ASRock Z87 Extreme4, Tangentbord och mus funkar inte i UEFI

Permalänk
Medlem

ASRock Z87 Extreme4, Tangentbord och mus funkar inte i UEFI

När jag ska gå in i UEFI så kan jag inte, tangentbordet börjar inte funka fören man kommit in i Windows och när jag använder "ASRock Boot to UEFI" så kan jag inte använda mus eller tangentbord Vet ej vart problemet ligger. Datorn är ifrån 2014 och jag överklockade den någon gång i 2016 och testade då stabilitet och allt var stabilt på 1.250V med en multiplier på 44x gånger 100MHz. Skulle vara tacksam om ni hade en aning om vad som försiggår.
Tacksam för svar

Fulla Specs
Nätagg: Corsair RM1000
Moderkort: ASRock Z87 Extreme4
CPU: Intel Core i5-4670K(4.4GHz på 1.250V)
Kylare: Noctua NH-D14
RAM: 16GB DDR3 1600MHz (4 stickor)
Grafikkort: Palit Geforce GTX 970(Blåskylare)
SSD: Samsung 840 Evo 240GB
HDD Seagate Barracuda 2TB 7200RPM
ASRock USB 3.1/A+C
Har även en optisk DVD läsare/brännare och en fläktkontroller till chassifläktarna.

Tillbehör:
Tangentbord: Corsair Vengeance K95
Mus: Razer Deathadder Chroma
Skärm: Asus VG248QE

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikf1:

Skulle vara tacksam om ni hade en aning om vad som försiggår.

Låter som om du har tangentbordet inkopplat i en USB 3.0/1 port, prova koppla det till en USB 2.0 port istället.
Kan också vara att USB Legacy inte är aktivt, vilket innebär att USB portarna inte fungerar i UEFI/BIOS, fast nyare moderkort ska ha detta aktivt som standard.

Om det är att USB Legacy inte är aktivt, så krävs att ett PS/2 tangentbord kopplas in för att kunna aktivera det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Låter som om du har tangentbordet inkopplat i en USB 3.0/1 port, prova koppla det till en USB 2.0 port istället.
Kan också vara att USB Legacy inte är aktivt, vilket innebär att USB portarna inte fungerar i UEFI/BIOS, fast nyare moderkort ska ha detta aktivt som standard.

Om det är att USB Legacy inte är aktivt, så krävs att ett PS/2 tangentbord kopplas in för att kunna aktivera det.

Har testat med ett PS/2 tangentbord och det funkar men när jag sedan ska uppdatera BIOS så kan den inte ens hitta usb minnet med Instant Flash filerna. så börjar fråga om det är något problem.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem

Inaktivera allt som har med fast boot att göra.
Om du menar att det bara är USB-minnet som inte hittas när du ska uppdatera BIOS kan det bero på att det måste vara FAT32, kan också ha att göra med att minnet är för stort.

I nödfall kan du testa uppdatera BIOS via Windows, vanligtvis inte rekommenderat, men ditt moderkort har backup BIOS ifall processen skulle gå fel.