Permalänk

Larm som låser

Hej! Jag sitter och läser på om olika larmsystem på dagarna som en del av min utbildning och kollar på serien "chuck" på kvällarna. I ett avsnitt av serien så bryter sig en karaktär sig in i ett hus och larmet går. När larmet går så faller det ner galler för fönster och dörrar för att hålla kvar förövaren.
Den scenen satte fart på fantasin, skulle det vara lagligt att ha ett larm som fungerade på ett liknande sätt?

Säg att jag har ett rum i mitt hem där jag förvarar allt mitt guld och mina ädelstenar. Det här rummet är ett rum i ett rum och det innersta rummet är larmat med ett larm som automatiskt låser dörren till det yttersta rummet. Om larmet då skulle gå till det innersta rummet så skulle man ju låsa in förövaren i det yttre rummet. Så vitt jag vet så är det bara polisen som har rätten att hålla någon kvar mot sin vilja men i det här scenariot så är det ju någon som befinner sig där hen inte har något att göra och rent faktiskt så har jag bara gjort så att larmet låser en innerdörr

Det här är självklart ett rent hypotetiskt scenario och jag är skeptiskt till att jag är ensam om att ha funderat i liknande banor. På måndag ska jag fråga min lärare men jag blev akut nyfiken!

EDIT/tillägg: Vissa arbetsplatser har ju tidsstyrda lås som automatiskt låser sig vid en viss tid på dygnet, skulle det vara någon skillnad på att ha ett tidsstyrt lås och att ha ett kodlarm som låser dörrar?

Simma lugnt, hoy hoy!

Permalänk
Medlem

Intressant! Följer tråden med spänning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

har också varit inne på samma spår, men det är tyvärr olagligt att låsa in någon. mestadels på grund utav brandrisken. du får alltså frihetsberöva någon igenom att själv låsa en dörr. då för att kunna släppa ut skurken om det skulle börja brinna..

jag är däremot lite sugen på att sätta automatiska pollare som går upp på uppfarten när larmet går, för att bilar inte ska kunna ta sig därifrån med stöldgodset.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poskitosker:

Så vitt jag vet så är det bara polisen som har rätten att hålla någon kvar mot sin vilja

Då får du nog läsa på om envarsgripande

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

Då får du nog läsa på om envarsgripande

Det kan jag aboslut behöva göra, jag har absolut noll och ingen koll på vem som får göra vad när det kommer till andra människor!

Permalänk
Medlem

Om jag fattat lagen rätt så har man rätt att hålla fast en brottsling tills polisen kommer på plats om brottet som begåtts ger fängelse.

Permalänk
Inaktiv

Olaga frihetsberövande som sagt, det är ganska självklart att detta är olagligt i sverige.
Jag själv skulle vilja ha ett tjuvlarm som gör automatisk kastrering, men trots mina välformulerade ansökningar till länsstyrelsen säger de nej varenda gång.

Nå det lagliga sättet i sverige att göra det TS vill är vakthund, det kan gå lite hur som helst. Frågan är när man själv åker dit?
En annan sak att tänka på är att många tjuvar är utanför samhället och det är bara idiotisk att själv försöka läxa upp dem. Det allra bästa sättet att skydda sig är att först inte ha något av värde, sedan kamera och hund som sagt.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

har också varit inne på samma spår, men det är tyvärr olagligt att låsa in någon. mestadels på grund utav brandrisken. du får alltså frihetsberöva någon igenom att själv låsa en dörr. då för att kunna släppa ut skurken om det skulle börja brinna..

jag är däremot lite sugen på att sätta automatiska pollare som går upp på uppfarten när larmet går, för att bilar inte ska kunna ta sig därifrån med stöldgodset.

Det låter ju väldigt rimligt det du säger om brand. Om vi då spårar vidare på tanken att någon är inlåst i det yttre rummet och brandlarmet går, då skulle man ju kunna ha brandvarnaren kopplad till låset på yttre dörren för att vid brand släppa ut personen i fråga och sedan ha tydliga utrymningsvägar, tror du att det skulle göra scenariot mindre oacceptabelt?

Smart tanke att ha larmet kopplat till någonting som hindrar fordon från att lämna platsen!

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Olaga frihetsberövande som sagt, det är gaska självklart att detta är olagligt i sverige.
Jag själv skulle vilja ha ett tjuvlarm som gör automatisk kastrering, men trots mina välformulerade ansökningar till länsstyrelsen säger de nej varenda gång.

Nå det lagliga sättet i sverige att göra det TS vill är vakthund, det kan gå lite hur som helst. Frågan är när man själv åker dit?
En annan sak att tänka på är att många tjuvar är utanför samhället och det är bara idiotisk att själv försöka läxa upp dem. Det allra bästa sättet att skydda sig är att först inte ha något av värde, sedan kamera och hund som sagt.

Länsstyrelsen ska alltid vara så fyrkantiga!

