Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

vilka kablar behöver jag för att monterna dessa komponenter i min dator?

Permalänk

vilka kablar behöver jag för att monterna dessa komponenter i min dator?

Hejsan. jag har tänkt och gå handla lite saker från webhallen nästa vecka på måndag. jag har planerat att köpa 4st noctua NF-A14 pwm 140mm fläktar och en noctua nh-d15 till min dator.

det jag behöver veta nu är vilka kablar man behöver för dessa ska funka, någon som vet hur många kablar och vilka kablar jag behöver för allt detta ska fungera

Mina specifikationer är följande

Chassi: Fractal Design Define R5 - Black Pearl
Processor: Intel Core i5-4690K
Grafikkort: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 Ti 8GB
SSD: Samsung SSD 850 EVO 250GB
HDD: Seagate Intern hårddisk Barracuda Compute HDD 1TB / 64MB
Processorkylare: Intel TS15A
Moderkort: ASUS Z97-P
RAM Minne: Corsair Vengeance LP 8GB DDR3
PSU: Corsair RM550x 550W
Chassifläkt: Fractal Design Chassifläkt R3 Silent 120mm

Permalänk
Medlem

Fläktarna kommer med egna kablar, så på den fronten behöver du inget extra. Däremot så har ditt moderkort bara en kontakt för CPU-fläkt och två för chassifläktar. NH-D15 har två fläktar men inkluderar en förgreningskabel, så den är inget problem.

Problemet du har är då alltså att koppla in fyra chassitfläktar på två kontakter, och för det kan du antingen använda två förgreningskablar eller en PWM-hub. Alla fläktar som du kopplar in på samma kontakt kommer då fungera som en enhet, d.v.s. de kommer inte gå att styra individuellt utan alla får samma styrsignal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fläktarna kommer med egna kablar, så på den fronten behöver du inget extra. Däremot så har ditt moderkort bara en kontakt för CPU-fläkt och två för chassifläktar. NH-D15 har två fläktar men inkluderar en förgreningskabel, så den är inget problem.

Problemet du har är då alltså att koppla in fyra chassitfläktar på två kontakter, och för det kan du antingen använda två förgreningskablar eller en PWM-hub. Alla fläktar som du kopplar in på samma kontakt kommer då fungera som en enhet, d.v.s. de kommer inte gå att styra individuellt utan alla får samma styrsignal.

4-pin y-splittkabel ingår:
https://noctua.at/en/nf-a14-pwm/specification

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Aha, det missade jag. Vad bra, då är problemet bara vad man ska göra med alla y-kablar man får över då

Permalänk

tack för hjälpen allihopa. nu ska jag minsann gå köpa allt på måndag efter jobbet.