Permalänk
Medlem

Bil med "utrymme" aka kombi

Då det inom en snar framtid kommer ske en liten tillökning i familjen i form av en liten ynklig varelse kallad bebis så har det blivit dags att fundera på vilken bil man ska byta till.

Behovet är att få in två vuxna, ett kommande barn, två små hundar samt barnvagn. Sedan också lite packning för några dagars besök hos t.ex. föräldrarna.

Eftersom vi idag kör Audi A3 SB så är det främst A4 Avant jag är intresserad utav, och ska i samband med service nästa vecka prova en sådan.

Bilar motsvarande A4 som jag tittat på är BMW 3-serie, Mercedes C-klass, VW Golf eller Volvo V60. Övriga har inte fångat mitt intresse.

V60:n uteslöt jag dock omgående eftersom jag tidigare kört en sådan under längre tid och trivs inte med den modellen.

Bara en sådan liten skitsak som förvaringsutrymmet längst fram i mittkonsolen där jag lägger t.ex. solglasögonen är lite av en "dealbreaker" och ett absolut minimikrav för mig. Såhär ser A3:an ut.

I V60:n är det inte lika enkelt åtkomligt då det är bakom "panelen" i mittkonsolen. Även förvaringsfacken i dörrarna är lite sämre designade.

I övrigt när det gäller utrustning så har jag egentligen inte alls några krav. Det jag har idag är vanlig farthållare, p-sensorer bak samt 2-zons klimatanläggning. Detta tillhör ju standardutrustningen på de flesta nya bilar idag.

Vilken av dessa modeller skulle ni välja, och varför?

EDIT: Begagnat från modellår 2016- och som inte gått mer än ca 4000 mil är vad jag främst riktat in mig på. Då är det fortfarande en så gott som ny bil men man sparar en rejäl summa i och med värdeminskningen.

Permalänk
Medlem

Ingen av bilarna du raddat upp är tillräckligt stor IMO.
3 serien och V60 är rent av pinsamt trånga.
A4 och golf känner jag inte på det sättet.
Och istället för c-klass kolla på b-klassen.

Köp en riktig kombi när du ändå skall handla.
Då slipper du svära varje gång familjen måste klämma in sig för en tur
Det finns en anledning att de flesta familjer hamnar i en V70.
Eller på sistone en kia.

Permalänk
Medlem

Håller inte med oavnstående angående bmw ivarjefall. Nya 3-serien är lika stor som 5-serien var i början av 2000. Så den tycker jag man ska kunna rymmas i.

Permalänk
Medlem

Oj det var inga större modeller det där. Titta åtminstone på Audi A6, BMW 5-serie eller Volvo V70 eller V90, eller för den delen XC60. Volkswagen Passat kan också vara ett alternativ eller Skoda Superb om du vill ned i pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Nu tycker jag generellt att utrymmeshetsen blivit lite löjlig. En A4/3-serie från idag är lika stor som en A6/5-serie från tidigt 2000-tal. De funkade ju bevisligen bra? Du måste absolut inte ha något större än bilarna du tittar på. Men med det sagt är det såklart inte fel med mer plats. Om budgeten räcker för det.

Bland de du kollar skulle jag rekommendera A4 om praktiska värden är viktigast för dig och 3-serien om du kan göra mindre avkall på praktikaliteten för att få en roligare bil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Grattis till tillökningen Såsom själv varandes fader så skulle jag vilja föda lite tankar som ligger helt utanför boxen:

http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/citroen-b...

Helt och totalt annan biltyp. Men också en helt annan form av praktikalitet

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

@Exxovion:

själv skaffade jag en Avensis (toyota) förra året för att få en rymligt (och enligt mig) bra kombi

har ju inte massa spakar, knappar & funktioner som Audi & BMW mf. har men tillräckligt för att jag ska vara nöjd (finns fack för solglasögon uppe vid backspegeln )
är inte heller någon raket på vägen men med 0,65 blandat körning och under 0,6 på långdistans tycker jag kompenserar detta (med 1,8l manuell bensin)
(motorn duger och är inga problem att köra om men kan bli tråkigt om du går från Audi eller liknande med 200hk+ och är van med mycket motor)

bild från google på insidan av 2016-->

Edit rättstavning

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Jag kör en BMW 3-serie som jag är väldigt nöjd med. Vet inte riktigt vad man ska säga, alla har ju olika preferenser när det gäller bilar.
Du bör ju provköra alla de du nämner och avgöra själv vilken som passar dig bäst.

