Vad är värt att göra med denna burken?

Permalänk
Medlem

Vad är värt att göra med denna burken?

mobo : asus z97
16gb ram : corsair oc 1833 hz
cpu : Intel Core i7-4790K
Cpu kylare : Noctua NH-U14S
GPU 2x :Gigabyte Radeon R9 290 4GB
PSU : Cooler Master Power Supply V1000 1000W 80 PLUS Gold
Chassi: Fractal Design Define R4
120 gb ssd samt 1tb lagringsdisk.

Skulle gärna vilja få en fingervisning vad dessa komponenter kan vara värda då jag är i tankebanor att köpa mig nytt sen när intells 9xxx kommer samt 11xx serien släpps.

Eller det kanske räcker att kasta in nytt grafikkort bara?

Edit : ber om ursäkt om tråden ligger fel!

Permalänk
Medlem

Runt 5000kr skulle jag gissa på. Datorn är ju bra. Är du inte nöjd med prestandan?

Tyvärr verkar det vara en nedgående trend med crossfire stöd så jag kan tänka mig att mycket av prestandan från datorn försvinner pga det. Ett 1080/1080ti vore värdiga ersättare till dina kort, avvaktar du så kan du ju se vad för kort som de släpper härnäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det borde räcka långt med ett nytt grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Runt 5000kr skulle jag gissa på. Datorn är ju bra. Är du inte nöjd med prestandan?

Tyvärr verkar det vara en nedgående trend med crossfire stöd så jag kan tänka mig att mycket av prestandan från datorn försvinner pga det. Ett 1080/1080ti vore värdiga ersättare till dina kort, avvaktar du så kan du ju se vad för kort som de släpper härnäst.

Precis, när jag köpte crossfire så var det lite nytt och ville ju prova, men har nog aldrig fått ut det man ”ska” från det så kommer i fortsättningen bara köra ett kort. Tänkte vänta ut tills efter sommaren då jag hoppas vi får lite nyheter från Nvidia!

Jag vet ju om att processorn är bra, även idag. Men hur står sig DDR3 minnen? Skulle de varit smart att uppgradera dem nu också?

Permalänk

@MoLiNf: Vilka spel ska liras och vilken skärm har du?
En överklockad i7-4790K står sig bra ännu

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk

Sälj komponenterna löst på Tradera.. Jag fick tex 800:- för mobo och 2800:- för mitt 4790K m.m. i oktober förra året. Eller så behåller du datorn och inväntar 1180 Ti, samt uppgraderar skärmen för att spela i 1440p eller högre om du inte redan har en sådan.

Visa signatur

Lysa - Få 20% rabatt på avgiften i 3 månader, https://signup.lysa.se/se?inviteId=qfVrfeWPSbCNcxPrAojPgw

Fello - Bli en Fello och få rabatt på mobilabonnemanget, https://www.fello.se/?UC57E

OS: Fedora 39 | CPU: Ryzen 5 5600X | GPU: Sapphire Radeon RX 6800 16GB NITRO+ | MOBO: ASUS ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Team Group 2x16GB 3800MHz CL16 Xtreem ARGB | NVME: Samsung 970 EVO Plus 1TB | PSU: Corsair RM850x v3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@MoLiNf: Vilka spel ska liras och vilken skärm har du?
En överklockad i7-4790K står sig bra ännu

Just nu sitter jag på en acer gsync 1080 144hz 24, och spelar främst pubg,cs och wow nu. Men vill kunna spela bf5 på bra grafik och fps när det kommer!

Skrivet av sweetslacker:

Sälj komponenterna löst på Tradera.. Jag fick tex 800:- för mobo och 2800:- för mitt 4790K m.m. i oktober förra året. Eller så behåller du datorn och inväntar 1180 Ti, samt uppgraderar skärmen för att spela i 1440p eller högre om du inte redan har en sådan.

Ofan, tack för tipset! Det låter som en rätt bra idé!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoLiNf:

Precis, när jag köpte crossfire så var det lite nytt och ville ju prova, men har nog aldrig fått ut det man ”ska” från det så kommer i fortsättningen bara köra ett kort. Tänkte vänta ut tills efter sommaren då jag hoppas vi får lite nyheter från Nvidia!

Jag vet ju om att processorn är bra, även idag. Men hur står sig DDR3 minnen? Skulle de varit smart att uppgradera dem nu också?

Ur rampris perspektiv är det nog smartas att avvakta då priserna på nytt ram minne är skyhögt. Sen har det börjat snackas om ddr5 men jag vet ej hur pass långt in i framtiden som det är. Å andra sidan är det fördel att priserna står högt när man vill sälja för idag betalar marknaden väldigt bra för gamla datordelar.

Så jag skulle vilja summera det som att just exakt nu är en bra tid att sälja men en dålig tid att köpa.

Här är sweclockers test med 8700k vs 4790k
https://m.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5-8...
Notera battlefield 1080p är skillnaden 120 mot 111fps
Ju högre upplösning desto mindre skiljer det mellan processorerna i spel. Sen kan ju tex ett 1180ti ändra på detta och flytta över flaskhalsen mer mot processorn men det är svårt och gissa om framtiden så jag utgår från datan som finns nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ur rampris perspektiv är det nog smartas att avvakta då priserna på nytt ram minne är skyhögt. Sen har det börjat snackas om ddr5 men jag vet ej hur pass långt in i framtiden som det är. Å andra sidan är det fördel att priserna står högt när man vill sälja för idag betalar marknaden väldigt bra för gamla datordelar.