Absolut håller jag med om att det skulle vara direkt korkat att gå in i ett låst rum med en uppretad inbrottstjuv, med om man tänker sig att man "bara" håller personen kvar tills dess att polisen anländer och att polisen får ta hand om förövaren. Dessutom skulle det ju vara tjuven själv som har låst in sig själv genom att inte skriva i rätt kod till mitt guld och juvelrum?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av poskitosker:

Det låter ju väldigt rimligt det du säger om brand. Om vi då spårar vidare på tanken att någon är inlåst i det yttre rummet och brandlarmet går, då skulle man ju kunna ha brandvarnaren kopplad till låset på yttre dörren för att vid brand släppa ut personen i fråga och sedan ha tydliga utrymningsvägar, tror du att det skulle göra scenariot mindre oacceptabelt?

Smart tanke att ha larmet kopplat till någonting som hindrar fordon från att lämna platsen!

Problemet är att allt du nämner även tyder på planerad frihetsberöring.

Den finns folk som har låst in folk och nästan åkt dit för det, som denna där en person låste in en tjuv i garaget.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artik...
Mannen som låste in pojken har objektivt sett, gjort sig skyldig till olaga frihetsberövande enligt hovrätten, men omständigheterna var sådana att han inte kan dömas för det. Mannen ska bland annat ha underrättat polisen om vad som hänt, och då inte fått några vidare instruktioner vad han skulle göra. Mannen trodde då att han fick låsa in pojken i väntan på polis.

Skrivet av poskitosker:

Länsstyrelsen ska alltid vara så fyrkantiga!

Absolut håller jag med om att det skulle vara direkt korkat att gå in i ett låst rum med en uppretad inbrottstjuv, med om man tänker sig att man "bara" håller personen kvar tills dess att polisen anländer och att polisen får ta hand om förövaren. Dessutom skulle det ju vara tjuven själv som har låst in sig själv genom att inte skriva i rätt kod till mitt guld och juvelrum?

Det jag tänkte på var att rättsväsendet i sverige mer skyddar de kriminella emot resten än tvärt om. Om du skapar ovänskap med en kriminell, kanske skadar kränker den inför andra etc. Så kan du senare få 100 gånger igen.

Det bästa är att få tjuvar att ge sig på andra istället och de får ta problemet.
Detta sätt har jag nu gjort med min cykel som är så risig så ingen vill ha den, då tar tjuvarna andras cyklar istället och de får alla problem.

Jag kommer från landet och där har trenden just blivit detta, det är meningslöst att skydda sig emot tjuvar. Se istället till att man har så lite att stjäla som möjligt.
De flesta traktorer arbetsredskap etc är nästan helt tomma på diesel etc. Men då har det blivit populärt att stjäla hela fordon, men då får man kontra med att inte ha för nya fordon.
-Det är tragisk att utvecklingen går åt detta håll, men med ökande kriminalitet inom dessa stölder och polis som tar 2 arbetsdagar att komma så blir det så.

Permalänk
Avstängd

En sak som jag inte kan förstår om någon går in till en butik och snor lite saker så kommer polisen på en gång men när dom går inbrott och snor värde saker då kommer inte polisen då har dom inte tid.

Om någon snor i en butik så blir dom bort visad till ett rum där polisen kommer och hämtar men om man bort visar inbrott tjuvarna då får man inte hålla dom i ett rum tills polisen kommer.

Edit: Det man kan göra är att fylla hela rummet med rök om någon bryter in då ser dom inte något.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av poskitosker:

Det låter ju väldigt rimligt det du säger om brand. Om vi då spårar vidare på tanken att någon är inlåst i det yttre rummet och brandlarmet går, då skulle man ju kunna ha brandvarnaren kopplad till låset på yttre dörren för att vid brand släppa ut personen i fråga och sedan ha tydliga utrymningsvägar, tror du att det skulle göra scenariot mindre oacceptabelt?

Smart tanke att ha larmet kopplat till någonting som hindrar fordon från att lämna platsen!

Beror på hur låset är utformat, i vilket fall som helst tror jag problemet kommer in iom att du kanske är på semester eller liknande så sitter någon i ditt hus 2 veckor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fattar fortfarande inte logiken med att någon som bryter sig in hos en okänd människa ska ha några rättigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

har också varit inne på samma spår, men det är tyvärr olagligt att låsa in någon. mestadels på grund utav brandrisken. du får alltså frihetsberöva någon igenom att själv låsa en dörr. då för att kunna släppa ut skurken om det skulle börja brinna..

jag är däremot lite sugen på att sätta automatiska pollare som går upp på uppfarten när larmet går, för att bilar inte ska kunna ta sig därifrån med stöldgodset.

Är inte pollare svindyra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@henkiii: jo, men det vore ju skit coolt

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

@henkiii: jo, men det vore ju skit coolt

Hehe mjo.
Min egen dröm är vallgrav med tama krokodiler och vindbrygga. Men det kan bli snäppet dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com