlägg. De har redan betalat avgiften, och går miste om ränta osv. Den största skillnaden är att du borde få ditt paket innan du betalat räkningen med DHL.
Däremot, med tanke på hur bra PostNord är på att leverera i rätt brevlåda osv, så är jag inte så säker på att jag hade uppskattat att betala min avgift för kuvert de stoppat i grannens brevlåda för 14 dagar sedan...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Som jag har sagt tidigare så är det tråkiga att det tar så lång tid för Postnord att få igenom paketen. Har två paket på väg från USA nu och det ser ut så här:

Det ena paketet skickades med UPS/Postnord, det andra med Fedex. Det första skickades den 29 maj och ankom till Sverige 5 juni. Betalade moms och avgift, har fortfarande inte fått paketet eller något annat än "vi hoppas kunna leverera inom en vecka" som man får när man betalar.

Det andra paketet skickades 7 juni, kom fram igår, levererad till dörren (men ingen var hemma, så kan hämtas på utlämningsställe idag).

Att det tar längre tid inom landet än från andra sidan klotet är absurt. I min värld är den komplicerade delen klar redan när jag får ett SMS om att betala, då har man fotat paketet (något jag verkligen gillar), räknat ut hur mycket som ska betalas och skickat ut ett SMS med instruktioner. Det man behöver göra efter att jag betalat (vilket var minuter efter att jag fick det) är att bekräfta att pengarna kommit in och skicka paketet till mig.

Om detta fungerat någorlunda så har jag inget emot att betala. Tvärtom betalar jag gärna extra för att det ska gå snabbare om det är det som krävs.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Vill man att det ska gå snabbt (från Kina) så får man se till att skicka med (osubventionerad) frakt som går via någon av de andra speditörerna istället.

Låt inget gå med TNT Express bara, de tar 295 kr i speditionsavgift.

@anon99553 **bort//mod** vet att avgiften regleras i ett internationellt fördrag och inte har något med svenska staten att göra. Han vet att de flesta andra länder har speditionsavgifter. Han vet att hela EU kommer ta ut moms på paket från tredje land om några år. Tröskelnivåerna kommer försvinna och paket som säljaren inte betalar moms för kommer åka på speditionsavgifter när speditörerna hanterar importdeklarationen. Ingen kommer göra uppror i Sverige angående detta. Privatimport kommer bara bli enklare/snabbare när PostNord fått ordning på sig, hanteringen gäller bara privatpersoner så för företag förändrades inget och landet rullar vidare.

Liten §11 borttagen//Mod
Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

PostNord sänker avgiften från 125 till 75 och börjar göra det de är skyldiga (att momsdeklarera alla paket som inte är det redan) varför skulle de höja avgiften långt över vad de har haft tidigare?

Postnord tar ut 275 kr (inklusive moms) av företag. Då är 75 kr som privatpersoner får betala rätt så billigt...

Skrivet av MH25:

Vem ska annars betala för den hanteringen tänker du?

Någon måste göra det, i min värld är det fullt rimligt att den som "orsakar" hanteringen betalar eventuella avgifter. I annat fall blir det Postnords övriga kunder och i slutändan skattebetalare som får stå för notan.

Tidsfördröjningen kan man ha åsikter kring men jag förstår inte riktigt folk som vänder sig mot att avgiften betalas av beställaren (utöver att man själv vill komma undan billigare, det förstår jag), någonstans måste ju kostnaden tas ut. Hur tänker man då att detta ska finansieras?

Det smarta hade varit om avsändaren stod för förtullningsavgiften. Det är ju ofta avsändaren som väljer vilken speditör som ska användas och olika speditörer har olika avgifter. Om man ser alla avgifter på en gång, kan man lättare välja den billigaste lösningen. Amazon skickar en massa förtullat, vilket betyder att förtullningsavgiften är inkluderad i fraktkostnaden.

Skrivet av MH25:

Det ena paketet skickades med UPS/Postnord, det andra med Fedex. Det första skickades den 29 maj och ankom till Sverige 5 juni. Betalade moms och avgift, har fortfarande inte fått paketet eller något annat än "vi hoppas kunna leverera inom en vecka" som man får när man betalar.

Var glad att du åtminstone getts möjlighet att betala. Det kan dröja innan man ens får uppmaningen att betala.

Skrivet av MH25:

Det andra paketet skickades 7 juni, kom fram igår, levererad till dörren (men ingen var hemma, så kan hämtas på utlämningsställe idag).

Va! Har Fedex börjat med utlämningsställen? Jag trodde att man behövde åka till Arlanda eller någon annan avlägsen ort om man inte var hemma.

Är det någon som har koll på vad som gäller om Postnord begär mer uppgifter för förtullningen? På pappret om att de vill ha mer uppgifter står det att "Eventuella avgifter betalas vid utlämning" d.v.s. det låter som det gamla förfarandet med postförskott. Det finns dock skäl till att tro att texten kan vara inaktuell eftersom man använder gamla företagsnamn: avsändaren är Posten Meddelande AB (men längre ner står det nya namnet PostNord Sverige AB) och man refererar till Posten och Posten.se och det är Postens logga istället för Postnords logga. Det är dessutom dåligt korrekturläst: man har slarvat bort sista siffran i PostNord Sverige AB:s organisationsnummer och så står det att man kan skicka in uppgifterna per fax men faxnumret saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Postnord tar ut 275 kr (inklusive moms) av företag. Då är 75 kr som privatpersoner får betala rätt så billigt...Det smarta hade varit om avsändaren stod för förtullningsavgiften. Det är ju ofta avsändaren som väljer vilken speditör som ska användas och olika speditörer har olika avgifter. Om man ser alla avgifter på en gång, kan man lättare välja den billigaste lösningen. Amazon skickar en massa förtullat, vilket betyder att förtullningsavgiften är inkluderad i fraktkostnaden. Va! Har Fedex börjat med utlämningsställen? Jag trodde att man behövde åka till Arlanda eller någon annan avlägsen ort om man inte var hemma.

Ja, det är det bästa. Men det är ju upp till varje försäljare och inget som kan krävas av återförsäljare i andra länder. Om det inte erbjuds så är det, i mina ögon, uppenbart att kunden får stå för den kostnaden.

Egentligen inte utdelningsställe utan lokala postkontoret. Vilket ligger ett par hundra meter bort, det kanske är förklaringen. Men jag har aldrig behövt hämta Fedex på något avlägset ställe.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av granis:

Har ett paket som trumfar mina övriga piss-erfareheter av Postnord;
https://www.postnord.se/online-verktyg/verktyg/sok/spara-brev...

Det har gått över 2.5 månader sen jag beställde, och ganska exakt 2 månader sen jag betalade momsen (gjorde direkt SMS kom). Nu påstår PostNord att paketet är levererat i min brevlåda. Men jag var hemma och tittade direkt (har postnord-appen med aviseringar). Den var tom.

Chattade med kundtjänst som tyckte jag skulle leta i grannarnas brevlådor ifall brevbäraren lagt den fel. Ridå.
PostNord föreslog också att jag reklamerar till säljaren.. Men lycka till med det när spårningen säger att det är levererat.

Låter som antingen brevbäraren tappat bort paketet eller någon plockat på sig det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Dessa avtal med Wish och andra aktörer för att få in momsen - när träder det i kraft så att avgiften faller bort?

Idag verkar det som om jag tolkar:

https://www.dn.se/ekonomi/efter-paketkaoset-nu-slopas-avgifte...

rätt. Har dock inte provat beställa något ännu så jag vet inte hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Idag verkar det som om jag tolkar:

https://www.dn.se/ekonomi/efter-paketkaoset-nu-slopas-avgifte...

rätt. Har dock inte provat beställa något ännu så jag vet inte hur det ser ut.

Avtal med Wish, men undrar hur det är med eBay och andra butiker. Blir det fortsatt avgift på de paketen, eller blir det varken moms eller avgift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av acandell:

Avtal med Wish, men undrar hur det är med eBay och andra butiker. Blir det fortsatt avgift på de paketen, eller blir det varken moms eller avgift?

Moms blir det garanterat. Avgiften bakas väl in i priset?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av acandell:

Avtal med Wish, men undrar hur det är med eBay och andra butiker. Blir det fortsatt avgift på de paketen, eller blir det varken moms eller avgift?

Från USA kan du redan beställa förbetalt/DDP sedan några år tillbaka om säljarna kör via global shipping program. Skickar de som vanligt (DAP) så får du betala moms och speditionsavgift. Wish har valt ett mellanting, att kunna skicka med t.ex. China Post men ändå förbetala momsen och en administrativ avgift och skicka över informationen elektroniskt så PostNord kan automatisera flödet istället för att läsa in manuellt. Framgår dock inte om det är infört än eller inte på Wish.

Permalänk
Inaktiv

** (slutet på) Tråd rensad från olämplig kommentar/Offtopic (och svaren/citaten av dito) //mod**

Permalänk

Någon som vet om denna 75 kronors avgiften är borta på paket ifrån Wish? Gäller den på bara på wish eller andra företag som Aliexpress? Någon som har testat?