Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Skrivet av SWIN:

En lustig detalj är att PM inte har något som helst ansvar för paketen dom transporterar.

Ett paket som slängs, stjäls, tappas bort, eller bara försvinner är inget som man kan få ersättning för från PM.

Trots bildbevis att paketet faktiskt en gång varit i PM's ömma vård, är det avsändaren eller säljaren som man skall kontakta för att få ersättning, när PM fipplat bort paketet.

Det är inte mottagaren utan avsändaren som eventuellt kan få ersättning av Postnord. För dig som kund spelar det dock inte någon egentlig roll vilken ersättning avsändaren eventuellt kan få av Postnord utan vilken ersättning du eventuellt kan få av avsändaren. Beror på vad du förhandlat fram med avsändaren. Skickas försändelsen från ett EU-land, kan inte avsändaren reservera sig för Postnords slarv, så då har du alltid rätt till ersättning från avsändaren. Skickas försändelsen från ett annat land, kanske avsändaren har rätt att reservera sig för Postnords slarv. T.ex. gör många japanska butiker detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Det är inte mottagaren utan avsändaren som eventuellt kan få ersättning av Postnord. För dig som kund spelar det dock inte någon egentlig roll vilken ersättning avsändaren eventuellt kan få av Postnord utan vilken ersättning du eventuellt kan få av avsändaren. Beror på vad du förhandlat fram med avsändaren. Skickas försändelsen från ett EU-land, kan inte avsändaren reservera sig för Postnords slarv, så då har du alltid rätt till ersättning från avsändaren. Skickas försändelsen från ett annat land, kanske avsändaren har rätt att reservera sig för Postnords slarv. T.ex. gör många japanska butiker detta.

Kan man inte betala dessa japanska butiker med Paypal?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

@SWIN: Är upp till avsändaren att försäkra och sen reklamera det som försvinner, du som kund hos säljaren kan ju via de flesta plattformar eller betalleverantörer reklamera och få pengarna tillbaka vilket som. Är ju inte mottagaren som är kund hos PostNord, mer än att du betalar för importdeklarationen då. Är självklart samma sak hos alla speditörer, man kan bara ingå i avtal med någon man ingår i avtal med.

Skrivet av Kommenterande:

Det är inte mottagaren utan avsändaren som eventuellt kan få ersättning av Postnord. För dig som kund spelar det dock inte någon egentlig roll vilken ersättning avsändaren eventuellt kan få av Postnord utan vilken ersättning du eventuellt kan få av avsändaren. Beror på vad du förhandlat fram med avsändaren. Skickas försändelsen från ett EU-land, kan inte avsändaren reservera sig för Postnords slarv, så då har du alltid rätt till ersättning från avsändaren. Skickas försändelsen från ett annat land, kanske avsändaren har rätt att reservera sig för Postnords slarv. T.ex. gör många japanska butiker detta.

Men varför fungerar inte PM´s leveranser ut till kund, efter man tagit betalt?

Att själva betalningen är det viktigaste, har jag hävdat från början.
https://www.breakit.se/artikel/12857/tycker-du-postnords-avgi...
"Hittills har staten sammanlagt fått in cirka 5,6 miljoner från moms på paket och cirka 6 miljoner kronor från moms på Postnords avgifter."
Dessutom blir det 60 Kr ( 75 Kr ex moms ) x 400 000 paket = 24 mille på hanteringsavgiften.

Så långt fungerar allt med minimalt slarv, inkomsterna formligen sprutar in i kassan på PM.

Men sedan då, inget noll zero kommer ut till kunderna efter dom cashat in pengarna.

Inte slarv, helt medveten strategi.

Någonstans på nätet fanns en bild med plundrade paket av PM´s anställda.
Så vad händer, och hur var det tänkt, absolut inte "slarv" - dom utnyttjar sin maktställning medvetet för dom vet att folk inte kan klaga.
Och det senaste för trots dom har betalat till PM, är dom inte ett dugg kund, bara blåsta medborgare.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

Men varför fungerar inte PM´s leveranser ut till kund, efter man tagit betalt?

Att själva betalningen är det viktigaste, har jag hävdat från början.
https://www.breakit.se/artikel/12857/tycker-du-postnords-avgi...
"Hittills har staten sammanlagt fått in cirka 5,6 miljoner från moms på paket och cirka 6 miljoner kronor från moms på Postnords avgifter."
Dessutom blir det 60 Kr ( 75 Kr ex moms ) x 400 000 paket = 24 mille på hanteringsavgiften.

Så långt fungerar allt med minimalt slarv, inkomsterna formligen sprutar in i kassan på PM.

Men sedan då, inget noll zero kommer ut till kunderna efter dom cashat in pengarna.

Inte slarv, helt medveten strategi.

