Vad har ni för fasta utgifter per månad.

Permalänk
Medlem

Boende: 900kr (inkl värme/vatten)
Garage: 200kr
El: 175kr
Bilskatt: 50kr
Netflix: 50kr
Förskola: 600kr
Försäkringar: 300kr (hem, bil osv)
--------------------------------------------------
Totalt: 2275kr

Bor i 46kvm bostadsrätt och ovanstående är mina fasta utgifter (exkl mat). Har alltid kämpat för att få ner fasta utgifter och gå ned i arbetstid. Vägrar dock vara utan bil Jobbar idag 75% och är i stort sett skuldfri.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Bor visserligen inte i Sverige, men ändå:

Är 24 år och bor i Singapore i en studiolägenhet på 50 kvm.

Har flickvän som bor hos mig några dagar i veckan i nuläget och bidrar med ~2000 i månaden, vilket inte är inräknat i nedanstående siffror.

Hyra: 10100 kr/månad
Bredband: 189 kr/månad
El/Vatten/Sophämtning: ~350 kr/månad
Kollektivtrafik: ~500 kr/månad
Sjukvårdsförsäkring: 400 kr/månad
Mat och förbrukningsvaror: ~3000 kr/månad
Telefonräkning: 189 kr/månad
CSN: 900 kr/månad

Summa Utgifter: ~15600 kr

Lön: 24500 kr/månad efter skatt, men har bonus på 1-2 månadslöner i December, April och Juli.

Jag är lite bitter över att min hyra är så hög, men vill jag ha egen lägenhet och bo relativt bra så är det så billigt det kan bli. Kan teoretiskt sett spara 10 000 i månaden, men går en hel del pengar på dator/cykel/motorcykel/resor/utekvällar etc, men hur mycket varierar varje månad. Lägger undan åtminstone 5000 i månaden i alla fall.

Vilket område bor du i?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Hyra: 7000
Mat: 6000 (har inget kök)
Bil: 4000
SL: 860
Klippning: 400
Bredband: 300
Mobil: 600
A-kassa: 120
El: 300
Gym: 300
Friskvård: 200
Spotify: 100

Totalt: ~14500

Hur har man en hyra på 7000 kr och inte har ett kök? o.O

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Mithras:

Man är desperat och hyr ett rom eller liknande. I Stockholm kan man lätt hitta dessa objekt....

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Sambo, bor i en bostadsrätt på 1 RoK i centrala Stockholm
Hyra(ränta+avgift+försäkring+el): −6 340,00 kr (varav ca 1600kr är påtvingad amortering)
Mat : −4 000,00 kr
TV & Internet: −849,00 kr
Donation: −100,00 kr
Telefon: −249,00 kr
Försäkring & Akassa: −222,00 kr
Netflix: 109,00 kr
Google tjänster: −179,00 kr
CSN: −900,00 kr
MC: −900,00 kr (inkluderar "allt" )

13648kr/månaden. Sen räknar jag med att jag behöver "fickpengar" på ca 3000kr/månaden för att täcka övriga utgifter till helt blandade saker så som utelunch/fika, SL när det verkligen inte går att cykla och andra mer "spontana" utgifter etc.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Hyra/Amortering/ränta: 6000
Parkering: 400
El: 350
Bredband: 419
Telefon: 300
Google Play Music: 119
CSN: ~700
Bil: Det dras innan lön då jag får den via jobbet, ca~1500
Försäkringar: 500
SLkort: 900
Mat: Största variationen per mån 2500-4500
Sparande: 1300
Övrigt: Allt annat, kläder, udda utlägg resor.
16000/mån

Bruttoinkomst 27150

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

@Mithras:

Man är desperat och hyr ett rom eller liknande. I Stockholm kan man lätt hitta dessa objekt....

Hur man ett rum för 7000 kr så bör ju tillgång till kök ingå tycker man.

Har själv levt andrahand i Stockholm i flera år och har aldirg varit med om att tillgång till kök inte finns.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Två vuxna

Ort Västerås

Boendetyp BRF

Bostad Avgift: 5500 kr
Ränta:1800 kr
Amortering: 5000 kr

El: 400 kr

Bil: 1000 kr (ingen använder bilen normalt, cyklar till jobb. Inkluderar bensin/reparationen etc.)

CSN: 800+1000 kr

Mat: ca 6000 kr (även en del annat, som handlas på typ ica eller liTvå vuxna och ett barn

Mobil: 400 kr totalt för båda

Fackavgift: 250 + 750 kr för båda

Hemförsäkring: 200 kr

Netflix och spotify 198 kr

Totalt: 23 000 kr. Har tillsammans ~70 000 kr efter skatt.
Sparar ~30 000 kr/månad ungefär och har en hel del utgifter därutöver (men inte fasta).

Permalänk
Avstängd

Förstår inte riktigt varför de flesta separerar sparande och amortering? Är det begreppsförvirring eller något annat? Att räkna in amorteringen i boendekostnaden är ju inte vettigt.

Själv vågar jag inte lägga upp några siffror här för att jag inser att jag har enormt mycket större utgifter än de flesta här och då är vi ändå lånefria och bor med andra ord ganska billigt (villa). Får en känsla av att många förtränger kostnader som inte är fasta, det vore mer ärligt att baka ihop dessa under ett år och dela med tolv och lägga in under rubriken "övrigt". Det visar sig ofta att den posten kan vara ganska stor om man inte har självdiciplin

Bör väl även sägas att min fru är mer ekonomisk så hon sparar en hel del för framtiden, jag betalar alla räkningar så det blir inte så mycket över varje månad men dock så slänger jag ut en hel del på min hobby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Förstår inte riktigt varför de flesta separerar sparande och amortering? Är det begreppsförvirring eller något annat? Att räkna in amorteringen i boendekostnaden är ju inte vettigt.

tycker det är lika vettigt som ovettigt, dom går ju liksom hand i hand. du köper en bostad, måste ta lån, måste betala av lånet.

idag är det en kostnad du inte kommer ifrån, för framtiden är det ett sparande.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Förstår inte riktigt varför de flesta separerar sparande och amortering? Är det begreppsförvirring eller något annat? Att räkna in amorteringen i boendekostnaden är ju inte vettigt.

Själv vågar jag inte lägga upp några siffror här för att jag inser att jag har enormt mycket större utgifter än de flesta här och då är vi ändå lånefria och bor med andra ord ganska billigt (villa). Får en känsla av att många förtränger kostnader som inte är fasta, det vore mer ärligt att baka ihop dessa under ett år och dela med tolv och lägga in under rubriken "övrigt". Det visar sig ofta att den posten kan vara ganska stor om man inte har självdiciplin

Bör väl även sägas att min fru är mer ekonomisk så hon sparar en hel del för framtiden, jag betalar alla räkningar så det blir inte så mycket över varje månad men dock så slänger jag ut en hel del på min hobby.

Förstår inte riktigt hur du menar här. Du har rätt i att amortering inte är en kostnad men det är en utgift (återbetalning) och tråden handlar just om fasta utgifter. Sparande är ingen utgift så här skiljer sig posterna markant.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

tycker det är lika vettigt som ovettigt, dom går ju liksom hand i hand. du köper en bostad, måste ta lån, måste betala av lånet.

idag är det en kostnad du inte kommer ifrån, för framtiden är det ett sparande.

Det är inte alls säkert att du behöver betala av lånet och alla är inte tvingade att amortera. Har man lån på över 50% av bostadens värdering (vid köptillfället) så åker man på tvångssparande... men det betyder inte att det är en boendekostnad.

Skrivet av Joppis:

Förstår inte riktigt hur du menar här. Du har rätt i att amortering inte är en kostnad men det är en utgift (återbetalning) och tråden handlar just om fasta utgifter. Sparande är ingen utgift så här skiljer sig posterna markant.

Så svårt skall det väl inte vara? Sparande är sparande, om du sedan kallar det amortering eller insättning på konto är ganska ointressant. Utgiften/kostnaden för boendet är ränta plus eventuell avgift. That's it.

Permalänk
Avstängd

Hyra 6500 kr - hus 140kvm med fru och 2 barn
El ca 300kr
Internet - 300kr
Mobil - 250kr
Bil - skatt + försäkring utslaget på månad ca 200kr-m + bensin 1500-2000
Mat : vetefan men skulle upskatta till 4000-5000kr med blöjor

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Försäkringar: kr 1.036,00
Jobblunch: kr 500,00
Bostad Avgift: kr 5.400,00 (betalar 50% av denna)
Ränta kr 2.666,00 (betalar 50% av denna)
Amortering: kr 3.100,00 (betalar 50% av denna)
El: kr 300,00 (betalar 50% av denna)
Billån: kr 3.076,00
Bilförsäkring inkl årsavgift: kr 1.500,00
Internet: kr 550,00
Mobil: kr 550,00
Frisør: kr 670,00
CSN: kr 667,00

Total: kr 14.282,00 i fasta utgifter.

Lön netto kr 39.399,00

Permalänk

Ensam
Ort Jönköping

Hyra 4500kr
El ca 200-500kr
Bredband 200kr
Mobilabonnemang Vimla 40kr
Spotify 50kr
Netflix 100kr
NordVPN 30kr
Mat 3000-4000kr äter ute en hel del
Hygienartiklar 200kr
Bensin 1000-2000kr
Bilskatt 200kr
Bilförsäkring 460kr

Drygt 10k till 11k i fasta utgifter varje månad. Månadsspara även 6000kr i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det är inte alls säkert att du behöver betala av lånet och alla är inte tvingade att amortera. Har man lån på över 50% av bostadens värdering (vid köptillfället) så åker man på tvångssparande... men det betyder inte att det är en boendekostnad.

anser du även att avbetalning av personlån/billån är ett sparande?

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Förstår inte riktigt varför de flesta separerar sparande och amortering? Är det begreppsförvirring eller något annat? Att räkna in amorteringen i boendekostnaden är ju inte vettigt.

Själv vågar jag inte lägga upp några siffror här för att jag inser att jag har enormt mycket större utgifter än de flesta här och då är vi ändå lånefria och bor med andra ord ganska billigt (villa). Får en känsla av att många förtränger kostnader som inte är fasta, det vore mer ärligt att baka ihop dessa under ett år och dela med tolv och lägga in under rubriken "övrigt". Det visar sig ofta att den posten kan vara ganska stor om man inte har självdiciplin

Bör väl även sägas att min fru är mer ekonomisk så hon sparar en hel del för framtiden, jag betalar alla räkningar så det blir inte så mycket över varje månad men dock så slänger jag ut en hel del på min hobby.

Skrivet av videopac:

Det är inte alls säkert att du behöver betala av lånet och alla är inte tvingade att amortera. Har man lån på över 50% av bostadens värdering (vid köptillfället) så åker man på tvångssparande... men det betyder inte att det är en boendekostnad.

Så svårt skall det väl inte vara? Sparande är sparande, om du sedan kallar det amortering eller insättning på konto är ganska ointressant. Utgiften/kostnaden för boendet är ränta plus eventuell avgift. That's it.

Klart amorering är sparande. Men de flesta har lån över 50% och har ett påtvingat sparande. Det är ett sparande man måste göra varje månad, oavsett om du har pengarna eller ej.

Enligt mig är det en enorm skillnad på ett sparande och ett påtvingat sparande. Visst det är pengar du får tillbaka, men det är inte pengar du kunde ha valt att spendera på annat, som du annars kan göra med ett vanligt sparande.

Amorterar man mer än den påtvingade delen så är det såklart ett annat fall men då är det ju inte en fast utgift

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

anser du även att avbetalning av personlån/billån är ett sparande?

Varför skulle det inte vara det? Det höjer din nettoförmögenhet när du betalar av dem. Hade du bränt pengarna istället för att betala av dina lån hade du haft mindre pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Varför skulle det inte vara det? Det höjer din nettoförmögenhet när du betalar av dem. Hade du bränt pengarna istället för att betala av dina lån hade du haft mindre pengar.

så jag tar ett personlån på 100k...
dessa lägger jag sedan på ett sparkonto.. då har jag sparat 100 000..
sen betalar jag av dessa 100k under x antal år, och då har jag sparat 100k till.. så 100k blev helt plötsligt 200k, låter som en bra affär. att inte fler lånar pengar...

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

så jag tar ett personlån på 100k...
dessa lägger jag sedan på ett sparkonto.. då har jag sparat 100 000..
sen betalar jag av dessa 100k under x antal år, och då har jag sparat 100k till.. så 100k blev helt plötsligt 200k, låter som en bra affär. att inte fler lånar pengar...

Hur tänkte du att din nettoförmögenhet ökar om du tar ett lån på 100k? Den är ju oförändrad. Man sparar inte för att man lägger pengar på ett sparkonto om det var det du trodde.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: precis, man sparar inte genom att betala av en skuld. Inte förrän skulden är betald börjar man spara pengar

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@Aktsu: precis, man sparar inte genom att betala av en skuld. Inte förrän skulden är betald börjar man spara pengar

Nej det var inte i närheten av vad jag sa. Att betala av en skuld är helt klart ett sparande då nettoförmögenheten går upp, att som i ditt exempel likställa att låna pengar till sparkontot med sparande är däremot inte det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej det var inte i närheten av vad jag sa. Att betala av en skuld är helt klart ett sparande då nettoförmögenheten går upp, att som i ditt exempel likställa att låna pengar till sparkontot med sparande är däremot inte det.

vi har nog bara olika definationer av ett sparande, eller finns det fakta på vad som räknas som ett sparande?

alternativ 1: lägg undan 2k i månaden i ett år = 24k extra i kassan, enligt mig ett sparande.

alternativ 2: ta ett lån på 24k och spendera, betala sedan tillbaka lånet 2k i månaden = plus minus noll i kassan efter 1år. du har alltså inte sparat en krona.

Edit: sorry for off topic. ska skriva on topic lite senare

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

vi har nog bara olika definationer av ett sparande, eller finns det fakta på vad som räknas som ett sparande?

alternativ 1: lägg undan 2k i månaden i ett år = 24k extra i kassan, enligt mig ett sparande.

alternativ 2: ta ett lån på 24k och spendera, betala sedan tillbaka lånet 2k i månaden = plus minus noll i kassan efter 1år. du har alltså inte sparat en krona.

Har man egen bostad har man oftast ett större lån sen om man väljer att amortera på det eller inte är ju upp till var och en men det är ekonomiskt bättre att amortera än att sätta in på ett sparkonto. Vill man spekulera på börsen kan man få bättre avkastning än amorteringen

Inte +-0 det beror ju på vilket mål man har med sina pengar, kortsiktigt och långsiktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

vi har nog bara olika definationer av ett sparande, eller finns det fakta på vad som räknas som ett sparande?

alternativ 1: lägg undan 2k i månaden i ett år = 24k extra i kassan, enligt mig ett sparande.

alternativ 2: ta ett lån på 24k och spendera, betala sedan tillbaka lånet 2k i månaden = plus minus noll i kassan efter 1år. du har alltså inte sparat en krona.

Edit: sorry for off topic. ska skriva on topic lite senare

Fast du gör ju två olika scenarion som gör olika saker med pengarna, jämförbara scenarion är.

alt 1: lägg undan 2k i månaden i ett år = 24k sparat (2k per månad)
alt 2: låna 24k och lägg på ett konto och betala av 2k per månad i ett år = 24k sparat (2k per månad).

Detta är ju bortsett från räntan på lånet samma sak vad gäller dina tillgångar efter ett år, du har i båda fallen 24k mer än du hade året innan och inga skulder.

På samma sätt som det inte blir någon skillnad (om vi bortser från eventuell ränta) i att spendera 2k i månaden i ett år eller låna 24k som man direkt spenderar och sen betalar av på 12 månader.

För övrigt är det inte så off topic då det handlar om hur man skall se på vad man skriver här.

Permalänk
Medlem

@joakim99: Blev lite fel i kalkylerna, 14,500:- var exklusive hyra

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

@Mithras: Bor i vasastan, stockholm

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Hus, 140m2 boarea, 90m2 biarea och 84m2 garage/verkstad. Inte riktigt fasta utgifter då det beror på årstid

Ränta: 1700 före avdrag
El/värme: 1000-4000 beroende på årstid
Vatten/sophämtning: 550
Internet: 280
Underhållning: 220
Försäkringar: 1000-1600 (sommarbil)

Så 5350-7750 per månad, plus mat, kläder, bensin & hushållsgrejer. Ca 25' i månaden efter skatt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm lite intressant hur det ser ut för mig då jag fortfarande bor hemma men har inkomst varje månad samt utgifter.

Bil.Försäkring + Bensin = 1000kr
Mamma (Betalar lite hyra) 1000kr
Gym 199kr
Spotify 50kr
Abonnemang (inklv mobil) 395kr
Ute mat = 1500-2000kr

Totalt ca 4600kr/mån i fasta avgifter men brukar köpa lite skit varje månad som kläder/dator stuff osv.
Brukar lägga undan 8333kr/månaden för att spara ihop 100.000kr/året (100k/12månader = 8333kr)

Inkomst 24.000 brutto