Så jag skulle vilja summera det som att just exakt nu är en bra tid att sälja men en dålig tid att köpa.

Här är sweclockers test med 8700k vs 4790k
https://m.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5-8...
Notera battlefield 1080p är skillnaden 120 mot 111fps
Ju högre upplösning desto mindre skiljer det mellan processorerna i spel. Sen kan ju tex ett 1180ti ändra på detta och flytta över flaskhalsen mer mot processorn men det är svårt och gissa om framtiden så jag utgår från datan som finns nu.

Ah okej! Nu lutar det mer och mer åt att åtminstone börja med grafikkort och skärm innan jag tittar på processor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoLiNf:

Ah okej! Nu lutar det mer och mer åt att åtminstone börja med grafikkort och skärm innan jag tittar på processor!

Ja och vid byte av grafikkort mot ett toppkort så kommer skillnaderna bli stora i spel som har dåligt stöd för crossfire. Sweclockers test av 1080ti https://m.sweclockers.com/test/23741-geforce-gtx-1080-ti-fran...

Och enligt userbenchmark så ligger ett ensamt 290 strax efter ett rx580 som du således kan nyttja som referens mot sweclockers test. http://gpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-RX-580-vs-AMD-R9-290...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ja och vid byte av grafikkort mot ett toppkort så kommer skillnaderna bli stora i spel som har dåligt stöd för crossfire. Sweclockers test av 1080ti https://m.sweclockers.com/test/23741-geforce-gtx-1080-ti-fran...

Och enligt userbenchmark så ligger ett ensamt 290 strax efter ett rx580 som du således kan nyttja som referens mot sweclockers test. http://gpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-RX-580-vs-AMD-R9-290...

Tackar! Blir helt klart ett nytt gpu kort innan jag funderar på resten! Men vet du någon bra skärm som är prisvärd? Kikade lite på någon aoc som hade ips, gsync 144hz 1440p och 27”

Permalänk
Medlem

Hade jag varit dej o varit lite osäker så hade jag letat upp en bra guide på Youtube o klockat cpun så långt den är stabil.

Sen hade jag legat på någon polare som har ett 1080ti och bett om att få testa, tror att du hade varit mer än nöjd med de, sen bara avvaktar du till nästa generation 1180 kommer o köper ett.

Vet så många människor som bygger nya datorer till sej själva och lägger massor med pengar på de för ofta,
då köper de ett steg vassare cpu, minne o moderkort, sen köper de ett 1060 !!!
De hade kunnat slopa de o lagt samtliga pengar på ett fett graffe istället.

Jag bytte själv ut min gamla i5-3570k för ett halvår sedan när nya 8600K kom, skall säga att de är ingen brutal wow känsla.
Då gick min 6 år gamla 3570k stock 3.4 GHz i 4.4 GHz och den nya jag har nu rullar på 5.1 GHz efter jag deliddat cpu o lagt flytande metall som kylpasta överallt.

Sitter själv med ett 1070 som jag är nöjd med men jag har bestämt att när nya generationen kommer skall jag bara ha de värsta
Så jag tycker faktiskt du gör rätt i att vänta för du har en vettig platta o sätta nytt graffe i, skulle du inte vara nöjd så får du spara lite pengar till o köpa resten
https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i7-4790K-vs-Intel-...

Lycka till // Robban

Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunsas:

Hade jag varit dej o varit lite osäker så hade jag letat upp en bra guide på Youtube o klockat cpun så långt den är stabil.

Sen hade jag legat på någon polare som har ett 1080ti och bett om att få testa, tror att du hade varit mer än nöjd med de, sen bara avvaktar du till nästa generation 1180 kommer o köper ett.

Vet så många människor som bygger nya datorer till sej själva och lägger massor med pengar på de för ofta,
då köper de ett steg vassare cpu, minne o moderkort, sen köper de ett 1060 !!!
De hade kunnat slopa de o lagt samtliga pengar på ett fett graffe istället.

Jag bytte själv ut min gamla i5-3570k för ett halvår sedan när nya 8600K kom, skall säga att de är ingen brutal wow känsla.
Då gick min 6 år gamla 3570k stock 3.4 GHz i 4.4 GHz och den nya jag har nu rullar på 5.1 GHz efter jag deliddat cpu o lagt flytande metall som kylpasta överallt.

Sitter själv med ett 1070 som jag är nöjd med men jag har bestämt att när nya generationen kommer skall jag bara ha de värsta
Så jag tycker faktiskt du gör rätt i att vänta för du har en vettig platta o sätta nytt graffe i, skulle du inte vara nöjd så får du spara lite pengar till o köpa resten

Lycka till // Robban

Tackar för svaret, och som du säger så låter de ju mest logiskt att börja med gpu och sen jobba sig framåt vid behov!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoLiNf:

Tackar! Blir helt klart ett nytt gpu kort innan jag funderar på resten! Men vet du någon bra skärm som är prisvärd? Kikade lite på någon aoc som hade ips, gsync 144hz 1440p och 27”

Nej jag har tyvärr ingen koll på datorskärmar