Någonstans på nätet fanns en bild med plundrade paket av PM´s anställda.
Så vad händer, och hur var det tänkt, absolut inte "slarv" - dom utnyttjar sin maktställning medvetet för dom vet att folk inte kan klaga.
Och det senaste för trots dom har betalat till PM, är dom inte ett dugg kund, bara blåsta medborgare.

Hej, du verkar ha problem med din N tangent för du skriver hela tiden PM men antar du menar PN. se över det.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av noob:

Hej, du verkar ha problem med din N tangent för du skriver hela tiden PM men antar du menar PN. se över det.

Hmmmm - PostMord.... Rena döden för all kommersiell handel över landsgränser.. Stopp i avloppet? Säkert PM´s fel det med..

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

@SWIN: Eftersom PostNord t.o.m. haft svårt att få ut aviseringarna så har inte pengar ramlat in till staten. Nuvarande upplägg bestämdes tre veckor innan 1 mars och genomfördes därav på dessa tre veckor, det finns massor som inte fungerar där. Sen finns det nog ingen risk att paket på Arlanda, Toftanäs eller Örebro plundras. Andra terminaler visst, men det är ju därför de kräver registerutdrag.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kan man inte betala dessa japanska butiker med Paypal?

Det verkar inte så vanligt att japanska butiker tar Paypal. De få som har användargränssnitt på engelska tar dock ibland Paypal. Annars kan det krävas att man väljer inrikesfrakt eller rek för att butiken ska garantera leveransen.

Skrivet av SWIN:

Hmmmm - PostMord.... Rena döden för all kommersiell handel över landsgränser.. Stopp i avloppet? Säkert PM´s fel det med..

Det brukar ju heta Nördbanken/Nördea, så då borde det väl bli Postnörd istället för Postmord? Eller brukar du skriva Mordbanken/Mordea?

Permalänk
Medlem

Dessa avtal med Wish och andra aktörer för att få in momsen - när träder det i kraft så att avgiften faller bort?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Det verkar inte så vanligt att japanska butiker tar Paypal. De få som har användargränssnitt på engelska tar dock ibland Paypal. Annars kan det krävas att man väljer inrikesfrakt eller rek för att butiken ska garantera leveransen.

Så package forwarder i Japan? Om de garanterar leverans till en japansk adress och package forward-operatören kan skicka försäkrat? Krångligt såklart. Via Paypal bör man väl få köpskydd däremot.

Permalänk
Medlem

När det gäller intäkterna som PostNord fått är det värt att påpeka att de fortfarande är mindre än kostnaderna – det är trotts allt drygt 500 extra relativt nyanställda i den här verksamheten.

Skrivet av scienta:

Dessa avtal med Wish och andra aktörer för att få in momsen - när träder det i kraft så att avgiften faller bort?

Har varit tyst om detta. Inget har kommit ut om detta sedan de första artiklarna.

Permalänk
Skrivet av scienta:

Dessa avtal med Wish och andra aktörer för att få in momsen - när träder det i kraft så att avgiften faller bort?

Gissningsvis blir det inte helt avgiftsfritt utan Wish får nog betala en liten avgift till Postnord, men om man automatiserar det hela, blir nog avgiften lägre.

Skrivet av Petterk:

Så package forwarder i Japan? Om de garanterar leverans till en japansk adress och package forward-operatören kan skicka försäkrat? Krångligt såklart. Via Paypal bör man väl få köpskydd däremot.

Onödigt dyrt. Bättre att riskera att några paket kommer bort; blir billigare i längden så. Det är först om en tredjedel av paketen (eller något i den stilen) försvinner som din lösning är ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Onödigt dyrt. Bättre att riskera att några paket kommer bort; blir billigare i längden så. Det är först om en tredjedel av paketen (eller något i den stilen) försvinner som din lösning är ett alternativ.

Sen kanske mycket skickas via UPS/DHL/Fedex och slipper PostNord? Om det är värt att riskera att det försvinner (utan ersättning) beror väl på vad det är också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Avgiften är något du betalar till Postnord. Den har inte Tullverket något med att göra. Skriv gärna en ny kommentar om det dyker upp några pengar från Tullverket och Postverket.

Kan ju komma med en liten uppdatering så här en månad efter ärendets start att Tullverket nu betalat tillbaka momsen. Postnords avgift har jag dock inte sett än. Hörde efter nyss i en chatt och ärendet är under hantering, så det är i alla fall pågående...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Avstängd

Snabb fråga folket, såg att dom ska ta bort nya avgiften. Är det nån som vet datum om detta ?

Permalänk
Medlem

@Panosz: Inget datum ännu, och detta gäller endast saker ifrån Wish, så avgiften kommer finnas kvar, bara saker ifrån Wish som slipper avgiften, dock kommer det troligen fortfarande vara en avgift dock mycket mindre.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedZi:

@Panosz: Inget datum ännu, och detta gäller endast saker ifrån Wish, så avgiften kommer finnas kvar, bara saker ifrån Wish som slipper avgiften, dock kommer det troligen fortfarande vara en avgift dock mycket mindre.

Oki, tack för snabba svaren

Permalänk
Inaktiv

2 veckor sedan betalning. Inget paket än med mina jävla reservdelar.

Endast i Sverige betalar man mer för att få mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99553:

2 veckor sedan betalning. Inget paket än med mina jävla reservdelar.

Endast i Sverige betalar man mer för att få mindre.

Står det fortfarande att paketet importhanteras ? Väntat över 2 veckor jag också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99553:

2 veckor sedan betalning. Inget paket än med mina jävla reservdelar.

Endast i Sverige betalar man mer för att få mindre.

Det är inte bara i Sverige dessa problem existerar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimjans:

Står det fortfarande att paketet importhanteras ? Väntat över 2 veckor jag också...

Har ett paket som var klar med import hanteringen för över en månad sedan.

Det enda besked jag får är att dom absolut inte har något ansvar för paketet.

Och vill jag ha ersättning måste jag vända mig till avsändaren.

Nåja, fick en snygg bild på mitt paket för mina 75:-, fast hade varit roligare att få paketet med...

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Skrivet av anon99553:

2 veckor sedan betalning. Inget paket än med mina jävla reservdelar.

Jag väntar på en försändelse som bör ha kommit till Toftanäs i maj. Ännu har jag inte fått någon uppmaning att betala moms+avgift. Försändelsen skickades utan spårningsnummer, så jag kan inte testa att gå in på moms.postnord.se för att se om det går att betala utan tvingas vänta tills uppmaningen att betala kommer.

Skrivet av SWIN:

Nåja, fick en snygg bild på mitt paket för mina 75:-, fast hade varit roligare att få paketet med...

Betalade du alltså bara avgift (75 kr) men ingen importmoms? I så fall måste något ha gått fel.

Härom dagen såg jag något på något annat ställe om någon som fick sin försändelse omkring tre månader efter att den kom till Sverige. Du kanske får ditt paket till jul?

Permalänk

Jag har fått en lapp om att jag ska betala "moms och deklarationsavgift för privatimport", detta för en försändelse som jag inte har handlat men ändock väntar på eftersom jag från början fick ett tangentbord vars ISO Nordic keycaps var gemener, till skillnad från de övriga tangenterna, som alla är versaler.

Jag tycker att det känns väldigt märkligt att jag ska behöva betala avgifter för import när jag inte har betalat för försändelsens innehåll... Var det inte meningen att avgiften skulle tas ut på köp?

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Skrivet av Role_Model:

Jag har fått en lapp om att jag ska betala "moms och deklarationsavgift för privatimport", detta för en försändelse som jag inte har handlat men ändock väntar på eftersom jag från början fick ett tangentbord vars ISO Nordic keycaps var gemener, till skillnad från de övriga tangenterna, som alla är versaler.

Jag tycker att det känns väldigt märkligt att jag ska behöva betala avgifter för import när jag inte har betalat för försändelsens innehåll... Var det inte meningen att avgiften skulle tas ut på köp?

Jag föreslår att du läser på om passv förädling på Tullverkets hemsida.

Du ska alltså ansöka om tillstånd för passiv förädling och lämna in en exportdeklaration till Tullverket. Sedan skickar du det ursprungliga tangentbordet till utlandet. När det kommer tillbaka måste det lämnas in en importdeklaration där det framgår att det rör sig om passiv förädling och så ska det refereras till exportdeklarationen. Det blir alltså en massa pappersarbete och om Postnord ska hjälpa dig med det tar de nog ut en avgift för detta.

Om du får en ersättningsvara från utlandet utan att skicka tillbaka det ursprungliga tangentbordet, åker du nog på att betala moms på ersättningsvaran.

Om du betalar något för din passiva förädling (d.v.s. om det inte är ett garantiärende), ska du betala moms och tull på det du betalat för den passiva förädlingen.

För en billig pryl som ett tangentbord känns det väldigt omständigt att hålla på och ansöka om passiv förädling.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: Om säljaren ens skulle ta något i retur skulle nog säljaren ha en adress i EU det skickas till även om det går vidare till tredje land, då får de hantera exporten och eventuella återimporten själva. Här är köparen körd om inte säljaren ersätter, köpskydden via plattformar/betalleverantörer blir svåra/omöjliga att använda i detta scenario. Köpskydd gäller såklart inte skatter och andra importavgifter. Säljaren kommer såklart lämpa över allt till köparen, de kommer ju inte betala t.ex. DHL för att skicka keycaps DDP för att de gjort ett misstag.

