Permalänk

hjälp en nybörjare med cpu v core

Hej, det är så att min cpu har rätt höga temperaturer trotts bra kylning osv.

öppnade upp cpu-z och såg att v core på cpu är 1.35 vilket många säger är för högt för default.

uppgifter:
i7 8700k @ 4300
kraken x62
asus z370f

jag skulle vilja sänka volten för bättre temperaturer men jag har ingen aning va man ska göra och är rädd att förstöra något.

jag stängde av asus multi core enhancment men ingen förbättring i temperaturer.

Permalänk
Medlem

90% av folk som göra sånna här inlägg tycker 45 grader är för högt.

För högt är när du bluescreenar/eller datorn stänger av sig själv vid 90-95 grader

Permalänk
Medlem

Hur dina temperaturer för höga >80 eller vill du ha en lägre ljudniva från datorn?

Allting är antagligen inställt på auto i BIOS. Jag vet inte exakt hur BIOS ser ut på ditt moderkort men på mitt ASUS Z97-A så går man in i det avancerade läget och klickar på AI tweaker och långt ner på listan hittar man Vcore som är inställd på auto från början och där ändrar man till manual. Så länge du skriver in något som är lägre än 1.350 så ska inget gå sönder.

Visa signatur

| ASUS Z97-A | Intel i5 4690K 4,6 GHz | ASUS Dual GTX 1070 OC | Corsair 2x4 GB 2133Mhz | seagate 1TB | Samsung 750 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | EVGA Supernova G3 750W | Fractal Design Define R6 | EK Supremacy EVO | EK CoolStream PE 360 | D5 Pump |

Permalänk

@Lectric: mina temperaturer är 45 idle och 70 load, som jag förstår är det för höga temperaturer då jag använder aio kylare och har kraken på 100 %(3000 rpm) och fläktarna kör på 70% vilket är väldigt högt. jag skulle gärna vilja lägga det på silent mode vilket är 50% pump och 30 % fläkt.

behöver man ändra något annat eller kan man bara sänka v core utan att ändra något annat? är det relativt säkert att göra?

funderar på att säkna till 1.2 , just nu är den 1.35

Permalänk

@Alenkaraga:

Ändra volt manuellt till adaptive 1.20-1.25 eller så och testa om den är stabil.
Finns guider på hur man överklockar, så kolla de trådarna först.

1.35v används till typ 5.1-5.2ghz.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alenkaraga:

@Lectric: mina temperaturer är 45 idle och 70 load, som jag förstår är det för höga temperaturer då jag använder aio kylare och har kraken på 100 %(3000 rpm) och fläktarna kör på 70% vilket är väldigt högt. jag skulle gärna vilja lägga det på silent mode vilket är 50% pump och 30 % fläkt.

behöver man ändra något annat eller kan man bara sänka v core utan att ändra något annat? är det relativt säkert att göra?

funderar på att säkna till 1.2 , just nu är den 1.35

Pumpen bör nog alltid köra i 100%, det är de designade för. Fläktarna ska du kunna dra ner till 50% i BIOS utan att det påverkar temperaturerna märkvärt.

Allt under 90-95 grader under load är OK för moderna CPU:er - du får problem när du överstiger 100 grader. 70-80 grader är helt och hållet normala temperaturer och kommer knappast att degradera din CPU snabbt. Vill du ha svalare än så får du delidda + skaffa custom loop. Idle-temperaturer är inte intressanta heller då det varierar från CPU till CPU och moderkort till moderkort - somliga komponenter har bättre temperaturavläsare än andra, speciellt vid lägre temperaturer/under idle.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@Bad Habit: hur vet jag om det är stabilt och vad gör jag om det inte är stabilt?

Permalänk

@Icte: men är det inte konstigt att min v core är lika hög som oc 5ghz cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alenkaraga:

@Icte: men är det inte konstigt att min v core är lika hög som oc 5ghz cpu?

Nja det varierar mellan CPU till CPU. Kan vara så att fabrikinställningarna sätter den till 1.35V (fanns en annan liknande tråd om detta här) och för personen gick det bra att ställa ner VCORE då moderkortet ställde upp den för högt. Bör även testa att uppdatera BIOS om det är så att VCORE är för högt satt i stock-inställningar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@Icte: jag har de senaste bios för det här moderkortet. jag menar temperaturerna är inte så farliga men om jag kan sänka de utan att påverka prestandan så varför inte..

Permalänk
Medlem

Du skulle absolut kunna kolla om du kan sänka den i bios (volt) men du kommer inte tjäna speciellt på det. 70 grader är som många säger OK. Sänk du fläktarna lite och kolla vad du hamnar på! Om du verkligen vill sänka skulle du kunna testa voltage offset och lägga den på... -15 eller något. Hur den är stabil eller ej märker du om du får blåskärm, testa med OCCT eller prime95 (blend) nån timme eller så, testet gör din cpu varm... Väldigt varm. Bli inte rädd vid 80 grader.

En sak till att tänka på är vad du har för grafikkort I datorn, är det en kylare som blåser in varmluften I chassiet eller blåser den ut? (stock kylare brukar blåsa/trycka ut luften). Och hur har du din AIO monterad, suger den in luft eller blåser den ut.. Osv.

Om det är så att din gpu sprider varmluften in och din AIO blåser ut all luft så skulle jag rekommendera att testa ändra lite och se hur temperaturen ser ut.. Det kan bli värre, det kan bli bättre,allt beror på chassiet och luftgenomströmning.

Permalänk

@Alenkaraga:

Finns trådar om guidning hur man överklockar och testar.
Samma princip på 8700k är likadant som på intel-cpuer sedan nästan 10 år tillbaka.
Kolla forumet.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

@MrWhizeguy: grafik kortet är asus 1080, tre fläktar som blåser neråt mot psu, kraken x62 är i taket och blåset ut luft från chassit. hur skulle jag ändra tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alenkaraga:

@MrWhizeguy: grafik kortet är asus 1080, tre fläktar som blåser neråt mot psu, kraken x62 är i taket och blåset ut luft från chassit. hur skulle jag ändra tycker du?

Ok, det skulle kunna förklara lite av värmen du upplever.
Det är så att den värmen som ditt grafikkort genererar tas upp i radiatorn och värmer upp den lite.
Som jag skrev så behöver du inte vara orolig över dina 70 grader, vill du ha tystare så sänk fläktarna och se vilken temp du hamnar på.

Beror lite på chassie och hur fläktarna blåser in/ut. Om du tar en bild så kan jag se helheten. Mer luft in skulle kunna vara den ändring dom behövs. Jättesvårt att säga hur mycket du har att vinna på detta utan att se flödet. Kanske ingen alls, kanske nån grad.

Jag kikar lite snabbt på Youtube angående hur du sänker volten så kanske vi börjar där.

https://youtu.be/os8x9AV4ToI kring 6 minuter ändrar han volten, ditt bios bör se liknande ut. Är inte helt säker på Asus om du har auto/manual bara eller offset osv.. Du skulle kunna testa manual och lägga denne på 1.2 och sedan testa lite om det fungerar i prime95

Permalänk
Skrivet av MrWhizeguy:

Ok, det skulle kunna förklara lite av värmen du upplever.
Det är så att den värmen som ditt grafikkort genererar tas upp i radiatorn och värmer upp den lite.
Som jag skrev så behöver du inte vara orolig över dina 70 grader, vill du ha tystare så sänk fläktarna och se vilken temp du hamnar på.

Beror lite på chassie och hur fläktarna blåser in/ut. Om du tar en bild så kan jag se helheten. Mer luft in skulle kunna vara den ändring dom behövs. Jättesvårt att säga hur mycket du har att vinna på detta utan att se flödet. Kanske ingen alls, kanske nån grad.

Jag kikar lite snabbt på Youtube angående hur du sänker volten så kanske vi börjar där.

https://youtu.be/os8x9AV4ToI kring 6 minuter ändrar han volten, ditt bios bör se liknande ut. Är inte helt säker på Asus om du har auto/manual bara eller offset osv.. Du skulle kunna testa manual och lägga denne på 1.2 och sedan testa lite om det fungerar i prime95

Här är några bilder, jag har 3 120 fläktar som blåser in i fronten sedan har jag en 140 fläkt som blåser ut i baken och 2 140 fläktar som blåser ut på taket med radiatorn.

http://imgur.com/gallery/L4fwqBU

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MrWhizeguy:

Ok, det skulle kunna förklara lite av värmen du upplever.
Det är så att den värmen som ditt grafikkort genererar tas upp i radiatorn och värmer upp den lite.
Som jag skrev så behöver du inte vara orolig över dina 70 grader, vill du ha tystare så sänk fläktarna och se vilken temp du hamnar på.

Beror lite på chassie och hur fläktarna blåser in/ut. Om du tar en bild så kan jag se helheten. Mer luft in skulle kunna vara den ändring dom behövs. Jättesvårt att säga hur mycket du har att vinna på detta utan att se flödet. Kanske ingen alls, kanske nån grad.

Jag kikar lite snabbt på Youtube angående hur du sänker volten så kanske vi börjar där.

https://youtu.be/os8x9AV4ToI kring 6 minuter ändrar han volten, ditt bios bör se liknande ut. Är inte helt säker på Asus om du har auto/manual bara eller offset osv.. Du skulle kunna testa manual och lägga denne på 1.2 och sedan testa lite om det fungerar i prime95

Var inne i bios och allt är på auto inklusive core voltage, och den sätter sig på 1.35 , och jag såg att folk med och 5ghz är på 1.35 så ja tänkte om ja ställer den lägre att det blir bättre temperaturer, men det är inte värt om prestandan försämras men som jag förstår så försämras inget , jag vill ha den stabil dock. Är lite skraj att leka med bios inställningar och speciellt voltage

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag överklockar oxo med ljudnivå som "mål". Så jag har min cpu 6900K på 1.22v vilket ger mig 4.1ghz på den. Men inga fläktar hörs ALLS om jag inte gajmar en längre stund eller renderar film i Premier/after effects - vilket är helt OK för mig.

Kör en Noctua DH15(det stora aset

Stabilt märker du ganska enkelt, klarar den en konvertering i Handbrake + spela något spel så brukar det vara lugnt. Så finns det dem som kör Prime-Aida-Torture timme ut o timme in - tror mest för att de gillar att hålla på )

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alenkaraga:

Var inne i bios och allt är på auto inklusive core voltage, och den sätter sig på 1.35 , och jag såg att folk med och 5ghz är på 1.35 så ja tänkte om ja ställer den lägre att det blir bättre temperaturer, men det är inte värt om prestandan försämras men som jag förstår så försämras inget , jag vill ha den stabil dock. Är lite skraj att leka med bios inställningar och speciellt voltage

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår dig, det kan vara läskigt!
Men lite som du säger så prestandan kommer inte försämras. Stabil, det är något du själv måste stå för.

Lägg den på manual 1.2 och sen testar du den i prime under en längre tid. Får du bluescreen är den inte stabil, då höjer du den till 1.25 osv osv men 1.2 skall vara rätt stabilt även med ett dåligt chip. Du kan inte förstöra något så pass genom att ändra volten lite, så länge du är noggrann med att du skriver rätt. Lycka till nu så hörs vi om nån timme när du testat.
Mvh

Permalänk

@MrWhizeguy: jag la den på 1.200 och ingen skillnad i temeperaturer

tror jag får byta thermo pasta och om det inte ändrar något så får det väl vara som det är. det är helt okej temperaturer endå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alenkaraga:

@MrWhizeguy: jag la den på 1.200 och ingen skillnad i temeperaturer

tror jag får byta thermo pasta och om det inte ändrar något så får det väl vara som det är. det är helt okej temperaturer endå.

då har du "auto" på någonstans - blir stor skillnad mellan 1.35 o 1.2 - den skall stå på "manuell" och inte auto overclock

// LZ

Permalänk
Medlem

Kika vad din vore landar på under belastning

En sak du skulle kunna prova, som eventuellt kommer ge din gpu lite mer värme är att vända alla fläktar fram (du har väl tre?) så att dom blåser ut. Sen fläktarna på radiatorn att dom suger in luft. Sen den fläkten som sitter i bakkant har du även den som insug. Hänger på hur mycket du orkar pilla med detta, du har ju egentligen inget problem, men klart man vill ha bättre temps. Även jag med som sitter på custom loop 480 + 280mm radiator =p

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

då har du "auto" på någonstans - blir stor skillnad mellan 1.35 o 1.2 - den skall stå på "manuell" och inte auto overclock

// LZ

Jag ändrade till manuell och satte den på 1.200

Konstiga va i bios stod det att v core var 1.15 men i CPU z står det 1 35
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MrWhizeguy:

Kika vad din vore landar på under belastning

En sak du skulle kunna prova, som eventuellt kommer ge din gpu lite mer värme är att vända alla fläktar fram (du har väl tre?) så att dom blåser ut. Sen fläktarna på radiatorn att dom suger in luft. Sen den fläkten som sitter i bakkant har du även den som insug. Hänger på hur mycket du orkar pilla med detta, du har ju egentligen inget problem, men klart man vill ha bättre temps. Även jag med som sitter på custom loop 480 + 280mm radiator =p

Det är rätt mycket arbete, att vrida alla fläktar och jag vet inte hur mycket man gynnar på det. Är det stor skillnad att ha insug på kraken AIO istället för utsug?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Svårt att säga. Men istället för att dra varmluft från din gpu som är 55 grader i load eller vad du nu skrev förut så drar den in din rumstemp, dessa varma sommardagar så är väl det kanske 28 grader. I praktiken är det svårt att säga exakt nyttan av detta. Men för att förenkla testet så du sedan vet ett ungefärligt resultat så kan du öppna upp sidan på chassiet bara för att se skillnaden.

Permalänk
Skrivet av MrWhizeguy:

Svårt att säga. Men istället för att dra varmluft från din gpu som är 55 grader i load eller vad du nu skrev förut så drar den in din rumstemp, dessa varma sommardagar så är väl det kanske 28 grader. I praktiken är det svårt att säga exakt nyttan av detta. Men för att förenkla testet så du sedan vet ett ungefärligt resultat så kan du öppna upp sidan på chassiet bara för att se skillnaden.

Jag förstår vad du menar, tror du det är problem att ha bara den där bak som utsug och ha resten insug?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alenkaraga:

Jag förstår vad du menar, tror du det är problem att ha bara den där bak som utsug och ha resten insug?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan bli bra kan bli dåligt. Övertryck i chassiet tar sig troligen ut på ett eller annat sätt så det kan fungera. Men som sagt, i ärlighetens namn så är ditt problem ett ickeproblem. Jag låter min cpu peaka till 75 grader. Avarage temp ligger ändå på ca 65-67 grader så maxtemp att den spikar upp till 75 när jag spelar är inget jag bryr mig om, drar jag upp alla fläktar så klart jag kan ligga under 70 men jag föredrar ett tyst system, därav vattenkylning.