Permalänk
Medlem

Volvo XC70, Subaru Outback, VW Passat, BMW 5-serie, Audi A6 är modeller jag hade kikat på.
Må så vara att en 2016 3-serie har samma bagageutrymme som en 2000 5-serie, men jag tror man packar på ett annat sätt idag än vad man gjorde då, för att inte nämna storleken på dagens barnvagnar(?!?!).

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem

Tycker du ska titta på en nyare VW Passat.
Har vid ett tillfälle lyckats lasta flickvän, två hundar(med bur), tvåtumtvå reglar från Byggmax och lite ryggsäckar på det.

Själv har jag automat, 190hk motorn med dsg-låda. Växlar sjukt mjukt, grymt härlig komfort.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Tänk på att du förlorar en hel del volym på sluttande baklucka även on det må se snyggt och modernt ut. SUVar har även generellt ganska låg lastkapacitet/dålig utformning och personer i min omgivning som haft både Kia Sorento (Sportage?) samt XC60 upplevde dessa bilar som alldeles för små jämfört med kombi.

Till alla som säger att det 'räcker': absolut, det räcker. Man anpassar sig alltid efter omständigheterna och får det att fungera men det innebär inte att det är optimalt. Jag vill inte skjuta ner ditt preliminära urval men mitt tips är att låna hem samtliga bilar du tittat på för lite fältstudier, dvs. att ni provar att knöla in bilbarnstol, barnvagn, packning och eventuellt hundbur om det är aktuellt så märker ni snart vad som funkar och inte funkar.

Det kan ju vara små saker som man inte tänker på som att den ena bilen kan ha 15cm högre golv vilket t.ex. kan vara skillnaden mellan om din partner klarar av att baxa in barnvagnen eller ej.

Edit: Med det sagt ska ni naturligtvis utgå från er vardag och inte den bilsemester ni åker på en gång per år. De extrema tillfällena löser man på ett eller annat sätt med t.ex. takbox men jag tror att många som inte har barn underskattar hur stor plats barnvagn och bilbarnstolar tar. Om ni dessutom ska in men en hundbur så blir ni genast väldigt begränsade och frågan är om ni ens får in en matkasse där bak om både barn och hundar är med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@Exxovion:

Jisses vad små bilar. Du underskattar nog hur mycket plats i baksätet ett babyskydd tar.
Jag köpte nyligen en Seat Alhambra (VW Sharan). Och jag ångrar att jag inte köpte en sådan för länge sedan. Så mycket plats på alla platser, och man sitter så otroligt mycket bättre än i en sedan/kombi!

Permalänk

Har själv en A4 och köpte den för att i framtiden kunna få in just barnvagn eller kunna sitta gött på vägen upp till fjällen. Upp till fjällen är absolut inga problem, men en barnvagn går precis in, sen är det knökat. Nu kanske ni har tänkt skaffa en "modern och smidig" barnvagn, men skulle rekommendera att testa först. Skulle själv kolla på V60(nya), V90, eller A6 som du vill ha Audi.

Permalänk
Medlem

Jag köpte audi a6 avant och tror den är i minsta laget med 1 hund och 1 barnvagn! Hade inte köpt mindre iallafall!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Lego Master

Hade tidigare en XC70 från -02, kungligt stor bil och skön att köra. Drog dock vansinniga mängder soppa (2.4T-modellen). Hade både barn, hund och packning i den utan några konstigheter.

Nu senast gick vi o skaffade en Mondeo-kombi från -15, som efter ungefär 500 körda mil i vår ägo fungerar över förväntan. Jag diggar DCT ("PowerShift")-lådan och lastutrymmet är väl i paritet med tidigare kärra (nej, inget slår en XC/V70, men nära nog) plus att jag inte gav mer än 200k för den, så får jag all-in-all säga att det var ett riktigt bra köp.

Och den är faktiskt ganska smexig, får jag säga.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Har en A4 07 själv, körde en A3 innan. A4an är mellansteget så att säga i audis lineup, den "stora" A6an är bara högre i tak och lite längre utdragen, min far har en A6 och jag kan lasta 95% av vad han får in i sin bil... Fäller du sätena i A4an sväljer den hur mycket som helst... Och den ser inte stor ut på utsidan.

