Snabbtest: Core i7-2600K mot Core i7-8700K i överklockat utförande

Permalänk
Medlem

själv sitterman med ett 3770k 4.2 och ett 1080ti

funkar finemang i de felsta spelen
med en x34 montor,

hade utan problem köpt en ny cpu eller 2 sen 2012 om det var lika enkelt att byta ut som en GPU, bara loss med det gamla å in med det nya, men ne så smidiga ska de inte vara.
men men, vill de inte ha mina pengar så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det beror jättemycket på programmen/spelen du kör. I många spel, ingenting. I andra, ganska mycket:
https://www.techspot.com/review/1089-fallout-4-benchmarks/pag...

Intressant artikel du hittat!

Min nu åldrade i7-6700K på Z170 hade ju allvarliga problem med minnesstabilitet när man körde fyra DIMM samtidigt, och ett av sätten att få ordning på det var att köra mina DDR4-2400 som DDR4-1866. Efter flertalet (!) BIOS-revisioner så kunde jag återställa dem till att köras som DDR4-2400 och minns att jag tänkte att de hade optimerat spelet med patchar sen jag körde sist.

Det var kanske inte bara patchar som gav känslan av att det flöt på bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpanter:

VIlken upplösning pratar vi om i normalfallet? Kör du spelen från SSD?

1080P@144hz, spelen ligger på en WD black.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kira9204:

1080P@144hz, spelen ligger på en WD black.

Nice, kul att höra att det rullar på finfint!
Nästa uppgradering känns långt bort?

Permalänk
Medlem

Missade helt denna artikel innan jag såg senaste fredagspanelen. Har följt sweclockers massa år. Läser det mesta men skriver sällan något.

Blev ärligt talat ledsen efter förra testet och riktade därför skarp kritik mot det. Tyckte visserligen det var intressant i nördsyfte. Men helt teoretiskt då de allra flesta här på sweclockers kör sina 2600k rejält överklockade och 8700k inte klockar lika bra. Det här testet var i sin enkelhet väldigt mycket värt för alla i min sits.

Jättebra att ni lyssnade på kommentarerna och uppdaterade testet. Förväntar mig inte att ni ska gå all-in der8auer style vilket ändå inte påverkar var mina slantar går. Mer test i den här stilen vill jag se!

Mvh Flimbo
2500k@4400MHz som alltid ska uppgraderas när nästa generation kommer.

Permalänk
Skrivet av HinFoo:

själv sitterman med ett 3770k 4.2 och ett 1080ti

funkar finemang i de felsta spelen
med en x34 montor,

hade utan problem köpt en ny cpu eller 2 sen 2012 om det var lika enkelt att byta ut som en GPU, bara loss med det gamla å in med det nya, men ne så smidiga ska de inte vara.
men men, vill de inte ha mina pengar så

Jag kör nästan exakt samma som dig, tror du man får mycket prestandaboost av byta processor?

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk

Härligt läsning gällande lga 1155 och k series som jag i skrivande stund håller på och slänger ihop en budget burk med, dock börjar jag med en 2500k men ska nog beställa en 2600k nu när jag läst denna test och lär la bli sliade beggade kort framöver... 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HinFoo:

själv sitterman med ett 3770k 4.2 och ett 1080ti

funkar finemang i de felsta spelen
med en x34 montor,

hade utan problem köpt en ny cpu eller 2 sen 2012 om det var lika enkelt att byta ut som en GPU, bara loss med det gamla å in med det nya, men ne så smidiga ska de inte vara.
men men, vill de inte ha mina pengar så

Nja enda problemet blir om du ska uppgradera processorn till en nyare serie blir du tvungen att uppgradera moderkortet och då följer ram minnena med automatiskt på listan att köpa in..... Men annars att skruva lite dator är la bara kul ju....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Sputnik78: hehe, det var lite av min poäng, hade man sluppit uppgradera hela burken för cpu byte hade jag gjort det redan ett par ggr säkert, men valt att bara köpa nytt grafikkort istället 2 ggr sen 2012 då jag köpte burken, smidigt å enkelt.

Permalänk
Medlem

dubbelpost

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW