Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ny dator med två problem.

Tjenare! Det är så att min lillebror har köpt en ny dator som vi byggt ihop. När han nu startar den så funkar allt som det ska men när han öppnar chrome så stängs skärmen av i någon sekund sen startar den igen. När detta har hänt händer det inte igen (cad jag har förstått det.) Andra problemet är att när han spelar så kan han inte spela med höga settings vilket han borde kunna göra.

han har ett nätaggregat på 650W
Grafikkort - ASUS Geforce 1070ti GTX
Moderkort - Strix z270h gaming/k1

Jag har själv inte haft tid att kolla på det själv men min bror var och köpte ett nytt (likadant) grafikkort för att kolla om det var fel på det första han hade men samma problem kvarstår. Undrar nu om ni kan hjälpa mig lösa detta problemet för jag är trött på det.

Mer info kan ges men vet inte vad jag letar efter riktigt.

Permalänk
Medlem

Vad händer när han spelar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

hur menar du när du säger att han inte kan spela på höga settings?om det är låga fps vi snackar om så kan det handla om att v-sync är på. i ex bf1 så låses nämligen fps:en vid 60 om du spelar på en 60hz skärm med v-sync igång. så det kanske är något att tänka på? är alla drivrutiner uppdaterade till GPUn? bios uppdaterat?

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem

@zeleni: Allt verkar starta som det ska. Men han måste köra på low och medium settings. han har väldigt lite FPS när han spelar med.

Permalänk
Medlem

@redheadSWE: Han har ominstallerat datorn 1 gång. Han har ominstallerat alla drivrutiner och allt ser ut att vara i sin ordning när det kommer till sånt.

Han har kollat nu och det är inte v-sync...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyPearl:

han har ett nätaggregat på 650W

Resten av namnet och ca ålder (ny, jätte gammal) behövs för att någon ska kunna avgöra hur bra den är. Budget och skräp nätagg kan ha siffror långt över kraven men ändå vara för dåliga för att klara datorn/grafikkort.

Permalänk
Medlem

Kompletta spec? Är alla drivrutiner installerade och uppdaterade?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Permalänk
Medlem

@SkyPearl: Det där borde klara av dagens spel på närmare max, iaf i 60fps.. Något som inte står rätt till, hur ser temperaturerna ut? Är alla drivrutiner installerade, moderkort, grafikkort osv?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyPearl:

Allt verkar starta som det ska. Men han måste köra på low och medium settings. han har väldigt lite FPS när han spelar med.

Kontrollera att skärmkabeln faktiskt är ansluten till grafikkortet, och inte till moderkortet (i så fall används processorns klena integrerade grafikkort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Kontrollera att skärmkabeln faktiskt är ansluten till grafikkortet, och inte till moderkortet (i så fall används processorns klena integrerade grafikkort).

Ja precis och gå sedan in på NVIDIA-Inställningarna och ställ in 1070ti som huvudgrafikkort under Globala 3d-inställningar
alternativt gå in i BIOS och stäng av de integrerade grafikkortet och på så sätt tvinga nvidia-kortet att köra.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk

Är skärmkabeln i rätt uttag (GTX 1070?) eller sitter den i moderkortet och det är Intel GPU'n som kör!?
Har han tankat hem senaste drivrutinerna från NVidia och installerat?
http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-uk

Permalänk
Medlem

Okej vi har nu löst problemet. Jag har ju bara varit med o fixat delarna och min storebror har monterat det då jag bor för långt bort. Det visade sig att min storebror har då skruvat för hårt och det blivit tryckskada antagligen på moderkortet.. Så nu kommer han få en utskällning av mig för så korkad kan man bara inte vara!