Volvo skulle jag hålla mig långt borta från... Deras kvalité är inget att hissa i flaggan, sen deras "momentum packet" etc är bara lurendrejeri. Du får lite design ändring och en strypt motor, lämna in den för 5 - 10k så är allt samma i motorn förutom att det skiljer 60 - 70k i pris hos volvo själva.

Ford är väl sådär, haft problem med fokus men tror dem åtgärdat dem felen på senare år.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Har en A4 07 själv, körde en A3 innan. A4an är mellansteget så att säga i audis lineup, den "stora" A6an är bara högre i tak och lite längre utdragen, min far har en A6 och jag kan lasta 95% av vad han får in i sin bil... Fäller du sätena i A4an sväljer den hur mycket som helst... Och den ser inte stor ut på utsidan.

Volvo skulle jag hålla mig långt borta från... Deras kvalité är inget att hissa i flaggan, sen deras "momentum packet" etc är bara lurendrejeri. Du får lite design ändring och en strypt motor, lämna in den för 5 - 10k så är allt samma i motorn förutom att det skiljer 60 - 70k i pris hos volvo själva.

Det är Audi man ska hålla sig borta ifrån. Iaf om man vill slippa problem. Oljeförbrukning, kamkedjor som inte håller, elektroniken, problem med automatlådor på större modeller. Att man har samma motor i grunden med olika effektuttag gäller även Audi så som Volvo. Antar att det är lurendrejeri där med?
Nej undvik Vag-bilar. Det är mitt råd som håller på och säljer bilar.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

En Passat GTE kombi skulle kanske falla dig i smaken billig i drift och har tillräckligt med utrymme.
Detta om nu en Plug-in skulle passa dina förhållanden d.v.s.

Permalänk
Medlem

Min bil jag försöker sälja uppfyller alla dina krav utom just platsen, har en fullutrustad Mazda 3 -16 som jag kommer sälja i samband med flytt och byte av jobb eftersom behovet av pålitlig bil har försvunnit och vilken skrothög som helst fungerar bra för mig

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet så prova utrymmet i baksätet med både babyskydd och en bakåtvänd barnstol.
Barn ska sitta bakåtvända till minst 3-4års ålder iallafall +- beroende på längd på barnet. Men barnet sitter mycket säkrare bakåtvänt.
Dessa tar dessutom enorm plats och att sitta framför kan vara svårt (beroende på bil) om man inte är väldigt kort.
Tex, Saab 9-5 så gick det ok för mig att sitta framför men inga långkörningar. Nu har jag det iofs så praktiskt att sambon är kort så det funkar. Själv är jag 190.
Har svårt att tänka mig att A4, V50/60 och liknande i den storleken kan erbjuda bra plats för den som sitter i passagerarplatsen i framsättet även om bilen i sig säkert sväljer 1 barnvagn + packning.
(har själv 2 barn, så vände första barnets stol förra sommaren (nästan 3år och typ 10-11månader gammal då)

Visa signatur
Permalänk
Föredetting

Renault Talisman gillade jag. Alldeles för stor för egen del, men mysig på många sätt och vis. Prisvärda när man låter någon annan köra första året, sedan rullar man fyra år till med nybilsgaranti.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Ingen av dom 2, båda är på tok för små tyckte både jag och min fru.

Vi köpte istället en V70 D4 2013 - R Design med rätt bra utrustning, 163hk och drar 0.65 så som vi kör den i familjen, pendling dagligen 2 mil enkel riktning. Kör man längre sträckor så kan man komma ner till 0.5 lit/mil men då kör man 90-100 km/h på farthållaren.

Utrymme, ja vi packar den med större barnvagn och mindre säng/rese säng till grabben för övernattning och 5-6 väskor, allt får plats och man färdas väldigt bekvämt.
För pengarna är V70 eller en VW Passat kombi rätt oslagbara tror jag iaf men smaken är som baken.

Bilar som jag provkört och jämfört med min V70 innan jag köpte den.
- Toyota Avensis kombi 2013-2014
- BMW 520D 2012 kombi (Bra utrymme men bagage luckan lutar så det försvinner lite utrymme)
- Mercedes E220D kombi (Lite mer utrymme än V70 i bagaget men inte värt 70-100k extra)
- Audi A6 2.0tdi 2012 kombi (För lite bagage utrymme för oss)
- VW Passat 2014 kombi ( Lagom med plats, liiiiite mindre än V70)
- Volvo XC60 D4 ( Mindre än V70)
- Volvo V60 D4 ( Dåligt med utrymme i bagaget)
- BMW 320d 2011 kombi (Dåligt med utrymme i bagaget )

Kom ihåg, detta är min personliga upplevelse och jag valde det som passar vår familj bäst med hänsyn till pris självklart.
Mercedes E klass är riktigt bra men jag ansåg att det lilla extra inte var värt 70-100k extra just då och plus att den är dyrare i driftkostnad än en V70.

