Svart eller vit skåpbil ? minihusbil

Permalänk
Medlem

Svart eller vit skåpbil ? minihusbil

Hej
Har funderat på att köpa en liten skåpbil.
Tänkte en diesel med automat och LB registrerad.
Billig skatt, runt 1000 lappen
(avställd halva året ca 500.

Har kikat på några olika märken och modeller.
Räknar med att betala max 35 000:-

Min enkla fråga är, om någon vet:

Skall man köpa en vit eller svart, tänker mest på värmen inne i skåpet vilket som blir bäst för Svensk sommar

Vilken bil blir det varmast i ?

Tänkte ha den påställd bara på sommaren och åka ut små utflykter.
Så det kommer att blii en minivariant av husbil.
OBS
Jag är ensam
Om jag fick välja,. så hade jag försökt få tag på en svart.....

Peugeot Bipper 2010:

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

En vit skåpbil blir minst 10 grader kallare,

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

@Hawk: Svart blir varmare i plåten, det gör någon grad i långa loppet, men det är ljusinsläppet som gör mest!
Jag har en bil med glas tak idag, glömmer jag dra för skyddet innan jag kliver in på jobbet, är det inte kul att heta Turbonisse, när arbetsdagen är slut. Drar jag för den, är det nästan OK.
Färgen på bilen, påverkar, men inte så mycket som man tror.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Blir naturligtvis varmare i en svart bil. Finns det fönster blir det betydligt varmare med mörk inredning än ljus.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Sätter du klistermärken som det står "NOS" på så får du ca 15 extra hästkrafter också...

Blir inte en sån där liten bil lite för obekväm som husbil?
Det går nog att få tag en lite större för de pengarna om man nu verkligen vill fixa en lättare husbil.
Hitta en för 25-30k och lägg resterande pengar på inredning.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

leder bud på denna

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

@Hawk: Sprucken vindruta!
Får du plats att slagga bak i den? Jag tror inte du kan ligga rak i den om du inte är väldigt kortväxt.
Min privata bil är en vit 208, med glastak. ACn får jobba på sommaren, även om glaset skall vara värmeavvisande.
Den du visar, ställer du den med röven mot solen, så kommer den bli sval o go!
Skall man slagga i den, får man göra hål i golv o tak, och installera ventiler. Då kommer det bli hur bra som helst!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Det kommer bli trångt. Är det flexisäte i den du budar på?`Annars får du vara hårig om fötterna och springa runt och leta efter en ring om du ska få plats..

Lastutrymmets längd 1500
Lastutrymmets längd med flexisäte 2450
Lastutrymmets bredd mellan hjulhus 1046
Innermått höjd 1178

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en MB Sprinter? Större utrymmen b.la. Eller blir det för stort?

Visa signatur

Stationär: i5-10400F丨ASUS B460M-PLUS丨16GB RAM丨ASUS GeForce GTX 1060丨nVME 1TB

Laptop : Crapple MacBook Pro 13" 2019

Permalänk
Medlem

DÅ är det nog bättre med en Opel Combo, Mercedes Vito, VW Caddy, VW Transporter eller varför inte en sån här? https://www.blocket.se/sodermanland/Bra_begravningsbil_795243...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

PARTNER

Kanske vore det bättre med en Peugeot Partner.
Kraftigare vmotor högrev skatt 1600:-

sketen partner

Båda ligger privärdigt ganska likna.
En helrekond måste man nog göra på båda

2012|Diesel|Automat

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

DÅ är det nog bättre med en Opel Combo, Mercedes Vito, VW Caddy, VW Transporter eller varför inte en sån här? https://www.blocket.se/sodermanland/Bra_begravningsbil_795243...

Du är inte klok, där hamnar man ju till slut ändå, fyyyyyy

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Moddning krävs

Skrivet av Turbonisse:

@Hawk: Sprucken vindruta!
Får du plats att slagga bak i den? Jag tror inte du kan ligga rak i den om du inte är väldigt kortväxt.
Min privata bil är en vit 208, med glastak. ACn får jobba på sommaren, även om glaset skall vara värmeavvisande.
Den du visar, ställer du den med röven mot solen, så kommer den bli sval o go!
Skall man slagga i den, får man göra hål i golv o tak, och installera ventiler. Då kommer det bli hur bra som helst!

Klart att man får modda inredningen så man kan ligg rak (197cm )

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Köpte du dig någon "husbil"? @hawk

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |