Permalänk
Medlem

vattenykylning paj?

Tjena! det är så att jag har ett litet problem. Jag köpte för ett tag sedan en vattenkylning på kjell och kompany då de rekommenderade denna. https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

jag la in skiten och kollade inte så mycket på tempen etc. Men just då var jag ute efter att få en så tyst dator som möjligt och jag kände mig inte helt nöjd. Då köpte jag istället den klassiska Cooler master evo 212. Den var verkligen knäpptyst. Men jag var inte helt nöjd. Jag köpte även ett nytt chassi. Fractal Design define C då den ska vara extra tyst. Men efter ett tag så ville jag börja överklocka min processor. Och då fick jag även börja kolla tempen och då såg jag att min dator har legat på 40 grader under idle. och uppåt 70 grader under gaming. Då kom jag på att jag har en vattenkylare som jag kan slänga in för att få ner tempen lite och har läst att en vattenkylare ska vara extra bra mot överklockning. Men den ligger på 46 grader under idle och 75 grader under full load, dessutom så låter den åt a helvete. och typ så fort jag rör lite på musen eller går in på internet så börjar den gå upp i varv en aning och sedan kort därefter går den ner igen. Jag har hört att vattenkylning kan låta lite mer men vafan detta är ju helt sjukt vad den låter. Sett att de flesta med vattenkylning ligger runt 25 grader under Idle och runt 50-60 runt full load. läste också att det kan vara bra att han en vattenkylare när det är dags för överklockning.

sitter med 2 stycken pure wings 2 ifram som tar in luft och skjuter ut luften i bak med vattenkylaren. vad är det jag ska göra? hur vet jag om det är fel på processorkylaren?

cpu: i7 2600k
gpu:1060 3Gig
ram:16 gig
moderkort: asus p8z68-v pro/gen3

Permalänk
Medlem

Du kan gå in i moderkortets bios och ändra fläkt-kurvan.

Permalänk

Som ovanstående experimentera lite med fläktkurvan så den går jämnare (att vid 50 grader ger den tex 40% rpm) osv upp till 75 där den går över till 100%

Och kolla även att där du kopplad från vattenpumpen till en "Cpu Fan *" connector att den alltid ligger på hundra, tex "CPU FAN 1", Man vill att vattnet som färdas alltid ska gå så fort som möjligt och att extra fläktkylning kickar in när temperaturerna börjar stiga.

Hoppas det löser sig!

EDIT:
Detta utgås ifrån att pastan blivit bytt och rätt applicerad, samt att den inte är för lös/spänd mot CPUn.

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Dem som sitter med 50-60 grader i load (inklusive mig själv) sitter på custom loops, dvs att man har byggt ihop allting själv. Custom loop presterar mycket bättre än AIO men kostar även mycket mer och är mer arbete.

Din kylare fungerar som den ska, ifall den hade slutat fungerade så kan man känna på radiatorn om den är kall medan pumpen som sitter på processorn är varm.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Anndreeaas: ska gå in och kolla lite i bios. Men går det lika bra att göra detta i afterburner eller blir det säkrare att göra det i biosen?
kylblocket är kopplat till cpu_fan_otp, är det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomie:

@Anndreeaas: ska gå in och kolla lite i bios. Men går det lika bra att göra detta i afterburner eller blir det säkrare att göra det i biosen?

Det funkar troligen inte i afterburnern. Ev så har din moderkortstillverkare ett program till moderkortet som kan hantera fläkthastigheten

Permalänk
Medlem

Tänk också på att det där är en 120mm-rad/fläkt. Det är extremt litet för vattenkylning och det finns nog inget där som gör den bättre än en luftkyld motsvarighet. Dina förväntningar bör nog sänkas ganska rejält.

Nu har du ju redan lagt ut pengar och installerat den så att få pengarna tillbaks är kanske uteslutet, men i ditt fall borde du kollat på en 360mm-variant istället.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Avstängd

@boomie:

Så här kör jag. Kör aldrig högre än 80 % på fläktar och pump 70 % jag hör inte min dator ens. När jag kör spel. Jag har klockat min CPU 30%.

När jag är i idle så ligger jag på 60% fläktar och pump 45 %.

Kolla min kurva i bios. Så kör jag. Lite förslag.

Bild på Kurva och temp

Permalänk

Annars kan du ju lika bra köra push pull på lilla radiatorn, och köpa nya fläktar som tex vardar, Noctua NF-A12x15 PWM osv... tycker nästan alltid standard fläktar inom dom flesta märkena är riktigt dåliga. Sen får du ju självklart gå in i bios och ändra fläktkurvorna osv

Permalänk
Medlem

Fixa lite med fläktkurvorna i bios så kommer den sluta väsnas.
Har två sådana aio, en på en deliddad 7700k och en på en 8700.
Båda håller sej under 70 grader i spel.
Jag köpte bägge samtidigt när de såldes ut för 299.-/st.
Enkel kylare, men den gör sitt jobb hyfsat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av boomie:

Om ditt BIOS har mjukvaran för det så gör det i bios.

Vissa Opt har en y koppling (tex om ett kylare har 1 fläkt om vardera kylblock, totalt 2 så kör dom i synk)

Det betyder att om du tex har CPU_FAN på en fläkt och vattenblocket (pumpen) inkopplat på CPU_FAN_OTP så kommer pumpen gå på samma % som fläkten, vilket leder till att vattnet inte ens flödar såvida inte fläkten kör 70% tex. Detta leder till att fläktarna hoppar i hastighet konstant eftersom kylaren inte har något flöde som konstant kyler den oavsett fläkthastighet.

Det du kan göra är koppla fläktarna till "CPU_FAN" "CPU_FAN_OPT" och sedan köra vattenblocket på "SYS_FAN*" och i bios konfigurera så att "SYS_FAN*" alltid går på 100%.

OBS, detta kommer förbättra kylningen men återigen har inte för höga förhoppningar, en överklockad cpu BLIR varm. Detta kommer dock eliminera ljudproblemet utanför load.

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

@Anndreeaas: har en äldre bios så kan inte riktigt välja helt själv, men har ändrat siffrorna att den inte ska gå in i max speed hela tiden. testade också att sätta vattenkylningen på pwr_fan och då ska den väl alltid gå på max, fläktarna går iaf på max när man kopplar in den där.

har 2 pure wings 2 liggandes bredvid mig som jag inte har kopplat in ännu då jag inte hade tillräckligt antal portar att ansluta 4 pin fläktar till. så kör just nu med en fläkt i fram och sedan processorfläkten i bak. kommer det göra nån aning skillnad om jag stoppar in dessa 2 i burken? isf kommer väl PWM fuktionen fortfarande fungera om jag kopplar fläktarna in i splittern och sedan splittern in i min enda 4 pin port?

Permalänk
Skrivet av boomie:

@Anndreeaas: har en äldre bios så kan inte riktigt välja helt själv, men har ändrat siffrorna att den inte ska gå in i max speed hela tiden. testade också att sätta vattenkylningen på pwr_fan och då ska den väl alltid gå på max, fläktarna går iaf på max när man kopplar in den där.

har 2 pure wings 2 liggandes bredvid mig som jag inte har kopplat in ännu då jag inte hade tillräckligt antal portar att ansluta 4 pin fläktar till. så kör just nu med en fläkt i fram och sedan processorfläkten i bak. kommer det göra nån aning skillnad om jag stoppar in dessa 2 i burken? isf kommer väl PWM fuktionen fortfarande fungera om jag kopplar fläktarna in i splittern och sedan splittern in i min enda 4 pin port?

Det låter bra, angående resterande fläktar hängde jag inte riktigt med men om du har så du kan koppla in det, tänk på att luften ska gå in och sedan ut så fort som möjligt, alltså tex in fram och ut bak och uppåt.

I mitt case har jag 2 st fram som suger in, en där botten som suger in, 1 som blåser mot kylblocket samt 1 som blåser ut bakåt och 2 som blåser ut uppåt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Anndreeaas: så kort svar är att mixa med fläktarna så att de inte låter för mycket när jag lirar och skit i att kolla på tempen hela tiden och bara lira på?
har nu installerat så jag har 2 in i fram och 1 ut bak och 1 ut uppåt. just nu ligger den på 43 grader med 4.5ghz överklockat, låter det som en rimlig siffra?

Permalänk
Avstängd

@boomie:

Innan du sitter och kopplar massa på olika kontakter på moderkortet. Så tänk dig för. Vet inte din pump. Men visa pumpar behöver många watt/Amp. Du kan inte sätta en pump som drar mer än vad moderkortet ger. Dagens moderkort. De flesta har 4 pins till just pump.

Permalänk
Skrivet av boomie:

@Anndreeaas: så kort svar är att mixa med fläktarna så att de inte låter för mycket när jag lirar och skit i att kolla på tempen hela tiden och bara lira på?
har nu installerat så jag har 2 in i fram och 1 ut bak och 1 ut uppåt. just nu ligger den på 43 grader med 4.5ghz överklockat, låter det som en rimlig siffra?

Japp det tycker jag, ligger på samma med en betydligt bättre kylare

Visa signatur