Permalänk
Medlem

Sätta boot ordning i bios

Hej! Har ett asus a97 Mobo och efter lite pill i bios bestämde jag mig för att trycka på default reset. Detta gjorde att min boot ordning strulade till sig och helt plötsligt ser jag inte min ssd där OS är installerat. Däremot kan jag starta från ssdn men jag kan inte få den att vara prio 1 (eller ens på listan)

Dvs : Jag har 2 hårddiskar, en sad och en hdd, samt en skivläsare. Problemet är alltså att jag bara ser hdd samt skivläsaren som alternativ för boot prio.

Permalänk
Medlem

@MoLiNf: Prova dra ut och sätt i sata kabeln till SSD, ev byta sata port på moderkortet.
Du säger även att du kan starta från SSD, startar den direkt därifrån eller via någon meny när du bootar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@MoLiNf: Prova dra ut och sätt i sata kabeln till SSD, ev byta sata port på moderkortet.
Du säger även att du kan starta från SSD, startar den direkt därifrån eller via någon meny när du bootar?

Jag har bytt plats på hdd och sdd där hdd alltid kan synas i listan på både port 1 och 6. Men kan inte se ssdn.

Ja precis, jag kan klicka på ssdn i bios, från någon boot list, men kan inte hitta den under boot prio eller vad det heter. Så jag kan med andra ord komma in på Windows om jag klickar mig in i bios först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoLiNf:

Jag har bytt plats på hdd och sdd där hdd alltid kan synas i listan på både port 1 och 6. Men kan inte se ssdn.

Ja precis, jag kan klicka på ssdn i bios, från någon boot list, men kan inte hitta den under boot prio eller vad det heter. Så jag kan med andra ord komma in på Windows om jag klickar mig in i bios först.

Gör en ny återställning av bios, verkar som något hängt sig, se till att cmos verkligen blir återställt.
Ett alternativ är att kolla om du har senaste bios, annars flasha in den.

Permalänk
Medlem

Gå in i Bios och gå till fliken Boot Menu där kan du ställa in boot ordningen under menyn Boot Options Priority. Sid. 3.24-25 i manualen.
https://www.asus.com/Motherboards/M5A97/HelpDesk_Manual/

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Gå in i Bios och gå till fliken Boot Menu där kan du ställa in boot ordningen under menyn Boot Options Priority. Sid. 3.24-25 i manualen.
https://www.asus.com/Motherboards/M5A97/HelpDesk_Manual/

Jag vet var jag ställer in ordningen, men min ssd finns inte med i listan. Utan bara min hdd som inte ens har OS, eller skivläsaren finns där, däremot kan jag launcha min ssd genom bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoLiNf:

Hej! Har ett asus a97 Mobo och efter lite pill i bios bestämde jag mig för att trycka på default reset. Detta gjorde att min boot ordning strulade till sig och helt plötsligt ser jag inte min ssd där OS är installerat. Däremot kan jag starta från ssdn men jag kan inte få den att vara prio 1 (eller ens på listan)

Dvs : Jag har 2 hårddiskar, en sad och en hdd, samt en skivläsare. Problemet är alltså att jag bara ser hdd samt skivläsaren som alternativ för boot prio.

Kunde inte editera detta inlägg tydligen men har ett z97 kort. Blev fel med autocorrect

Permalänk

I de flesta BIOS inställningar finns två ställen för att välja boot-ordning.
Alltså tydligast märks ordningen för HDD, DVD, USB och nätverk.

Den som inte märks direkt är den undertill med DISK-prioriterings-ordningen...
Det är här man väljer vilken DISK som skall bootas först av de befintliga.
Det kan vara här som din SSD kommer på andra plats.
(brukar ligga långt ner på BOOT-fliksidan)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Har en Asus Z87-bräda, kan ställa vilken disk som ska vara 0 resp 1 i uefi och den som är 0 kommer sedan visas när man väljer vilken odning, dvs du ser inte bägge i det steget.
Rimligtvis samma på din.
Så ignorera tidigare svar från clueless gällande återställning och flasha.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Har en Asus Z87-bräda, kan ställa vilken disk som ska vara 0 resp 1 i uefi och den som är 0 kommer sedan visas när man väljer vilken odning, dvs du ser inte bägge i det steget.
Rimligtvis samma på din.
Så ignorera tidigare svar från clueless gällande återställning och flasha.

Alla diskar som kan bootas skall vara synliga där man väljer bootordning oavsett om dom sitter i sata-0 eller sata-1
Så undrar vem som är clueless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoLiNf:

Jag vet var jag ställer in ordningen, men min ssd finns inte med i listan. Utan bara min hdd som inte ens har OS, eller skivläsaren finns där, däremot kan jag launcha min ssd genom bios.

Vad händer om du byter plats på Sata kablarna på SSD-n och HDD-n? Fungerar det då?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Vad händer om du byter plats på Sata kablarna på SSD-n och HDD-n? Fungerar det då?

Nej, de byter bara port, men bara hdd som fortfarande visas i boot prio listan ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoLiNf:

Nej, de byter bara port, men bara hdd som fortfarande visas i boot prio listan ..

Har du provat det jag nämnde tidigare med att återställa eller flasha bios om det finns nyare?

Som du själv kan läsa här har ett antal andra haft samma problem och löst det med antingen återställning eller flash.
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2163637/ssd-show-boo...