Lycka till !!

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem

Hur förvarar ni hundarna i bilen? Om ni ska ha någon form av bur i bagaget så behöver ni en större bil säger jag. Speciellt första tiden när liggvagn används.

Finns kanske mindre och smidigare modeller men när vi lastade in ett emmaljunga chassi med tillhörande liggdel i bakluckan på vår V70 så var det i stort sett fullt redan där, lite mindre packning gick in men hundbur hade aldrig gått.
Vår vagn var tvungen att stå på tvären för att få plats, så det kan vara bra att kontrollera i förväg hur djupt bagaget är och om det finns någon barnvagn som går in på längden i bilen ni vill köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Hade tidigare en XC70 från -02, kungligt stor bil och skön att köra. Drog dock vansinniga mängder soppa (2.4T-modellen). Hade både barn, hund och packning i den utan några konstigheter.

Nu senast gick vi o skaffade en Mondeo-kombi från -15, som efter ungefär 500 körda mil i vår ägo fungerar över förväntan. Jag diggar DCT ("PowerShift")-lådan och lastutrymmet är väl i paritet med tidigare kärra (nej, inget slår en XC/V70, men nära nog) plus att jag inte gav mer än 200k för den, så får jag all-in-all säga att det var ett riktigt bra köp.

Och den är faktiskt ganska smexig, får jag säga.
https://i.imgur.com/UDD8eVq.jpg
https://i.imgur.com/iuNdOxc.jpg
https://i.imgur.com/IW6LMgY.jpg

Va? Nej. Jag har själv haft en V70 -06, och dem är trånga som fan.
Hade man ett babyskydd bakom sig satt man med ratten i magen. Och barnvagnen fick man ställa på tvären i bagaget för att en skulle gå in, utan plats för något annat.

Jag sålde möget och köpte en Vectra C. Billigare i inköp, billigare skatt, billigare försäkring, drar mycket mindre bensin. Och den är betydligt större! Man satt bra i förarsätet trots bilbarnstol bakom sig och en stor Emmaljunga barnvagn med liggdel går in på längden i bagaget.

Permalänk
Medlem

Vi har en Skoda Octavia 5-dörrars, en Passat kombi och en 5-dörrars Golf. 2 barn, minsta är ett år så stor stol monterad i bilen, sen ska alltid vagn och en extra IKEA stol med till henne. Vår 10-åring behöver plats han med. Golfen tycker jag du ska glömma direkt, den är helt enkelt för liten, inget mer att säga om saken. Det går, men långresor är inte att tänka på. Passaten eller Octavian är det som gäller. Praktiskt taget samma bil, stora skillnaden är att Octavian lastar nästan lika mycket trots sluttande baklucka så vill man helst inte ha en kombi är det en vinnare. Skoda har kammat till sig rejält på sista tiden så även om det inte är samma image som en Audi är det klart bättre än det var för 10-15 år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd

@NoNamesWayne: Hm... Från din lilla lista, det är bara audis V8or och ett selektivt fåtal motorer som använder kamkedja, det är liksom standard på v8or, automat är något som strular hos dem flesta märken därav tar man en manuell låda.

Äger flera bilar och har runt... tio års erfarenhet av att bygga/serva. Volvo är ett stort skämt och ska man kolla enbart kvalité är Toyota, Mazda och Nissan väldigt bra... Alla märken har dock sämre modeller och sämre år.

Av dem sex audis min familj haft och dem två jag ägt har det aldrig varit något fel på någon av dem, aldrig hört kamkedjor rasa på en Audi/BMW men däremot så har volvo haft stor fel på kamrem som rasar innan service intervall/tid.

Vilken bil dricker inte olja för att den körs? jisses... Att man måste toppa upp en halv liter efter 600mil är normalt för en motor som används, ska du snacka dåliga bilar har du Peugot, Fiat, Kia, Renualt och ett par andra billigare budget märken... Bland dåliga märken av egen erfarenhet har vi Mercedes... Överprisade, understyrda skit bilar som knappt lämpar sig för gatan, än mindre bana/kurviga vägar.

