Ofrivillig ägarbyte på bilen

Permalänk
Medlem

Jag reagerar också på det här med behörighetskoderna på registreringsbeviset. Som jag har förstått det så måste även bilhandlare ha koderna från det senaste registreringsbeviset för kunna registrera om en bil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Anomi151: Bara gratulera kompisen till att han fått en ny bil aldeless gratis :). Utan påskrivna papper är dom 2a.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

Det här är ett problem som min kompis fick det.

Hejsan, jag har varit hos en bilfirma och skulle kolla lite runt sen såg jag en bil som jag tyckte om. Jag pratade med försäljaren och bad honom att jag är intresserad av bilen och att jag kommer köpa den samt byta den mot min bil. Jag fick ett kontrakt av honom på hur avbetalnings planen ser ut. Men efter några dagar så kollade jag väldigt noga och insåg att bilen inte passar mig och jag inte är intresserad av bilen längre. Efter ca en vecka ringde han och sa att han hade överfört bilen på mitt namn och att har löst skulden med banken med byten mellan bilarna. Jag har aldrig tecknat något avtal eller skrivit på några papper. Är det lagligt att det han har gjort eller? Han la bilen på mitt namn utan att jag har skrivit på något avtal. Han ringde mig väldigt arg och sa att jag var tvungen att komma och plocka upp den nya bilen och lämna in min bil till honom. Har ni några åsikter vad jag kan göra?

Hade ni inte ett muntligt avtal om affären? Det sker ju en massa affärer här på Sweclockers köp och sälj där skriftliga avtal inte ens görs upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Hade ni inte ett muntligt avtal om affären? Det sker ju en massa affärer här på Sweclockers köp och sälj där skriftliga avtal inte ens görs upp.

Är det jämförbart när många affärer här på sweclockers är på låga summor? Köp av bil för över 100k kr så tycker det ska finnas skriftliga avtal.

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Låter helt otroligt att de har skrivit över bilen utan att ha ett skriftligt avtal om pris och bilbytet
Jag skulle lugnt och snällt frågat varför de har skrivit över bilen utan att vi har skrivit på något papper

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Hade ni inte ett muntligt avtal om affären? Det sker ju en massa affärer här på Sweclockers köp och sälj där skriftliga avtal inte ens görs upp.

Även om muntliga avtal är giltiga så är det lite skillnad på datordelar mellan privatpersoner och bil från ett företag.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kan det verkligen vara så att allt relevant för att kunna ge ett råd framkommit? Låter ju i praktiken som att han fått en bil överskriven på sig utan krav på motprestation, och så kan det väl aldrig vara? Vore ju en riktig blunder från bilfirman, i så fall är det bara knalla in och hämta nycklarna.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Inaktiv

Muntligt avtal gäller såklart.
Vad sedan TS sa eller inte är är bara en fråga som TS kan svara på. Det är då för TS bevisa att inget muntligt avtal har inletts och jag tycker det är konstigt att TS då nämner saker som inte fått nycklarna än etc. Då det inte har något med att avtalet har inletts att göra.

Varför man brukar skriva avtal med bilköp är just för att slippa en massa problem för båda parter, ur säljarens synpunkt vill man knappast lämna ifrån sig en bil som den andra parten säger att den bilen har den aldrig fått etc. (sedan åker bilen på reservdelsåtervinning etc)

Jag tycker det är konstigt att säljaren hade fixat med lånen etc, det ger en antydan om att affären var väldigt långt inledd.

Fortsatt diskution, ja vi vet inte vad TS sa. Däremot är det självklart att säljaren kan få problem när den drar igång processen utan skriftligt avtal. Så oavsett vad som händer så har säljaren sig själv att skylla.

Permalänk

Om det var på tal om en avbetalningsplan? så brukar väl bilen inte skrivas på köparen förens bilen är avbetald? Under tiden står väl kreditgivaren som ägare?

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Föredetting
Skrivet av frasse_84:

Om det var på tal om en avbetalningsplan? så brukar väl bilen inte skrivas på köparen förens bilen är avbetald? Under tiden står väl kreditgivaren som ägare?

Nej, du som köpare står som ägare, men bilen är säkerhet för lånet. Du kan alltså inte sälja bilen utan att lösa innestående skuld. Om inga lånepapper har skrivits på eller pengar bytt ägare tror jag att en bilsäljare någonstans kommer få foten väldigt snart, av infon i tråden att döma.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Offerter är ju jättevanligt inom bilindustrin, det är ett förslag inte ett avtal.
Man vill ha ju på papper vad kostnaderna skulle bli OM man väljer att köpa.
"Hej jag är intresserad av XX och undrar hur kostnaderna skulle se ut. Vad får jag för min bil och vad skulle månadskostnaderna bli" Det är inte att ingå ett avtal utan att efterfråga en offert.

Jag tycker att du ringer firmas chef och pratar med hen. Om inte det hjälper så är det allra snabbaste att ringa lokal media. Det kan vara utdragna processer via ARN.
Dessutom får du straff avgifter om du inte tecknar försäkring på bilden du "köpt". Så prova chefen först, gärna personligt men annars telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frasse_84:

Om det var på tal om en avbetalningsplan? så brukar väl bilen inte skrivas på köparen förens bilen är avbetald? Under tiden står väl kreditgivaren som ägare?

Nej, bilen står på privatpersonen men det finns klausuler i avtalet om finansiering som gör det ganska lätt att ta tillbaka bilen om inte personen betalar enligt plan. Finns finansiering på bilen står det också på regbeviset. När det inte längre finns lån på bilen får man ett nytt regbevis där detta är bortplockat.

Permalänk
Medlem

Det faktum att OP först får det att låta som om det är en kompis som har råkat ut för detta men som i efterföljande poster berättar ingåemde och i jag-form om historien får mig att bli tveksam till hur väl OP förhåller sig till sanningen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Betala ingenting. Ring upp försäljaren och fråga vad han håller på med, att du inte gått med på något avtal. Det spelar ingen roll vad du har sagt, det blir ord mot ord i vilket fall. Det är även väldigt vanligt för bilhandlare att ha som regel att allt som gäller ska vara nedskrivet, oftast för att skydda sig själva mot kunder som påstår att försäljaren lovat dem allt mellan himmel och jord.

Ring upp försäljarens chef och förklara ditt ärende. Du har inte skrivit på något och du har aldrig sagt att du ville köpa bilen. Försöker dem bråka ändå så kontakta konsumentverket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TotalF:

Det faktum att OP först får det att låta som om det är en kompis som har råkat ut för detta men som i efterföljande poster berättar ingåemde och i jag-form om historien får mig att bli tveksam till hur väl OP förhåller sig till sanningen.

Nej, om du läser igen så ser du att det inte är det han skriver.

"Det här är ett problem som min kompis fick det." Så menar han att texten som står i TS är det han skrev till sin kompis.

Så det är lite slarvigt copy-pasteande.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Muntliga avtal.... Finns inte en bilhandlare som säljer bilar utan att kund personligen kommer in eller på annat sätt skriver på de papper som behövs.

Givetvis är det något TS glömt eller inte vill berätta. Att han helt plötsligt äger en ny bil utan att ha skrivit på ett enda papper händer bara inte lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, om du läser igen så ser du att det inte är det han skriver.

"Det här är ett problem som min kompis fick det." Så menar han att texten som står i TS är det han skrev till sin kompis.

Så det är lite slarvigt copy-pasteande.

Ja, så kan man ju välja att tolka det. Jag läste den meningen ett par ggr och fick dettill min egen tolkning.

Jag finner det oavsett otroligt märkligt hur en säljare på en av de största handlarna skullexagera sol OP påstår och mtp hur väl OP beskriver situationen så är jag tveksam till om vi verkligen f0tt höra sanningen, eller HELA sanningen.

Jaja, det är väl bara att göra som alla andra påpekat. Ta konrätakt och förklara.

*edit* stavfelsnisse är en bitch

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Muntliga avtal.... Finns inte en bilhandlare som säljer bilar utan att kund personligen kommer in eller på annat sätt skriver på de papper som behövs.

Givetvis är det något TS glömt eller inte vill berätta. Att han helt plötsligt äger en ny bil utan att ha skrivit på ett enda papper händer bara inte lol

Påminner lite om min kära gamla släkting som hade problem med sin mobil, och skulle gå till telia för att få hjälp. Visade sig att telia hade flyttat och fått en telenor affär i samma lokal. Min släkting märkte ingen skillnad och några veckor senare så visade det sig att hon fått på sig en ny mobil, ny operatör, nytt abbonemang med 12mån bindningstid utan att ens veta om det(släktingen hade en glömt/inte fattat vad som hände). Nu var det inga 100k som i TS fall, snarare 1k som det rörde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Även om muntliga avtal är giltiga så är det lite skillnad på datordelar mellan privatpersoner och bil från ett företag.

Jo, det finns vissa typer av affärer, t.ex fastighetsaffärer som kräver skriftliga avtal. I detta fall gör det inte det vad jag vet, det krävs nog att man kommit överens om att ett skriftligt avtal ska upprättas innan för att kunna hävda att en eventuell muntlig affärsuppförelse i detta fall inte gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Muntligt avtal gäller såklart.
Vad sedan TS sa eller inte är är bara en fråga som TS kan svara på. Det är då för TS bevisa att inget muntligt avtal har inletts och jag tycker det är konstigt att TS då nämner saker som inte fått nycklarna än etc. Då det inte har något med att avtalet har inletts att göra.

Varför man brukar skriva avtal med bilköp är just för att slippa en massa problem för båda parter, ur säljarens synpunkt vill man knappast lämna ifrån sig en bil som den andra parten säger att den bilen har den aldrig fått etc. (sedan åker bilen på reservdelsåtervinning etc)

Jag tycker det är konstigt att säljaren hade fixat med lånen etc, det ger en antydan om att affären var väldigt långt inledd.

Fortsatt diskution, ja vi vet inte vad TS sa. Däremot är det självklart att säljaren kan få problem när den drar igång processen utan skriftligt avtal. Så oavsett vad som händer så har säljaren sig själv att skylla.

Vadå upp till TS att bevisa att inget muntligt avtal ingåtts? Med den logiken kan vem som helst säga att du ingått ett muntligt avtal, och så är det upp till dig att bevisa att så inte är fallet. Hur bevisar du det? Måste du ha en inspelning av den anklagande parten där denne säger "inget muntligt avtal har ingåtts", eller hur gör man för att bevisa det?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Finns det anledning fortsätta denna diskussionen??

Det är uppenbart att OP verkar dölja avgörande information och hur man än ser på det å behöver OP börja med att kontakta försäljaren och meddela något blivit fel här (inte sitta på forum och diskutera om han kan kräva pengar).

Så varför göda detta vidare?

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Nej, du som köpare står som ägare, men bilen är säkerhet för lånet. Du kan alltså inte sälja bilen utan att lösa innestående skuld. Om inga lånepapper har skrivits på eller pengar bytt ägare tror jag att en bilsäljare någonstans kommer få foten väldigt snart, av infon i tråden att döma.

Skrivet av stimy09:

Nej, bilen står på privatpersonen men det finns klausuler i avtalet om finansiering som gör det ganska lätt att ta tillbaka bilen om inte personen betalar enligt plan. Finns finansiering på bilen står det också på regbeviset. När det inte längre finns lån på bilen får man ett nytt regbevis där detta är bortplockat.

Där ser man. För egen del (betalade av bilen förra året) så stod Santander som ägare ända fram till sista inbetalningen innan jag blev skriven som ägare och fick ägarbevis. (inge leasing eller annan lösning, utan vanligt bilköp)

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Avstängd

ring och prata med säljaren och säg att ett misstag har begåtts.
det måste han förstå

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem
Skrivet av frasse_84:

Där ser man. För egen del (betalade av bilen förra året) så stod Santander som ägare ända fram till sista inbetalningen innan jag blev skriven som ägare och fick ägarbevis. (inge leasing eller annan lösning, utan vanligt bilköp)

Det låter rätt så märkligt.
Vad har de för glädje i att stå som ägare?
Vidare, varför skulle man som privatperson låta någon annan stå som ägare på ett fordon vars värde överstiger kvarvarande skuld (alltså inte leasing eller liknande)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frasse_84:

Där ser man. För egen del (betalade av bilen förra året) så stod Santander som ägare ända fram till sista inbetalningen innan jag blev skriven som ägare och fick ägarbevis. (inge leasing eller annan lösning, utan vanligt bilköp)

Det var inte något leasingupplägg då? För då fungerar det ju så.

Permalänk

@Blomman90:

För bankens del så är det ju förstås som säkerhet, vet inte om det är någon policy som just Santander har.
De är ju verksamma i många länder och kan tänka mig att det kan vara svårt att driva in skulder på vissa ställen, kanske därav man valt detta sätt?

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Även om muntliga avtal är giltiga så är det lite skillnad på datordelar mellan privatpersoner och bil från ett företag.

Precis, dessutom 2 helt olika lagar beroende på om säljaren är konsument eller företag. Torde väl även vara få saker på SweClockers som är muntliga om de inte infört nya funktioner som jag missat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Muntligt avtal gäller såklart.
Vad sedan TS sa eller inte är är bara en fråga som TS kan svara på. Det är då för TS bevisa att inget muntligt avtal har inletts och jag tycker det är konstigt att TS då nämner saker som inte fått nycklarna än etc. Då det inte har något med att avtalet har inletts att göra.

Är tveksam till om man någonsin kan bli skyldig att bevisa att ett avtal inte finns och hur det då skulle gå till? Däremot det omvända kan väl hända, t.ex. en inspelning av att man kommit överens om något, eller att man kan bevisa att man kom överens om något annat än det motparten påstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det hela kommer bero på vad du faktiskt har sagt. Om du sagt enligt vad du skrev i trådstarten "Jag pratade med försäljaren och bad honom att jag är intresserad av bilen och att jag kommer köpa den samt byta den mot min bil.". Så har du gjort ett muntligt avtal.

Som jag nämnt innan så är jag rätt säker på att det inte finns ett formkrav på bilköp. Så du kan göra muntliga avtal även från bilhandlare. Kunsumentköplagen gäller fortfarande men den säger inget om det biten.

Handlare brukar ha det nedskrivet i deras villkor att köp inte gäller förrän det är nerskrivet och undertecknat.

Är det inte lite skillnad på "kommer köpa den" och "jag köper den"? Att säga att man kommer köpa något är ju inte ett köp. Jag kan ju gå in på Elgiganten, prata med försäljaren om en stereo, säga att jag kommer köpa den och sedan gå ut och köpa den i grannbutiken istället.

Lite skillnad jag vet, men att man ämnar att köpa något innebär ju inte att man faktiskt gör det.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av frasse_84:

@Blomman90:

För bankens del så är det ju förstås som säkerhet, vet inte om det är någon policy som just Santander har.
De är ju verksamma i många länder och kan tänka mig att det kan vara svårt att driva in skulder på vissa ställen, kanske därav man valt detta sätt?

Jag har Santander och bilen står på mig. Kanske att dom har lite olika upplägg.