Även om köparen hade använt köpskyddet istället för att be om nya tangenter så hade ju inte köparen fått ersättning för importavgifterna, på det ursprungliga köpet då.

Permalänk

@Kommenterande @Petterk Det blir för mycket jobb med det där, jag har betalat och får väl svälja det. Det känns bara märkligt i och med att jag uppfattar att denna avgift skall inverka på handel och är "från första kronan", som postnord uttrycker det, och i det här fallet handlar det ju om 0 kronor. Det blev inte rätt från början och därför åker jag på dubbla importavgifter. Det rör sig visserligen inte om mer än några tior så det är inte hela världen, utan det är en ren principsak.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

@Kommenterande @Petterk Det blir för mycket jobb med det där, jag har betalat och får väl svälja det. Det känns bara märkligt i och med att jag uppfattar att denna avgift skall inverka på handel och är "från första kronan", som postnord uttrycker det, och i det här fallet handlar det ju om 0 kronor. Det blev inte rätt från början och därför åker jag på dubbla importavgifter. Det rör sig visserligen inte om mer än några tior så det är inte hela världen, utan det är en ren principsak.

Det är ett internationellt system, så ersättningsvaror/delar har alltid ett värde. Moms betalar man på varans värde och fraktavgift, dito om det är någon tull. Att det blir dubbla avgifter och extra moms är säljarens fel. Finns ingen väg runt det, säljer du något till Kina blir det samma sak. Stod det 0 kr/dollar på exportdeklarationen och du betalade 0 kr moms så gjorde dock PostNord fel, de skulle i så fall ha lämnat över paketet till tullen och de skulle begärt in dokumentation. Det man betalar för är införsel.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Om säljaren ens skulle ta något i retur skulle nog säljaren ha en adress i EU det skickas till även om det går vidare till tredje land, då får de hantera exporten och eventuella återimporten själva.

Om tangentbordet köptes inom EU, håller jag med om att säljaren ska stå för eventuell import och export vid garantiärenden, alternativt att säljaren ersätter köparen för köparens kostnader för återimport. Nu vet vi inte var tangentbordet köptes, men i och med att det var ett nordiskt tangentbord är det en hyfsat stor sannolikhet att det köptes från ett EU-land.

Skrivet av Role_Model:

Det blev inte rätt från början och därför åker jag på dubbla importavgifter.

Det är samma problem om en butik får för sig att dela upp en beställning på två utskick. Japanska Amazon delar upp de flesta av mina beställningar på 2-3 utskick, men lyckligtvis skickas försändelserna som DDP så att det inte är jag utan Amazon som får stå för den extra avgiften.

Permalänk
Medlem

Har ett paket som trumfar mina övriga piss-erfareheter av Postnord;
https://www.postnord.se/online-verktyg/verktyg/sok/spara-brev...

Det har gått över 2.5 månader sen jag beställde, och ganska exakt 2 månader sen jag betalade momsen (gjorde direkt SMS kom). Nu påstår PostNord att paketet är levererat i min brevlåda. Men jag var hemma och tittade direkt (har postnord-appen med aviseringar). Den var tom.

Chattade med kundtjänst som tyckte jag skulle leta i grannarnas brevlådor ifall brevbäraren lagt den fel. Ridå.
PostNord föreslog också att jag reklamerar till säljaren.. Men lycka till med det när spårningen säger att det är levererat.

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Om tangentbordet köptes inom EU, håller jag med om att säljaren ska stå för eventuell import och export vid garantiärenden, alternativt att säljaren ersätter köparen för köparens kostnader för återimport. Nu vet vi inte var tangentbordet köptes, men i och med att det var ett nordiskt tangentbord är det en hyfsat stor sannolikhet att det köptes från ett EU-land.

Alltså det är det upplägget du får köra om du vill ge någon som helst support till kunder i EU, oavsett varifrån du skickar dina varor. Det är inga större hinder att ha en mellanhand för sådana ärenden.

Skulle säga att då det är ett tangentbord, där de dessutom lyckas mixa gemener och versaler så är det direkt från Kina/Asien. Allt lite mer custom kommer nästan uteslutande direkt från Kina. Hade det varit från en butik i EU hade de ju importerat till sitt egna lager och skickat ut ersättningstangenterna därifrån, finns ingen anledning att göra på annat vis.

Permalänk
Skrivet av granis:

Chattade med kundtjänst som tyckte jag skulle leta i grannarnas brevlådor ifall brevbäraren lagt den fel. Ridå.

Det står ju att det är REK, och då borde Postnord se till att ha lite bättre koll på vad de gör. Dåligt hanterat.

Om ett brev till mig hamnar i en grannes brevlåda, brukar grannen komma över till mig med brevet. Har du tur, kanske det kommer förbi en granne inom några dagar. Rätt granne kan förstås vara bortrest.