EU röstar om upphovsrättslagen Artikel 13 – automatisk avläsning av uppladdat innehåll

Permalänk
Melding Plague

EU röstar om upphovsrättslagen Artikel 13 – automatisk avläsning av uppladdat innehåll

I strävan att blidka upphovsrättsinnehavare röstar idag ett av Europaparlamentets juridiska utskott om Artikel 13, som kraftigt skulle begränsa möjligheten att ladda upp innehåll med upphovsrätt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, jag måste väl erkänna att jag tycker att det är konstigt att det inte kommit upp en artikel om detta tidigare och efter att man tipsat om "tekniknyheter" som är relativt stora tidigare så brydde jag mig inte den här gången.

https://saveyourinternet.eu/

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backspace:

Ja, jag måste väl erkänna att jag tycker att det är konstigt att det inte kommit upp en artikel om detta tidigare och efter att man tipsat om "tekniknyheter" som är relativt stora tidigare så brydde jag mig inte den här gången.

https://saveyourinternet.eu/

Det finns artikel om detta sen innan på sweclockers?

Permalänk
Medlem

Parlamentet beslutar dock inte i frågan, de är bara rådgivande. I motsats till riksdagen.

Permalänk
Medlem

SWEXIT nu!

Permalänk
Inaktiv

Lägg ner hela internet när de håller på. Det får skapas ett nytt internet där byråkraterna ej har så mycket makt.

Det finns problem med vad folk laddar upp. Men om en bild, musiksnutt är upphovsrättsskyddad är inte det stora problemet som alla ska lägga ner pengar på att motverka.

Permalänk
Medlem

Rip memes, Rip remixar, Rip nystartade företag/siter, Rip "fair use", Rip internet.

Länkskatt?! WHAT?!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backspace:

Ja, jag måste väl erkänna att jag tycker att det är konstigt att det inte kommit upp en artikel om detta tidigare och efter att man tipsat om "tekniknyheter" som är relativt stora tidigare så brydde jag mig inte den här gången.

https://saveyourinternet.eu/

Vi har faktiskt skrivit om det två gånger tidigare. Lätt att missa dock.

https://www.sweclockers.com/nyhet/25388-eu-foreslar-automatis...
https://www.sweclockers.com/nyhet/25763-eu-gar-vidare-med-for...

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Avstängd

Skulle aldrig gått med i EU men det har man sagt den första dagen! #SWEXIT

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Ja, jag måste väl erkänna att jag tycker att det är konstigt att det inte kommit upp en artikel om detta tidigare och efter att man tipsat om "tekniknyheter" som är relativt stora tidigare så brydde jag mig inte den här gången.

https://saveyourinternet.eu/

Och det första man ser är en bild på 10 gamla människor som säkert knappt vet hur internet fungerar/används... Skrämmande.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Lite väl skrämmande att alla företag ska tvingas söka igenom allt material en användare laddar upp till deras webbtjänst. Detta skulle ju betyda att Sweclockers som ett exempel skulle tvinga söka igenom användares profilbilder eftersom dem kan innehålla något som bryter mot upphovsrättslagen.

Jag antar om detta röstas igenom så kommer EU själva tillhandahålla denna tjänst samt databas över upphovsrättsskyddade material gratis till alla företag som påtvingas detta? För annars måste ju denna tjänst först skapas vilket betyder att flera sidor, företag kommer bryta mot lagen alternativt tvingas stoppa deras tjänst tills det existerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zipparn:

SWEXIT nu!

Instämmer, med denna mini ''censurering'' kanske de förbereder för att Turkiet ska göra riktigt ingång i EU?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekoppar:

Lite väl skrämmande att alla företag ska tvingas söka igenom allt material en användare laddar upp till deras webbtjänst. Detta skulle ju betyda att Sweclockers som ett exempel skulle tvinga söka igenom användares profilbilder eftersom dem kan innehålla något som bryter mot upphovsrättslagen.

Jag antar om detta röstas igenom så kommer EU själva tillhandahålla denna tjänst samt databas över upphovsrättsskyddade material gratis till alla företag som påtvingas detta? För annars måste ju denna tjänst först skapas vilket betyder att flera sidor, företag kommer bryta mot lagen alternativt tvingas stoppa deras tjänst tills det existerar.

Inte bara det, Sweclockers måste ju gå igenom allas posts innan dom godkänner att det visas. Det är ju uppladdning av text. Och dom måste ju filtrera bort alla länkar till tex bilder eller andra siter.

Permalänk
Medlem

Vem har lagt fram detta förslaget?
Är det några 90 års gamla gubbar som inte vet hur internet fungerar?
Detta är ett av det dummaste jag har hört

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Det finns artikel om detta sen innan på sweclockers?

Må så vara.
Dock kanske man ibland faktiskt måste lyfta vissa viktigare artiklar än andra eller faktiskt "limma" fast dem längst upp eftersom det är ganska så viktiga saker.
DH må vara stort men ibland kanske man faktiskt måste prioritera annat än modifikationer på lådor.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte att företagen ska ha så mycket makt, och om det här verkligen går igenom då ska skatten på lagrings minne i datorer och telefoner bort så ner med copyswede då,, men kraschar inte detta med GDPRs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Vem har lagt fram detta förslaget?
Är det några 90 års gamla gubbar som inte vet hur internet fungerar?
Detta är ett av det dummaste jag har hört

Inte riktigt så gammal men Günther Oettinger som pressenterade det är 65 år och kan nog mycket väl diskvalificera sig gällande kunskap om Internet.

https://en.wikipedia.org/wiki/G%C3%BCnther_Oettinger

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX:520...

Permalänk
Medlem

Detta är fruktansvärt hemskt. Att det gått såhär långt är väldigt vidrigt. Internet kommer bli som kabel-tv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

SWEXIT nu!

Skrivet av Wiruz:

Skulle aldrig gått med i EU men det har man sagt den första dagen! #SWEXIT

Skrivet av VadSaDu:

Instämmer, med denna mini ''censurering'' kanske de förbereder för att Turkiet ska göra riktigt ingång i EU?

Om det inte hade varit för EU hade filmindustrin etc lobbat mot svenska staten i stället, tror du att de hade varit mer kompetenta?

Hur som haver skulle det vara ett haveri att göra en så kraftig inskränkning av yttrandefriheten åt en branschs särintresse.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Skulle aldrig gått med i EU men det har man sagt den första dagen! #SWEXIT

Så ett svinternet, dvs enbart inom Sverige hade varit tillräckligt för dig? Känns ju som att internet bör ha samma regelverk över hela jordklotet. Det innebär gemensamma beslut. Tyvärr är det visserligen inte riktigt så ens idag.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår alla fördomar om att äldre inte förstår internet...känner ett antal personer på 60+ som har betydligt bättre koll än de flesta tonåringar...

Nåja, jag har mycket svårt att se hur man ska implementera detta utan att ställa till med massa bekymmer för väldigt många...men jag skulle vilja se ett konkret hur man tänker sig att detta ska fungera innan jag avfärdar det helt. Det stora problemet lär vara att separera lagligt bruk i.o.m. citaträtten eller liknande lagar (tänk "fair use") från direkt användning av upphovsrättsskyddat material.

Det enda som länkats till här i tråden än så länge är färdigtuggad propaganda, något som jag rent generellt är klart skeptisk till...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MakeCoke:

Om det inte hade varit för EU hade filmindustrin etc lobbat mot svenska staten i stället, tror du att de hade varit mer kompetenta?

Hur som haver skulle det vara ett haveri att göra en så kraftig inskränkning av yttrandefriheten åt en branschs särintresse.

Nej, dock hade folket fått rösta om det..

Känns bara som att EU tar mer än att ge. #Swexit.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Nej, dock hade folket fått rösta om det..

Känns bara som att EU tar mer än att ge. #Swexit.

Eller hur? Vi minns ju alla hur vi fick rösta om IPRED och FRA eller? Ha Ha!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Zipparn:
Om vi går ur EU kommer amerikansk politik styra vårt internet med en järnhand, Sverige kommer förlora all kontroll och amerikanska copyright-organisationer kommer skriva lagar som exposerar alla dina privata uppgifter och loggar om allt du gjort på internet till anonyma tredje parter som jagar fildelare. Nätneutralitet skulle försvinna etc.

Så nej, vi behöver EU för att skydda vårt internet.

Det enda vi kan göra är att jobba med EU mot detta dumma förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Nej, dock hade folket fått rösta om det..

Känns bara som att EU tar mer än att ge. #Swexit.

Nu är detta på gränsen till ot, men på vilket sätt hade svenska folket fått rösta om det i så fall? I Riksdagsvalet? Vad skiljer det i så fall från valet till EU-parlamentet, mer än att det är väldigt många fler som röstar där?

Och har du någon koll på vad EU faktiskt ger? Bara för att man mest ser negativa nyheter innebär det inte att det inte finns positiva sidor också

Ibland kan det vara en poäng att leta efter information som visar på motsatsen till det man tror så man inte bara letar information som bekräftar ens uppfattning.

Permalänk
Medlem

De ska också rösta om artikel 11 som är mer oroande tycker jag

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Först GDPR och sedan Artikel 13. Finns risk att sidor som drivs och ägs utanför EU helt enkelt kommer att blockera all trafik från EU för att slippa handskas med skiten.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

"The road to hell ..." osv.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Först GDPR och sedan Artikel 13. Finns risk att sidor som drivs och ägs utanför EU helt enkelt kommer att blockera all trafik från EU för att slippa handskas med skiten.

Är GDPR skit? Trodde det var bra för oss konsumenter. Sen tror jag befolkningen inom EU är lite för stor för att man ska ignorera den inkomstkällan pga någon regel som är jobbig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

EU är på många sätt både bra och dålig. Vi har GDPR och vännande om den personliga integriteten och fri roaming och öppna gränser.

Å andra sidan har vi detta, invandringsoenighet och så vill de att vi ska betala ännu mer medlemsavgift. Fortfarande väldigt osäker på vad jag tycker om EU.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500