Bara 6,5MB/s med USB 2.0? Dåligt/väldigt dåligt?

Permalänk
Avstängd

Bara 6,5MB/s med USB 2.0? Dåligt/väldigt dåligt?

Hittar ingen bättre forumdel än denna (övrig kringutrustning).
Vad ska man kunna förvänta sig fr hastighet av USB 2.0?
Kanske sladden är trasig?

Permalänk
Medlem

Jag brukar vad jag kommer ihåg i praktiken få ut runt 20 MB/s

Permalänk
Hedersmedlem

Bara hastigheten säger väl inte så mycket utan att veta vad du läser från och skriver till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du valt prestanda och aktiverat skrivcache på enheten

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv

Strax över 20MB/s fick jag ut från en ssd kopplad till usb 2.0. Och nej, jag brukar självklart inte köra ssd på usb 2.

Som andra nänt tidigare så kan det vara annat än den fysiska datalänken som spärrar. Du har kanske en slö dator (varför annars använda usb 2?) och du har kanske ett slött usb minne.

Permalänk
Medlem

USB 2.0 är 480Mbit/s vilket skulle ge 60MB/s.
I praktiken har jag aldrig sett hastigheter över 30-35MB/s.
6,5MB/s är dåligt, men är det ett gammal USB-minne eller liknande kan det vara rimligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Lyx. Har ett gammalt minne som max går upp till 1.2mb/s.

Som skrivet, enheten spelar roll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Bara hastigheten säger väl inte så mycket utan att veta vad du läser från och skriver till?

Skickades från m.sweclockers.com

Gopro med USB 2.0
Till Dator med USB 3.0
Genom kabel till Gopro (2.0)

Skrivet av fermia:

Har du valt prestanda och aktiverat skrivcache på enheten

Det har jag inte gjort.
Vet jag tyvärr inte ens hur man gör, har du någon lättläst guide?

Skrivet av anon159643:

Strax över 20MB/s fick jag ut från en ssd kopplad till usb 2.0. Och nej, jag brukar självklart inte köra ssd på usb 2.

Som andra nänt tidigare så kan det vara annat än den fysiska datalänken som spärrar. Du har kanske en slö dator (varför annars använda usb 2?) och du har kanske ett slött usb minne.

Min Gopro kan bara skicka genom 2.0 därför använder jag det, datorn är det nog inget fel på

Permalänk
Medlem

@Jopp<3: USB 2.0 är bara en standard, ingen garanti till en viss hastighet.
Finns ju andra flaskhalsar i systemet som kan begränsa överföringshastigheten, överföringsprotokoll, minneskort, processorn i kameran, etc.
Vad har du för minneskort förresten?

Permalänk
Medlem

@Jopp<3: sök/öppna enhetshanteraren klicka på diskar högerklicka sen på USB disken välj egenskaper sen principer där väljer du det jag skrev tidigare

Visa signatur

╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

USB 2.0 är 480Mbit/s vilket skulle ge 60MB/s.
I praktiken har jag aldrig sett hastigheter över 30-35MB/s.
6,5MB/s är dåligt, men är det ett gammal USB-minne eller liknande kan det vara rimligt.

Det finns två aspekter som försämrar prestanda från den specificerade i detta fall. Dels arbetar usb 2 bara i halv duplex, data kan bara skickad i en riktning.

Dessutom begränsades även usb 2 (enligt internetkällor jag sett) till att artificiellt strypa prestandan till runt halva den teoretiska för att minska kostnaden för moderkorten och möjliggöra fler portar. Jag antar att detta är något som hela tiden funnits kvar, då jag ser att detta rimligt förklarar den dåliga prestandan hos usb 2.

Permalänk
Avstängd

@loefet:
Minneskortet i min Gopro heter Sandisk HC Micro (Följde med gratis så troligtvis är det billigaste möjliga).

Permalänk
Medlem

Skaffa en kortläsare som ansluter till usb3, och plocka ut sd-kortet när du ska överföra material.
USB-anslutningen på gopro är dessvärre ingen höjdare att överföra filer över.

edit: Hastigheten beror mycket på vilken typ av sd-kort du använder också.

Permalänk
Medlem

@Jopp<3: Om det är det jag hittar när jag söker på det du skrev så har den hastighetsklass "4" (titta efter ett nummer i en cirkel på kortet), vilket betyder att det har en garanterad skrivhastighet på minst 4 MB/s, så att läsa 6,5 MB/s är ju helt OK för det kortet.

Vill du ha högre så skaffa ett bättre kort.

Permalänk
Avstängd

@fermia: Testade att byta men hastigheten ligger fortfarande runt 6MB/s tyvärr.

Permalänk
Avstängd

@loefet: Yes det står en 4 i cirkeln så jag får väl vara nöjd med mina 6MB/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

@loefet:
Minneskortet i min Gopro heter Sandisk HC Micro (Följde med gratis så troligtvis är det billigaste möjliga).

Är det där minneskortet du har:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=229407

Så förklarar det den dåliga hastigheten, du får till och med ut en bra hastighet i förhållande till minneskortets spec.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mattoys:

Är det där minneskortet du har:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=229407

Så förklarar det den dåliga hastigheten, du får till och med ut en bra hastighet i förhållande till minneskortets spec.

Nej det är ett klass 4. a 16GB

Permalänk

Klass 4 står för att det är testat och verifierat att det klarar 4MB/sec, så gör det 6MB/sec så är det ett bra klass 4 kort i sorteringen så att säga.

https://www.sdcard.org/developers/overview/speed_class/index....

Vad är det för GoPro du har?
Bara första generationen är "kompatibla" med Class 4. GoPro Hero2 är Class 10 eller bättre.

https://gopro.com/help/articles/block/microSD-Card-Considerat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Det finns två aspekter som försämrar prestanda från den specificerade i detta fall. Dels arbetar usb 2 bara i halv duplex, data kan bara skickad i en riktning.

Dessutom begränsades även usb 2 (enligt internetkällor jag sett) till att artificiellt strypa prestandan till runt halva den teoretiska för att minska kostnaden för moderkorten och möjliggöra fler portar. Jag antar att detta är något som hela tiden funnits kvar, då jag ser att detta rimligt förklarar den dåliga prestandan hos usb 2.

Jag har alltid tänkt att det är någon form av overhead, typ wifi men inte orkat sätta mig in i det.
Men är det som du beskriver borde det ju finnas mjukvara för att går runt det och få full hastighet (i vissa scenarion givetvis).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

@fermia: Testade att byta men hastigheten ligger fortfarande runt 6MB/s tyvärr.

Kör du USB port direkt i moderkortet eller genom chassits USB portar ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

USB2 mot externa USB2-hårddiskar bruka ligga runt 35 MB/s och lite olika vilken typ av OS och filsystem - i Linux är man ofta närmare 40 MB/s medans i windows får man vara glad om man når över 35 MB/s

I ditt fall som väl redan konstaterats så verkar flaskhalsen vara mediat i sig (ditt SD-kort) men också hur GoPro hanterar kortet och vilka hastighets-moder den stöder.

Det kan alltså skilja sig om det läses via GoPro eller via en extern SD-läsare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Kör du USB port direkt i moderkortet eller genom chassits USB portar ?

Hanterar alla mina arbeten med en bärbar dator så gissar att alla portar har samma "närhet" till moderkortet.

Men som tidigare nämnt är det nog Minneskortet som flaskhalsade, jag har aldrig några liknande problem när jag använder mina CF kort. Trots att jag använder samma dator och kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Hanterar alla mina arbeten med en bärbar dator så gissar att alla portar har samma "närhet" till moderkortet.

Men som tidigare nämnt är det nog Minneskortet som flaskhalsade, jag har aldrig några liknande problem när jag använder mina CF kort. Trots att jag använder samma dator och kablar.

OK ja då kan man ju räkna bort portarna som problemet

Visa signatur