En sak att vara säljare och lura folk på bilar, en annan sak att ha praktisk erfarenhet av vad dem ska användas till, köper man en bil vill man att den håller och då får man leta, går man på säljsnack så är man blåst och där står en glad säljare med lite mer provision.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

@NoNamesWayne: Hm... Från din lilla lista, det är bara audis V8or och ett selektivt fåtal motorer som använder kamkedja, det är liksom standard på v8or, automat är något som strular hos dem flesta märken därav tar man en manuell låda.

Äger flera bilar och har runt... tio års erfarenhet av att bygga/serva. Volvo är ett stort skämt och ska man kolla enbart kvalité är Toyota, Mazda och Nissan väldigt bra... Alla märken har dock sämre modeller och sämre år.

Av dem sex audis min familj haft och dem två jag ägt har det aldrig varit något fel på någon av dem, aldrig hört kamkedjor rasa på en Audi/BMW men däremot så har volvo haft stor fel på kamrem som rasar innan service intervall/tid.

Vilken bil dricker inte olja för att den körs? jisses... Att man måste toppa upp en halv liter efter 600mil är normalt för en motor som används, ska du snacka dåliga bilar har du Peugot, Fiat, Kia, Renualt och ett par andra billigare budget märken... Bland dåliga märken av egen erfarenhet har vi Mercedes... Överprisade, understyrda skit bilar som knappt lämpar sig för gatan, än mindre bana/kurviga vägar.

En sak att vara säljare och lura folk på bilar, en annan sak att ha praktisk erfarenhet av vad dem ska användas till, köper man en bil vill man att den håller och då får man leta, går man på säljsnack så är man blåst och där står en glad säljare med lite mer provision.

Det största problemet med VAG och som också orsakar en hel del strul är deras s.k. 'longlife service' vilket är ett stort skämt. Det finns ingen bil i världen som mår bra av att gå 3.000 mil/två år utan oljebyte även om det så klart påverkas av användningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

Det största problemet med VAG och som också orsakar en hel del strul är deras s.k. 'longlife service' vilket är ett stort skämt. Det finns ingen bil i världen som mår bra av att gå 3.000 mil/två år utan oljebyte även om det så klart påverkas av användningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har du dock helt rätt i, dock är alla märkens "long life" ett skämt. Olja bör bytas var 1000 mil om man kör lungt, men laddar man på med varv, dvs överladdade bilar som är jävligt vanligt idag, har en 2.4T i min A4 och ja... Byter olja/filter var 500mil.

Alla märken har sina problem, italienska/japanska tål inte våra nordiska klimat men Mazda 3/6 har fått extremt bra kritik, är lite kluven mot Mazda då jag äger en mx-5 och rx-7 själv, extremt fina bilar.

Men ja, Volkswagen ska man läsa på innan man handlar så man vet vad det är man köper, finns bra modeller med väldigt pålitliga drivlinor sen har vi skit ^^ + att dem fuskat så länge med utsläpp etc så vågar man ens chansa där... Men ja, svårt att rekommendera till dig TS om du inte har något mer en stor lastförmåga då väldigt många bilar går in där. Men Forden såg ju riktigt fräsch ut.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Inaktiv

Vad tycker du om KIAs modeller? De ser väldigt prisvärda ut.

Permalänk
Medlem

När vi fick vårt första barn köpte vi en Ford Focus kombi. Ca 18månader efter första barnet kom så föddes våra tvillingar. Focusen har räckt bra för oss trots tvillingvagn och tre små barn som ska sitta i bilstolar.
Vi har även fraktat hem ett 375liters akvarium i bilen, inkl benställ. Det var fan en upplevelse att se hur den slukade allt.

Det är inte så roligt att köpa superdyr/fin bil i högre prisklass när det snabb blir fula märken efter vagnar, babystolar, sen sparkande baby ben etc. Grus och skinn är inte toppen..

Vi kör fortfarande Focus 2016 Titanium. Jag tycker den går bra, billig i inköp och om den är lika driftsäker som förra får jag hoppas på. Den förra hade vi i 13år och inte en enda dag på verkstad om man inte räknar byte av belägg.

Värt att titta på... för oss med tre barn under 18månader så fungerade den hur bra som helst iaf.